Pinkbike test 4 XC racebikes, 5 downcountry bikes.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En de laatste overpeinzingen:
Video: Spur vs Ranger vs Scalpel vs SB115 vs Epic EVO - Field Test Round Table:
//www.pinkbike.com/news/field-test-spur-r ... -2020.html
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Misschien als samenvatting: maandag de Spur, dinsdag de Ranger, woensdag de Scalpel, vrijdag de SB115 en zaterdag/zondag de Epic Evo. Ik weet niet wat ik aan de test heb. Of anders gezegd: in deze prijsklasse kun je geen blunder maken.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Rond 5.20 op YouTube komt punt voorbij of de geometrie van lang en luier geschikt is voor XC. Mike: voor onze route en omgeving is deze geometrie goed, voor veel Xc rijders is dit Wat te ver door getrokken.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De Spur heeft een vergelijkbare geo als een Cube Stereo 150. Niet zo gek dus dat die het wel aardig doet in de afdaling :tong
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jurriaan schreef: do 20 augustus 2020, 22:08De Spur heeft een vergelijkbare geo als een Cube Stereo 150.
Kun je het een vergelijkbare geo noemen wanneer de Spur een significant langere reach heeft?
(510 vs. 477 in XL, 480 vs. 457 in L)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Ik blijf wel een beetje met een gemengd gevoel terugkijken op de test. Ja de epic evo is geweldig, maar dat mag ook wel voor die prijs. Doe je zoveel onderzoek naar tijden enzo en dan vergooi je het zo in de voorbereiding. Die spur zag ik ook wel aankomen. Die is gewoon beter voor wat ze rijden en waarschijnlijk het meeste fun. Als laatste was het misschien gewoon beter geweest als ze met meer mensen meer fietsen hadden getest net als in de eerdere Fieldtests. Dan krijg je wat meer discussie over wat een fiets voor iemand betekend en daardoor een wat betere weergave of een fiets iets voor jou is. Dit kijkende bijvoorbeeld naar de 2019 test waarin een Top Fuel zit. Daar praten twee mensen over en zie je al een stuk meer van die fiets betekend voor deze mensen. Dan moet je nog steeds kijken wat jij vanuit jou oogpunt belangrijk vind maar je krijgt wel een betere weergave.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

cheeta schreef: vr 21 augustus 2020, 07:06
Jurriaan schreef: do 20 augustus 2020, 22:08De Spur heeft een vergelijkbare geo als een Cube Stereo 150.
Kun je het een vergelijkbare geo noemen wanneer de Spur een significant langere reach heeft?
(510 vs. 477 in XL, 480 vs. 457 in L)
Ik ben nog van voor de reach. Had de rest vergeleken. Maar inderdaad, daarin gaat de vergelijking mank.
GerGio schreef: vr 21 augustus 2020, 09:23 Ik blijf wel een beetje met een gemengd gevoel terugkijken op de test. Ja de epic evo is geweldig, maar dat mag ook wel voor die prijs. Doe je zoveel onderzoek naar tijden enzo en dan vergooi je het zo in de voorbereiding. Die spur zag ik ook wel aankomen. Die is gewoon beter voor wat ze rijden en waarschijnlijk het meeste fun. Als laatste was het misschien gewoon beter geweest als ze met meer mensen meer fietsen hadden getest net als in de eerdere Fieldtests. Dan krijg je wat meer discussie over wat een fiets voor iemand betekend en daardoor een wat betere weergave of een fiets iets voor jou is. Dit kijkende bijvoorbeeld naar de 2019 test waarin een Top Fuel zit. Daar praten twee mensen over en zie je al een stuk meer van die fiets betekend voor deze mensen. Dan moet je nog steeds kijken wat jij vanuit jou oogpunt belangrijk vind maar je krijgt wel een betere weergave.
Dat is het nadeel als pro’s Mtb’s gaan vergelijken. Er komt echt iets anders uit als we 4 rijders van dit forum nemen.
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Jurriaan schreef: vr 21 augustus 2020, 21:20 Dat is het nadeel als pro’s Mtb’s gaan vergelijken. Er komt echt iets anders uit als we 4 rijders van dit forum nemen.
Nou het is meer hoe ze het doen. Nu testen twee mensen elk hun echten fietsen en hebben dus enkel hun eigen mening. Kijk naar de Bible of Bike tests en daar testen 3 mensen een fiets. De discussie daar brengt al een stuk meer naar boven over die fiets. Hier is het een beetje vlak.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Geen enkele test is 'heilig'. Iedereen test weer vanuit een bepaalde invalshoek, en op een bepaalde manier.
De invalshoek van Pinkbike is oha trail/AM/Enduro/Freeride gericht. Dat juist 'zij' wat gaan zeggen over het 'trails- en daalvermogen' van deze XC-georienteerde fietsen maakt het extra leuk.

Groepstesten zijn altijd leuk, ongeacht wie het doet, omdat daarin verschillen tussen bikes besproken worden. Krijg je een nog wat duidelijker beeld van de geteste bikes.
Gewoon veel testen lezen, en er ontstaat vanzelf een 'gemiddeld' beeld van een fiets. Zelf testen is helemaal ideaal, maar waar vind je precies dat model, met de door jouw gewenste afmontage, in de juiste maat, tegenwoordig? Bijna nergens...
Dan zijn deze testen een welkome bron van info.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wie wil er tegenwoordig nog een fabrieksmodel..
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jurriaan schreef: ma 24 augustus 2020, 09:18 Wie wil er tegenwoordig nog een fabrieksmodel..
95% van de mountainbikers?
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

I_do schreef: ma 24 augustus 2020, 09:29
Jurriaan schreef: ma 24 augustus 2020, 09:18 Wie wil er tegenwoordig nog een fabrieksmodel..
95% van de mountainbikers?
Klopt, waarom zou ik er een zelf bouwen?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

GerGio schreef: ma 24 augustus 2020, 10:53
I_do schreef: ma 24 augustus 2020, 09:29

95% van de mountainbikers?
Klopt, waarom zou ik er een zelf bouwen?
Precies, ik heb inmiddels een hoop kluservaring, heb een hoop geleerd, kan veel zelf, en wil de volgende keer graag een nieuwe fiets, van een fijne dealer, omdat ik ook heb geleerd dat ik liever klus dan sleutel.
Wel heel fijn om voor veel zaken niet afhankelijk te zijn van de LBS overigens, en voor mij ook essentieel om de fiets draaiende te houden, en de kosten acceptabel!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

GerGio schreef: ma 24 augustus 2020, 10:53
I_do schreef: ma 24 augustus 2020, 09:29

95% van de mountainbikers?
Klopt, waarom zou ik er een zelf bouwen?
Omdat het leuk is om een custom build MTB te hebben.
Er zal een reden zijn dat vele al die custom build YT filmpjes hebben :wink:
Je exact de afmontage hebt die jij voor jouw toepassing nodig hebt.
Wat is er mooier dan je eigen wielset samen te stellen en te bouwen. En dat het vervolgens ook heel blijft tijdens een mooie afdaling.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jurriaan schreef: ma 24 augustus 2020, 13:16
GerGio schreef: ma 24 augustus 2020, 10:53

Klopt, waarom zou ik er een zelf bouwen?
Omdat het leuk is om een custom build MTB te hebben.
Er zal een reden zijn dat vele al die custom build YT filmpjes hebben :wink:
Je exact de afmontage hebt die jij voor jouw toepassing nodig hebt.
Wat is er mooier dan je eigen wielset samen te stellen en te bouwen. En dat het vervolgens ook heel blijft tijdens een mooie afdaling.
Staat ook zeker wel op mijn te doen lijstje, maar dan als ik meer ruimte heb voor fietsen en klussen, zodat ik op 1 fiets kan fietsen, terwijl ik op mijn gemakje een nieuwe vette droomfiets opbouw!
Plaats reactie