Nog mensen die XC met 26 inch of 650B rijden?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ik rijd op een Specialized Stumpjumper (2009) met 26". Vind dat helemaal prima zo. Kan me nog herinneren dat ik in 2004/2005 voor Funbox Magazine een Nishiki 29" testte. We reden destijds vooral bij Dorst. Ik kon maar niet aan wennen aan dit enorme wielen. Zeker op de bochtige technische ST's vind ik 26" heerlijk. Heel misschien zou ik 27,5" kiezen, mocht ik serieus overwegen om een nieuwe Stumpy aan te schaffen.

Heb laatste weer mooie nieuwe Continental bandjes gekocht: Mountain King voor en een Cross King achter. Beiden 26" x 2.3".
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Hoewel mijn frame kennelijk ruim genoeg is voor 27.5 rij ik nog 26" met plezier. Dus ik herken het wel.
Ik neig meer naar 27.5 voor omdat ik mijn vork misschien ook wel wil upgraden.
Blood, sweat & gears
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Ik ook, niet helemaal zelf voor gekozen omdat ik deze fiets gratis kon overnemen van een vriend. Maar bevalt prima tot nu toe, nog zat te leren, en ben van plan deze fiets op te rijden voor ik een nieuwe koop, dus zal nog wel even 26” rijden :-D
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Op een rare manier ben ik eigenlijk best gierig. Als ik wat nieuws wil ben ik al best een tijd bezig met onderzoek. Koop ik het voor 1x gebruik? Dan spullen van PBS... maar voor de MTB, waar ik lang mee doe... Mag het wat kosten. maar zoek ik kwaliteit zonder bv 900eu voor een vork neer te leggen. Kortom puzzelen! Dus... ik blijf nog best even 26" rijden,

Vanmiddag nog wel even met een dame aan een picknicktafel bankje gezeten in Zoetermeer. Ze vond het volgens mij best raar dat ik meer interesse in haar fiets had met 27.5 wielen... :)
Blood, sweat & gears
un deurtrappertjuh
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 2 juni 2010, 22:56
Mijn mountainbike: Ghost Kato Pro8

Yep. Eerst een 2de hands Canondale fso 26 inch gehad.
Daarna een Ghost Kato pro8, met 650b in 2016 aangeschaft.
Toen gekocht vanwege 2 punten.
Via VASA-sport meteen al 10 % korting EN vanwege het feit dat in die periode de 29-ers qua sterke wielen en geometrie niet top was.
Bevalt mij tot nog toe goed. Trappen moet je toch.
Alleen bij het klimmen zie ik dat de 29-ers makkelijker over obstakels rijden.
De Ghost is uit de fles.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

:-q
feel the fear,do it anyway!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Zou wel eens interessant kunnen zijn om 26" met de 'moderne' geometrie te rijden. Een slack 26er :-D

Maar op een oude geometrie 26" krijg je mij niet meer op. Al zou je geld toe geven :winkie:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ja zeker! Dan heb je een super knal-biky!! Spritzig

Ik merk steeds vaker op de Santa Cruz Blur 26 ( 2012). Dat de gewichtsverdeling kritisch is om geen grip te verliezen of te hard in de vering te knallen. Springen doe ik er niet mee. Dat gaat de demper niet fijn vinden. Dan kan die elke 3 maanden voor een grote beurt.

Het is nu mijn reserve bike. Heb de stap genomen naar een Trek fuel EX 2022

Zo'n moderne 26" custom laten maken of zelf bouwen. Wordt dan wel met 27,5 voorvork.

Bij zo'n 26"bike met Shimano 12 speed op het lichtste verzet bevindt de kooi zich 10 cm van de grond.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stunning schreef: wo 26 januari 2022, 20:30 Zou wel eens interessant kunnen zijn om 26" met de 'moderne' geometrie te rijden. Een slack 26er :-D
Gehad :-)
Ragley Blue Pig, september 2012:
Afbeelding

Althans, tamelijk modern en een stuk slacker en langer dan mijn andere bikes toen (wat ook al trailbikes waren, met 140mm). Balhoofdhoek dacht ik 66 graden statisch met een 140mm vork (mocht tot 160mm hebben).
Grootste nadeel: de voorkant vroeg veel meer input om omhoog te krijgen, wat de fiets wat minder speels maakte.
Grootste voordeel: meer vertrouwen in lastiger terrein. Een keer mee gehad naar de trails rond het 3LP die ik redelijk goed kende en al vaak gereden had met de fully. Ondanks het gebrek aan achtervering voelde de Ragley zekerder.

Ik vond het toen een fiets die op de lokale rondjes (midden Brabant) iets minder leuk reed dan de fully, maar zodra je echte hoogteverschillen kreeg had hij absoluut voordelen.

Klaar voor vertrek bij het 3LP, uiteraard ook al met dropper :)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Goed voorbeeld, het is een misvatting dat de 'moderne geometrie' alleen is toegepast bij 27,5/29ers. Er werd al jaren geëxperimenteerd, Gary Fisher begin eind jaren '90 al met langere frames en kortere stuurpennen bijvoorbeeld. Ik heb ook nog een Ragley gehad, de iets meer XC georiënteerde Piglet maar ook die was langer/slacker etc. Die ontwikkeling was al een tijdje bezig, Brant Richards (die de Ragleys ontwierp) zat voorheen bij On-One waar na de oorspronkelijk 456 een slackere variant kwam, naast een aantal 29ers.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat die Blue Pig nog steeds een heel capabel fietsje is, die slacke geo doet meer voor het vertrouwen dan een groter wiel. Maar ik heb wel het gevoel dat een 29er wat makkelijker rolt.
De Ragley werd destijd in elkaar gedrukt toen we aangereden zijn en hij op de drager stond. De rechter seatstay hoort net zo recht te zijn als de linker:
Afbeelding

En is toen opgevolgd door mijn eerste grotewielenfiets, wat ik wel een fijnere allrounder vond dan de Ragley. Die kwam eigenlijk vooral tot z'n recht als het lastiger werd (en dan vooral naar beneden).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Brant Richards (die de Ragleys ontwierp) zat voorheen bij On-One waar na de oorspronkelijk 456 een slackere variant kwam
De Inbred (die al iets langer was dan de gangbare vierkante frames) werd 456.
Daar kwamen weer een Summer Edition en een EVO van. Steeds langer en slacker.

Maar het waren wel de kleine merken die dit als eerste in de markt zetten.
...die slacke geo doet meer voor het vertrouwen dan een groter wiel.
Op de knikkerbanen wel, maar in een rockgarden :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Hoe vaak rij je nou op/in n stenen tuin..?
Hier in de buurt zijn er 1 of 2 kleine stukjes aangelegd...zeg...20 mtr op 40km..
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier alleen maar stenen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Juist op de knikkerbanen kun je prima met een meer behoudende geo terecht.
Ik vond het vooral opvallend fijn rijden op die 3LP trails. Waar ik niet echt rockgardens weet te liggen maar die jij nog veel beter kent dan ik ;-)

De vork een paar graden verder onderuit doet echt veel in dat soort situaties.
Als je verknocht bent aan je 26" wieltjes maar ook graag technisch rijdt zou ik de ogen eens open houden voor een gebruike Blue Pig ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie