Nog mensen die XC met 26 inch of 650B rijden?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik vraag me af of iedereen tegenwoordig 29er rijdt of dat er nog hardcore 26inch of 650B piloten zijn.
En dan bedoel ik niet de mensen van de laatste maanden die eenmalig hun oude brik uit de schuur hebben gehaald :wink:

Ik rijd zelf meestal op m'n 29er hardtail maar heb ook nog een 26inch fully staan die ik gewoon te weinig gebruik.
Heb deze fully laatst weer eens van stal gehaald omdat ik het zonde vind dat ie alleen maar stil staat en eigenlijk rijdt het toch wel erg fijn.
Zeker over wat natuurlijkere singletracks is het gewoon een speels genot hoe je met het ding kunt knallen.

Ga er nog een paar upgrades aan uitvoeren zodat het gewicht uiteindelijk op 10.6kg zal uitkomen (zonder pedalen).
Wil de fiets dan ook vaker gaan pakken en op zoek gaan naar nieuwe paadjes etc, minder naar gemiddelde snelheid kijken (deze fietst kost me toch wat meer energie dan de hardtail) en af en toe lekker een segmentje knallen, want dat kan met deze fiets nog zeker wel.

Lijkt me leuk om wat reacties te lezen van mensen die nog XC rijden op kleinere wielen en de redenen daartoe.
Kan natuurlijk ook zijn dat het meerendeel de 29er kiest omdat deze voor hun op alle fronten superieur is.
Wellicht is een 29er fully dan weer het allerbeste, maar of die echt veel sneller is dan een fully met kleinere wielen...
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik rijd nog 26", hardtail, 1x9 en alleen achterrem.

Waarom? Ik wil al jaren een nieuwe 29" hardtail, maar iedere keer als ik een fiets 'naar wens' heb gevonden vraag ik me af of ik voor die prijs echt heel veel meer lol ga hebben.
Heb ook een 27,5 Spectral staan, die ik in begin veel heb gebruikt heb voor xc ritjes. Maar vind de 26" toch leuker. Lekker speels en voelt sneller (is het niet volgens strava).

Laatst nog een keer mijn wielen laten oplappen, maar heb inmiddels wel het punt bereikt dat ik niet heel veel geld meer in deze fiets wil steken.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Waarom alleen achterrem?? :~
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ben nooit verder gekomen dan 650B met mijn kleine beentjes. :-D
En ook omdat ik geen ruimte heb voor N+1 rij ik ook XC met mijn fully en ook dat bevalt prima. :-q
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Alles hier nog 26". Alleen een verdwaalde 29- met een race stuur.

29er zal vast wel sneller zijn op sommige ondergrond. Maar als ik dan in het begin zag met welke mini verzetjes ze bergop moesten rijden gaven de verhoudingen iets anders aan. :bier:

De beperkingen zoek ik vooral bij mezelf en niet in materiaal.
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Hier ook kleine wieltjes 😜. 10 jaar lang met mijn alu Bianchi Mutt gereden. Talloze upgrades gedaan, alleen frame en de reba sl waren nog origineel. Waren, schrijf ik. Afgelopen zomer een carbon Bianchi Ethanol in 650B erbij gekocht. Vervolgens een vaste vork in de oude Bianchi gezet. Waarom 650B en niet 29? Deze kwam op mijn pad via MP en review liet zien dat het qua speelsheid erg op 26 lijkt. Ik zoek geen fiets die als een soort bulldozer alles plat strijkt. Komt ook omdat LV/HV mijn thuis route is. De 2.0 versie is super, mijn dank aan het onderhoudsteam 👍👍👍. Persoonlijk bevalt mijn fiets daar prima. Ik merk dat ik nu iets meer in de fiets zit dan erop. Bovendien voelt de nieuwe iets comfortabeler, op de oude had ik af en toe het gevoel dat hij me eraf wilde gooien. Net als anderen vind ik mezelf de beperkende factor. Ik moet met name meer mijn bovenlijf inzetten en uit het zadel komen. Genoeg te leren en genieten dus 😋
Same shit, different day :winkie:
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

:-q ik ook.....Intens Spider 26" fully. Ik ben zelf ook maar 1.68m en heb ook 650d en 29-er gereden.

Uiteindelijk nadat hobby op een laag pitje was beland een 26inch gekocht om mee te spelen vanwege de afmetingen en de wendbaarheid.

Tot op heden nog geen spijt van gehad :bier:
Laatst gewijzigd door Patrick_V op za 6 juni 2020, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Patrick_V schreef: za 6 juni 2020, 13:38

Uiteindelijk nadat hobby wohnwagen pitje was blond en 26inch gekocht.....
:roll:

Die mag je opnieuw gaan spellen. :bier:
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik rij nog 26” en mijn stalen Trek blijft in de schuur als leuk van vroeger en om regelmatig nog eens op te rijden.

Maar binnenkort komt er een 29” :winkie:
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

38x10 schreef: za 6 juni 2020, 07:11 Waarom alleen achterrem?? :~
maaf2 schreef: za 6 juni 2020, 06:00 Laatst nog een keer mijn wielen laten oplappen, maar heb inmiddels wel het punt bereikt dat ik niet heel veel geld meer in deze fiets wil steken.
Daarom dus. Voorrem ging kapot en krijg 'm niet gemaakt. Enige route waar ik 'm gemist heb is Bergschenhoek (en laat ik dat nou toevallig niet een hele boeiende route vinden) Voor de rest is UHR, Nijmegen, Sallant prima te rijden zonder voorrem. Kwintelooijen en soms wat spannend, maar soms is je eigen grenzen opzoeken ook wel eens goed
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maaf2 schreef: za 6 juni 2020, 16:51
38x10 schreef: za 6 juni 2020, 07:11 Waarom alleen achterrem?? :~
maaf2 schreef: za 6 juni 2020, 06:00 Laatst nog een keer mijn wielen laten oplappen, maar heb inmiddels wel het punt bereikt dat ik niet heel veel geld meer in deze fiets wil steken.
Daarom dus. Voorrem ging kapot en krijg 'm niet gemaakt. Enige route waar ik 'm gemist heb is Bergschenhoek (en laat ik dat nou toevallig niet een hele boeiende route vinden) Voor de rest is UHR, Nijmegen, Sallant prima te rijden zonder voorrem. Kwintelooijen en soms wat spannend, maar soms is je eigen grenzen opzoeken ook wel eens goed
De vraag is of het goed voor de routes is ........
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik wist dat dat commentaar ging komen. En terecht ook denk ik. Maar ben er aardig van overtuigd dat mijn remgedrag minder schadelijk is voor de routes dan remgedrag van grootste deel van de overige gebruikers.
Ik pas her en der mijn snelheid bewust aan om minder te hoeven remmen (ook vanwege schade aan routes).
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb een 650b Scott FS kopie, zie sig. Wel beetje overblijfsel maar anderszins fietst dat ding prima, zeker met de RoRo en ThuBu combi. Nu zitten er wat zwaardere banden op met lagere bandenspanning is rijdt net tikkeltje zwaarder.

Ik heb ook een 29" LTHT. Qua snelheid zal het er om hangen. De 650b FS is (uiteraard) in het voordeel op hobbelig terrein, de 29" voordeel bij boswielrennen.

Als ik het over kon doen kocht ik ipv 2 fietsen 1x een race fully, a la Canyon Lux of Trek Supercaliber, of zelfs zoiets als de nieuwe Canondaal Scalpel.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

mijn zoon rijd op zijn 26 hardtail bijna iedereen naar huis op het parcours in Vlaardingen, de meeste mensen vergeten dat een 29 ook nadelen heeft, zeker in technische zin. Daarom rijd ik 27,5 en blijf dat voorlopig gewoon doen
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Leuk om te lezen dat er nog mensen zijn die de kleine wielen ook leuk vinden rijden.
Ik heb zelf ook in de gaten dat de rit op de 26 fully veel speelser is dan op de 29er HT. En met de achtervering heb ik toch nog een boel comfort.
Op de 29er gaat het eigenlijk te gemakkelijk met die lompe grote wielen. :P
Plaats reactie