Nog mensen die XC met 26 inch of 650B rijden?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Je carbon 29 -er is waarschijnlijk stijver dan de 26 alu. Vrij logisch dat de 26 slap slap aanvoelt. Je referentie is veranderd.

Sterker nog.
Gedurende een pittige rit gaan me ook wel eens zaken aan de bike opvallen die veranderd lijken.
Na controle blijkt dat: Het enige wat veranderd is. Is het lijf. ( het ubersterke :(( lijf is toch niet zo duurzaam in de loop van de bike tocht :lol: ).
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

jerry's kid schreef: ma 4 januari 2021, 19:11 maar als er tijd is bouw ik misschien nog wel een 29 inch zelf op..
Dit heb ik ( als het goed is :wink: ) net afgerond.
Dus ijs en weder ( maar vooral werk drukte ) dienend ga ik morgen de eerste echt serieuze rit maken op de 29".
Maar tot kort geleden veel plezier gehad van mijn antieke 26" fietsje.
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Hillride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 maart 2009, 21:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SE2

Ik rij nog steeds met heel veel plezier op een 26inch S-Works Epic FSR, incl Roval carbon wielen, uit 2011. Laatst de dempers laten servicen en de meeste lagers vervangen. Het ding rijd geweldig.
Mijn maatjes rijden met een 29-er. Af en toe wel eens gewisseld van fiets en ja, een 29-er rijd super maar voor mij heeft het niet heel veel meerwaarde met de ritjes van 30-40km. Misschien als ik eens een lange rit ga maken dat ik er anders over zal denken maar voor nu ben ik nog super happy met mijn S-Works.

Kortom, kwestie van persoonlijke voorkeur en gewenning denk ik?
Trek 4400 (2002)
Specialized Epic Expert (2006)
S-Works Epic Competition (2011)
Cannondal Scalpel SE 2 (2022)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Leuk om te lezen, zal best een snelle racebak zijn, zo'n S-works 26 inch.

Ik pak mijn 26inch Camber tegenwoordig weer vaker dan ik in eerste instantie had gedacht.
Het ding is langzamer, want het trappen kost gewoon meer moeite vanwege de inefficiente vering, maar het rijden over ruigere singletracks en afdalingen geeft mij echt een smile itt de hardtail .

Aan de andere kant is het lichtvoetige van de 29inch hardtail ook wel lekker, maar zodra er weer een natuurlijke singletrail opdoemt wens ik toch weer de 26inch fully :-D

Hier nog een leuk (oud) filmpje van het verschil tussen de 26 en 29inch Epic S-works, zoals je zal zien is het verschil minimaal:
(9,1kg vs 9,8kg)

https://www.youtube.com/watch?v=i0fJzRQVZPU
Gebruikersavatar
Hillride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 maart 2009, 21:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SE2

Leuk filmpje, thanks!

Ja, de S-Works is een geweldige fiets. Meest limiterende factor ben ik zelf haha. Heb 7 jaar niet meer op de mtb gefietst.
Ik heb ook nog een 26inch Epic allu uit 2007 waar mijn zoon nu mee fietst. Het verschil qua snelheid en de algehele rij-beleving tussen beide fietsen is best groot. Verschil in gewicht is 1.8kg dus dat valt ook best mee.
Trek 4400 (2002)
Specialized Epic Expert (2006)
S-Works Epic Competition (2011)
Cannondal Scalpel SE 2 (2022)
walters83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 17 juni 2018, 16:40

Kortgeleden weer een 650b Merida op de kop getikt.
Op lange stukken was de Cube op 29inch sneller. Ik merk het voordeel van de 650B vooral in snelle afdalingen met korte bochtjes.
Dan gooi je hem toch net wat makkelijker van links naar rechts.

Het is mij verder om het even. Uiteindelijk maak ik het grootste verschil in snelheid en daar is nog een hoop te winnen :D
PLONS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 28 januari 2005, 22:51

Ik ga mijn Seven Sola nog eens klaar maken om te rijden.

Zeer benieuwd hoe dat beestje zich gedraagt tov nieuwe geweld van nu :D
Oud Maar Niet Wijs
FSR-XC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 januari 2019, 13:52
Mijn mountainbike: Kona HeiHei, Kona Kilauea, Kona HeiHei Supreme, Specialized FSR-XC, alles 26”

Mijn Kona Hei Hei uit 2009 bevalt mij nog steeds erg goed, heb ook nog een Hei Hei Supreme uit 2007. Is 2 kilo lichter 10.5 vs 12.5 kg.

Maar de 2007 is met zijn 16” frame wel erg zenuwachtig, al ben ik maar 1.72. Heb bij de 2007 echt het gevoel dat ik het voorwiel rechtstreeks vast heb. Heeft ook maar een 56cm breed stuurtje. De 2009 is 17” en heeft een stuur van maar liefst 64cm breed :-D

Ik probeer te voorkomen dat ik een keer op een 27.5 of een 29er stap. Dan heb ik ook geen vergelijkingsmateriaal.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Ik probeer te voorkomen dat ik een keer op een 27.5 of een 29er stap. Dan heb ik ook geen vergelijkingsmateriaal.
Heel wijs, lang geleden heb ik een 26er en een 29er naast elkaar gehad. Eerste wat opvalt als je op de 29er stapt is dan de laaaaangzamere acceleratie tov de 26er, maar dit went vrij snel. Als je dan na een tijdje weer op de 26er stapt, denk je wat zijn dit voor kinderwielen en voelt gewoon niet lekker meer aan...met name in het bochtenwerk vond ik de grotere wielen veel meer vertrouwen geven.
Het verschil tussen 26 en 650b is redelijk verwaarloosbaar.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik heb inmiddels een Scalpel 29” die fantastisch rijdt. En een stalen Trek 930 met thumbies voor de leut van de nostalgie naar de begintijd.

Beide fietsen zijn echt superleuk. Als de Duinen heel mul worden pak ik de Trek. Een rigide voor - en achterkant. Heel anders rijden. Nee het is niet sneller, maar met een stalen 26” zonder vering en met thumbies heb ik het gevoel van de begintijd van het mountainbiken voor mij. Nostalgische gevoelens en zo, hartstikke leuk :-q
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Ook weer een paar frames met kleine wieltjes in de schuur. :winkie:
Echter niet op XC gebied maar meer downhill en trail gerelateerd.
Kon een tijdje geleden een Cannondale Gemini van een forumlid overnemen,en pas geleden een ouwe Liteville 301 opgehaald.
De Gemini is meer dan zat voor mijn gepruts op de dh tracks.
De Liteville is voor chill rijden met een paar maten en genieten op de singletracks.

Heb daarnaast nog wel een 29er rigid en cyclocrosser voor het strava gerace..
:bier:
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

mtfuji schreef: zo 11 april 2021, 10:59
Ik probeer te voorkomen dat ik een keer op een 27.5 of een 29er stap. Dan heb ik ook geen vergelijkingsmateriaal.
Het verschil tussen 26 en 650b is redelijk verwaarloosbaar.
Theoretisch is het verschil tussen 29 een 650b precies even groot als het verschil tussen 26 en 650b toch? (1.5" om precies te zijn) :)

Dat maakt 650b voor mij iig de gulden middenweg, bewust voor gekozen na jaren 26, nog geen spijt!
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ruben L schreef: vr 7 mei 2021, 12:53 Theoretisch is het verschil tussen 29 een 650b precies even groot als het verschil tussen 26 en 650b toch? (1.5" om precies te zijn) :)
Nee
26"(559)->27.5"(584) - 25mm/1"
27.5"(584)->29"(622) - 38mm/1.5"

Mijn 25"(38-559) commuter fiets (oude fully rigid mtb) werkt goed voor Nederlandse XC, mogelijk sneller dan mijn XC fiets op sommige segmenten.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Topic al een jaartje geleden al gestart, tijdens de coronagekte al...maar moet toch ff reageren omdat ik hier jullie allemaal overtref... :bier:
Jullie zijn allemaal halfwatjes... :bier: 8) :wink:

Helaas, waarschijnlijk door de bekende discussies, verzandt t dan toch....ik zal dus m'n uiterste best doen om mijn ongezouten, nergens op gebaseerde mening voor me te houden maar me tot feiten te beperken. Voorlopig althans...ik geef geen garanties....

Ik heb afgelopen week 4 fox-vorken en 1 demper terug gekregen van bike-suspension, allen 26". Kosten 800€.
Je bent n kleinrijder of niet!!..
Uiteraard ben ik oldskool, alhoewel, ik heb dan toch ook een e-mtb , 27,5". Eigenlijk ben ik gewoon hardstikke modern... :roll: :winkie:

Afbeelding

Ach ja, als dat alles was....maar elk fietsje heeft natuurlijk nog wat meer onderdelen die ook aandacht en financieel verlies vergen..

Ohja, dan wil ik nog vermelden dat iedereen hier, en werkelijk overal, eens t verschil gaat leren tussen retro en vintage..

En omdat die zo sexy is....dit is vintage, geen retro..

Afbeelding

Deze was van vriendin, nu voor kids,

Afbeelding

Deze kan ik niet sws niet wegdoen, enige fiets die ik ooit nieuw gekocht heb, in Auckland, Nieuw Zeeland, nu ook voor kids..en ze hebben ook nog een stumpy fsr uit 2009

Afbeelding

Er dan ligt er bij de douane in Den Haag een cove hummer-frame op mij te wachten, 26"...... en een rib uit mn lijf.. die komt straks wel bij de sys
:bier:
feel the fear,do it anyway!
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

gekkokees schreef: ma 7 juni 2021, 01:10 Ohja, dan wil ik nog vermelden dat iedereen hier, en werkelijk overal, eens t verschil gaat leren tussen retro en vintage..
8<
Nou? Wat is het verschil dan?
Plaats reactie