Vorkpompje

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

rokl schreef: zo 6 september 2020, 11:58
Cube-Elite schreef: za 5 september 2020, 20:51 Interessant de laatste twee. Is dat echt 100% de lucht uit de pomp? En geen % uit het ventiel?
Bij (relatief) langzaam afdraaien staat het ventiel toch heel even open?
Er ontwijkt altijd lucht uit de vork. Het is niet correct om te zeggen dat de lucht alleen uit de pomp komt. Als ik meerdere keren achter elkaar de druk in de vork meet en tussen in steeds het pompje eraf haal is bij elke meeting de druk in de vork wat lager dan daarvoor.
Ja, omdat er bij het aankoppelen telkens lucht in het pompje stoomt.
Die lucht zit dus niet meer in je vork en als je het pompje afkoppelt ontsnapt die lucht uit het pompje (de lucht di dus ooit in je vork zat)
Bij een pompje met een goede aansluiting is de druk die je afleest voor het afkoppelen ook de druk die achterblijft in de vork.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

[/quote]
Ja, omdat er bij het aankoppelen telkens lucht in het pompje stoomt.
Die lucht zit dus niet meer in je vork en als je het pompje afkoppelt ontsnapt die lucht uit het pompje (de lucht di dus ooit in je vork zat)
Bij een pompje met een goede aansluiting is de druk die je afleest voor het afkoppelen ook de druk die achterblijft in de vork.
[/quote]

Omdat ze rekening houden met wat er ontwijkt? Heb je een voorbeeld voor zo'n pompje?

Ik heb deze:
https://www.sks-germany.com/en/products/sam/

Maar kan ook niet voorkomen dat ik wat lucht kwijt raak.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

rokl schreef: ma 7 september 2020, 19:20 Omdat ze rekening houden met wat er ontwijkt? Heb je een voorbeeld voor zo'n pompje?

Ik heb deze:
https://www.sks-germany.com/en/products/sam/

Maar kan ook niet voorkomen dat ik wat lucht kwijt raak.
:lol:

Nog 1 poging...

Bij een pomp die niet op een demper (die op druk staat) is aangesloten, is druk in de slang hetzelfde als de buitenlucht* maw en volgens de manometer nul/0 psi.
Zodra je de pomp aansluit op de demper/vork druk je het ventiel open en stroomt er lucht vanuit de demper de slang in en zet de manometer onder druk. Binnen een gesloten systeem zal de druk overal gelijk zijn.
Als je dan de pomp afkoppelt, sluit eerst het ventiel maar blijft de luchtdruk in de slang nog even intact totdat je het welbekende Psst hoort. Dat is de samengeperste lucht die uit demper naar je slang was gestroomd maar niet meer terug kan omdat het ventiel dicht is. Dus dat beetje lucht onder druk in je slang is het verlies.

Als je nu 175psi meet en je pompt dan verder op naar 200psi, dan is die druk in zowel je demper als in de pomp/slang aanwezig. Bij het afkoppelen gaat eerst het ventiel dicht voordat de lucht ontsnapt, je draait ahw de kraan dicht en de druk blijft (in de demper/vork dus achter het gesloten ventiel) 200psi. Hetgeen wat uit het slangetje stroomt is je verlies (afhankelijk van hoelang het slangetje is) van het aankoppelen, niet van het oppompen.

Het zelfde gebeurt er eigenlijk als je je banden wil oppompen, alleen zul je dat niet zien omdat het volume van een band vele malen groter is dan de luchtkamer van een vork of demper.

*De buitenlucht is 1 atmosfeer oftewel 1 bar. We praten dus altijd in overdruk
Laatst gewijzigd door TenZNL op ma 7 september 2020, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

ik spreek alleen van absolute en relatieve druk :lol: :-q
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mijn Birzman pompje heeft een ventiel dat een heel klein beetje pfft doet en past ook nog in mijn Camelbak. De pomp die bij mijn demper zat (zo’n standaard pompje dat onder tig verschillende merknamen te vinden is) doet veel meer pffffffft en vereist fingerspitzengefühl om er zo efficiënt mogelijk af te draaien. Ik gebruik dus altijd die handige Birzman.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Oli4k schreef: ma 7 september 2020, 21:29 Mijn Birzman pompje heeft een ventiel dat een heel klein beetje pfft doet en past ook nog in mijn Camelbak. De pomp die bij mijn demper zat (zo’n standaard pompje dat onder tig verschillende merknamen te vinden is) doet veel meer pffffffft en vereist fingerspitzengefühl om er zo efficiënt mogelijk af te draaien. Ik gebruik dus altijd die handige Birzman.
En ook met dat standaardpompje verlies je 0psi bij het afkoppelen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

En wat maakt het in godsnaam uit hoeveel pffffft het doet of hoeveel druk je verliest? Kan iemand mij dat uitleggen?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

bartsince1975 schreef: ma 7 september 2020, 21:45 En wat maakt het in godsnaam uit hoeveel pffffft het doet of hoeveel druk je verliest? Kan iemand mij dat uitleggen?
Jawohl, Herr Flick. Wann die pumpe pfft mache, verlieren Sie 25psi. Wann die pumpe PFFFFFT mache, verlieren Sie 25Bar :winkie:
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

bartsince1975 schreef: ma 7 september 2020, 21:45 En wat maakt het in godsnaam uit hoeveel pffffft het doet of hoeveel druk je verliest? Kan iemand mij dat uitleggen?
Daar is dit topic op gebaseerd. Iemand verdiept zich ergens in, er ontstaat een onduidelijkheid en opent op de perfecte plek een topic om er over te discuseren.

En voila, er ontstaat een discussieforum!
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Patrick_V schreef: ma 7 september 2020, 22:08
bartsince1975 schreef: ma 7 september 2020, 21:45 En wat maakt het in godsnaam uit hoeveel pffffft het doet of hoeveel druk je verliest? Kan iemand mij dat uitleggen?
Daar is dit topic op gebaseerd. Iemand verdiept zich ergens in, er ontstaat een onduidelijkheid en opent op de perfecte plek een topic om er over te discuseren.

En voila, er ontstaat een discussieforum!
Tja, ik zou me er niet druk om maken, maar een luchtig topic is ook weleens fijn, ik zou me er bar weinig van aantrekken zolang mijn pomp maar altijd hetzelfde pffft'tje laat ontsnappen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zelfs dat maakt niet uit, ik gebruik 3 verschillende pompen door elkaar op m'n shock en vork.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Elke pomp heeft een andere afwijking, dus dan blijf je sag instellen. Gebruik je dezelfde pomp dan mag je er wel vanuit gaan dat je ongeveer dezelfde druk erin hebt. Al check ik dan meestal nog de sag.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ja maar... er verdwijnt geen lucht uit je demper bij het ontkoppelen :D

Tenzij je het nu over de mamometer hebt, die zijn ook wel notoir onbetrouwbaar
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Er ontsnapt geen lucht uit je demper als de shockpomp een koppelstuk heeft dat daarvoor is gemaakt. Ik kon de piggyback van mijn vorige demper niet oppompen met die standaard pomp omdat de helft er weer uitliep bij het afkoppelen. Kleine pfffft, grote invloed op de werking van die demper. Met een pomp die een anti-pfffffft koppelstukje heeft kon het ineens wel. Er zijn dus pompjes die wel degelijk lucht uit je demper laten ontsnappen bij het losschroeven. Dat je dat probleem zelf niet hebt wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Makkelijk schreef: di 8 september 2020, 07:21 Ja maar... er verdwijnt geen lucht uit je demper bij het ontkoppelen :D

Tenzij je het nu over de mamometer hebt, die zijn ook wel notoir onbetrouwbaar
Inderdaad doel ik hier op de afwijkingen in de nanometers, die verschillen onderling kunnen aanzienlijk zijn.
Plaats reactie