Nog mensen die XC met 26 inch of 650B rijden?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Jan F. schreef: za 1 augustus 2020, 18:42
Ik win wel echt veel snelheid in de bochten als ik kijk naar een 29.
En dan maakt het ook nog uit welke 29" er je vergelijkt. Mijn tallboy is veel sneler in de bochten dan mn 50mm langere kahuna, beide 29.

Groet, Jan
Wielmaat heeft in de kwestie wendbaarheid nauwelijks/geen betekenis: het draait vooral om wielbasis en in kleinere mate om balhoofdhoek/vorksprong/naloop. Die laatste 26er die iedereen zich als superwendbaar herinnert was precies dát, omdat het een (te) klein frame betrof met korte wielbasis en idioot lange zadel- en stuurpennen om de berijder er op te krijgen. De eerste 29ers moesten wel langer zijn omdat er ineens grotere wielen in moesten.

Inmiddels heeft de geo-discussie die wielmaat-discussie volledig ingehaald. Zowat iedere nieuwe fiets met een beetje vering én kleine wielen is nog steeds langer dan een 29er XC hardtail. Bijgevolge is die 29er hardtail strontnerveus is vergeleken met een willekeurige moderne lange, lage, slacke, slome 27,5" bak.
Stamppot with weaksauce!
Ernesto1992
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 6 september 2020, 21:57

Na een mtb afwezigheid van 30 jaar, ga ik binnenkort weer een mtb ophalen in Duitsland. Daar kwam ik een stumpjumper comp tegen in erg goede staat. Het betreft dus een 26". NOS onderdelen zijn onderweg om hem weer helemaal orgineel te maken (XT zadelpen, stem) Ik zie hier in de regio (noord-kennemerland) eigenlijk alleen nog maar (extreem dure) 29" fietsen rijden en enkele 27.5" fietsen. Ik kies eigenlijk bewust om een hardtail old school 26". Mijn dochter heeft een 27.5 fully en ik vond het eigenlijk maar een beetje luchtfietsen zo weinig contact je heb met de grond. Zal wel iets met de leeftijd te maken hebben. OK, eerlijk is eerlijk, ik heb er nog niet mee in het duin bij Schoorl of Spaarnwoude mee gereden, toch zo'n beetje de mooiste tracks hier in de buurt schat ik in, maar hou toch net teveel van de directe feedback van een stalen frame. Als ik onverhard met vering wil rijden, pak ik mijn 900cc scrambler wel. Misschien komt het nog een keer hoor, er zit sinds kort bij mij een super mooie winkel in de buurt met erg mooi spul (https://servicekoers.cc/) dus wie weet. Maar even terug naar topic: ik rij dus nog/weer (over drie weken) 26".
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn buurman heet Ernesto en die rijdt ook nog 26".
What's in a name....

Maar een mooie 26" Stumpjumper met NOS onderdelen zou ik als museumstuk zien, niet als mountainbike.
Mooi plekje in de huiskamer, spotje er op, paar stuurbordjes erbij van wedstrijden (die je zelf gereden hebt !)

En dan een leuke 29" HT erbij :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

eRicW schreef: ma 3 augustus 2020, 11:00
Slome 27,5" bak.
Ik ga overal harder dan ooit sinds ik 3 cm wielbasis erbij heb (en -2 graden balhoofdhoek) op m’n 27,5”. De fiets wil nu gewoon alleen maar harder. Switchbacks en snel opvolgende bochten vragen wel om meer fysieke input maar dat vind ik juist leuk. Actieve rijstijl en zo. Maar de stabiliteit die alleen maar toeneemt met snelheid is echt een pluspunt.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Vandaag, na ruim 12 jaar trouwe dienst, m'n 26" aluminium hardtail ingeruild op een 29" carbon hardtail.

Natuurlijk blij met de nieuwe, maar het voelt ook alsof ik een stukje van mezelf heb verkocht. :(
________
Mijn fiets
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Oli4k schreef: do 24 september 2020, 16:42
eRicW schreef: ma 3 augustus 2020, 11:00
Slome 27,5" bak.
Ik ga overal harder dan ooit sinds ik 3 cm wielbasis erbij heb (en -2 graden balhoofdhoek) op m’n 27,5”. De fiets wil nu gewoon alleen maar harder. Switchbacks en snel opvolgende bochten vragen wel om meer fysieke input maar dat vind ik juist leuk. Actieve rijstijl en zo. Maar de stabiliteit die alleen maar toeneemt met snelheid is echt een pluspunt.
Same here! Mooie is dat de aanpassing in rijstijl ervoor zorgt dat 'terug' naar een kortere, steilere fiets écht onveilig aanvoelt :winkie:
Stamppot with weaksauce!
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Nog steeds 26inch ondank mijn 1,90 m ;) Maar dat komt omdat ik mijn Pipedream Scion volledig zelf heb opgebouwd (inclusief wielen) en de fiets dus best een emotiuonele waarde heeft. Ook fiets ik te weinig (1-2 keer per maand) om voor mezelf een andere fiets te rechtwaardigen ;) Momenteel te druk met andere sporten, maar als er tijd is bouw ik misschien nog wel een 29 inch zelf op..
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

jerry's kid schreef: ma 4 januari 2021, 19:11 Nog steeds 26inch ondank mijn 1,90 m ;) Maar dat komt omdat ik mijn Pipedream Scion volledig zelf heb opgebouwd (inclusief wielen) en de fiets dus best een emotiuonele waarde heeft.
...
Logisch.

Maar mullet is helemaal hot, dus misschien is de geo wel compatible met een 29" voorkant.
Misschien is er iemand op het forum die een vork en een wiel wil uitlenen.
Een 29" voorwiel gaat beter door/over zand en beter over wortels en stenen, dus daar kan je wat winst pakken.
En je Scion weer een paar jaar extra geven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 januari 2021, 19:40
Logisch.

Maar mullet is helemaal hot, dus misschien is de geo wel compatible met een 29" voorkant.
Misschien is er iemand op het forum die een vork en een wiel wil uitlenen.
Een 29" voorwiel gaat beter door/over zand en beter over wortels en stenen, dus daar kan je wat winst pakken.
En je Scion weer een paar jaar extra geven.
Ahh nooit aan gedacht! ;) Ik ben al wat jaar wat "uit" de MTB wereld. Ik ga het eens overwegen en evt. testen. Bedankt voor de tip! :-q
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

ik weet niet of er 650b+ rijders zijn. Dat bevalt mij nog steeds het beste overall. Zelfs 29er de deur uit gedaan wegens niet gebruiken :winkie:
Homemix25
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 4 januari 2021, 23:22

Zeker! Heb deze fiets mogen erven en ben besmet geraakt met het MTB virus. M'n vaste MTB maat rijdt een 29'er hardtail, beide hebben hun voor- en nadelen. Maar man wat knalt dit lekker :D

Afbeelding
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Enkel op vakantie rijd ik nog af en toe 26’er.
Geef mij maar 29 eerlijk gezegd.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Same here, de stabiliteit in de afdaling geeft me meer voordelen dan de beperkte nadelen van wat harder werken in de bochten. Bovendien merk ik dat veel routes wel zijn aangepast aan 29ers. Bomen die dicht op elkaar staan waar je met je 26 tussendoor moest (met je 55cm stuurtje), ga je omheen met je 29er met 75cm stuur.

De wat grotere wielen geven ook wat meer comfort en het rolt gewoon wat makkelijker. Bergop geeft het wat meer grip en slipt het wat minder snel allemaal.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

29-ers.... zijn jullie allemaal overgestapt? Lekker werken op een hard-core 26er 8) gooien en smijten en een big smile

29ers zijn voor luie fietsers als ik het zo mag lezen :bier:

Nee joh... ieder zijn smaak. Je hebt staalridders, hardtailracers, LBHT-ers (of zoiets :wink: ) , ouwe mannen op Fully's, carbonhelden enz enz.

Ieder zijn voorkeur! Maar dit is wel het kleine wielen topic. Willen niks weten van de stadswielenfietsen en hoe goed die wel zijn.

*vingers in oren en luid zingend* :lol:
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Afbeelding

Nog steeds 26"!
Plaats reactie