Utrechtse Heuvelrug: waar mag je eigenlijk fietsen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Bel de boswachter eens, die weten het wel mbv een kaart desnoods.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

wpee schreef: vr 9 oktober 2020, 06:57 Bel de boswachter eens, die weten het wel mbv een kaart desnoods.
Je hoeft de boswachter niet te bellen, want ik heb al verteld wat er wel en niet mag. Bij staatsbosbeheer, Utrechts landschap, natuurmonumenten en zo goed als alle particuliere eigenaren mag het niet.

En je weet niet eens welke boswachter je moet bellen. Want er zijn zoveel verschillende terreineigenaren.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Je kan ook even bij de buren van het Gooisch Natuur Reservaat (GNR) kijken, voor zover ik weet mag je daar nog wel vrijelijk fietsen. Rondom Hilversum zijn er mooie heidegebieden en bosgebieden waar je leuk kunt cruisen 8)
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Meegs schreef: vr 9 oktober 2020, 07:59 Je kan ook even bij de buren van het Gooisch Natuur Reservaat (GNR) kijken, voor zover ik weet mag je daar nog wel vrijelijk fietsen. Rondom Hilversum zijn er mooie heidegebieden en bosgebieden waar je leuk kunt cruisen 8)
Ik had het bewust niet gezegd. Ik vrees dat teveel drukte daar op (korte) termijn er ook voor gaat zorgen dat de regels aangepast gaan worden. Alle beslissingen op dit gebied lijken versneld te worden door de corona drukte
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

bouwpakket schreef: vr 9 oktober 2020, 08:19
Meegs schreef: vr 9 oktober 2020, 07:59 Je kan ook even bij de buren van het Gooisch Natuur Reservaat (GNR) kijken, voor zover ik weet mag je daar nog wel vrijelijk fietsen. Rondom Hilversum zijn er mooie heidegebieden en bosgebieden waar je leuk kunt cruisen 8)
Ik had het bewust niet gezegd. Ik vrees dat teveel drukte daar op (korte) termijn er ook voor gaat zorgen dat de regels aangepast gaan worden. Alle beslissingen op dit gebied lijken versneld te worden door de corona drukte
Als je op zondag in de rol van wandelaar op het GRN vertoeft begin je opeens veel begrip te krijgen voor het geklaag. Zelfde rond Soester Hoogt, Soestduinen, etc.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik had het bewust niet gezegd. Ik vrees dat teveel drukte daar op (korte) termijn er ook voor gaat zorgen dat de regels aangepast gaan worden. Alle beslissingen op dit gebied lijken versneld te worden door de corona drukte
Hopelijk leidt het niet tot een totaal verbod op mountainbiken op de wandelpaden. Verbod in het weekend of op bepaalde tijden, zou ook mogelijk zijn. Ook jammer wellicht voor mensen die bijvoorbeeld alleen in het weekend kunnen, maar alles beter dan helemaal niet. Ik fiets altijd doordeweeks in de ochtend/begin middag en dan valt het met de drukte best mee. En als je wandelaars ziet kun je meestal een ander pad nemen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

janvangastel schreef: vr 9 oktober 2020, 08:47
Ik had het bewust niet gezegd. Ik vrees dat teveel drukte daar op (korte) termijn er ook voor gaat zorgen dat de regels aangepast gaan worden. Alle beslissingen op dit gebied lijken versneld te worden door de corona drukte
Hopelijk leidt het niet tot een totaal verbod op mountainbiken op de wandelpaden. Verbod in het weekend of op bepaalde tijden, zou ook mogelijk zijn. Ook jammer wellicht voor mensen die bijvoorbeeld alleen in het weekend kunnen, maar alles beter dan helemaal niet. Ik fiets altijd doordeweeks in de ochtend/begin middag en dan valt het met de drukte best mee. En als je wandelaars ziet kun je meestal een ander pad nemen.
Ik had laatst ergens een zinsnede gezien als "aanpassen op het beleid van omliggende terreinen" :((
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Onduidelijk - voor mij in elk geval - wat dat betekent. Kan betekenen het aanleggen van een MTB-route, maar ook een verbod op wandelpaden te MTB-en. Hangt er vanaf wat ze verstaan onder 'omliggende terreinen'. Op dit moment staat er nog op hen website dat het is toegestaan te MTB-en: https://gnr.nl/media/1522/toegangsbepal ... sstijl.pdf
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Deze:
Met de toename van de wandelaars neemt ook de vermissingen van goederen toe en daar had men eerder geen last van op het landgoed
had ik nog niet eerder gehoord. :winkie: :winkie:

Maar goed, alle discussie hier en in de regionale media geven natuurlijk aan wat écht het probleem is: te weinig en te versnipperde buitenruimte in ons land (tenzij het geasfalteerd is).
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Vrij simpel hou je aan de spelregels. Bij elke toegangsweg het bos in staat een bordje welke deze zijn. Bij twijfel blijf op de MTB route. Zowel op de MTB routes als in gebieden waar je nog vrij mag rijden gedraag je je als de ideale schoonzoon/dochter.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

bouwpakket schreef: vr 9 oktober 2020, 08:19
Meegs schreef: vr 9 oktober 2020, 07:59 Je kan ook even bij de buren van het Gooisch Natuur Reservaat (GNR) kijken, voor zover ik weet mag je daar nog wel vrijelijk fietsen. Rondom Hilversum zijn er mooie heidegebieden en bosgebieden waar je leuk kunt cruisen 8)
Ik had het bewust niet gezegd. Ik vrees dat teveel drukte daar op (korte) termijn er ook voor gaat zorgen dat de regels aangepast gaan worden. Alle beslissingen op dit gebied lijken versneld te worden door de corona drukte
Die geluiden had ik ook al opgevangen, vandaar ook mijn toevoeging "nog wel". Het is dus afwachten wat de beleidsmakers en terreinbeheerders van het GNR gaan bepalen over vrijelijk fietsen.

Voor mezelf sprekend, hou ik me met mtb'en aan de vaste routes in de omgeving, er zijn er gelukkig genoeg om me dagen, weken en maanden te vermaken. Voor de toerfiets gebruik ik de knooppunten-app. Kom je af en toe op een gravelpad, maar het zijn dan wel allemaal legale fietspaden. Wellicht niet zo spannend.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

vibemaker schreef: vr 9 oktober 2020, 08:26
bouwpakket schreef: vr 9 oktober 2020, 08:19
Ik had het bewust niet gezegd. Ik vrees dat teveel drukte daar op (korte) termijn er ook voor gaat zorgen dat de regels aangepast gaan worden. Alle beslissingen op dit gebied lijken versneld te worden door de corona drukte
Als je op zondag in de rol van wandelaar op het GRN vertoeft begin je opeens veel begrip te krijgen voor het geklaag. Zelfde rond Soester Hoogt, Soestduinen, etc.
Tja als je zelf zondag onderdeel bent van de drukt, dan moet je volgens mij niet zeuren over de drukte.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Klopt, dan ben je onderdeel van de drukte. Al heb ik de indruk dat Vibemaker hier niet zozeer klaagde over de drukte maar over het gedrag van mtb'ers tijdens die drukte. Ik kan het overigens iedere mtb'er aanraden. Ga ook eens zo'n gebied in als wandelaar zodat je de situatie een keer vanaf de andere kant meemaakt.

Vrij rijden in gebieden waar dat nog mag staat of valt bij het gedrag van de mtb'ers. Zo simpel ligt het gewoon. Als teveel mensen zich niet weten te gedragen, met name op drukke momenten, dan is het vroeg of laat gewoon klaar.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Bottecchia schreef: vr 9 oktober 2020, 11:31 Klopt, dan ben je onderdeel van de drukte. Al heb ik de indruk dat Vibemaker hier niet zozeer klaagde over de drukte maar over het gedrag van mtb'ers tijdens die drukte. Ik kan het overigens iedere mtb'er aanraden. Ga ook eens zo'n gebied in als wandelaar zodat je de situatie een keer vanaf de andere kant meemaakt.

Vrij rijden in gebieden waar dat nog mag staat of valt bij het gedrag van de mtb'ers. Zo simpel ligt het gewoon. Als teveel mensen zich niet weten te gedragen, met name op drukke momenten, dan is het vroeg of laat gewoon klaar.
Ik bedoel meer dat ik het volledig onterecht vind dat de ene groep gebruikers, meent dat de andere groep gebruikers het probleem zijn. Terwijl het enige probleem is dat mensen allemaal tegelijkertijd willen, en dan niet normaal de ruimte kunnen delen.
Plaats reactie