Reviews DT-Swiss F232-One voorvork??

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
gabeonline
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 19 augustus 2020, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Chisel Custom

Dag Mensen,

Lees altijd met veel plezier het forum en dacht dat het misschien tijd was om ook daadwerkelijk deel te nemen.

Ik ben voor naven etc altijd al een grote fan geweest van DT-swiss en nu hebben ze natuurlijk de F535 voorvork al een tijdje op de markt voor het grovere werk. Nu kwam vorig jaar naruurlijk de F232 one op de markt, echter behalve een aantal introductie berichten ben ik nog nergens echte reviews tegengekomen.

Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met deze vork en zou natuurlijk helemaal mooi als er een beetje kan worden vergeleken met de Fox 32 SC en zijn RockShox tegenhangers.

Gr Gabe
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb niet de indruk dat de vork al geleverd is...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
gabeonline
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 19 augustus 2020, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Chisel Custom

Ja dat dacht ik in eerste instantie ook. Alleen zag ik ze bij verschillende (online) retailers we op voorraad....
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Bike-magazin heeft de DT-Swiss F232-one al onder de loep genomen:

Afbeelding
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
gabeonline
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 19 augustus 2020, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Chisel Custom

Ah dat is mooi. Hebben ze behalve de tech specs nog verdere bevindingen?
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

gabeonline schreef: do 10 september 2020, 19:24 Ah dat is mooi. Hebben ze behalve de tech specs nog verdere bevindingen?
Nee...het was meer een overzicht van enkele nieuwe producten van DT-Swiss....geen uitgebreid testverslag van de F232-One. Maar die zal ongetwijfeld mee worden genomen bij de eerst volgende test XC vorken.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Korsnel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 21 juli 2016, 11:12
Mijn mountainbike: Wordt een nieuwe

Wellicht een beetje laat maar toch een reactie.

Ik Heb de vork nu drie weken op de MTB en ben er heel tevreden mee. Ik kreeg hem voor een leuk prijsje.

Mijn vorige vork was een Fox 32 Factory remote 100mm deze zat op een Scott Scale.
Ik heb uiteindelijk na vele slijtage en ontwerpfouten een andere vork gekocht.
De remote lockout is een bekende fout, de blader, bushings enz enz. ik bleef eraan klussen en de maat was vol.

T.o.v. de Fox iets minder verfijnd op de kleine hobbeltjes maar veel meer controle in kom bochten en met remmen.
Hij is nog niet helemaal ingereden dus dat kan ook beter worden. De instellingen zijn gelijk dus in en uitgaande rebound, het voelt allemaal wat robuuster. De afwerking is mat zwart wat goed past bij mijn fiets en luxe aanvoelt, ik heb DT Swiss wielen en het vormt wel een mooi geheel.
Wat opvalt is de feedback die je krijgt als je instellingen wijzigd er is een duidelijke klik, opvallend is de rebound die een beetje op en neer kan bewegen en zeer veel kliks heeft, 26. De beste setup vinden kan even duren. De ingaande rebound in open heeft minder instellingen en het verschil in gedrag tov de Fox is beter te merken.

TOV de Rox Shox Pike op de fully is de vork veel verfijnder in controle en het filteren van kleine hobbels, maar dat is uiteraard ook een andere vork. Ik heb wel een paar keer met een SID gereden maar niet voldoende om een duidelijk vergelijk te maken. Nu vond ik de DT-Swiss 400€ goedkoper dan de RoxShox omdat er wat kleine zaken ontbraken en denk ik dat het een prima koop is. De Fox is zeker zijn meerprijs niet waard.

ik heb ook meer vertrouwen in de duurzaamheid, waar ik als techneut die alles zelf doet ook naar gekeken heb.
Het onderhoud is net als bij RoxShox uit te voeren zonder speciaal gereedschap in tegenstelling tot Fox.

Daarom was het voor mij ook voorlopig geen Fox meer geworden, na drie garanties op twee fietsen en veel ellende in onderhoud op de derde ben ik er wel klaar mee.
Gebruikersavatar
gabeonline
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 19 augustus 2020, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Chisel Custom

Super bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben zelf niet een fan van remotes dus zal waarschijnlijk die zonder worden. Kan zeker wat met je input.

Raar eigenlijk dat er zo weinig ruchtbaar goed aan wordt gegeven terwijl dt toch echt geweldige dingen maakt.
Laatst gewijzigd door gabeonline op zo 31 januari 2021, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Korsnel schreef: za 30 januari 2021, 15:46 ... ingaande rebound ...

TOV de Rox Shox Pike op de fully is de vork veel verfijnder in controle en het filteren van kleine hobbels, maar dat is uiteraard ook een andere vork. Ik heb wel een paar keer met een SID gereden maar niet voldoende om een duidelijk vergelijk te maken. Nu vond ik de DT-Swiss 400€ goedkoper dan de RoxShox omdat er wat kleine zaken ontbraken en denk ik dat het een prima koop is. De Fox is zeker zijn meerprijs niet waard.
"Ingaande rebound" heet de 'compressie', 'rebound' is alleen de uitgaande slag. Voordat er dus teveel spraakverwarring plaats vindt... :wink:


En vind je de DT beter filteren dan de Pike? Waarschijnlijk bedoel je andersom, maar dat staat er niet... . (Een soepelere vork dan de Pike moet namelijk nog uitgevonden worden!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Korsnel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 21 juli 2016, 11:12
Mijn mountainbike: Wordt een nieuwe

Je hebt gelijk ik bedoel de compressie, en nee het klopt wel zoals ik het ervaar de DT nu na wat uurtjes beter filteren dan de pike op kliene oneffenheden zoals takken en kleine stenen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dan wordt het hoog tijd voor een servicebeurt voor je Pike. Of beter instellen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Slowpoke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

Korsnel schreef: za 30 januari 2021, 15:46 Wellicht een beetje laat maar toch een reactie.

Ik Heb de vork nu drie weken op de MTB en ben er heel tevreden mee.
Ik twijfel sterk tussen deze F232 vork (110mm
; 51mm offset) en RS SID Ultimate vork (conversie naar 110mm; 44mm offset). De DT Swiss pakt ongeveer EUR 100 goedkoper uit en heeft dunnere (32mm) pootjes. Zou wél enorm stijf moeten zijn en lekker licht. Maar houdt ie het net zo lang vol als de SID met 35mm poten? En hoe vergelijkt het qua onderhoud? Ik rijd op een stalen hardtail en vind die paar gram verschil dus niet echt boeiend. Duurzaamheid en (brede) inzetbaarheid des te meer!

Ben overigens ook wel benieuwd naar jullie ervaringen op het vlak van offset. Ik rij vooral singletrack op de Hoge Veluwe en probeer mijn non-XC fiets wat extra wendbaarheid te geven, zonder dat ie vervelend gaat doen op zanderige afdalingen.
Gebruikersavatar
gabeonline
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 19 augustus 2020, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Chisel Custom

Hi slowspoke

Helaas kan ik je dus niets vertellen over de dat Swiss. Wacht zelf ook nog op een antwoord. Voor wat betreft je fiets weet ik niet helemaal wat je met non-XC fiets bedoeld maar als je meer stabiliteit wilt in de afdalingen zou je het allereerst kunnen zoeken in een kortere stuurpen en breder stuur (wat een goedkopere optie is maar wel goed opletten op je zit positie)

Verder moet je wel opletten dat niet alle vorken zomaar passen. Veel stalen fietsen hebben bijv geen tapered balhoofd waardoor veel moderne vorken niet passen. Verder is de geo van een fiets ontworpen om te werken met een beperkt aantal veerwegen (bijv 100mm of 130mm) dus let wel op wat je koopt.

Veel succes met je keuzes ;-)
Slowpoke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

Dank je, gabeonline. Mijn frame is ontworpen voor 100mm, met 120mm als max. Het is een Nordest Sardinha 2; eigenlijk meer voor trail & bikepacking. Heb er nu een RS Gold 35 Debonair vork van 120mm onder, tapered idd, waarvoor ik de headset destijds heb gewisseld.

Ben het ook eens met jouw advies om stuur en -pen te wisselen: heb nu een Ritchey Trail stuur met 20mm rise, ingekort van 80 naar 78 cm. De stem is nu nog 70mm, maar gaat zeker een kortere voor in de plaats komen. Ik twijfel tussen 40 en 50mm en 0 of 6 graden rise. Wat zou jij doen?

De vork is idd niet super urgent, maar 400 tot 700g lichter én betere demping én betere lengte voor de fiets klinkt wel aantrekkelijk 😁 maarrrr, is het bijna EUR 800 extra waard? Heb sinds gisteren mijn Shimano MT620 wielen gewisseld voor Duke Lucky Stars HD met Vittoria Barzo/Mezcal - dat maakt een mega-verschil!! Klimmen en rechtuit vergt veel minder inspanning. Eigenlijk enige mindere is iets meer drift op voorwiel als ik op snelheid (30 á 40 km/u) op rul zand kom.
Gebruikersavatar
gabeonline
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 19 augustus 2020, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Chisel Custom

Heb exact dezelfde banden velg combi. Goede keus dus ;-)

Zou bij jou fiets denk ik niet korter gaan dan 50mm met 780mm stuur.
Plaats reactie