Achterwiel airtime

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Beste allen,

Ik fiets nu al een tijdje op een Giant XTC advanced (carbon) hardtail. Fiets is 10,5 kg en verder heerlijk om mee te rijden. Echter nu ik steeds sneller door de bossen cross komt het volgende steeds vaker voor: ik ga over wat hobbels heen en dan “springt” mijn achterwiel in de lucht. Soms zelfs zo erg dat ik in het luchtledige rondtrap. Is hier wat aan te doen?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Je blijft dus blijkbaar gewoon zitten?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Schokdempers achter gebruiken...
(beter bekend als benen bij een hardtail)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dat heet luchtfietsen. De oplossing is stoppen met trappen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

volgens mij is dit (mede) een effect van de korte (425mm chainstay's) achterkant. Meer gaan staan zorgt ervoor dat je benen als achtervering werken, en je dus meer kan opvangen zonder los te komen.

Mijn F-Si heeft ook vergelijkbaar korte chainstays en ik moest er ook wel aan wennen, maar nu eigenlijk geen problemen meer mee
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

dynamisch fietsen
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ts: Ja inderdaad ik blijf best wel veel zitten. Op sommige stukken parcours hier zou ik anders gewoon kilometers achter elkaar staan. :-D Maar goed de eerste hint is duidelijk, dus wel inderdaad meer "dynamisch" gaan staan op de pedalen. :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jouke74 schreef: do 9 juli 2020, 09:31 Ts: Ja inderdaad ik blijf best wel veel zitten. Op sommige stukken parcours hier zou ik anders gewoon kilometers achter elkaar staan. :-D Maar goed de eerste hint is duidelijk, dus wel inderdaad meer "dynamisch" gaan staan op de pedalen. :winkie:
Niet alleen staan, met de juiste techniek haal je er ook meer snelheid uit: Pumping
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Ik heb het met mijn Big Honzo ook wel eens itt tot mijn eerder Cube. Vindt het eigenlijk wel leuk en denk dat je met een fully hier veel minder "last" van zult hebben. Merk het mn als er een bocht is na een "bobbel" en je gewicht al aan het verschuiven is.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Mountainbiken is veel dynamischer dan racefietsen. Dus uit het zadel. Gewicht naar voren, achteren, links, rechts. Staan, vierkantshouding, rollen.
Staan gaat eerst 10 meter goed, daarna lopen je benen vol. 10 meter wordt 20 meter, wordt 100 meter etc.
Tijdens een goeie clinic kun je veel leren wat je daarna zelf in de praktijk kunt brengen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

+1 voor pumpen.

Maar dit is grotendeels te wijten aan het blijven zitten op het zadel.
Ik zou weleens willen weten wat de beweegredenen van de fietser zijn om te blijven zitten.
Qua gevoel (klappen tegen het achterwerk) zou je toch vanzelf al gaan staan?

Ik zie overigens erg viel MTBers blijven zitten, zelfs in de meest hobbelige afdalingen op de UHR.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Op je stadsfiets en wielrenfiets blijf je toch ook altijd zitten?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Welke bandenspanning rijd je mee? Kan zeker van invloed zijn.


Maar in principe ga je bij een hobbeltje of kuiltje een paar millimeter tot enkele centimeters uit je zadel zodat de fiets onder je kan veren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Rayb81 schreef: vr 10 juli 2020, 01:49 +1 voor pumpen.

Maar dit is grotendeels te wijten aan het blijven zitten op het zadel.
Ik zou weleens willen weten wat de beweegredenen van de fietser zijn om te blijven zitten.
Qua gevoel (klappen tegen het achterwerk) zou je toch vanzelf al gaan staan?

Ik zie overigens erg viel MTBers blijven zitten, zelfs in de meest hobbelige afdalingen op de UHR.
Eigenlijk snap ik dat *zitten blijven* niet. Je leert als kind toch al om uit het zadel te komen als je een stoepje op wil rijden met je krantentas achterop?
Zitten in het zadel, dan gaan staan op de pedalen, je stuur omhoog trekken tot over de stoeprand, stuur omlaag laten gaan en dan verder rollend de stoep op. (Ben ik nou zo briljant?)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik snap zo een reactie niet. Staan op de pedalen was al 5 posts terug duidelijk. Ik heb nergens geschreven wat mijn mtb ervaring is. Maar een gemiddeld boomstammetje hop ik eenvoudig overheen. Het zijn de niet eens zo grote hobbels die het em doen. En je kan niet de hele tijd staan op de fiets, dat is gewoon onzin. Daarnaast heeft deze fiets het aanzienlijk meer als mijn vorige fiets. De balans ligt wat meer naar voren, van Rockshox naar Fox en ook de bandenspanning is omlaag gegaan door bredere velgen. Misschien dat dit ook wat meer gestuiter geeft. (Ben ook aan het kijken naar een fully.)
Plaats reactie