Pinkbike test 4 XC racebikes, 5 downcountry bikes.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Wat een prijs voor die evo. Daar koop ik 2 van de andere modellen voor dus die evo zou bij mij volgens mijn simpele logica meteen onderaan de lijst staan :o :D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik wil best een Evo Comp. Enorm licht frame, identiek aan de overige niet-S-Works modellen, slechts een onsje meer. Dan alles van mijn huidige bike overzetten, et voilà... (nu nog iemand vinden die geinteresseerd is in mijn Lux maatje S, met 110mm 34 Fox en dropper, jaartje oud, en dan verder een gloednieuwe afmontage :tong )...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

aurelius schreef: di 18 augustus 2020, 17:24 Ik wil best een Evo Comp. Enorm licht frame, identiek aan de overige niet-S-Works modellen, slechts een onsje meer. Dan alles van mijn huidige bike overzetten, et voilà... (nu nog iemand vinden die geinteresseerd is in mijn Lux maatje S, met 110mm 34 Fox en dropper, jaartje oud, en dan verder een gloednieuwe afmontage :tong )...
Die wil niemand want je hebt net een paar keer geschreven dat die lux een "enorm verouderde geometrie" heeft. :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Daar zeg je wat :lol: . Naar downcountry maatstaven, zekers. En anders wachten we gewoon nog een paar jaartjes, tot die Lux-Evo komt :winkie: . Deze trend zet wel door.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Victor1977 schreef: di 18 augustus 2020, 16:55 Wat een prijs voor die evo. Daar koop ik 2 van de andere modellen voor dus die evo zou bij mij volgens mijn simpele logica meteen onderaan de lijst staan :o :D

Dat is ook 1 van de comments bij de YouTube video. Voor een eerlijk vergelijk hadden ze de evo expert moeten gebruiken, dan zit je qua prijs in de buurt van de rest. Dan komt ie qua gewicht en wielen op vergelijkbare uit.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Marcel964 schreef: di 18 augustus 2020, 18:49
Victor1977 schreef: di 18 augustus 2020, 16:55 Wat een prijs voor die evo. Daar koop ik 2 van de andere modellen voor dus die evo zou bij mij volgens mijn simpele logica meteen onderaan de lijst staan :o :D

Dat is ook 1 van de comments bij de YouTube video. Voor een eerlijk vergelijk hadden ze de evo expert moeten gebruiken, dan zit je qua prijs in de buurt van de rest. Dan komt ie qua gewicht en wielen op vergelijkbare uit.
Inderdaad, nu "winnen" de duurste, de Scalpel en Epic Evo, met vooral de beste wielen en vorken.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

aurelius schreef: di 18 augustus 2020, 17:24 Ik wil best een Evo Comp. Enorm licht frame, identiek aan de overige niet-S-Works modellen, slechts een onsje meer. Dan alles van mijn huidige bike overzetten, et voilà... (nu nog iemand vinden die geinteresseerd is in mijn Lux maatje S, met 110mm 34 Fox en dropper, jaartje oud, en dan verder een gloednieuwe afmontage :tong )...
Da's inderdaad een mooie optie, de boel overzetten. Als je die mogelijkheid niet hebt zit je met een soort gelijke Epic Evo op 6500 euro.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De reden dat die halo bikes bestaan is ook alleen maar omdat je dan later met je creditcard in de hand denkt dat je voor €4500 een heel voordelige fiets aan het kopen bent.

Mooi hoe ze ieder jaar weer manieren weten te vinden om die bovengrens bij te stellen en daar dan een logische klinkende onderbouwing bij verzinnen (en Pinkbike doet daar natuurlijk net zo hard aan mee door dit soort fietsen in de spotlight te zetten en de duurste te laten winnen). Het grappigste vind ik nog dat een fiets van €6500 voor een wedstrijdrijder die z’n eigen fiets moet kopen al een tikje onlogisch is (don’t race what you can’t replace) maar voor een categorie fietsen die bedacht zijn om niet mee te racen maar juist agressiever mee te rijden is het in mijn ogen redelijk onlogisch die heel duur te maken. What’s the point van een fiets die potentie heeft maar dat je om iedere TTF heen rijdt want tja, toch een beetje zonde als er wat stukgaat. Maar goed, misschien ben ik daar wat pragmatischer in dan de gemiddelde tandarts en daarmee ook niet helemaal de doelgroep.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ja die hele dure jongens is een beetje de categorie: wat de gek ervoor over heeft.

Maar als ik kijk wat ik betaalde in in 2006 voor mijn eerste epic: 3800 euro. Dat was toen de marathon variant en net 1 slag goedkoper dan de s-works. Was een X0 deri, alu frame, alu velgen en 2x10 en xt remmen, fox fork. Nu 14 jaar later betaald ik dat ook voor een orbea oiz Tr. Carbon fiets. En qua afmontage xt en fox fork. kortom niet alles is heel veel duurder geworden, sterker als je de inflatie corrigeert en wat je voor meer capabele fiets krijgt, dan krijg je nu meer value for money. Alleen vanaf bepaalde afmontage slaat de balans negatief door.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Specialized is gewoon altijd duur tov heel veel anderen. Canyon, Orbea, Cube, zo >20-25% % goedkoper, bij gelijke afmontage.
Voor 4500,- mag je toch meer verwachten dan SLX.
Niettemin: wel hetzelfde prachtframe als de overige niet-S-Works Evo modellen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Volgens mij is de prijsstelling al eerder voorbijgekomen in ditzelfde topic (een paar pagina’s terug). Tot zo’n 5-6 duizend klopt prijs/kwaliteit nog wel, dan krijg je alles carbon en heb je gewoon een high-end topfiets.

Daarboven wordt het elektronisch schakelen, handgemaakt en in 🌈 kleuren. Sneller? Denk het niet. Uit liefde/hobby of omdat je als tandarts nou eenmaal een klote baan hebt maar met wel geld voor leuke spullen? Helemaal prima!

Zoals ze ook al zo mooi zeiden bij Pinkbike: voor 2 S-works Evo’s kun je 24k aan Lego spullen kopen.
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Raar dat er overigens in de gefilmde review niks gezegd wordt over dat er een probleem was met spelling zat op een van de bussen in de SID vork. Dat is niet zo erg maar dat schijnt vaker voor te komen. Daar heb ik voor de rest niks over gehoord. Daardoor maak ik me wel een beetje zorgen over de betrouwbaarheid van deze vorken.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Voor dat geld koop je bijna een Sworks Levo. Kijken welke dan het testrondje als snelste doet :winkie:
Kan iemand uitleggen waarom dat prijsverschil zo relatief klein is?
Bicycle, bicycle, bicycle
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Omdat ze bij de Epic Evo hebben bezuinigd, helaas, op de remote lockout :wink: ? Had 'm wel helemaal af gemaakt, bij een bike met zoveel race-genen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

daniel1975 schreef: wo 19 augustus 2020, 09:00 Voor dat geld koop je bijna een Sworks Levo. Kijken welke dan het testrondje als snelste doet :winkie:
Kan iemand uitleggen waarom dat prijsverschil zo relatief klein is?
Kleinere marge op de Levo omdat er in die markt nu meer concurrentie is?
Plaats reactie