Fox remote lockout lever

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
bavomeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 9 augustus 2020, 14:51

Beste,

Begin deze week mijn nieuwe Canyon Exceed ontvangen. Vandaag eens gaan uitproberen en werkt perfect, tot op een smal padje een uitstekende tak van een haag links op m'n stuur tikt.

Niks aan de hand, paar schrammen op m'n arm maar gwn doorgaan. Kom ik een uur later thuis en wil de vering locken zie ik dat het kleine knopje (om te locken) afgebroken is. Moet dus daar bij die takken gebeurd zijn.

Nu mijn vraag: Is dit echt zo fragiel? Ik kan me niet inbeelden dat een paar tikken dat knopje zomaar kan afbreken, een mtb en al wat eraan hangt moet toch tegen een stootje kunnen?

Zie het niet echt zitten om na een week al een nieuwe te kopen. https://www.bike24.com/p2275506.html

Heb Canyon aangesproken in de hoop dat ze - aangezien hij nog geen week oud is - een nieuw systeem opsturen, maar betwijfel dit.

Zijn er hier mensen bij wie dit ook al voorgevallen is? En ik ben nieuw in de MTB wereld - is het een ramp dat ik m'n vering niet kan locken? Want op het eerste zicht stoort het me niet ontzettend hard, moest het de andere knop zijn wel natuurlijk maar is natuurlijk zonde dat een 6 dagen oude (of jonge) fiets al brokken heeft.

Alvast bedankt voor de antwoorden/expertise.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Balen voor je!
Als de tak precies achter het knopje blijft haken zou het kunnen, maar dat is dan wel ultieme pech. Zou ook verwachten dat het stuur dan een kleine zwieper maakt (bedoel dat er dus wel wat kracht is geweest).

Je kan prima fietsen zonder remote lock, dus met de demper in open stand. Met bijv. klimmen is het wat minder practisch (je brengt je gewicht dan wat meer naar voren waardoor de vork inveert) maar er zal niks door kapot gaan.

Check wel even of je push-to-lock of push-to-unlock hebt, dus dat de demper in z’n vrij ook open is.
bavomeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 9 augustus 2020, 14:51

Ja er was wel wat kracht, redelijk harde snok maar stuur trok vanzelf terug recht.

Wat bedoel je juist met "Check wel even of je push-to-lock of push-to-unlock hebt, dus dat de demper in z’n vrij ook open is."?

Het is deze remote: https://www.bike24.com/p2275506.html?q=fox%20remote

De onderste grote knop is ingedrukt en de vering kan nu ingedrukt worden, is dit wat je bedoelt met 'push-to-unlock'?

En wat betreft het klimmen, hier in Vlaams-Brabant in België is er niet zo heel veel klimwerk, enkel de Alpen waar ik volgende week naartoe ga maar echt zware parcours neem ik toch nog niet - veel te onervaren :lol:
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

De kleine knop is om de hendel weer naar de neutrale stand te zetten, zoals ik begrijp gaat bij jou dan de demper naar Firm stand.

Als je, bij het afbreken van de kleine knop, de grote geactiveerd had dan is er dus geen probleem (de demper staat nu dus in de open stand) of je kan deze nu alsnog indrukken.
Maar omdat de vering ook in de Firm stand een stukje in kan veren (afhankelijk van hoe straks die ingesteld is) is het dus wel goed om te kijken of de demper ook echt in de Open stand staat, door met kracht je op je stuur de drukken moet de vering echt een eind inveren.
bavomeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 9 augustus 2020, 14:51

Ja hij staat weldegelijk in de open stand, de grote knop was geactiveerd toen de kleine afbrak. In de neutrale stand kon ik de vering helemaal niet induwen, dus deze was redelijk strak ingesteld.

Bedankt voor de hulp en de geruststelling. Nu afwachten wat Canyon zegt en anders laat ik het wel eens maken als ik hem eens bij de fietsenmaker zet voor onderhoud.

Bedankt!
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

:-q

Mocht Canyon niks doen dan zou ik er wel een keer naar laten kijken, zou vervelend zijn als de remote intern toch wat heeft geleden en de vering in een afdaling in de Firm stand schiet.
bavomeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 9 augustus 2020, 14:51

Top, Canyon heeft een afspraak met me gemaakt om naar hun Service Center te komen. Door de drukte kan dit wel pas vanaf de 2e week van september maar tot dan ben ik toch met vakantie.

Nu nog een weekje wachten en dan kan ik me gaan uitleven in het Bike Park van Les 2 Alpes. Daar heb ik de 'firm' stand toch niet nodig denk ik :tong
Plaats reactie