Pinkbike test 4 XC racebikes, 5 downcountry bikes.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik neem aan dat de klep die de Brain aanstuurt even nodig heeft, en dat dat dus die vertraging geeft. Wat ik zie klopt in ieder geval wel met het rare klapperende gevoel dat ik altijd bij Brain fietsen voel.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

suravida schreef: wo 26 augustus 2020, 22:12 Mij viel vooral de Brain demper op, die in eerste instantie helemaal niks doet en dan ineens inklapt.
Ik heb het beeld-voor-beeld bekeken maar zie het niet. Hij land niet bij alle fiets met beide wielen tegelijk maar bij de Specialized met Brain juist wel. Dat maakt uit voor hoe de klap wordt opgevangen. Die SID beweegt een paar cm naar voor en achter maar de achtervering doet juist vrij netjes wat die moet doen. Als er vertraging is komt dat vooral door de achterband. Die hadden ze voor het goede nog wat harder mogen oppompen. De band deint een paar keer op en neer voordat de hele veerweg gebruikt is. Nou lijkt me een huck to flat niet helemaal representatief voor hoe vering in het terrein met de band samenwerkt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Field Test: Behind the Scenes - Not Enough Travel and Too Much Lycra:
//www.pinkbike.com/news/field-test-behind ... -2020.html :lol: :lol:
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

:D
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

https://youtu.be/cBnddKOAXmU

Naast de Spur, scalpel en Yeti, ook een vergelijk met de oiz TR
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

De OIZ TR voelt aan zoals een XC bike. Dat is ook hoe ik het ervaar. Comfortabele XC-bike, maar dus nog altijd heel sportief/racy.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Thanks voor sharing.
Deze review vind ik persoonlijk nuttiger. Minder opsmuk meer waar het voor staat.
Onder andere de vraag die zij stellen of het zinvol is dat de Spur zo lang is/ zo’n “moderne” geometrie heeft met een beperkte veerweg.
De conclusie waarom een XC bike beter klimt is de kortere wielbasis? Alhoewel we niet weten, aan d hand van deze review, hoe een goedkopere en dus zwaardere Oiz klimt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Leuke review, plaatst alles in een wat beter perspectief, met nu de OIZ TR erbij :-q .
Grappig dat zij de term 'downcountry' bewust willen vermijden, wat aardig is gelukt, tot de laatste minuut :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Jurriaan schreef: ma 31 augustus 2020, 15:10 Thanks voor sharing.
Deze review vind ik persoonlijk nuttiger. Minder opsmuk meer waar het voor staat.
Onder andere de vraag die zij stellen of het zinvol is dat de Spur zo lang is/ zo’n “moderne” geometrie heeft met een beperkte veerweg.
De conclusie waarom een XC bike beter klimt is de kortere wielbasis? Alhoewel we niet weten, aan d hand van deze review, hoe een goedkopere en dus zwaardere Oiz klimt.
Ik weet dat die OIZ H10 TR 13.7 kg weegt dus dat is 1,5 kg meer dan de zwaarste Spur. Die Top Oiz zal wel rond ruim onder de 11kg wegen wat niet zoveel afwijkt van de 11.2 lichtste Spur. Ik denk dat een kortere wielbasis ook wel helpt met klimmen. Grappig dat ze hier een 68 graden HTA best wel "Steep" noemen bij een XC categorie.

Die Oiz zal wel goed klimmen en super lichtvoetig afdalen.
aurelius schreef: ma 31 augustus 2020, 16:10 Leuke review, plaatst alles in een wat beter perspectief, met nu de OIZ TR erbij :-q .
Grappig dat zij de term 'downcountry' bewust willen vermijden, wat aardig is gelukt, tot de laatste minuut :wink: .
Dat viel me ook al op ja.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

aurelius schreef: di 18 augustus 2020, 17:24 Ik wil best een Evo Comp. Enorm licht frame, identiek aan de overige niet-S-Works modellen, slechts een onsje meer. Dan alles van mijn huidige bike overzetten, et voilà... (nu nog iemand vinden die geinteresseerd is in mijn Lux maatje S, met 110mm 34 Fox en dropper, jaartje oud, en dan verder een gloednieuwe afmontage :tong )...
Nou.. hier denk ik toch ook echt over...
S-works epic EVO frame kopen en alles overzetten van mijn Lux.

Rare vraag misschien, maar gaat het problemen opleveren als ik mijn 110mm Sid in een EVO wil?
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

jernij schreef: vr 22 januari 2021, 09:20
aurelius schreef: di 18 augustus 2020, 17:24 Ik wil best een Evo Comp. Enorm licht frame, identiek aan de overige niet-S-Works modellen, slechts een onsje meer. Dan alles van mijn huidige bike overzetten, et voilà... (nu nog iemand vinden die geinteresseerd is in mijn Lux maatje S, met 110mm 34 Fox en dropper, jaartje oud, en dan verder een gloednieuwe afmontage :tong )...
Nou.. hier denk ik toch ook echt over...
S-works epic EVO frame kopen en alles overzetten van mijn Lux.

Rare vraag misschien, maar gaat het problemen opleveren als ik mijn 110mm Sid in een EVO wil?
Ben alweer een hele tijd geleden langs geweest bij de Specialized Dealer.
De verkoper die me toen hielp zag niets dan beren op de weg, straalde geheel uit, 'koop liever maar een nieuwe'. Die had weinig tijd en zin om eea serieus te bekijken, ook niet als ik gewoon volledig uur/werkplaatstarief wilde betalen. Was zo demotiverend, dat ik dacht, laat maar.
Maar blijf het een aantrekkelijke gedachte vinden, een Comp Evo frame gebruiken en de boel omzetten. Oude Lux met Comp onderdelen dan verkopen.
Maar goed, jij zou willen gaan voor een los S-Works frame.
Qua geometrie zal het wel lukken met een 110mm vork. Qua passing: zit er in je huidige Lux en in de huidige Epic Evo dezelfde (nieuwe generatie ) SID? Dan zou het zeker moeten lukken, toch?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

aurelius schreef: vr 22 januari 2021, 11:22
jernij schreef: vr 22 januari 2021, 09:20

Nou.. hier denk ik toch ook echt over...
S-works epic EVO frame kopen en alles overzetten van mijn Lux.

Rare vraag misschien, maar gaat het problemen opleveren als ik mijn 110mm Sid in een EVO wil?
Ben alweer een hele tijd geleden langs geweest bij de Specialized Dealer.
De verkoper die me toen hielp zag niets dan beren op de weg, straalde geheel uit, 'koop liever maar een nieuwe'. Die had weinig tijd en zin om eea serieus te bekijken, ook niet als ik gewoon volledig uur/werkplaatstarief wilde betalen. Was zo demotiverend, dat ik dacht, laat maar.
Maar blijf het een aantrekkelijke gedachte vinden, een Comp Evo frame gebruiken en de boel omzetten. Oude Lux met Comp onderdelen dan verkopen.
Maar goed, jij zou willen gaan voor een los S-Works frame.
Qua geometrie zal het wel lukken met een 110mm vork. Qua passing: zit er in je huidige Lux en in de huidige Epic Evo dezelfde (nieuwe generatie ) SID? Dan zou het zeker moeten lukken, toch?
Hoe weet ik of het de nieuwe generatie SID is?
Geometrie wordt iets meer race toch? (Verwaarloosbaar wss). Ben niet technisch haha. Gelukkig bouw ik hem niet zelf...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gedetailleerde speclist bij de Lux (website) vergelijken met die van de huidige Sid's bij een Epic Evo, icm plaatjes/foto's vergelijken?
Uit welk jaar is jouw Lux, welk model: 05/'19. Toen of vlak erna kwamen de nieuwe Sid's, zelf ff nagaan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jernij schreef: vr 22 januari 2021, 09:20 Rare vraag misschien, maar gaat het problemen opleveren als ik mijn 110mm Sid in een EVO wil?
je bent al raar als je een SID wilt... .


Maar verder is het geen probleem :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: vr 22 januari 2021, 11:22 De verkoper die me toen hielp zag niets dan beren op de weg, straalde geheel uit, 'koop liever maar een nieuwe'. Die had weinig tijd en zin om eea serieus te bekijken, ook niet als ik gewoon volledig uur/werkplaatstarief wilde betalen. Was zo demotiverend, dat ik dacht, laat maar.
Maar blijf het een aantrekkelijke gedachte vinden, een Comp Evo frame gebruiken en de boel omzetten. Oude Lux met Comp onderdelen dan verkopen.
Dan gooi je alles toch in de auto en kom je de boel hier in Nijmegen omzetten. Onder 'deskundige' begeleiding... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie