Achterwiel airtime

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

balans naar voren kan zeker een oorzaak zijn. Een lagere bandenspanning helpt er juist tegen. Misschien ga je op je nieuwe fiets harder. Dat maakt de kans ook groter.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ja dat is ook al wat ik schreef : nu ik harder en harder ga. Nu goed het was een observatie en ik ben volgens mij ook niet de enige die zn achterwiel niet op de grond kan houden. In bochtentechniek ook dit filmpje.
😆

https://m.youtube.com/watch?v=vVZGvtfwm ... e=youtu.be

Maar hij doet het bewust, bij mij gaat het iets meer onbewust.
PaganiProductions

Na bijna 6 jaar vind ik xc hardtails nog steeds geweldig om mee te rijden.
En ben er nog lang niet op uitkijken daarom wil ik geen fully kan eindelijk een klein beetje over bomstammen fietsen zonder echt te hoppen.
Heb laats ook een keer gehad dat mijn achterwiel omhoog kwam en daarna gelukkig ook weer naar onder had een kleine drop off niet gezien.
Waarschijnlijk op dat moment ook de balans niet goed genoeg ofzo.
Volgend maand eens een clinic volgen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

een manual maken :D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

In de volksmond noemen we dat geen "manual" maar een "nose-wheelie".

Geen idee of het effectief is, ik kan het alleen sporadisch bij toeval zonder een juiste techniek ervoor :-q

@ Bert L: als voormalige krantenjochie moet je met een volle krantentas toch wel wat meer doen dan alleen je stuur optrekken om over een stoeprand te komen, laat je het achterwiel er steeds tegen aan "knallen" kun je om de twee dagen je wiel opnieuw spaken. Trust me, been there done that.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Meegs schreef: wo 15 juli 2020, 10:34 @ Bert L: als voormalige krantenjochie moet je met een volle krantentas toch wel wat meer doen dan alleen je stuur optrekken om over een stoeprand te komen, laat je het achterwiel er steeds tegen aan "knallen" kun je om de twee dagen je wiel opnieuw spaken. Trust me, been there done that.
Bert stamt nog uit de tijd dat ze degelijke wielen maakten!

(die stalen velgen konden enorm veel hebben en je reed zelfs je band niet lek op een stoeprand!!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Lars TB schreef: do 16 juli 2020, 10:34
Meegs schreef: wo 15 juli 2020, 10:34 @ Bert L: als voormalige krantenjochie moet je met een volle krantentas toch wel wat meer doen dan alleen je stuur optrekken om over een stoeprand te komen, laat je het achterwiel er steeds tegen aan "knallen" kun je om de twee dagen je wiel opnieuw spaken. Trust me, been there done that.
Bert stamt nog uit de tijd dat ze degelijke wielen maakten!

(die stalen velgen konden enorm veel hebben en je reed zelfs je band niet lek op een stoeprand!!)
Telegraaf op zaterdag en een goede ouderwetse stalen damesfiets met dito goede ouderwetse velgen... En toch won de zaterdag Telegraaf het altijd na een aantal zaterdagen...
Ik praat dan over begin jaren '90... toen kranten nog echt kranten waren. Samen met een vriend waren we vaste klant bij de lokale fietsenmaker, die het werk vaak gratis deed voor ons :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, daar zat het probleem bij Bert: toen hadden ze nog geen kwaliteitskranten! :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ok, nu een bagagedrager, krantassen en een berg oud papier op de fiets gemonteerd 🤣🙃🙂🙃🙂
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Kwaliteitskrant er in en dat achterwiel plakt aan de ondergrond 👍🏼
Lekker fietsen!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Een fully kopen is ook een mogelijkheid natuurlijk maar geen oplossing. Als je bij de iets steilere verkeersdrempelachtige hobbels in het bos komt ( hoe moet ik het anders omschtijven) en je blijft met volle snelheid ook gewoon zitten dan stuurt de achtervering je ook gewoon weer omhoog. Met je kont uit het zadel. Ook als je de sag goed afsteld. Je zult toch dynamisch moeten fietsen of gewoon kalm aan moeten doen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Mensen gaan er maar vanuit dat ik echt de hele tijd op mijn kont zit. Bij een verkeersdrempel hoogte sta ik ook echt wel hoor. Het gaat ook meer om veel kleinere oneffenheden (2-5cm) waar mijn voorvork dus gewoon overheen gaat en door de snelheid dan dus mijn achterwiel daartegen botst en dan terug bounced. Bij de terugbounce springt het achterwiel licht omhoog. Het heeft ook met timing te maken want de voorvork is dan al bezig met het volgende trail deel. Het lijkt erop dat de vork rebound ook een rol speelt. Heb de rebound snelheid van de vork wat sneller gezet en heb er nu veel minder last van.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kan ook met gewicht van de rijder te maken hebben.
Ik merk dat ik met mijn 63kg op gedeeltes sta (omdat ik anders uit het zadel gewipt wordt), waar de stevige bierbuikrijders gewoon zittend over die hobbels rijden en geen centje pijn hebben.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Rayb81 schreef: za 18 juli 2020, 22:55 Kan ook met gewicht van de rijder te maken hebben.
Ik merk dat ik met mijn 63kg op gedeeltes sta (omdat ik anders uit het zadel gewipt wordt), waar de stevige bierbuikrijders gewoon zittend over die hobbels rijden en geen centje pijn hebben.
Dat is niet zo raar, de hangende buik is voornamelijk vet en dat geeft heel veel demping :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Iedereen roept dat je niet lui moet blijven zitten, en dat klopt natuurlijk, maar het kan net zo goed de fietsafstelling of fietshouding zijn.

Ik heb met een hardtail eigenlijk nooit last van een loskomend achterwiel, maar laatst een fully gekocht en nu wel. Stond de rebound van de achterdemper te hoog, waardoor ik ook vaak een centimeter los kom van de grond.
Plaats reactie