Vorkpompje

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Oli4k schreef: di 8 september 2020, 07:31 Er ontsnapt geen lucht uit je demper als de shockpomp een koppelstuk heeft dat daarvoor is gemaakt. Ik kon de piggyback van mijn vorige demper niet oppompen met die standaard pomp omdat de helft er weer uitliep bij het afkoppelen. Kleine pfffft, grote invloed op de werking van die demper. Met een pomp die een anti-pfffffft koppelstukje heeft kon het ineens wel. Er zijn dus pompjes die wel degelijk lucht uit je demper laten ontsnappen bij het losschroeven. Dat je dat probleem zelf niet hebt wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Klopt zeker, er zijn genoeg topics met dergelijke inhoud. Dan gaat het wel over niet passende pompen die vaak duidelijk veel lucht laten ontsnappen en dus ook de demper niet op druk krijgen. In het geval van TS lijkt dat gewoon te lukken maar is er een klein verschil te zien bij opnieuw aansluiten wat wel normaal is.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Oli4k schreef: di 8 september 2020, 07:31 Er ontsnapt geen lucht uit je demper als de shockpomp een koppelstuk heeft dat daarvoor is gemaakt. Ik kon de piggyback van mijn vorige demper niet oppompen met die standaard pomp omdat de helft er weer uitliep bij het afkoppelen. Kleine pfffft, grote invloed op de werking van die demper. Met een pomp die een anti-pfffffft koppelstukje heeft kon het ineens wel. Er zijn dus pompjes die wel degelijk lucht uit je demper laten ontsnappen bij het losschroeven. Dat je dat probleem zelf niet hebt wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Ongetwijfeld zijn er pompen die het niet goed doen en pas op het allerlaatste moment het ventiel dichtmaken, maar topeak verkoopt speciale "anti lucht ontsnap" pompen en dat is gewoon geldklopperij gebaseerd op een misverstand. De standaard pomp die iedereen heeft die ik heb gehad met een Canyon, een YT en een DVO logo die doet het gewoon goed. Als je die voor het aansluiten preload dan is er ook geen drukverandering waarneembaar.

Het is niet voor niets dat bij het aansluiten van je shockpump je vrij lang moet draaien voordat hij het doet. En dat je voor die tijd al lucht in je pomp kunt zetten (soms denken mensen dan dat ze al hun demper oppompen..)

Een beetje zand en troep in je ventiel kan overigens ook tot luchtverlies bij afkoppelen leiden
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Die Topeak is gewoon een prima pomp. En ja die ventiel lock is gewoon handig, natuurkundig ontsnapt er namelijk geen enkele lucht meer behalve uit je pompslang. Maar goed of het nodig is, is natuurlijk vraag twee.
Plaats reactie