Orbea Oiz XC of TR - Fox 32 SC vs Fox 34 SC

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Laat me raden...
Die fietsenmaker had een andere XL mtb in de winkel staan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

De bedoeling was bikezone, maar de XL was helaas niet meer beschikbaar :cry:


The Mountainman schreef: do 1 oktober 2020, 00:03
Mtbenno schreef: ma 28 september 2020, 21:42 Mooi verwoord, bedankt.
Ga zelf zaterdag als het goed is proefrijden op een TR maat XL.
Eigenlijk zou iedereen die een aanschaf overweegt op beide moeten proefrijden maar een demo vinden in de juiste maat is lastig helaas.
Waar heb jij die XL voor een proefrit geregeld als ik vragen mag? Mijn LBS is Orbea dealer maar kon via Orbea geen XL (TR of non-TR) krijgen voor een proefrit helaas.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Ah jammer man, geen proefrit dus... wat nu?
ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 oktober 2020, 14:06 Laat me raden...
Die fietsenmaker had een andere XL mtb in de winkel staan?
De meeste fietsenmakers hebben bijna niks in de winkel staan... :roll: Zeker niet in XL.
KoenD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 08:36
Mijn mountainbike: TREK FUEL EX9.X

ProfessorKompressor schreef: di 29 september 2020, 17:04 Ik ben uiteindelijk voor de TR versie gegaan.


We zullen wel zien wat het wordt over 6 maanden :cry:
Ga je veel plezier mee beleven.

K rijd zelf met een trek trailfietsje met fox34 en elke rit is weer een genot! Beetje jammer van de levertijd maar dat is bij alle merken gezien shimano en sram de groepsets niet geleverd krijgen terwijl de frames en de rest klaar liggen om afgemonteerd te worden. :wink:
Trailverslaafde 8)
KoenD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 08:36
Mijn mountainbike: TREK FUEL EX9.X

The Mountainman schreef: do 1 oktober 2020, 09:36
bouwpakket schreef: do 1 oktober 2020, 06:49 De Nederlandse importeur heeft zelf een XL. Daar heb ik anderhalf jaar terug op proef gereden. Die zal vast wel via een dealer te regelen zijn
Blijkbaar niet, mijn LBS heeft bij de importeur gecheckt.

De Oiz van 2019 is trouwens niet hetzelfde als die van 2021 dus een proefrit op een fiets van (minstens) 1,5 jaar oud is ook niet helemaal representatief denk ik.
Demofietsen worden doorgaans verkocht als “demo” wanneer ‘t volgende modeljaar geïntroduceerd is.
Trailverslaafde 8)
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Je gaat nu van een hardtail naar een fully. Daardoor zul je je sowieso al veel zekerder gaan voelen in een afdaling, ik denk dat het verschil tussen een 32 vs 34 vork hier maar een marginaal verschil gaat geven in de omgeving waar je rijd (ik rijd ook in jouw omgeving en ook in Zeeland zijn het geen lange afdalingen). Ik ben iets lichter (69 kg) en heb een 120mm SID (32mm voorpoten). Hiervoor had ik een lichtgewicht hardtail (26"). Op lange rechte (verbindings)stukken wil je eigenlijk gewoon een zo licht mogelijke fiets. Ik zou zelf voor de gewichtsbesparing gaan van een 32mm als je ook het race gevoel wil houden.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Heeft iemand ervaring met de standaard dropper post van Orbea op de Oiz.
Heb zelf Oiz zonder dropper en ben van plan 1 aan te schaffen. Die van Orbea is stuk goedkoper dan bv Fox oid, ben benieuwd naar ervaring van berijders.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

NelizRijn schreef: ma 26 oktober 2020, 21:13 Heeft iemand ervaring met de standaard dropper post van Orbea op de Oiz.
Heb zelf Oiz zonder dropper en ben van plan 1 aan te schaffen. Die van Orbea is stuk goedkoper dan bv Fox oid, ben benieuwd naar ervaring van berijders.
En van welk merk is die, ik neem aan dat Orbea die niet zelf produceert maar rebagded.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

NelizRijn schreef: ma 26 oktober 2020, 21:13 Heeft iemand ervaring met de standaard dropper post van Orbea op de Oiz.
Heb zelf Oiz zonder dropper en ben van plan 1 aan te schaffen. Die van Orbea is stuk goedkoper dan bv Fox oid, ben benieuwd naar ervaring van berijders.
Prima dropper!
Werkt bij mij na ca. 1000km nog steeds probleemloos. Dr dropper heeft nog geen service gehad en zelfs de luchtdruk is nog nooit gezakt, iets wat ik over mijn one-up dropper niet kan zeggen...
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Hier ook heel content van de Orbea Dropper. 2000km en werkt nog zeer vlot.

Nog geen enkele keer blijven hangen, noch tijdens modderige ritten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TenZNL schreef: ma 26 oktober 2020, 21:17
NelizRijn schreef: ma 26 oktober 2020, 21:13 Heeft iemand ervaring met de standaard dropper post van Orbea op de Oiz.
Heb zelf Oiz zonder dropper en ben van plan 1 aan te schaffen. Die van Orbea is stuk goedkoper dan bv Fox oid, ben benieuwd naar ervaring van berijders.
En van welk merk is die, ik neem aan dat Orbea die niet zelf produceert maar rebagded.
Dikke kans een Brand-X? Als je de actuator kunt zien kun je daar wel een conclusie over trekken.
In m'n Merida zat ook een Brand-X met Merida opdruk, dat ding gaf ook geen problemen alleen vond ik de drop van 120mm iets te weinig. Die pen zit nu in de fiets van mijn vriendin.

Ik zou zo'n droppertje best aandurven iig, met een duurdere dropper heb je ook geen enkele garantie dat-ie langer probleemloos blijft werken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Bedankt voor jullie meningen, is idd toch de helft tov een Fox dus evt proberen waard
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik rij er nu sinds april mee ofzo en zeer content mee. Mijn FM (koers.cc) gaf ook al aan dat hij er zelden klachten over krijgt en dat het ding goed aangeschreven staat. Gaat met een fijne solide tik omhoog.
Bicycle, bicycle, bicycle
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Misschien wat mosterd na de maaltijd (van dit draadje, omdat TS intussen is geslaagd met zijn aankoop). Dus voor wat het waard is: ik rijd sinds mei met de Fox 34 SC 110 mm in een Lux en ben er erg tevreden over. Hiervoor reed ik met een Fox 32 Factory 100 mm (ook een Lux), waar ik een volume spacer in had geplaatst. Om wat meer mid stroke support te hebben en een enkele bottom out tegen te gaan (met een rijdersgewicht van 'slechts' 74 kg). Uit de 34 heb er juist één (van de twee) uitgehaald, om wat meer souplesse bovenin te bereiken.

Dat leverde voor mij van de twee de betere vork op. Met klimmen en op het vlakke merk ik tussen beide vorken geen verschil. Met afdalen des te meer. Tot nu toe alleen nog UHR, Schoorl en Drunen gereden, maar de vork is dalend super stabiel en spoor vast, ook op oneffenheden. De grens ligt (in vergelijking met de Fox 32 afgelopen jaar, weliswaar in de Alpen) merkbaar een stuk verder weg (in NL althans).. Ik kijk daarom al uit naar de eerstvolgende buitenland trip..
Plaats reactie