Pinkbike test 4 XC racebikes, 5 downcountry bikes.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Revel Ranger... Nou die Epic Evo nog.
Levy heeft zich niet voor niets in een Lycra pakje gehesen! Zit 'm toch niet helemaal lekker, figuurlijk niet, en letterlijk volgens mij ook niet :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Los van of het een goed idee is en een lock-out überhaupt wel nodig is,

Kan je voor de Scalpel SE 2021 toch de demper en vork laten ombouwen naar remote lock-out?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, kan.

Rock Shox Onelock (hendeltje duim) kost ongeveer 55-60 euro, Twistlock (zoals gripshift draaischakelaar) rond 80,-.
Als je dan toch een downcountry fiets maakt, zeker een met racegenen, doe er dan ook meteen een remote lock op, als je ‘best of both worlds’ na probeert te streven, is mijn mening.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Maar de vork en demper moeten toch ook aangepast worden dan? Denk dat standaard op de demper zo’n blauwe draaischakelaar staat?
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

aurelius schreef: ma 17 augustus 2020, 17:52 De Revel Ranger... Nou die Epic Evo nog.
Levy heeft zich niet voor niets in een Lycra pakje gehesen! Zit 'm toch niet helemaal lekker, figuurlijk niet, en letterlijk volgens mij ook niet :winkie: .
Ik zie echt het probleem van Lycra niet. Maar goed als ook wielrenner zal ik het wel niet snappen.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Ik begin dat Lycra bashen ook wel een beetje beu te worden. Heb zelf jaren met baggy rondgereden en op een tourtocht, korte rit of in een bikepark werkt het allemaal prima.

Maar zodra je uit je oogbal gaat ademen (zoals Mike zo mooi zegt) heb je echt helemaal niks aan wapperende kleding of die rugzak om je nek. Dan wil je een strak shirt met veel zakken waar heel veel vloeibaar krachtvoer in kan. En geen schurende baggy die achter je zadelpen blijft plakken terwijl je kapotmoe aan het afdalen bent.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd zelf ook altijd in Lycra hoor :wink: . Gewoon, ben niet anders gewend en ik vind het prettig. Maar heb dan ook weer geen bidonhouders op mijn fiets, alles zit gewoon in een camelbak, ook omdat ik dat prettig vind. En een camelbak is weer niet zo XC...
Het zal wel allemaal, die hokjes.

De ondertoon in deze Pinkbike stukjes/video's van Levy is toch: " 't Is dat het van mijn baas moet, omdat het over down-country gaat, dat tegen cross-country aanschurkt, dus ik moet maar een lycra pakje aan". Deels is dat natuurlijk ook een 'gig'.
Maar zwart-wit geldt toch: XC = 'Lycra'. Pinkbike, zeer trail/AM/Enduro/Freeride gericht, = 'Baggy'.
XC is iets waar ze de laatste tijd meer en meer aandacht aan besteden, en echt op een leuke en goede manier! Maar: wel vanuit 'hun' ogen bezien. Komt ook omdat XC-parcoursen steeds technischer worden, en XC-bikes een flink eind (moeten) opschuiven richting 'hun doelgroep, hun gebied'. Maar ook de skills van die XC-rijders liegen er natuurlijk niet om.

Ik lees deze fieldtest gewoon met mijn eigen ogen. Welke lichte XC bikes kunnen ook 'behoorlijk' (voor XC begrippen is dat dus gewoon 'zeer goed') bergaf? Een andere leest weer met andere ogen, bijvoorbeeld Pinkbike-ogen: welke trailbikes met zo weinig mogelijk veerweg laten zich toch nog als trailbike rijden, en klimmen ook heel erg goed (voor XC begrippen zal dat dus 'redelijk goed' klimmen zijn)?
In deze fieldtest geldt 'XC meets Trail(/AM/Enduro)', en dat is momenteel 'hot'.

Volgens mij zijn veel van deze downcountry bikes perfect voor heel veel Nl'se rijders die in Nl rijden en erbuiten. Licht, efficiënt, goede klimmers en dalers, trailwaardig. Alles t/m blauwe en rode bikeparklijnen kun je er probleemloos mee rijden, alles t/m kleine drops en sprongetjes. Denk dat >85% van de Nl'se MTB-ers in de praktijk ook niet verder komt dan dat inzetgebied?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

aurelius schreef: di 18 augustus 2020, 08:51 Denk dat >85% van de Nl'se MTB-ers in de praktijk ook niet verder komt dan dat inzetgebied?
Misschien wel 85% van de mountainbikepopulatie wereldwijd :wink: Vind overigens dat Mike het nog leuk brengt, de gespeelde kritiek op Lycra. Maar in de podcast ging een collega van hem echt tekeer over het dragen van "spandex". Dan denk ik, heb je wel eens met zo'n prachtige XC/Down country bike een marathon gereden en er aan het einde helemaal af gelegen. Want dan ga je alles wat in de weg zit toch echt vervloeken.

Dat Pinkbike meer aandacht aan XC geeft en de ontwikkeling van de fietsen is overigens een verademing, want ze doen dat een stuk leuker en informeler dan sommige bekende "promotie" kanalen. En zelfs als het een puur persbericht betreft, dan zijn daar altijd nog de Pinkbike comments om e.e.a. recht te zetten :-q
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

KILROY schreef: di 18 augustus 2020, 09:14
aurelius schreef: di 18 augustus 2020, 08:51 Denk dat >85% van de Nl'se MTB-ers in de praktijk ook niet verder komt dan dat inzetgebied?
Misschien wel 85% van de mountainbikepopulatie wereldwijd :wink: Vind overigens dat Mike het nog leuk brengt, de gespeelde kritiek op Lycra. Maar in de podcast ging een collega van hem echt tekeer over het dragen van "spandex". Dan denk ik, heb je wel eens met zo'n prachtige XC/Down country bike een marathon gereden en er aan het einde helemaal af gelegen. Want dan ga je alles wat in de weg zit toch echt vervloeken.

Dat Pinkbike meer aandacht aan XC geeft en de ontwikkeling van de fietsen is overigens een verademing, want ze doen dat een stuk leuker en informeler dan sommige bekende "promotie" kanalen. En zelfs als het een puur persbericht betreft, dan zijn daar altijd nog de Pinkbike comments om e.e.a. recht te zetten :-q
Een Pinkbike artikel is pas compleet zodra je alle comments gelezen hebt
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2408
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

aurelius schreef: di 18 augustus 2020, 08:51 Ik rijd zelf ook altijd in Lycra hoor :wink: . Gewoon, ben niet anders gewend en ik vind het prettig. Maar heb dan ook weer geen bidonhouders op mijn fiets, alles zit gewoon in een camelbak, ook omdat ik dat prettig vind. En een camelbak is weer niet zo XC...
Het zal wel allemaal, die hokjes.

De ondertoon in deze Pinkbike stukjes/video's van Levy is toch: " 't Is dat het van mijn baas moet, omdat het over down-country gaat, dat tegen cross-country aanschurkt, dus ik moet maar een lycra pakje aan". Deels is dat natuurlijk ook een 'gig'.
Maar zwart-wit geldt toch: XC = 'Lycra'. Pinkbike, zeer trail/AM/Enduro/Freeride gericht, = 'Baggy'.
XC is iets waar ze de laatste tijd meer en meer aandacht aan besteden, en echt op een leuke en goede manier! Maar: wel vanuit 'hun' ogen bezien. Komt ook omdat XC-parcoursen steeds technischer worden, en XC-bikes een flink eind (moeten) opschuiven richting 'hun doelgroep, hun gebied'. Maar ook de skills van die XC-rijders liegen er natuurlijk niet om.

Ik lees deze fieldtest gewoon met mijn eigen ogen. Welke lichte XC bikes kunnen ook 'behoorlijk' (voor XC begrippen is dat dus gewoon 'zeer goed') bergaf? Een andere leest weer met andere ogen, bijvoorbeeld Pinkbike-ogen: welke trailbikes met zo weinig mogelijk veerweg laten zich toch nog als trailbike rijden, en klimmen ook heel erg goed (voor XC begrippen zal dat dus 'redelijk goed' klimmen zijn)?
In deze fieldtest geldt 'XC meets Trail(/AM/Enduro)', en dat is momenteel 'hot'.

Volgens mij zijn veel van deze downcountry bikes perfect voor heel veel Nl'se rijders die in Nl rijden en erbuiten. Licht, efficiënt, goede klimmers en dalers, trailwaardig. Alles t/m blauwe en rode bikeparklijnen kun je er probleemloos mee rijden, alles t/m kleine drops en sprongetjes. Denk dat >85% van de Nl'se MTB-ers in de praktijk ook niet verder komt dan dat inzetgebied?
Ik denk dat ze het op klimmenj meer dan "redelijk goed doen" zeker als de ondergrond niet superglad is. Kijk maar naar wat ze zeggen over het klimmen met de canyon...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep, de comments!

Heb nog ff gezocht naar het opiniestukje waarin Mike Levy uitlegt wat volgens hem nou down-country bikes zijn en waarom ze zo leuk zijn, april 2018 alweer:
What the Heck is a Down-Country Bike?
https://www.pinkbike.com/news/what-the- ... inion.html.

(Down Country is volgens mij what makes LarsTB happy, and volgens mij metoo :wink: )
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

aurelius schreef: di 18 augustus 2020, 08:51 Ik rijd zelf ook altijd in Lycra hoor :wink: . Gewoon, ben niet anders gewend en ik vind het prettig. Maar heb dan ook weer geen bidonhouders op mijn fiets, alles zit gewoon in een camelbak, ook omdat ik dat prettig vind. En een camelbak is weer niet zo XC...
Het zal wel allemaal, die hokjes.

De ondertoon in deze Pinkbike stukjes/video's van Levy is toch: " 't Is dat het van mijn baas moet, omdat het over down-country gaat, dat tegen cross-country aanschurkt, dus ik moet maar een lycra pakje aan". Deels is dat natuurlijk ook een 'gig'.
Maar zwart-wit geldt toch: XC = 'Lycra'. Pinkbike, zeer trail/AM/Enduro/Freeride gericht, = 'Baggy'.
XC is iets waar ze de laatste tijd meer en meer aandacht aan besteden, en echt op een leuke en goede manier! Maar: wel vanuit 'hun' ogen bezien. Komt ook omdat XC-parcoursen steeds technischer worden, en XC-bikes een flink eind (moeten) opschuiven richting 'hun doelgroep, hun gebied'. Maar ook de skills van die XC-rijders liegen er natuurlijk niet om.

Ik lees deze fieldtest gewoon met mijn eigen ogen. Welke lichte XC bikes kunnen ook 'behoorlijk' (voor XC begrippen is dat dus gewoon 'zeer goed') bergaf? Een andere leest weer met andere ogen, bijvoorbeeld Pinkbike-ogen: welke trailbikes met zo weinig mogelijk veerweg laten zich toch nog als trailbike rijden, en klimmen ook heel erg goed (voor XC begrippen zal dat dus 'redelijk goed' klimmen zijn)?
In deze fieldtest geldt 'XC meets Trail(/AM/Enduro)', en dat is momenteel 'hot'.

Volgens mij zijn veel van deze downcountry bikes perfect voor heel veel Nl'se rijders die in Nl rijden en erbuiten. Licht, efficiënt, goede klimmers en dalers, trailwaardig. Alles t/m blauwe en rode bikeparklijnen kun je er probleemloos mee rijden, alles t/m kleine drops en sprongetjes. Denk dat >85% van de Nl'se MTB-ers in de praktijk ook niet verder komt dan dat inzetgebied?
Inderdaad voor mij ook geen baggy broek meer. Ik vind het zoveel lekkerder fietsen. Maar dat komt ook vast door mijn trainingsrondje op de wielrenfiets. Ik rijd wel met bidons. Maar ik ben wel een Camelbak aan het overwegen voor de langere tochten. Omdat het soms met dat hete weer niet te doen is met 2 bidons. Daarnaast ben ik toch al de pak-ezel van de groep dus dan kan mijn eigen drinken er ook nog wel bij. Zo'n evoc tas merk je toch weinig van.

Ik lees het ook een beetje met een XC snelheidsduivel oog. Alles wat ze redelijk aan de trail kant vinden vallen valt voor mij teveel trail. Ik kan nu ook wel redelijk wat rijden met mijn XC bike dus dat is het probleem niet. Iets breder inzetbaar is alleen maar makkelijk. Maar goed vandaag maar even afwachten wat die Epic EVO gaan doen. Misschien dat we nog na de rondtabel DC bikes nog een algemene roundtable komt. Puur om te kijken wat de belangrijkste verschillen zijn.
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

GerGio schreef: di 18 augustus 2020, 15:40 Ik lees het ook een beetje met een XC snelheidsduivel oog. Alles wat ze redelijk aan de trail kant vinden vallen valt voor mij teveel trail. Ik kan nu ook wel redelijk wat rijden met mijn XC bike dus dat is het probleem niet. Iets breder inzetbaar is alleen maar makkelijk. Maar goed vandaag maar even afwachten wat die Epic EVO gaan doen. Misschien dat we nog na de rondtabel DC bikes nog een algemene roundtable komt. Puur om te kijken wat de belangrijkste verschillen zijn.
Je wordt op je wenken bediend, hij staat er al:
https://www.pinkbike.com/news/specializ ... -2020.html
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

"The EVO is the quintessential down-country bike"... Sounds good!
Nou, sparen dus :wink: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wat zij met zo,n fiets doen is 10x heftigger als wij in NL, en dat geeft volgens mij voor ons een wat vertekend referentiekader.
Ik heb wat fietsen geprobeerd die PB heeft getest en wat voor hen heel allround was vond ik al vrij agressief.

Ik vind daarin de mensen van Bikers edge wat genuanceerder en meer overeenkomen met mijn beleving (Voor mij bijkomend voordeel: die knakker is net zo lang als ik en heeft vrijwel dezelfde arm/beenlengte).
https://www.youtube.com/channel/UCmBX-l ... kBVQAV4smg

Verder vind ik dat DC wel een heel interessante categorie en misschien volgend jaar maar eens het e/a proberen voor erbij.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie