Het zoveelste nieuwe bike topic

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Dreambike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 1 oktober 2020, 16:57

Beste leden.

Ik zal me eerst even voorstellen mijn naam is Bas kom uit zoeterwoude Ik rijd op het moment een Cube Attention SL. De fiets bevalt mij prima en ik maak graag toertjes door het hele land.

Ik lees al een poosje mee op het forum en heb al meerder topics voorbij zien komen met de vraag welke fiets moet ik kopen of welke vinden jullie de beste.
Nu mijn vraag is eigenlijk niet zo :D of misschien een beetje :-D

Ik merk dat ik toe ben aan iets anders iets meer kwaliteit. De Cube is niet verkeerd maar ik merk dat het deore spul snel slijt en het frame hier en daar oxideert. Ik ben aan het kijken naar een aluminium frame met minimaal XT afmontage. Het budget mag oplopen naar 1800 / 2000,- . Nu kom ik in de aluminium frames niet hoger dan rond de 1400,- max en dan is het prijs kwaliteit best aardig. later (of gelijk) kan ik dan eventueel de remmen of andere mods monteren. Het sleutelen gaat mij goed af.

Nu is mijn oog gevallen op een Scott Scale 965 en een Trek X-Caliber 9 . Beide gelijkwaardige fietsen dacht ik?

Ik moet nog gaan zitten op beide fietsen maar ik denk dat de Trek een betere fiets is voor mij kwa geometrie.

Bij Trek zie ik dat ze veel gebruik maken van eigen ontwikkelde spullen bv de naven en de wielen. Moet ik hier rekening mee houden als ik bv in de toekomst ga kijken naar het vervangen van naven , velgen en remdelen. Is het allemaal compatibel met het andere spul?


Wat zijn de voor en tegens bij een Trek en waar op letten voor dat ik er een misschien aanschaf. zo natuurlijk ook bij de Scott.

Ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.
Voor andere modellen sta ik ook open!

https://www.12gobiking.nl/scott-scale-965-2021
https://www.mantel.com/trek-x-caliber-9
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Rijgedrag, zithouding en hoe de fietsen rijden is iets wat je zelf moet beoordelen.
Geo heb ik me niet in verdiept.

De vorken van beide modellen zijn nagenoeg gelijk.
Bij de Trek valt me op dat aandrijfgroep, schakelgroep en de remmen een wat rommelige hutspot is van diverse niveau 's Shimano.
Niet zo eenduidig maar technisch verder prima, soms onder wat ik minimaal vind. Bij de Scott zit daar net ietsje meer lijn in.
De Bontrager spullen zijn prima en uitwisselbaar met andere merken.
De remmen van de Scott zijn minder dan die van de Trek maar de Scott heeft een steekas achter (klopt dat want ik zie bij specs zowel QR als steekas 12mm?), die remmen zijn te upgraden, de QR in de Trek niet.
De wielsets van Bontrager ken ik niet goed, geen idee of dat een beetje spul is.
De wielen van de Scott lijken me van te laag niveau.
Al met al maakt het qua afmontage tussen beiden niet zoveel uit welke je neemt, aan beiden valt relatief veel te upgraden maar dat is niet meteen noodzakelijk.
Persoonlijk vind ik het nét niet genoeg waar voor je geld.
Je gaat op redelijk korte termijn waarschijnlijk al wat upgraden; wielen, remmen enz.

Waarschijnlijk wil je de nieuwe fiets zelf kunnen testen?
Anders zou je bijvoorbeeld ook eens hier kunnen kijken.
Past nog binnen je budget maar is op alle fronten (aanzienlijk) beter afgemonteerd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Dreambike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 1 oktober 2020, 16:57

Bedanky voor je reactie.
Ik heb naar de fiets die jij bedoeld gekeken en als ik hun maattabel aanhoud dan kom ik op een wielset van 27.5. Ik wil toch echt een 29 😀 ik ben maat 172 😄
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

De S daarvan zal te klein zijn hoor. Denk dat een M echt wel kan. Maar daar kan iemand anders misschien nog iets over zeggen.
Mooie fiets die Canyon. Heb je minder te upgraden.
Mogelijk ook nog een idee:
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... -100-2021/
XT, Alu, goede specs, goede vork, binnen de grenzen van wat je zoekt.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Fietsen zijn redelijk vergelijkbaar qua spec en geo (headtube angle, stack en reach). Grote verschil ij de Trek is de afwijkende asmaat van het achterwiel. Standaard boost is 148 x 12, Trek is heeft een afwijkend 135 QR systeem. In de 148 x 12 mm. is voor zover ik weet wat meer keus (ook gebruikt) voor eventuele upgrade in de toekomst.

Weet niet wat voor rondjes je normaal rijdt maar je kan ook eens kijken naar bijv. een On One Scandal https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSCGX/ ... ntain-bike iets meer trail gericht (radon heeft de cragger).
Dreambike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 1 oktober 2020, 16:57

De trek val af die is IDD wat slecht te upgraden.

De Canyon is echt een mooie fiets denk alleen dat die toch echt te groot is ( bijna 4 cm op de wielbasis en hoogte dan mijn Cube)

De Radon is echt een fiets waar ik naar op zoek ben. helaas is wit niet echt mooi maar kwa specificaties is het echt top.
Dreambike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 1 oktober 2020, 16:57

Beste mensen.
Allemaal bedankt voor het meedenken en het advies.
Het is geworden de Radon Jealous AL9
met een volledig Sram XX1 aanrijflijn en gripshift

Afbeelding
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Niet lang getwijfeld dan. :-D prima keus denk ik.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Dreambike schreef: za 3 oktober 2020, 16:41 Beste mensen.
Allemaal bedankt voor het meedenken en het advies.
Het is geworden de Radon Jealous AL9
met een volledig Sram XX1 aanrijflijn en gripshift
Mooie fiets. Kennis rijd deze ook en is er content mee, maar bedoel je niet GX afgemonteerd ?
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Plaats reactie