Pinkbike test 4 XC racebikes, 5 downcountry bikes.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Ik neem aan dat de klep die de Brain aanstuurt even nodig heeft, en dat dat dus die vertraging geeft. Wat ik zie klopt in ieder geval wel met het rare klapperende gevoel dat ik altijd bij Brain fietsen voel.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Ik heb het beeld-voor-beeld bekeken maar zie het niet. Hij land niet bij alle fiets met beide wielen tegelijk maar bij de Specialized met Brain juist wel. Dat maakt uit voor hoe de klap wordt opgevangen. Die SID beweegt een paar cm naar voor en achter maar de achtervering doet juist vrij netjes wat die moet doen. Als er vertraging is komt dat vooral door de achterband. Die hadden ze voor het goede nog wat harder mogen oppompen. De band deint een paar keer op en neer voordat de hele veerweg gebruikt is. Nou lijkt me een huck to flat niet helemaal representatief voor hoe vering in het terrein met de band samenwerkt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Field Test: Behind the Scenes - Not Enough Travel and Too Much Lycra:
//www.pinkbike.com/news/field-test-behind ... -2020.html
//www.pinkbike.com/news/field-test-behind ... -2020.html
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8040
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Thanks voor sharing.
Deze review vind ik persoonlijk nuttiger. Minder opsmuk meer waar het voor staat.
Onder andere de vraag die zij stellen of het zinvol is dat de Spur zo lang is/ zo’n “moderne” geometrie heeft met een beperkte veerweg.
De conclusie waarom een XC bike beter klimt is de kortere wielbasis? Alhoewel we niet weten, aan d hand van deze review, hoe een goedkopere en dus zwaardere Oiz klimt.
Deze review vind ik persoonlijk nuttiger. Minder opsmuk meer waar het voor staat.
Onder andere de vraag die zij stellen of het zinvol is dat de Spur zo lang is/ zo’n “moderne” geometrie heeft met een beperkte veerweg.
De conclusie waarom een XC bike beter klimt is de kortere wielbasis? Alhoewel we niet weten, aan d hand van deze review, hoe een goedkopere en dus zwaardere Oiz klimt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Leuke review, plaatst alles in een wat beter perspectief, met nu de OIZ TR erbij .
Grappig dat zij de term 'downcountry' bewust willen vermijden, wat aardig is gelukt, tot de laatste minuut .
Grappig dat zij de term 'downcountry' bewust willen vermijden, wat aardig is gelukt, tot de laatste minuut .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- All rounder
- Berichten: 71
- Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
- Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD
Ik weet dat die OIZ H10 TR 13.7 kg weegt dus dat is 1,5 kg meer dan de zwaarste Spur. Die Top Oiz zal wel rond ruim onder de 11kg wegen wat niet zoveel afwijkt van de 11.2 lichtste Spur. Ik denk dat een kortere wielbasis ook wel helpt met klimmen. Grappig dat ze hier een 68 graden HTA best wel "Steep" noemen bij een XC categorie.Jurriaan schreef: ↑ma 31 augustus 2020, 15:10 Thanks voor sharing.
Deze review vind ik persoonlijk nuttiger. Minder opsmuk meer waar het voor staat.
Onder andere de vraag die zij stellen of het zinvol is dat de Spur zo lang is/ zo’n “moderne” geometrie heeft met een beperkte veerweg.
De conclusie waarom een XC bike beter klimt is de kortere wielbasis? Alhoewel we niet weten, aan d hand van deze review, hoe een goedkopere en dus zwaardere Oiz klimt.
Die Oiz zal wel goed klimmen en super lichtvoetig afdalen.
Dat viel me ook al op ja.
Nou.. hier denk ik toch ook echt over...aurelius schreef: ↑di 18 augustus 2020, 17:24 Ik wil best een Evo Comp. Enorm licht frame, identiek aan de overige niet-S-Works modellen, slechts een onsje meer. Dan alles van mijn huidige bike overzetten, et voilà... (nu nog iemand vinden die geinteresseerd is in mijn Lux maatje S, met 110mm 34 Fox en dropper, jaartje oud, en dan verder een gloednieuwe afmontage )...
S-works epic EVO frame kopen en alles overzetten van mijn Lux.
Rare vraag misschien, maar gaat het problemen opleveren als ik mijn 110mm Sid in een EVO wil?
Canyon Grail CF SLX (01/2024)
Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)
Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)
Canyon Aeroad CFR (05/2022)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Ben alweer een hele tijd geleden langs geweest bij de Specialized Dealer.jernij schreef: ↑vr 22 januari 2021, 09:20Nou.. hier denk ik toch ook echt over...aurelius schreef: ↑di 18 augustus 2020, 17:24 Ik wil best een Evo Comp. Enorm licht frame, identiek aan de overige niet-S-Works modellen, slechts een onsje meer. Dan alles van mijn huidige bike overzetten, et voilà... (nu nog iemand vinden die geinteresseerd is in mijn Lux maatje S, met 110mm 34 Fox en dropper, jaartje oud, en dan verder een gloednieuwe afmontage )...
S-works epic EVO frame kopen en alles overzetten van mijn Lux.
Rare vraag misschien, maar gaat het problemen opleveren als ik mijn 110mm Sid in een EVO wil?
De verkoper die me toen hielp zag niets dan beren op de weg, straalde geheel uit, 'koop liever maar een nieuwe'. Die had weinig tijd en zin om eea serieus te bekijken, ook niet als ik gewoon volledig uur/werkplaatstarief wilde betalen. Was zo demotiverend, dat ik dacht, laat maar.
Maar blijf het een aantrekkelijke gedachte vinden, een Comp Evo frame gebruiken en de boel omzetten. Oude Lux met Comp onderdelen dan verkopen.
Maar goed, jij zou willen gaan voor een los S-Works frame.
Qua geometrie zal het wel lukken met een 110mm vork. Qua passing: zit er in je huidige Lux en in de huidige Epic Evo dezelfde (nieuwe generatie ) SID? Dan zou het zeker moeten lukken, toch?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Hoe weet ik of het de nieuwe generatie SID is?aurelius schreef: ↑vr 22 januari 2021, 11:22Ben alweer een hele tijd geleden langs geweest bij de Specialized Dealer.
De verkoper die me toen hielp zag niets dan beren op de weg, straalde geheel uit, 'koop liever maar een nieuwe'. Die had weinig tijd en zin om eea serieus te bekijken, ook niet als ik gewoon volledig uur/werkplaatstarief wilde betalen. Was zo demotiverend, dat ik dacht, laat maar.
Maar blijf het een aantrekkelijke gedachte vinden, een Comp Evo frame gebruiken en de boel omzetten. Oude Lux met Comp onderdelen dan verkopen.
Maar goed, jij zou willen gaan voor een los S-Works frame.
Qua geometrie zal het wel lukken met een 110mm vork. Qua passing: zit er in je huidige Lux en in de huidige Epic Evo dezelfde (nieuwe generatie ) SID? Dan zou het zeker moeten lukken, toch?
Geometrie wordt iets meer race toch? (Verwaarloosbaar wss). Ben niet technisch haha. Gelukkig bouw ik hem niet zelf...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)
Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)
Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)
Canyon Aeroad CFR (05/2022)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Gedetailleerde speclist bij de Lux (website) vergelijken met die van de huidige Sid's bij een Epic Evo, icm plaatjes/foto's vergelijken?
Uit welk jaar is jouw Lux, welk model: 05/'19. Toen of vlak erna kwamen de nieuwe Sid's, zelf ff nagaan.
Uit welk jaar is jouw Lux, welk model: 05/'19. Toen of vlak erna kwamen de nieuwe Sid's, zelf ff nagaan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Dan gooi je alles toch in de auto en kom je de boel hier in Nijmegen omzetten. Onder 'deskundige' begeleiding...aurelius schreef: ↑vr 22 januari 2021, 11:22 De verkoper die me toen hielp zag niets dan beren op de weg, straalde geheel uit, 'koop liever maar een nieuwe'. Die had weinig tijd en zin om eea serieus te bekijken, ook niet als ik gewoon volledig uur/werkplaatstarief wilde betalen. Was zo demotiverend, dat ik dacht, laat maar.
Maar blijf het een aantrekkelijke gedachte vinden, een Comp Evo frame gebruiken en de boel omzetten. Oude Lux met Comp onderdelen dan verkopen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"