Orbea Oiz XC of TR - Fox 32 SC vs Fox 34 SC

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
ProfessorKompressor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 september 2020, 15:33

Hoi, nieuw hier, speciaal voor volgende vraag.

Ik rij nu met een Merida Big Nine XT-edition (hard tail) uit 2016. Ik sta op het punt de Orbea Oiz aan te schaffen, maar zit nog met 1 groot vraagstuk. Ga ik voor de XC-versie of voor de TR? Ik kies sowieso voor de M30, die standaard afgewerkt is met de FOX 32 SC voorvork, maar ik kan deze upgraden naar Fox 34 SC. Waardoor de geometrie net een tikkeltje meer slack krijgt.

Op vojomag vonden ze de fiets met FOX34 ook leuker
De Orbea Oiz TR is levendig, schenkt vertrouwen en is een plezier om mee te rijden. En ongelooflijk efficiënt. Van een pure XC-fiets verandert de Oiz TR in het perfecte wapen voor de zwaarste marathons en MTB-meerdaagsen. Of in een fiets waarmee je veel plezier zult beleven in de bergen en een leuke gezel om heel comfortabel mee rond te toeren, of zelfs om (geen al te) kleine jumps te maken in het bikepark.
Maar bij Pinkbike ondervonden ze het verschil niet zo:

The 120mm-travel Oiz TR is a competent descender, but make no mistake: It's just a semi-beefed up XC rig, not a bike that would fall into the "trail" category as a bike with 'TR' would lead one to believe. While it feels as if it is ready to handle most terrain, the spec seems to hold it back a little on the more technical trail sections to where it's not all that much better at 120mm than it is at 100mm. It's comfortable, sure, but it doesn't inspire riders to let 'er rip the way one may expect it to with the changes to travel and spec.
Bij Flowbike zijn ze heel enthousiast over de vering, maar de hele test was met de standaard FOX 32 veer. Mijn fietsenmaker vind het ook niet zo'n meerwaarde.

Als ik kijk naar de Scott Spark RC en de Canyon Lux CF 7 dan zijn deze reeds standaard afgemonteerd met de FOX 34 SC.

Nu twijfel ik heel hard. De FOX 32 is goedkoper en lichter, en mogelijks voldoende voor 90% van de ritjes die ik doe (Woensdrecht / Bergen op Zoom / Huybergen / Kalmthout. Maar ik heb ook een parcourtjes in zeeland, waar de afdalingen in de duinen het beetje meer slack wel kunnen gebruiken. Nu voel ik met mijn huidige fiets niet super zeker in afdalingen. De standaard RC-versie van de Oiz zal al een verbetering zijn. Maar ik wil ook het race gevoel niet kwijt geraken. De Fox 34 krijgt naast zijn extra veerweg ook als pluspunt mee dat hij veel stijver is. Maar ga ik dat merken?

Ik wilde eens horen of de meningen op een forum als dit me meer naar de een of de andere kant konden laten hellen.
Laatst gewijzigd door ProfessorKompressor op vr 25 september 2020, 09:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou geen moment twijfelen en de 34 nemen. Of je moet prof zijn van 65kg en alleen maar wedstrijden willen winnen. Maar het verschil in gewicht wordt meer dan goed gemaakt door meer controle en comfort.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Je zeker voelen in een ultra korte NL afdaling....waarschijnlijk gaat de voorvork daar niet het echte verschil maken maar routine en je skills wel :wink:

Vroegah....reden we overal in NL naar beneden op starre hardtails :lol:

Naah, zonder gein. Dikkere vorkpoten, tja beter, maar de dunnere zullen je niet beperken in dit geval.

De fietsen en zeker de TR versie zijn bedoeld voor locaties met meer spektakel en langere afdalingen, zou mij eerder afvragen of en hoe vaak je dat zelf denkt te gaan opzoeken in de nabije toekomst en daar je keuze op baseren :wink:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dus TS kan beter een 26" met cantis kopen?

Ik zie niet in waarom je niet voor de betere, stijvere vork zou gaan als je daar verder niks mee verliest....
En ik merk op een rondje Zeist echt wel of ik met een Reba of een Pike rij, maar wellicht ben ik daar uniek in. :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Lezen is ook moeilijk blijkbaar!

Ik zeg nergens dat hij op een hardtail moet rijden of dat dikker slechter is of niet merkbaar toch?!

Nuance.....waar je schijnbaar overheen hebt gelezen :~
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Professor, wat weeg je, hoe lang ben je?
Pinkbike is zeer trail, AM, enduro gericht, de kans is groot dat je nooit trails gaat zien waar Pinkbike test :wink: . Dus die testen zijn goed, maar je moet ze lezen vanuit een bepaalde invalshoek, wat relativeren.
In Nl wordt het nergens echt spannend, dus met elke Oiz en de benodigde techniek ga je uit de voeten komen.
Als je zwaar en groot bent zou ik sowieso voor de stijvere Fox met 34 poten en een tik meer veerweg gaan. Ben je een echte lichte racer, dan de 32 Fox, als gewicht van groot belang voor je is.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ProfessorKompressor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 september 2020, 15:33

Die reflex had ik inderdaad gemaakt bij de Pinkbike review. Daarom hecht ik ook meer belang aan die van vojomag.

Ik weeg 77 kg op 184 cm.

Het gaat hem niet enkel over de demping van de voorvork. Als ik de 32 omruil voor de 34 komt er ook een grotere demper op de achtervork. Daardoor "kantelt" het frame lichtjes waardoor de vork een hoek van 68° ipv 69° krijgt, en het zadel gaat naar 74° ipv 75°. De bottom bracket komt dan ook iets hoger te liggen. Dus ik interpreteer dat de fiets verandert van een lage bochtenscheurder, naar een fiets die meer slack heeft en vlotter afdaalt? (Maar ook allemaal relatief, want de BMC fourstroke wordt verkocht als een echte XC fiets, maar heeft nog meer slack)

Het is die afweging die ik probeer te maken. Ik fiets hier voornamelijk rondjes van 2u (maar 4u is ook geen uitzondering) in mijn achtertuin, maar wil in de toekomst wel langere toertjes doen. Ik leg die doelstelling dan naast het feit dat ze de fiets omschrijven als een Marathon bike. Maar wil me zeker ook niet sloom voelen.

Ik doe / deed ook wel eens (pre-corona) toertochten in de heuvels rond Aarschot en Leuven hier in België. Die hebben wel korte pittige afdalingen. Ook Westenschouwen / Burgh-haamstede heeft er enkele. Maar als ik de reacties hier goed interpreteer dan is een trail gerichte fiets eerder bedoeld voor minuten lange afdalingen, waar youtube vol van staat. En zou de 32 vork beter uit te voeten komen in het kortere bochten werk?

Plus wat de reviewers of internetreacties vaak aanhalen is dus die stijfheid. Maar met DT SWISS X 1900 wieltjes, gaat dat misschien ook niet echt merkbaar zijn. Al wil ik later geen spijt hebben als ik er ooit carbon wielen op zet.

(Wegens de grote vraag, helaas nergens demo fietsen beschikbaar. Anders had ik wel geprobeerd de welke me meer lag)

Het kan ook zijn dat de dropper die ik er bij wil nemen me meer helpt dan de grotere voorvork :-)
Laatst gewijzigd door ProfessorKompressor op vr 25 september 2020, 10:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Ik zou sowieso voor de stijvere 34 gaan. En de slackere geo gaat je wel bevallen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat de TR met 34 vork het meeste plezier oplevert.
De hoeken, de extra stijfheid vd vork, het iets hogere BB.
Het.maakt de fiets allemaal een beetje +.
Waar je meteen, maar zeker later, net wat meer plezier aan beleeft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Mwahh, op beide fietsen zal je snel een rondje XC kunnen rijden, das meer een kwestie van wennen aan de nieuwe fiets en houding.

Mijn punt is meer dat beide fietsen al zoveel reserve hebben dat je in de regio's die jij noemt, je qua afdalen de voorvork niet als de bepalende factor moet zien.
De zekerheid die je zegt te zoeken, moet je bij jouw routes en een sporadisch duinafdalingkje eigenlijk nog zoeken in je eigen skills, niet in dikkere vorkpoten :wink:

Afdalen kan dus op beide prima, je zal op de TR vooral op de ruigere stukken (door extra veerweg en dikkere/stijvere vorkpoten) nog verder kunnen gaan, mits je skills het toelaten
Met verder bedoel ik dan : iets andere lijn kiezen met grovere ondergrond, een drop wat harder "afvliegen", een jump wat enthousiaster nemen, of wellicht meer snelheid op een lange steile afdaling door de iets fijnere zithoek.
Maar dan hebben we het echt over andere omstandigheden dan de routes welke jij benoemt.

In bochten zal je een dikkere/stijvere voorvork wel kunnen voelen, maar ook de 32 hoeft niet perse slecht te zijn of een beperking, is ook weer geen Rockshox SID elastiek uit 2000. Ik zeg dus niet dat een 34 onzin is, maar wel dat realistisch gezien een 32 in jouw geval wellicht ook een prima keuze kan zijn.

Zou mij eerder laten leiden door overige verschillen tussen de fietsen, de geometrie inderdaad en of je er later misschien wel meer uitdagende routes mee zou willen rijden met aggressievere rijstijl.

Heb je niet iemand in directe omgeving met een 32? Dan ervaar je zelf of die ook kan volstaan en je de keuze daarvan moet laten afhangen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Check even Heckler40 zijn Vertigo, die rijdt met een balhoofdhoek van 66 graden en een reach van 500 alle Drentse records aan stukken die hij met zijn Open hardtail had gereden. Dikkere vork en slackere balhoofdhoek ga je echt niet langzamer van in het vlakke land.
En een Fox32 Stepcast zit in mijn ervaring ook weer niet zó heel erg ver bij een Sid uit 2000 vandaan. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
ProfessorKompressor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 september 2020, 15:33

vasquez schreef: do 24 september 2020, 20:08 De zekerheid die je zegt te zoeken, moet je bij jouw routes en een sporadisch duinafdalingkje eigenlijk nog zoeken in je eigen skills, niet in dikkere vorkpoten :wink:

Afdalen kan dus op beide prima, je zal op de TR vooral op de ruigere stukken (door extra veerweg en dikkere/stijvere vorkpoten) nog verder kunnen gaan, mits je skills het toelaten
Absoluut, ik geef je zeker gelijk wat betreft m'n skill. Ik heb geen ambitie meer om MVDP na te doen. En dat merkte de fietsenmaker ook op. Maar het is door me te verdiepen in de geometrie dat ik overal lees dat de balhoofdhoek van 68° me het leven mogelijks iets gemakkelijker kan maken. Maarja, de twijfel dus of het allemaal wel waard is, en gaat een toerist als ik het wel allemaal merken :).
vasquez schreef: do 24 september 2020, 20:08Zou mij eerder laten leiden door overige verschillen tussen de fietsen, de geometrie inderdaad en of je er later misschien wel meer uitdagende routes mee zou willen rijden met aggressievere rijstijl.
.

De XC en TR zijn dus exact dezelfde fietsen. Maar door de vork en demper krijgt de ene meer trail allures. Door het filmpje van Flowbike had ik het gevoel dat ik niet meer nodig had dan de Fox 32. Squidlock systeem is sowieso al een dikke plus. Maar het is door de beperkte prijs van de upgrade (99 euro) dat ik het wel overweeg. Het lijkt met dat ik dan een fiets koop die het potentieel heeft om inzetbaarder te zijn in bv. de Ardennen.
vasquez schreef: do 24 september 2020, 20:08Heb je niet iemand in directe omgeving met een 32? Dan ervaar je zelf of die ook kan volstaan en je de keuze daarvan moet laten afhangen.
Nee, maar ik heb onlangs wel op de BMC fourstroke van mijn fietskameraad gereden. En hij op de mijne. Hij verschoot er van hoe hard ik over mijn voorwiel hing. Hij was toch ook een stuk minder zeker in de bochtjes, los zand en wortelstroken. Terwijl hij wel van het springerig type is. Dus ik leef op hoop dat ik wat harder ga kunnen knallen :).

Interessante inzichten al vast. :-q
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Waarom zou je niet voor dat beetje extra gaan?
ProfessorKompressor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 september 2020, 15:33

Ik zit een beetje vast aan m'n budget. Ik wilde niet over 3500 gaan. Dus ik kies uit 2 van de 3: upgrade naar XT, Dropperpost, Vork + demper upgrade. Zit in totaal dan al een stuk boven de adviesprijs, maar heb 10% korting bij de fietsenmaker gekregen.

Ik neig nu om een deel van de XT upgrade achterwege te laten. Wel de XT remmen, maar mogelijks dan toch maar een SLX crankstel of zelfs SLX casette. En dat dan voor over 2 jaar te houden als het versleten is.

Daar boven ook de afweging over rijplezier: Iets langere reach + dichter bij de grond. Of hoger zitten en (hopelijk) meer comfort op technische stukjes. Maar het gaat er hier dan ook meestal maar over 1cm meer of minder in lengte of hoogte.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

ProfessorKompressor schreef: do 24 september 2020, 21:05 Ik zit een beetje vast aan m'n budget. Ik wilde niet over 3500 gaan. Dus ik kies uit 2 van de 3: upgrade naar XT, Dropperpost, Vork + demper upgrade. Zit in totaal dan al een stuk boven de adviesprijs, maar heb 10% korting bij de fietsenmaker gekregen.

Ik neig nu om een deel van de XT upgrade achter wege te laten. Wel deXT remmen, maar mogelijks dan toch maar een SLX crankstel of zelfs SLX casette. En dat dan voor over 2 jaar te houden als het versleten is.

Daar boven ook de afweging over rijplezier: Iets langere reach + dichter bij de grond. Of hoger zitten en (hopelijk) meer comfort op technische stukjes.
Qua investering kan je dan beter de verrukking upgrade doen en later de aandrijving ipv andersom
Plaats reactie