Nukeproof Scout 290 verbeteren

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
De Scout
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 juni 2020, 21:20

Beste collega mountainbikers,

Allereerst wil ik even melden dat ik nieuw ben op dit forum, dus wellicht staat dit topic op verkeerde plek. :~

Op dit moment fiets ik al bijna 3 jaar, vermoedelijk als een van de weinigen, op een Nukeproof Scout Sport uit 2018. De routes die ik fiets zijn voornamelijk Gieten, Exloo en Sleen. Een Nukeproof lijkt niet meteen de beste fiets voor dit soort trails, maar ik heb de fiets voornamelijk gekocht om zijn stabiliteit op de technische stukken en natuurlijk de looks :winkie:

Om een keer wat anders te proberen heb ik afgelopen week een keer mogen fietsen op een Cube LTD. Wat meteen opviel was dat de Cube veel lichter trapte op de verbindingsstukken tussen routes, voornamelijk op asfalt en bospaden dus. De Cube is voorzien van een 2x11 groepset met Ultegra cassette en een set Schwalbe Rocket Ron Liteskin banden welke tubeless gemonteerd zijn. De afstand van het hart van de crank tot de pedalen is 175mm t.o.v. de 170mm op mijn eigen fiets.

Ik ben op zoek naar een reden waarom de Cube zoveel lichter fietst bij contante snelheid. Rollen de Rocket Rons zoveel lichter dan mijn eigen banden ( Schwalbe Hans Dampf Pacestar + Rock Razor Pacestar, beide tubeless)? Of heeft de geometrie van het frame hier ook nog invloed op?

Ter informatie de onderdelen op mijn eigen fiets:

- Fox Factory Float 34 CTD 140mm
- Hope Pro 4 Enduro wielen voor en achter.
- Shimano XT 1x11
- Schwalbe Hans Dampf Pacestar (V) + Schwalbe Rock Razor (A)

En de onderdelen op de CUBE:

- Rockshocks Recon Silver 100mm
- Shimano Deore XT WH-M8000 wielen voor en achter
-Shimano XT 2x11 met wegrace cassette
- Schwalbe Rocket Ron Liteskin (V+A)

Alvast bedankt!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

De zithouding op de cube is wat lekkerder voor rechtdoor trappen en de banden rollen wat lichter...

Of dat echt beter is hangt er helemaal van af :-) T zal wel ten kostte gaan van iets...

Ik denk wel dat je met een setje Vittoria barzo (voor) en mezcal (achter) genoeg grip houdt op de routes en makkelijker rolt...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Van alles een beetje, maar een paar lichtere bandjes gaat idd al een hoop verschil maken op onze relatief vlakke routes.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

RoRo’s zijn lichter en rollen lichter, maar een Nukeproof Scout zal ook met RoRo’s wat trager aanvoelen op asfalt verbindingsstukken. Tgv de geometrie (meer trail- en bergaf georienteerd), en daarnaast is de Scout een zwaarder afgemonteerde fiets.

Zit je op zware uitdagendere trails, dan zijn de rollen weer omgedraaid... kost op de Scout minder moeite, harder werken op die Cube.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zithouding en banden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rocket Ron is een erg lichte (en slappe) band wanneer je wilde of ruwe dingen gaat doen.
Maar ze rollen erg licht en zijn voor NL vaak voldoende.
Hans Dampf zit bijna aan de andere kant vh spectrum.
En overkill voor NL.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Zijn naven ook niet belangrijk? Ik heb altijd het idee dat dit best een factor kan zijn
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Amper.
Lichte wielset wel, maar dan vooral het roterend gewicht aan de buitenkant.
Te beginnen met simpelste aanpassing: lichte snelrollende tubeless band. Gaat wel ten koste van grip, stevigheid, lekbestendigheid op de zwaardere trails...
En lichtere velgen en spaken daarna. Wederom... voor XC en op straat prima, maar weer niet op zwaardere trails...
Een fiets is altijd een rijdend compromis :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: ma 22 juni 2020, 22:04 Zithouding en banden.
Dit. Ik heb een tijdje een Trek Superfly en een Scout 290 tegelijkertijd in bezit gehad. Met de Scout deed ik dingen die ik op de Trek niet gauw zou aandurven. Enduro's rijden bijvoorbeeld. Maar het lokale bosrondje was toch echt het domein van de Trek.

Misschien dat de Trek daarom ook heel bleef :tong
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Wissel je banden eens of je complete wielset van fiets naar fiets.

Ik heb op mn honzo ook mn banden gewisseld van 2x dhf naar een barzo mezcal combi.
Een honzo is dan nog steeds geen snelle xc machine, maar het gaat mij ook een beetje om sweet spot. Geen xc en geen trail, maar beide een beetje
De Scout
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 juni 2020, 21:20

Bedankt voor alle reacties tot dusver!

Ik heb destijds voor de Hans Dampf Pacestar gekozen om mijn gebrek aan talent op te vangen en wat vertrouwen in de fiets te krijgen. De band lijkt wat meer stuurfoutjes toe te laten waardoor je niet meteen een bodemonderzoekje hoeft te doen. Bovendien kwam hij, in tegenstelling tot de Trailstar versie, relatief goed uit de rolweerstand-test op deze website: https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews .

Vanwege zijn lange wielbasis moet je de Nukeproof, voor mijn gevoel althans, ook een stuk vlakker in de bocht leggen. Je moet wat meer 'gooien en smijten' . Een goed setje zijnoppen komt dan goed van pas.

Is de genoemde Barzo band een goed alternatief die voldoende grip bied, ook als je wat ruiger gaat fietsen? Hij lijkt zo op de foto namelijk een beetje op de Rocket Ron. Een Nobby Nic heb ik ook eens overwogen, maar deze schijnt vrij plotseling zijn grip te kunnen verliezen, wat natuurlijk ten koste gaat van het vertrouwen.

Hebben jullie wellicht nog andere suggesties?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Barzo is een uitstekende voorband voor vrijwel alle Nederlandse omstandigheden. Een interessant alternatief is ook de Wolfpack Cross.

Beide merken bieden vanwege het stabiele karkas en het zeer goede rubber compound een vertrouwenwekkend gevoel en werkelijk bakken met grip. Bij een vrij lage rolweerstand.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

En met de mezcal achter heb je daar ook nog eens een snelle band zitten.
—Cube reaction TM Pro—
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De Scout schreef: di 23 juni 2020, 22:30 Ik heb destijds voor de Hans Dampf Pacestar gekozen om mijn gebrek aan talent op te vangen en wat vertrouwen in de fiets te krijgen. De band lijkt wat meer stuurfoutjes toe te laten waardoor je niet meteen een bodemonderzoekje hoeft te doen.
Het blijft relatief. Het zijn geen cross country banden!
Ik zou er lekker 2,35" wolfpack cross en race op zetten.. of barzo / mezcal want die zijn wat beter leverbaar geloof ik.
Maar het zal ook een stuk zithouding zijn, zeker als het op asfalt snelheid vasthouden is. Je hebt waarschijnlijk een stuk meer luchtweerstand dan de cube. Gewicht maakt verder niet zoveel uit, alleen bij het stoplicht of op de bergen die er niet zijn.
Waar woke is, is vuur
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Makkelijk schreef: wo 24 juni 2020, 16:46
De Scout schreef: di 23 juni 2020, 22:30 Ik heb destijds voor de Hans Dampf Pacestar gekozen om mijn gebrek aan talent op te vangen en wat vertrouwen in de fiets te krijgen. De band lijkt wat meer stuurfoutjes toe te laten waardoor je niet meteen een bodemonderzoekje hoeft te doen.
Het blijft relatief. Het zijn geen cross country banden!
Ik zou er lekker 2,35" wolfpack cross en race op zetten.. of barzo / mezcal want die zijn wat beter leverbaar geloof ik.
Maar het zal ook een stuk zithouding zijn, zeker als het op asfalt snelheid vasthouden is. Je hebt waarschijnlijk een stuk meer luchtweerstand dan de cube. Gewicht maakt verder niet zoveel uit, alleen bij het stoplicht of op de bergen die er niet zijn.
Barzo mezcal probeer ik al tijdje te vinden met tan sidewalls, zijn niet makkelijk te vinden in zelfde kleur/uitvoering.
Plaats reactie