Pinkbike test 4 XC racebikes, 5 downcountry bikes.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mmm verwarring ligt op de loer.

Virtual Pivot Point is gewoon engels voor virtueel draaipunt, en engineering term. Maestro, FSR, DWlink, Giddy Up, ICT, Full Floater enz enz hebben er allemaal een. Maar "VPP" is een registered trademark van Santa Cruz, met een patent en gebaseerd op oude patenten van Outland, wie kent ze nog?

Afbeelding

Veersystemen zonder virtueel draaipunt hebben een "echt" draaitpunt, dat direct met het achterwiel is verbonden. Single Pivot, of in engineering taal: cantilever beam. Het kenmerk is dat het achterwiel altijd een circelbeweging om het echte draaipunt moet maken, terwijl met een virtueel draaipunt het pad dat het wiel beschrijft een ontwerp variabele wordt.

Ik snap de voorkeur voor VPP ontwerpen, mits goed uitgevoerd. Want er zijn ook wat mindere uitvoeringen bekend uit de rijke MTB historie. Want het ontwerp van een VPP achtige is door de extra variabelen inderdaad veel complexer. En er is juist heel veel gebeurd sinds de ontwikkeling van Maestro, op demper en geometrie gebied bijvvoorbeeld.

Maar zeker met single ring aandrijvingen en moderne dempers is er ook anno 2020 scope voor een goed uitgevoerde single pivot.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Mooie uitleg (en voorbeeld)!
Stamppot with weaksauce!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

aurelius schreef: ma 10 augustus 2020, 20:53 Transition Spur
https://www.pinkbike.com/news/field-tes ... -2020.html
Prachtig ding! :kiss:
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Tof ding, ik vraag me dan alleen toch af of dat nog een beetje leuk stuurt.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Rogier13 schreef: ma 10 augustus 2020, 22:18 Tof ding, ik vraag me dan alleen toch af of dat nog een beetje leuk stuurt.
Zouden ze een fiets gemaakt hebben die je niet kunt sturen?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Rogier13 schreef: ma 10 augustus 2020, 22:18 Tof ding, ik vraag me dan alleen toch af of dat nog een beetje leuk stuurt.
Dat stuurt prima, hele volksstammen rijden op trailbikes die ongeveer dezelfde geometrie hebben.
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Toch zou ‘ie bergop wat minder sturen, het effect van ‘long and slack’, volgens Mike Levy... wat hem dan wel weer mede tot een beste daler maakt... ‘een downhillers XC-bike’.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Volgens mij heette zo een fiets 3 jaar geleden nog steeds een 'trail bike'. En dat lijkt het mij ook te zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

aurelius schreef: di 11 augustus 2020, 07:36 Toch zou ‘ie bergop wat minder sturen, het effect van ‘long and slack’, volgens Mike Levy... wat hem dan wel weer mede tot een beste daler maakt... ‘een downhillers XC-bike’.

Ben wel benieuwd wat Mike te zeggen heeft over de Epic evo. Die is ook longer en Slacker (tov van de vorige evo) en qua slack zit die op 66,5 graden en deze transition op 66. Zal komende dagen wel ergens beschikbaar komen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat dacht ik ook.
De vraag blijft nog steeds: wat is nou precies een downcountry bike?
Iets wat tegenwoordig ergens tussen een marathonfully en een trailbike in zit?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Een komisch bedoelde term, die Mike zelf heeft bedacht.. ik mag ook niet hopen dat het ingeburgerd raakt.
Die man wil overal in differentiëren, ik neem het dus gerust met een korreltje zout. Zet er een Optic naast en hij noemt de Spur waarschijnlijk een klimgeit waarmee je ook nog best beneden komt en de Optic een fiets om mee te dalen.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op di 11 augustus 2020, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Weinig veerweg maar progressieve geo. Dus de hoeken en reach van een trail of zelfs endurobike, maar dan met de veerweg van iets meer dan een XC fiets. Marathon is eigenlijk weer meer een XC fiets qua geo, maar dan met iets meer veerweg.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Inderdaad een paar jaar geleden noemde je die SPUR gewoon een trail bike, maar omdat sommige nu meer travel krijgen zijn de minder travel trailbikes nu ineens downcountry fietsen? Ik denk dat alles is in vergelijking met de Spur sneller klimt maar dat het ook wat meer van XC afkomstige fietsen zijn. Dat is wat ik eronder versta onder DC een breder inzetbare XC bike en niet een minder inzetbare trail fiets. Want deze loopt al tegen de rand aan van iets wat ik eigenlijk niet wil. Deze komt overeen met een Trek Fuel EX en dat is toch echt een trailbike die heeft alleen iets meer travel nu. Overigens een paar jaar geleden waren ze bijna hetzelfde geweest.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

En als we de naamgeving ff loslaten (dus ff de termen trail en DC vergeten), en je kijkt puur wat voor fiets het is en waarvoor je hem kan gebruiken dan zie je volgens mij dat die twee categoriën elkaar meer en meer over lappen / naar elkaar toe groeien.

Zat dit filmpje van GMBN terug te kijken: Down-Country Vs Trail Full Suspension. Dan zie je ook dat de fietsen dicht bij elkaar liggen.


https://www.youtube.com/watch?v=O3WdDdS19KY
Plaats reactie