Vorkpompje

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
TonnyR
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 februari 2014, 17:46

Als ik mijn achterdemper (fox) oppomp en de pomp er weer afhaal komt er best wel wat lucht uit bij het loskoppelen, sluit ik daarna weer het pompje aan zie ik dat er behoorlijk minder druk op zit als toen ik hem oppompte.
Nu een testje gedaan, elke keer als ik het pompje aansluit en loskoppel ben ik 20 tot 25 psi kwijt, is dit normaal of is de demper of pompje stuk ( demper is nieuw)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als je je pompje aansluit, zal er wat lucht uit de demper naar de slang verplaatsen anders krijgt de manometer geen druk. Als je daarna afkoppelt, verlies je het beetje lucht/druk dat nog in het slangetje zit.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

20-25 psi vind ik een beetje veel. Ik verlies met mijn SKS vorkpomp ca 5-10 psi. Aan de andere kant is verlies geen probleem. Tel het verlies gewoon op bij de nominale waarde van de druk, die je wilt hebben.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

rokl schreef: za 5 september 2020, 19:32 20-25 psi vind ik een beetje veel. Ik verlies met mijn SKS vorkpomp ca 5-10 psi. Aan de andere kant is verlies geen probleem. Tel het verlies gewoon op bij de nominale waarde van de druk, die je wilt hebben.
?
200psi en afkoppelen is nog steeds 200psi in de demper. Pas als je `m weer aansluit om te meten, ga je verliezen.

Ps: Ik heb 3 verschillende pompjes en allemaal hebben ze een ander verlies.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Wat TenZNLzei.... de lucht die je verliest is uit je pompje en niet vanuit je demper.

De druk die je op je manometer uit leest is te druk die in de demper zit. Dat verlies Moet je er niet bij op gaan tellen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Interessant de laatste twee. Is dat echt 100% de lucht uit de pomp? En geen % uit het ventiel?
Bij (relatief) langzaam afdraaien staat het ventiel toch heel even open?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Cube-Elite schreef: za 5 september 2020, 20:51 Interessant de laatste twee. Is dat echt 100% de lucht uit de pomp? En geen % uit het ventiel?
Bij (relatief) langzaam afdraaien staat het ventiel toch heel even open?
Dat hangt af van (de combi van) de lengte van je schroefdraad en de lengte van het "pikkie". Ik heb er idd wel eens 1 gehad waar het pikkie te lang was en dan kon je de hele demper/vork laten leeglopen maar meestal is dat niet het geval.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je een goede pomp hebt draai je , met slangetje er nog op, eerst deze er zo af dat ventiel weer dicht is en pas daarna draai je slangetje eraf. De lucht die je dan verliest kan dan alleen uit het slangetje komen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

En het maakt niet zoveel uit, tenzij je 2 verschillende pompen hebt, want je controleert daarna toch nog of je sag goed is. Noteert de juiste druk bij de juiste sag en dan maakt het niet uit waarop de demper staat bij opnieuw aansluiten.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Cube-Elite schreef: za 5 september 2020, 20:51 Interessant de laatste twee. Is dat echt 100% de lucht uit de pomp? En geen % uit het ventiel?
Bij (relatief) langzaam afdraaien staat het ventiel toch heel even open?
Er ontwijkt altijd lucht uit de vork. Het is niet correct om te zeggen dat de lucht alleen uit de pomp komt. Als ik meerdere keren achter elkaar de druk in de vork meet en tussen in steeds het pompje eraf haal is bij elke meeting de druk in de vork wat lager dan daarvoor.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Die redenering klopt Zolang je er geen lucht bij pompt
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rokl schreef: zo 6 september 2020, 11:58
Cube-Elite schreef: za 5 september 2020, 20:51 Interessant de laatste twee. Is dat echt 100% de lucht uit de pomp? En geen % uit het ventiel?
Bij (relatief) langzaam afdraaien staat het ventiel toch heel even open?
Er ontwijkt altijd lucht uit de vork. Het is niet correct om te zeggen dat de lucht alleen uit de pomp komt. Als ik meerdere keren achter elkaar de druk in de vork meet en tussen in steeds het pompje eraf haal is bij elke meeting de druk in de vork wat lager dan daarvoor.
Nee, iedere keer dat je je slangetje weer op de demper schroeft ontsnapt er (pas) lucht naar de pomp en dat is het drukverlies dat je meet. Zoals al eerder werd gezegd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat je kunt doen is bij het aansluiten eerst een beetje er op draaien zodat het ventiel dicht blijft maar de slang wel afgesloten is. Dan je pomp vullen tot het gewicht wat je verwacht ("preloaden") en dan doordraaien. Dan zul je zien dat er geen drukverschil is!
Waar woke is, is vuur
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Heb ik nooit last van, gebruik mijn compressor. Gaat sneller en voel geen drukverlies... 😉
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Gaat je compressor zo hoog qua druk? Netjes :-q Die van mij staat zo rond de 7 bar afgesteld
Plaats reactie