Orbea Oiz XC of TR - Fox 32 SC vs Fox 34 SC

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ik heb ook een Oiz besteld en ben gegaan voor de TR.

Waarom ?

Omdat het net wat meer mogelijkheden biedt als je naar het buitenland gaat en er niks op inlevert tov de xc versie in NL. Die squidlock maakt dat je heel makkelijk de boel kan locken als je er behoefte aan hebt op een vlak stukkie in Nederland. kortom je hebt het eigenlijk 2 fietsen (of een fiets met 2 gezichten) voor de prijs van 1. My 2 cents
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

SLX is echt al heel erg goed, als je moet kiezen voor een upgrade zou ik absoluut de Fox 34 (en dropper) hoger aanslaan dan de switch naar XT. Als je dat echt wilt kan het prima op momenten dat je toch slijtagedelen moet vervangen en zo kun je die kosten ook uitsmeren over langere termijn.

Een balhoofdhoek van 68 graden is nog steeds aan de behoudende kant van het spectrum, je gaat daar echt geen megalange tank door krijgen die alleen op full speed lekker rijdt en geen (krappe) bocht meer om te krijgen is.
Ik zou geen moment twijfelen en de 34-er versie kiezen. En ik weeg 68kg ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

Zijn deze fietsen uberhaupt nog ergens te leveren?
Ik wilde ook graag een orbea oiz M20 TR bestellen, maar volgens site zijn ze pas leverbaar julie 2021. Ook mijn lokale bikeshop/dealer kon ze niet sneller krijgen dan dat. Gaan jullie echt zo lang wachten op een fiets? Ik heb namelijk echt iets nieuws nodig.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Als ik het goed lees, wil je vooral wat meer zekerder dalen cq. meer vertrouwen in je fiets bergaf hebben.

Dan is de upgrade naar een dropper post een no-brainer. Die kost bij Orbea maar € 99 extra en die gaat je zoveel meer bewegingsvrijheid en vertrouwen geven bergaf, daar kan geen enkele voorvork upgrade tegenop.

Los daarvan, de M30 is al niet echt licht, dan zou ik me niet druk maken om het extra gewicht en de vork upgrade naar 34 ook nemen en de upgrade naar XT achterwege laten. Dit kan altijd later nog, als de derailleur een keer versleten is (of gesloopt bij een schuivertje). Dit kost veel minder dan later een andere vork los kopen. De iets slackere geometrie gaat je niet in de weg zitten op een Hollandse singletrack.
ProfessorKompressor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 september 2020, 15:33

Jeroen90 schreef: vr 25 september 2020, 10:28 Zijn deze fietsen uberhaupt nog ergens te leveren?
Ik wilde ook graag een orbea oiz M20 TR bestellen, maar volgens site zijn ze pas leverbaar julie 2021. Ook mijn lokale bikeshop/dealer kon ze niet sneller krijgen dan dat. Gaan jullie echt zo lang wachten op een fiets? Ik heb namelijk echt iets nieuws nodig.
Het gaat ontzettend hard met alle fietsen. Ik heb telkens hetzelfde verhaal gehoord bij Cube, Cannondale, Trek, Scott en Orbea dealers. Voor alle mountainbikes is het een extreem lange levertijd. Volgens enkele verkopers ligt de oorzaak bij Shimano, die niet kunnen volgen qua productie. Sommige merken garanderen een fiets tegen eind dit jaar, andere merken geven een levertermijn die ligt op volgende zomer. Maar volgens één verkoper betekent dat gewoon hetzelfde, en is het ene merk optimistischer dan een ander. Het zal afwachten worden wie gelijk gaat hebben. Het kan dus zijn dat een fiets ook vroeger geleverd gaat worden. Maar ik reken er niet op. Ik dacht om ergens begin volgend jaar een nieuwe fiets te zoeken, maar ik mag al van geluk spreken dat ik nu reeds aan m'n research begonnen ben.

De Scott dealer sloot al uit dat er 2021 modellen konden bij besteld worden. Scott is helemaal volgeboekt tot aan het moment dat ze aan de productie van 2022 moeten beginnen.

De Oiz M30 staat, afhankelijk van de dag dat je kijkt, gepland op april of anders mei. Als je niet kan wachten moet je eens kijken of er dealers zijn die ze in de winkel hebben. Je kan dat opzoeken op de website van Orbea. Onder het knopje "Buy" staat er een link met een tekstje dat lijkt op "Als je niet zo lang kan wachten..."^

En anders een canyon. Die leveren voor eind dit jaar nog.

Edit: voor mensen die met dezelfde vraag worstelen en later deze topic vinden. Dit filmpje maakt ook een goede vergelijking.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Op marktplaats staat een nieuwe in maat L te koop
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en heb op beide fietsen testgereden (in het veld, niet op de parkeerplaats) en voor de TR gegaan.

Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen keuze maken, maar ik probeer je mee te nemen in de mijne.

Wat al genoemd werd, is dat de 34mm een stuk stijver is dan de 32mm variant. Wat nog niet zozeer genoemd is dat de 34mm vork een heel andere demperkarakterastiek (V+A) heeft.
De XC voelde zenuwachtiger aan, veerde stugger maar voelde hierdoor ook sneller aan. Het lag meer in lijn met het stuur- en rijgevoel van mijn oude (2015, 9.5kg) 29-er, maar dan capabeler.
In eerste instantie leek mij dit een prima vervangen van m'n 29-er. Meer comfort, capabeler en voelde net zo snel.

Daarna een rondje op de TR. Deze voelde een stuk langzamer, zowel omhoog als omlaag... Dat viel best tegen want ik had verwacht dat het verschil klein was. Wat direct opviel wat de demping. Veel meer rust in de fiets en veel minder zenuwachtig stuurgedrag. Ook de drops en jumps waren uitnodigend om mee te pakken. Hoe harder & hoger hoe beter (binnen NL wordt nooit echt hoog). De alternatieve (leuke) lijnen werden opgezocht.

Voor het vergelijk heb ik op eenzelfde dag een aantal keer een route gereden met alle drie fietsen (m'n eigen 29-er, XC en TR). De data heb ik s avonds uitgelezen en bleek dat tijden van de XC en TR erg dicht bij elkaar lagen, al voelde dat dus echt niet zo! Beide ruim sneller dan m'n 29-er, ondanks dat de fietsen 2-3 kg zwaarder waren!

Ik wou graag een snelle bike, maar heb gekozen voor de TR waarmee ik naast snelheid, ook een boel lol heb.

Sinds ik deze fiets in m'n bezit heb, heb ik veel PR's gereden. Op de nieuwe routes van Nijmegen, Zeddam, Amerongen, enz. Is de fiets op z'n best. Dat is voor mij echt op en top fietsen met deze fiets! Vol gas de afdalingen naar beneden en de fiets houdt ondanks de remkuilen goed zijn lijn vast.

Een nog capabelere fiets wou ik niet, dan zou ik teveel overlap krijgen met m'n enduro en teveel aan snelheid moeten inleveren. De TR was voor mij dus het goede compromis.
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

Mooi verwoord, bedankt.
Ga zelf zaterdag als het goed is proefrijden op een TR maat XL.
Eigenlijk zou iedereen die een aanschaf overweegt op beide moeten proefrijden maar een demo vinden in de juiste maat is lastig helaas.

mark m schreef: ma 28 september 2020, 19:42 Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en heb op beide fietsen testgereden (in het veld, niet op de parkeerplaats) en voor de TR gegaan.

Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen keuze maken, maar ik probeer je mee te nemen in de mijne.

Wat al genoemd werd, is dat de 34mm een stuk stijver is dan de 32mm variant. Wat nog niet zozeer genoemd is dat de 34mm vork een heel andere demperkarakterastiek (V+A) heeft.
De XC voelde zenuwachtiger aan, veerde stugger maar voelde hierdoor ook sneller aan. Het lag meer in lijn met het stuur- en rijgevoel van mijn oude (2015, 9.5kg) 29-er, maar dan capabeler.
In eerste instantie leek mij dit een prima vervangen van m'n 29-er. Meer comfort, capabeler en voelde net zo snel.

Daarna een rondje op de TR. Deze voelde een stuk langzamer, zowel omhoog als omlaag... Dat viel best tegen want ik had verwacht dat het verschil klein was. Wat direct opviel wat de demping. Veel meer rust in de fiets en veel minder zenuwachtig stuurgedrag. Ook de drops en jumps waren uitnodigend om mee te pakken. Hoe harder & hoger hoe beter (binnen NL wordt nooit echt hoog). De alternatieve (leuke) lijnen werden opgezocht.

Voor het vergelijk heb ik op eenzelfde dag een aantal keer een route gereden met alle drie fietsen (m'n eigen 29-er, XC en TR). De data heb ik s avonds uitgelezen en bleek dat tijden van de XC en TR erg dicht bij elkaar lagen, al voelde dat dus echt niet zo! Beide ruim sneller dan m'n 29-er, ondanks dat de fietsen 2-3 kg zwaarder waren!

Ik wou graag een snelle bike, maar heb gekozen voor de TR waarmee ik naast snelheid, ook een boel lol heb.

Sinds ik deze fiets in m'n bezit heb, heb ik veel PR's gereden. Op de nieuwe routes van Nijmegen, Zeddam, Amerongen, enz. Is de fiets op z'n best. Dat is voor mij echt op en top fietsen met deze fiets! Vol gas de afdalingen naar beneden en de fiets houdt ondanks de remkuilen goed zijn lijn vast.

Een nog capabelere fiets wou ik niet, dan zou ik teveel overlap krijgen met m'n enduro en teveel aan snelheid moeten inleveren. De TR was voor mij dus het goede compromis.
ProfessorKompressor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 september 2020, 15:33

Ik ben uiteindelijk voor de TR versie gegaan.


We zullen wel zien wat het wordt over 6 maanden :cry:
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

mooie aankoop.
zelf ook aan het wachten op een alma. sinds... al 3 x10dagen uitgesteld ondertussen en zal nog wel duren
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

ProfessorKompressor schreef: di 29 september 2020, 17:04 Ik ben uiteindelijk voor de TR versie gegaan.

We zullen wel zien wat het wordt over 6 maanden :cry:
Door de levertijd van juli 2021 ben ik juist voor een Kona Hei Hei gegaan. Zou dit jaar nog komen, maar hoopte op oktober al.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Mtbenno schreef: ma 28 september 2020, 21:42 Mooi verwoord, bedankt.
Ga zelf zaterdag als het goed is proefrijden op een TR maat XL.
Eigenlijk zou iedereen die een aanschaf overweegt op beide moeten proefrijden maar een demo vinden in de juiste maat is lastig helaas.
Waar heb jij die XL voor een proefrit geregeld als ik vragen mag? Mijn LBS is Orbea dealer maar kon via Orbea geen XL (TR of non-TR) krijgen voor een proefrit helaas.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

The Mountainman schreef: do 1 oktober 2020, 00:03
Mtbenno schreef: ma 28 september 2020, 21:42 Mooi verwoord, bedankt.
Ga zelf zaterdag als het goed is proefrijden op een TR maat XL.
Eigenlijk zou iedereen die een aanschaf overweegt op beide moeten proefrijden maar een demo vinden in de juiste maat is lastig helaas.
Waar heb jij die XL voor een proefrit geregeld als ik vragen mag? Mijn LBS is Orbea dealer maar kon via Orbea geen XL (TR of non-TR) krijgen voor een proefrit helaas.
De Nederlandse importeur heeft zelf een XL. Daar heb ik anderhalf jaar terug op proef gereden. Die zal vast wel via een dealer te regelen zijn
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

bouwpakket schreef: do 1 oktober 2020, 06:49 De Nederlandse importeur heeft zelf een XL. Daar heb ik anderhalf jaar terug op proef gereden. Die zal vast wel via een dealer te regelen zijn
Blijkbaar niet, mijn LBS heeft bij de importeur gecheckt.

De Oiz van 2019 is trouwens niet hetzelfde als die van 2021 dus een proefrit op een fiets van (minstens) 1,5 jaar oud is ook niet helemaal representatief denk ik.
Plaats reactie