Nog mensen die XC met 26 inch of 650B rijden?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Ja hoor mijn MR is ook 26", Hoewel met 2.4 banden misschien wel meer.

En de Dahon vouw(mtb)fiets is ook 26", maar staat sinds medio maart "door omstandigheden" helaas stil.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik rijd ook nog veel op mijn oude 26-er. Als het er slecht bij ligt, dan vind ik het zonde om mijn goede 29-er te nemen en grijp ik de 26-er. Daar is een goedkope oude 26-nog ideaal voor!

Ik vind mijn 29-er wel een stuk fijner rijden, maar dat verschil zit hem niet alleen in de wielmaat. Heb wel eens wat data vergeleken van klimmetjes hier in de buurt, en het verschil is echt significant (+/- 20 sec op een klim van 4:30 bij een hartslag van 4 bpm lager).
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

way2go schreef: do 7 januari 2021, 21:32 Ik rijd ook nog veel op mijn oude 26-er. Als het er slecht bij ligt, dan vind ik het zonde om mijn goede 29-er te nemen en grijp ik de 26-er. Daar is een goedkope oude 26-nog ideaal voor!

Ik vind mijn 29-er wel een stuk fijner rijden, maar dat verschil zit hem niet alleen in de wielmaat. Heb wel eens wat data vergeleken van klimmetjes hier in de buurt, en het verschil is echt significant (+/- 20 sec op een klim van 4:30 bij een hartslag van 4 bpm lager).
Dan moet je haast verkeerd op die 26er zitten, anders zou ik dat verschil niet kunnen verklaren.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Niet puur XC maar hier ondertussen wel twee 26” fietsen; een fully en een ragbak. Liefst heb ik er zo groot mogelijke banden op voor t comfort en de grip. Vooral lichtlopend profiel is dan moeilijk te vinden, gelukkig is de ragbak er voor conditie opbouw :D
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

I_do schreef: do 7 januari 2021, 21:42
way2go schreef: do 7 januari 2021, 21:32 Ik rijd ook nog veel op mijn oude 26-er. Als het er slecht bij ligt, dan vind ik het zonde om mijn goede 29-er te nemen en grijp ik de 26-er. Daar is een goedkope oude 26-nog ideaal voor!

Ik vind mijn 29-er wel een stuk fijner rijden, maar dat verschil zit hem niet alleen in de wielmaat. Heb wel eens wat data vergeleken van klimmetjes hier in de buurt, en het verschil is echt significant (+/- 20 sec op een klim van 4:30 bij een hartslag van 4 bpm lager).
Dan moet je haast verkeerd op die 26er zitten, anders zou ik dat verschil niet kunnen verklaren.
Het internet staat vol met berekeningen waarom je met een groter wiel makkelijker klimt. Het zal op onverhard vooral zitten in dat je meer grip hebt en het wiel constanter blijft draaien, wat veel energie scheelt. Je hebt waarschijnlijk meer roterende massa maar die draait langzamer dus per saldo ben je beter af met grotere wielen. Dat kun je dan ook terugzien in lagere hartslagen en snellere tijden. Of dat belangrijk is is een andere discussie 😀
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Oli4k schreef: vr 8 januari 2021, 12:02
I_do schreef: do 7 januari 2021, 21:42

Dan moet je haast verkeerd op die 26er zitten, anders zou ik dat verschil niet kunnen verklaren.
Het internet staat vol met berekeningen waarom je met een groter wiel makkelijker klimt. Het zal op onverhard vooral zitten in dat je meer grip hebt en het wiel constanter blijft draaien, wat veel energie scheelt. Je hebt waarschijnlijk meer roterende massa maar die draait langzamer dus per saldo ben je beter af met grotere wielen. Dat kun je dan ook terugzien in lagere hartslagen en snellere tijden. Of dat belangrijk is is een andere discussie 😀
Nou ja ik ben altijd achterdochtig als mensen zulke enorme verschillen claimen en dat dan aan 1 factor wijden. Mensen die in een klim met een andere wielmaat of wel of geen achtervering ineens tientallen procenten sneller of langzamer zijn neem ik altijd met een korreltje zout.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ook Peter schreef: vr 8 januari 2021, 00:18 Niet puur XC maar hier ondertussen wel twee 26” fietsen; een fully en een ragbak. Liefst heb ik er zo groot mogelijke banden op voor t comfort en de grip. Vooral lichtlopend profiel is dan moeilijk te vinden, gelukkig is de ragbak er voor conditie opbouw :D
Een zo groot mogelijke band, dus jij rijd 29+ :lol:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Met alleen andere banden is het verschil ook al te verklaren.
Zonder alle gegevens van de fietsen te weten kun je niks met zo'n getal en dan nog zijn er variabelen als weer, ondergrond verschilt per dag en hoe fit ben je. Kortom niet zo interessant.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

I_do schreef: do 7 januari 2021, 21:42 Dan moet je haast verkeerd op die 26er zitten, anders zou ik dat verschil niet kunnen verklaren.
Ja verschil zit hem niet alleen in de wielmaat. Het is een 26-er van ik schat zo'n 12 jaar oud met oude xt groep en slap geworden alu frame, vergeleken met een toen nog zo goed als nieuwe carbon 29-er. De 26-er voelt echt als een rammelfiets vergeleken met mijn 29-er.
Elvander schreef: vr 8 januari 2021, 12:49 Met alleen andere banden is het verschil ook al te verklaren.
Zonder alle gegevens van de fietsen te weten kun je niks met zo'n getal en dan nog zijn er variabelen als weer, ondergrond verschilt per dag en hoe fit ben je. Kortom niet zo interessant.
Banden waren beide michelin, maar niet hetzelfde profiel. Ondergrond en fitheid was ook redelijk gelijk in beide tests (ik geloof dat er een paar dagen tussen zat zonder regen). Heb nog wel meer tests gedaan, en die gaven ook wel significante verschillen. Maar het is inderdaad wel echt appels met peren vergelijken, omdat het verschil niet alleen in de wielmaat zit. Naarmate een klim steiler wordt, merk ik wel dat ik op de 26-er echt veel harder moet werken.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik ben het wel met je eens hoor maar dat begrip significant moet je er echt niet bij betrekken want voor iets echt significant is... ;)
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik herinner me onderstaand filmpje nog waarin Sauser wat testen doet met een Epic 26 en Epic 29. Hier zijn de verschillen niet super groot.

https://www.youtube.com/watch?v=i0fJzRQVZPU
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

I_do schreef: vr 8 januari 2021, 12:47
Een zo groot mogelijke band, dus jij rijd 29+ :lol:
:winkie: Wel geprobeerd maar die pasten niet op de velg :~
Nu maar 2,4” voor en 2,35” achter besteld, wel zin om ze uit te gaan laten :-q
Lekker fietsen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

way2go schreef: vr 8 januari 2021, 15:52 ....en slap geworden alu frame...
Een frame wordt niet slapper, tenzij er iets mis is in de vorm van een scheur.
Dat is meerdere malen gemeten en er zijn nooit significante (om die term er maar in te houden ;-)) verschillen tussen nieuwe en langdurig gebruikte frames aangetoond.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

frames worden niet slapper, als dat zo was hing de van Brienoordbrug nu wel een meter of 10 door. Het gevoel van slapper wordt meestal veroorzaakt door speling op naven, balhoofd en voorvork. Ook een te lage spaakspanning is een oorzaak
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ja, daar zit wat in. Het voelt alleen wel zo, maar kan inderdaad ook speling zijn op wiellagers enzo.
Plaats reactie