GPX van Noord naar Zuid NL of andersom

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Bedankt voor het delen van de komoot route!
Zoiets spookt bij mij al een tijdje door het hoofd, dit lijkt voor mij een zeer geschikte route. Dat brengt mij al weer een stapje verder.

Ik loop er een beetje tegen aan hoe of wat ik mijn spullen mee moet nemen, heb een grote deuter rugzak.... maar gaat er never nooit allemaal in.
Schone fietskleding lijkt me het grootste probleem, want dat zijn 5 setjes dan... Of niet iedere dag schone aan??
En een grote zadeltas op een mtb is dat praktisch icm alle hobbels mtb routes etc ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kleding kan je 's avonds wassen in de wastafel, met shampoo.
Dan kan het de hele nacht drogen.
Fietsbroek met zeem droogt langzamer, dus die bind je aan de buitenkant van je rugzak, kan die onderweg verder drogen.
Zo heb je maar 2 setjes nodig.
Ga je wild kamperen, dan heb je geen wastafel, en wassen in de sloot met shampoo is not done, dus dan toch een setje extra mee en wassen zodra het kan.
2 dagen dezelfde fietsbroek aan zonder wassen is geen goed idee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of je plant een "rustdag" in, geeft je de gelegenheid om wat te wassen en te drogen.
Als het weer tenminste meewerkt ;-)

Hoe je de spullen het beste mee kunt nemen hangt af van wat je denkt te gaan rijden. Met alleen verhard en eenvoudige paden werken de aloude bagagerekjes prima. Ga je wat meer hobbelen komen de bikepacking tassen in beeld: grote zadeltas, stuurrol, frametas, afhankelijk van hoe goed je erin bent om dingen thuis te laten :D
En wat natuurlijk heel veel scheelt in de hoeveelheid bagage is kamperen (en zelf koken) of niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Haha het gaat de eerste keer worden dat ik dan zoiets ga doen, dus ik denk dat ik het kamperen vooralsnog achterwege laat.
Eerst eens kijken hoe het zo gaat.

Maar zo'n grote zadeltas, is dat geen probleem dan op een mtb over "hobbelpaden" ? en kleine paden?
En dan bedoel ik zoiets:

https://www.futurumshop.nl/restrap-sadd ... gJp6fD_BwE
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Als ik dat zo zie op het plaatje zou ik denken dat je fiets er aardig instabiel van wordt.
En of je zadelrails het leuk vind...
Maar goed, ik ben geen ervaringsdeskundige, dus ik hoor ook graag de mening van ervaringsdeskundigen.
Zeker ook omdat zo'n idee als dit ook door mijn hoofd spookt. :-D
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat Kermit zegt.Een bagagerek en twee Ortliebs.
Niet fancy. Iedereen wil van die zwabberende tassen, maar daar win je de oorlog niet mee.
Verder een pinpas en een OV-chipkaart met reistegoed.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als je niet gaat kamperen moet een rugzak voldoende zijn, gewoon niet teveel meeslepen. Fietsbroekje mee onder de douche nemen en even wassen. Teveel kleren meenemen is al snel wasgoed meeslepen.

Bikepacking tassen werken prima als je ze goed gebruikt, weinig meenemen en het gewicht beperken dus. Zware spullen in het frame dus, in zo'n grote zadeltas doe je lichte, volumineuze zaken zoals een slaapzak of kleding. Ook 'echte' bikepackers monteren overigens al snel een rek als voor langere tochten of als er meer voedsel ed. mee moet. Altijd leuk voor inspiratie: www.bikepacking.com

Maar als je niet kampeert en zelf kookt zou ik het gewoon zo minimaal mogelijk houden, alles wat je thuislaat is meegenomen :winkie:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Gerwin89 schreef: vr 30 oktober 2020, 11:15 Haha het gaat de eerste keer worden dat ik dan zoiets ga doen, dus ik denk dat ik het kamperen vooralsnog achterwege laat.
Eerst eens kijken hoe het zo gaat.

Maar zo'n grote zadeltas, is dat geen probleem dan op een mtb over "hobbelpaden" ? en kleine paden?
En dan bedoel ik zoiets:

https://www.futurumshop.nl/restrap-sadd ... gJp6fD_BwE
Eerste keer een asfalt/ gravelroute een ‘veilige’ optie. Kun je ervaren hoe het is, bikepacking.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Daar heb je een goed punt Jurriaan , dat kan ik beter eerst eens proberen.... (maar mtb-e is veeeeel leuker :D )
Bedankt voor de adviezen, daar heb ik wat aan.
Dockie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 11 september 2006, 23:32
Mijn mountainbike: Van Nicholas Tuareg/ Singular Swift

Denk er ook niet te zwaar over. Kijk welke spullen je hebt, tent slaapzak matje ed en of je ze aan je fiets kan bevestigen met een drybag en een paar spanbanden. Als je het leuk vindt kan je altijd nog speciale tassen, rekjes ed kopen.
Mocht het allemaal tegen zitten dan is er in Nederland binnen een paar kilometer altijd wel een hotel, febo, treinstation of wat je ook nodig ben te vinden.
100 Jaar geleden werden er al grote afstanden afgelegd met wat spullen vastgebonden op een fiets.

Afbeelding
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

bert l. schreef: vr 30 oktober 2020, 17:27 Wat Kermit zegt.Een bagagerek en twee Ortliebs.
Niet fancy. Iedereen wil van die zwabberende tassen, maar daar win je de oorlog niet mee.
Verder een pinpas en een OV-chipkaart met reistegoed.
Een beetje onzin dit. Mijn bikepack tassen zwabberen niet en daar heb ik bikeparkwaardige afdalingen in Slovenië mee gereden. Ik zeg ‘een beetje’ omdat ze inderdaad zwabberen als je niet kunt inpakken. De zadeltas is primair voor kleding, en de zwaarste dingen moeten natuurlijk het diepst. Proppen is essentieel en strak vastmaken ook. Kookgerij en andere niet aandrukbare troep het liefst in een frametas. Een bagagerek met ortliebs kan best maar de routes die ik reed waren toch echt prettiger zonder!

Ik reed altijd gewoon met 2 setjes fietskleding en voor een weekje was ik dan niks, bahbah, valt wel mee. Als je iets 5 minuten aan hebt op de fiets stink je sowieso. Enige wat ik belangrijk vind is 1 schoon setje avondkleding die je aandoet tussen douchen en slapen en die blijft dus altijd fris.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik geloof meteen dat zijtassen beter zijn.
Als de trails die je rijdt die breedte toestaan.

Wij hebben 1x een meerdaagse pinpastocht gedaan.
Ging perfect met zadeltas, frametas en een klein stuur rolletje.
Met die setup kon ik het zonder rugtas af.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik ben met mijn TNNZ genoeg plekken tegengekomen waar een paar tassen op een drager niet heel erg handig waren geweest. Verder is het met bikepackingtassen vooral een kwestie van goed vullen en bevestigen, dan zijn ze wat mij betreft fijner dan een rekje op de interessantere paden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Deze juffrouw laat je de kinder-versie van TNNZ rijden. Geschikt voor Komooters
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ah, zo goed had ik hem niet gecheckt. Ik herkende de route langs Kleve en het Reichswald van de TNNZ, vandaar mijn foutieve aanname.
Maar dan nog steeds kan ik prima leven met een mooie setje Apiduras ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie