Ik ben benieuwd (naar deel 2)!
WELCOME TO THE 2020
PINKBIKE XC FIELD TEST
9 cross-country and down-country bikes ridden and rated
https://m.pinkbike.com/news/welcome-to- ... ition.html
Dit artikel betreft nog slechts de inleiding, deel 2, de resultaten zelf, volgen snel.
4 XC racebikes, 5 downcountry bikes.
Leuk dat Pinkbike hier juist aandacht aan besteed. Slechts een plukje bikes uit een groot aanbod, maar er zitten een paar mooie tussen .
Pinkbike test 4 XC racebikes, 5 downcountry bikes.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7364
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Ik hoop dat de Transition Spur er niet goed uitkomt want dan heb ik tenminste een goed argument om er geen te willen....
(dat was de prijs, maar met $6000 lijkt het zo een koopje )
(dat was de prijs, maar met $6000 lijkt het zo een koopje )
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gewoon kopen! Met die slanke lijnen kun je zo’n fiets ook prima in je bed bewaren.
Waar woke is, is vuur
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Had ik ook wel willen zien. De Spark RC was/is toch de eerste racefully die slacker ging. En de gewone (120mm) Spark was de eerste racefully die in trailuitvoering verscheen, de eerste, wat Mike Levy noemt, 'Downcountry' bike?
Is een Downcountry bike nu een 'ver-lichte trailbike', waarmee ik bedoel een trailbike die meer richting race is getuned, of een 'verzwaarde race/marathonfully', een race/marathonfully die meer richting trail is getuned? En tuning kan dan zijn: wat betreft geometrie en wat betreft afmontage.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 32
- Lid geworden op: do 26 maart 2020, 16:32
Heel gaaf dat ze hier bij Pinkbike ook meer aandacht aanbesteden en ben benieuwd naar de verschillen tussen de pure XC racers en Downcountry bikes. Het begrip Downcountry passen ze wel redelijk breed toe, meen me te herinneren dat bij de review van de vernieuwde Tallboy deze ook de classificatie van downcountry kreeg.
Is iets kort door de bocht, uit het betreffende artikel:
On the fun-focused side of the mountain, we have five bikes with a bit more travel and a lot more capability that, truth be told, has next to nothing to do with an extra 10 or 20mm of suspension. Instead, it's coming from brands combining (mostly) progressive geometry with newly capable suspension and a clever parts spec that keeps aggressive types happy (wide handlebars, short stems, powerful brakes, etc.) without adding too much heft.
Ik en met mij velen die hun bikes opbouwen doen dit trouwens al jaren. Mijn 2010! Tallboy was in zijn tijd een XC fiets met allround geometrie uitgelegd voor een 100mm vork en een 100mm stuurpen. Maar met een 120mm vork, 4-pot remmen met grotere schijven, een breed stuur, korte stuurpen en een dropper post heb ik er prachtige Alpen vakanties op gereden. Omhoog en naar benden.
Maar de doorbraak voor deze Bikes nu is de moderne geometrie. Hoe fijn de Tallboy ook was, een 71gr balhoofdhoek komt aan zijn grenzen. Op steile technische afdalingen moest ik echt oppassen en soms afstappen om niet “over the bar” te gaan. Maar met de moderne Long & Slack trend rijd ik diezelfde tracks zonder issues. Zelfs de relatief milde Ripley LS was al een flinke verbetering op dezelfde trails in de Alpen. En de laatste generatie Bikes is nog weer een stuk capabeler.
Maar belangrijker, volgens mij is het ook een goed recept voor een typisch Hollands rondje. De Down Country set-up geeft controle en daarmee vertrouwen. En dat is een goed recept voor mij als normale rijder om ook hard te gaan. Mijn Vertigo is volgens dit recept ontworpen met 100mm achter, 120mm voor en een moderne geometrie. Niet te Slack, het blijft NL, maar wel met het gedachtengoed, lange reach, steile zithoek, een breed stuur en 2.4 banden.
Ik ga de test zeker uitlezen straks, benieuwd hoe de deels zeer verschillende uitvoeringen van het concept gewaardeerd worden.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Deze ga ik ook even volgen. Had idd wel willen zien hoe deze bikes zich nou verhouden t.o.v. van hun voorgangers of 'oudere' concurrenten. Al denk ik dat Schürter en VdP op al die XC-bikes wel kunnen winnen. Ik vraag me wel af waar nu het optimale punt ligt qua balhoofdhoek, zitbuishoek, reach etc. Volgens mij zie je ook dat de merken er zelf niet uit zijn. De Epic gaat 'extreem' (Norco Revolver, Mondraker F-Podium) terwijl een Scalpel het allemaal wat gematigder doet. Ik stond op het punt dit jaar m'n Spark RC te vervangen maar een zware hernia zette hier een streep door. Misschien dat ik nu maar even wacht. Fietsen gaat weer maar niet op het niveau dat de aanschaf van één van deze kanonnen rechtvaardigt. Zeker niet als er een Spark RC in de schuur staat die net een grote beurt heeft gehad...
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
De Supercaliber...
https://m.pinkbike.com/news/field-test- ... ction.html
https://m.pinkbike.com/news/field-test- ... ction.html
Laatst gewijzigd door aurelius op di 28 juli 2020, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Je ziet het al aan de banden waarmee de Transition, Yeti en de Revel uit de fabriek rollen. Minion/Agressor (Yeti), Dissector/Rekon...geen standaard XC bandjes maar volwaardige trail banden (en in het geval van Yeti kan je er zelfs zonder schaamte een bikepark mee rijden)Heckler40 schreef: ↑di 28 juli 2020, 11:40Is iets kort door de bocht, uit het betreffende artikel:
On the fun-focused side of the mountain, we have five bikes with a bit more travel and a lot more capability that, truth be told, has next to nothing to do with an extra 10 or 20mm of suspension. Instead, it's coming from brands combining (mostly) progressive geometry with newly capable suspension and a clever parts spec that keeps aggressive types happy (wide handlebars, short stems, powerful brakes, etc.) without adding too much heft.
Ik en met mij velen die hun bikes opbouwen doen dit trouwens al jaren. Mijn 2010! Tallboy was in zijn tijd een XC fiets met allround geometrie uitgelegd voor een 100mm vork en een 100mm stuurpen. Maar met een 120mm vork, 4-pot remmen met grotere schijven, een breed stuur, korte stuurpen en een dropper post heb ik er prachtige Alpen vakanties op gereden. Omhoog en naar benden.
Maar de doorbraak voor deze Bikes nu is de moderne geometrie. Hoe fijn de Tallboy ook was, een 71gr balhoofdhoek komt aan zijn grenzen. Op steile technische afdalingen moest ik echt oppassen en soms afstappen om niet “over the bar” te gaan. Maar met de moderne Long & Slack trend rijd ik diezelfde tracks zonder issues. Zelfs de relatief milde Ripley LS was al een flinke verbetering op dezelfde trails in de Alpen. En de laatste generatie Bikes is nog weer een stuk capabeler.
Maar belangrijker, volgens mij is het ook een goed recept voor een typisch Hollands rondje. De Down Country set-up geeft controle en daarmee vertrouwen. En dat is een goed recept voor mij als normale rijder om ook hard te gaan. Mijn Vertigo is volgens dit recept ontworpen met 100mm achter, 120mm voor en een moderne geometrie. Niet te Slack, het blijft NL, maar wel met het gedachtengoed, lange reach, steile zithoek, een breed stuur en 2.4 banden.
Ik ga de test zeker uitlezen straks, benieuwd hoe de deels zeer verschillende uitvoeringen van het concept gewaardeerd worden.
Enjoy!!
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- All rounder
- Berichten: 71
- Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
- Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD
Euhm Supercaliber bedoel je denk.aurelius schreef: ↑di 28 juli 2020, 19:11 De Procaliber...
https://m.pinkbike.com/news/field-test- ... ction.html
Leuke fiets, wel heel duur, ook de base versie