Achterwiel airtime

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mike123 schreef: za 18 juli 2020, 18:23 Een fully kopen is ook een mogelijkheid natuurlijk maar geen oplossing. Als je bij de iets steilere verkeersdrempelachtige hobbels in het bos komt ( hoe moet ik het anders omschtijven) en je blijft met volle snelheid ook gewoon zitten dan stuurt de achtervering je ook gewoon weer omhoog. Met je kont uit het zadel. Ook als je de sag goed afsteld. Je zult toch dynamisch moeten fietsen of gewoon kalm aan moeten doen.
Veel bos kent meer oneffenheden dan verkeersdrempels en dan is een fully een uitkomst. Pumpen over minder dan een verkeersdrempel is uitdagend vermoeiend (want veel aanwezig).
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In het bos vind ik het met hobbels vaak wel meevallen. Is zachte ondergrond en je banden vangen kleine oneffenheden op. Als je die te hard oppompt stuiter je door het bos.
Erger zijn slootkanten: keihard opgedroogde klei. Maar ik stel mijn fiets niet in op slootkanten, die wil ik helemaal niet rijden. (Vandaag Havelte-Oost - en gelukkig ook nog andere routes - gereden).
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Tjah ik heb gravel en betum op een keihard gedroogde klei ondergrond met allerlei soorten hobbels en alle vormen en maten (Almere Kemphaan en Kotterbos). Aan de andere kant in het Gooi en Hoge - en Lage Vuursche heb ik dit probleem ook niet. Banden kunnen niet te hard zijn want dan lig je op je plaat omdat je geen grip hebt op het gravel. Maar ook niet te zacht, want dan loop je naar huis met een kiezel door je band. Huidige bandenspanning is 1.4-1.5 bar voor (Wolfpack trail) en achter 1.45-1.55 bar met een Rocket Ron. Beiden op 1.4 zou nog wel goed gaan denk ik. Ben 75kg. Heb nu weer de rebound voor wat trager gezet en dit lijkt te helpen omdat de fiets niet zo springt en nerveus is.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ok opgelost: mochten mensen ooit met hetzelfde probleem zitten. De verschillen in hoogte hoeven trouwens niet eens zo groot te zijn (paar cm).

1 de voorvork die moet eerst soepel over alle soorten oneffenheden gaan. Het fout opvangen van kleinere bumps geven lift het achterwiel, daardoor ontstaat de “bounce”. Een iets lagere druk in je vork maakt veel uit.

2 rebound deze moet precies goed staan 1 qua grip, 2 qua snelheid en 3 liefst ook zodat je vorkvering zo getimed is dat je achterwiel niet net naar beneden geduwd wordt als deze over dezelfde hobbel gaat.

3 meeste effect: als je achterband heel erg bounced verlaag dan niet je druk, maar verhoog hem tot het bijna weg is.

Mijn instellingen:
Voor (met probleem) 74psi in vork, 4 kliks rebound, achterband 1.45 bar.
Na : (Nagenoeg geen probleem) 65 psi in vork, 6 kliks rebound, 1.6 bar in achterband.

Staan en lichaam bewegen; dit lost het ook in het geheel op natuurlijk. Echter zoals al aangegeven ik wil op sommige momenten op km lange gravel en gras stukken toch ook wel even gewoon zittend kunnen trappen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Leuk dat je dit terugkoppelt en dat blijkt dat vorkdruk zo meespeelt. Het stuiteren herken ik vooral van de tijd dat ik 27,5x2,8 reed. Dat was met 1 bar niet te doen, tonnen grip op het zand maar op iets harders dan dat voelde het of je op een skippybal zat!
Waar woke is, is vuur
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Jouke74 schreef: do 13 augustus 2020, 19:33 Ok opgelost: mochten mensen ooit met hetzelfde probleem zitten. De verschillen in hoogte hoeven trouwens niet eens zo groot te zijn (paar cm).

1 de voorvork die moet eerst soepel over alle soorten oneffenheden gaan. Het fout opvangen van kleinere bumps geven lift het achterwiel, daardoor ontstaat de “bounce”. Een iets lagere druk in je vork maakt veel uit.

2 rebound deze moet precies goed staan 1 qua grip, 2 qua snelheid en 3 liefst ook zodat je vorkvering zo getimed is dat je achterwiel niet net naar beneden geduwd wordt als deze over dezelfde hobbel gaat.

3 meeste effect: als je achterband heel erg bounced verlaag dan niet je druk, maar verhoog hem tot het bijna weg is.

Mijn instellingen:
Voor (met probleem) 74psi in vork, 4 kliks rebound, achterband 1.45 bar.
Na : (Nagenoeg geen probleem) 65 psi in vork, 6 kliks rebound, 1.6 bar in achterband.

Staan en lichaam bewegen; dit lost het ook in het geheel op natuurlijk. Echter zoals al aangegeven ik wil op sommige momenten op km lange gravel en gras stukken toch ook wel even gewoon zittend kunnen trappen.
Ik herken veel van wat je hebt geschreven, toevallig ook een plastic giant, gelijk gewicht.
Los van geo, voorvork en banden, komt het uiteraard op dynamisch rijden. Maar als je snelheid steeds hoger wordt, dan ontkom je er denk echt niet meer aan en is het alleen nog op te lossen met een fully.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Plaats reactie