Utrechtse Heuvelrug: waar mag je eigenlijk fietsen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ik ga morgen tijdens het bejaardenuurtje maar eens naar de Praxis. Lees hier alleen maar goede ideeën.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt al dezelfde fiets als mevrouw L, met lamswollen zadeldekje ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

ThaSingleTrackMastah schreef: za 10 oktober 2020, 18:08 5m breed.
Als die oudjes dan nog die dame in de weg reden, dan maakten ze het wel erg bont.
Je moest eens weten!
Stamppot with weaksauce!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Heeft iemand een idee of dit soort "verboden te fietsen" beslissingen door met name SBB en NM via de politiek zijn te beinvloeden?

SBB krijgt 80-90 miljoen Euro subsidie dacht ik en NM 50-60 miljoen. Subsidie dus mede betaald door mij als veel belasting betalende MTB-er. Me dunkt dat beter gekeken moet worden naar belangen van fietsers die van de natuur willen genieten, met als subgroep de MTB-ers. Hoe bestaat het dat je als burger hier nul komma nada inspraak bij hebt?

Daarnaast kappen zeker SBB en ook NM maar raak, dat mag allemaal wel zeker? Hele gebieden kompleet verwoest omdat een ambtenaar iets in zijn kop heeft gehaald. Hoewel onder druk van publieke opinie zeker NM het beleid heeft bijgesteld.

Dit is eigenlijk wat ik bedoel, flink druk uitoefenen op sociale media en misschien verandert er wel wat.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Openstellingsvergoeding die terreineigenaren krijgen is alleen voor wandelaars. Dus wettelijk gezien hoeft een terreineigenaar geen fietsers toe te laten. Staatsbosbeheer heeft drie verschillende doelstellingen; beheer, beleven en natuur (weet niet of ik de termen precies goed heb). Beheer omdat ze gewoon een productie taak hebben voor hout. Iedereen gebruikt wel horen producten in Nederland. Goed dat je daar als land zelf een beetje in kan voorzien. Te makkelijk om te zeggen dat hier geen bomen om mogen maar in het buitenland wel. Merendeel van onze bossen is ook aangeplant voor dat doel. Met beleven richten ze zich op buitenrecreatie, zodat iedereen kan genieten. Staatsbosbeheer mogen we als mountainbikers niet over klagen als je ziet wat zij allemaal routes hebben aangelegd. Naast deze beide doelen beschermen ze ook de natuur. Daarom worden recreanten ook niet overal toegelaten.

De subsidie is lang niet voldoende om de exploitatie sluitend te krijgen. Mocht je willen dat er meer natuur komt dan zal je dat via de politiek moeten doen.

En minder verboden te fietsen krijg je denk ik alleen voor elkaar als jij ervoor kan zorgen dat er minder gerecreëerd wordt of als je zelf wat terreinen koopt en openstelt
Knakworstkweker

Er is ooit eens een groepje mtb'ers hier uit de regio geweest die ergens een paar hectare bos wouden kopen voor dit exclusief te gebruiken voor te MTB'en.

Het stuk bos was een familie die het al sinds de oudheid in bezit had en er geen reden mee voor had om het te behouden. De gemeente wilde het niet en NM wou het alleen als schenking en de boswachterij had er geen zeggenschap of beheer over.
Er zaten geen beschermde dieren of planten in.

Nu wou dit groepje mtb'ers een hek om het geheel heenzetten om voornamelijk wildcrossers te gaan weren als iets aangelegd zou gaan worden.

En toen schoot de ambtelijke molen in paniekstand.
Als je er een hek omzet (wat je eigendom is) en er een doelmatige bestemming voor hebt (mtb'en) kan de gemeente blijkbaar iets wijzigen dat dat niet toegestaan is.
Ineens moest het bos toegangkelijk blijven voor iedereen omdat het grenst/ overloopt in een beheerd bosgebied.

Koop werdt afgeblazen en daar waren de eigenaars allerminst blij mee.

beetje vreemd hoe het allemaal in elkaar zat maar strikt genomen mag je dus geen bikepark maken voor jezelf en je vrienden zonder het vrij toegangkelijk te maken als het in de vrije natuur ligt.

tegenwoordig is het nog steeds open en kan je er 'vrij' fietsen en wandelen, maar omdat er nog steeds geen beheer is, is dat praktisch onmogelijk.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bouwpakket schreef: zo 11 oktober 2020, 21:41 Openstellingsvergoeding die terreineigenaren krijgen is alleen voor wandelaars .... Staatsbosbeheer mogen we als mountainbikers niet over klagen als je ziet wat zij allemaal routes hebben aangelegd. Naast deze beide doelen beschermen ze ook de natuur. Daarom worden recreanten ook niet overal toegelaten.

De subsidie is lang niet voldoende om de exploitatie sluitend te krijgen. Mocht je willen dat er meer natuur komt dan zal je dat via de politiek moeten doen.

En minder verboden te fietsen krijg je denk ik alleen voor elkaar als jij ervoor kan zorgen dat er minder gerecreëerd wordt of als je zelf wat terreinen koopt en openstelt
Dat eerste is al zeer vreemd. Vergoeding specifiek voor wandelaars, niet voor "bezoekers"? Waar staat dat? Des te meer een reden dit soort regelingen te bevragen, misschien nog uit de tijd dat er (vrijwel) geen MTB's waren 20-30 jaar geleden. Tegenwoordig is MTB een prettige gezonde niet-vervuilende buitensport die gestimuleerd zou moeten worden.

En dan bedoel ik niet perse het aanleggen van vaste routes, met name als je daarmee vrij rijden uitsluit. Met name dat laatste vind ik een valse en discriminerende bestuursreflex. Ik bedoel specifiek die gebieden met wat lagere recreatiedruk. Nu wordt het haast een automatisme bij bestuurders: we gooien er een parkoersje tegenaan (ondertussen veel natuur beschadigend!!) en verbieden dan vrij rijden. Wie vraagt hierom in gebieden met lagere recreatiedruk?

En kan je als alternatief niet tijdgebonden toegang instellen, dus bv wel door de week en ochtenden? Ik bedoel er zijn zat alternatieven en ik heb het idee dat beheerders gewoon achter elkaar aanlopen. En belachelijk dat ik als burger niets nada inspraak heb, terwijl zeker SBB terrein publiek eigendom is.

Wat betreft te weinig subsidie draai ik het om, ze geven veel te veel uit. Teveel plannetjes en teveel personeel. Houtbehoefte voorzien uit het weinige NL bos vind ik niet erg slim. Er staat al bijna niets meer, en dat moet dan ook zo nodig heide worden. Waarom?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Jouw inspraak loopt via je politieke keuzes

Ik heb alleen maar ervaring met de UHR met een enorme (en toenemende) recreatiedruk. Hier was het of helemaal niet meer fietsen of een vaste route. In recreatie arme gebieden zou het vrije rijden zoveel mogelijk toegestaan moeten blijven.

Dat omdraaien over Staatsbosbeheer doe je erg makkelijk. Waar is je onderbouwing? Ken jij de organisatie en wat ze allemaal doen. Je zou zo in de politiek kunnen (of interim manager). En wat de houtbehoefte van Nederland; wij hebben al zo weinig bos, dus laten we vooral de bossen in andere landen maar kappen :~

Ik denk dat velen hetzelfde gevoel hebben als jij (ik ook). Ik zou graag overal willen fietsen, dat Staatsbosbeheer geen geld meer kost van onze belastingcenten en dat er geen bomen meer worden gekapt. Maar ben ik dan realistisch of egoïstisch?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Knakworstkweker schreef: zo 11 oktober 2020, 23:05 Er is ooit eens een groepje mtb'ers hier uit de regio geweest die ergens een paar hectare bos wouden kopen voor dit exclusief te gebruiken voor te MTB'en.

Het stuk bos was een familie die het al sinds de oudheid in bezit had en er geen reden mee voor had om het te behouden. De gemeente wilde het niet en NM wou het alleen als schenking en de boswachterij had er geen zeggenschap of beheer over.
Er zaten geen beschermde dieren of planten in.

Nu wou dit groepje mtb'ers een hek om het geheel heenzetten om voornamelijk wildcrossers te gaan weren als iets aangelegd zou gaan worden.

En toen schoot de ambtelijke molen in paniekstand.
Als je er een hek omzet (wat je eigendom is) en er een doelmatige bestemming voor hebt (mtb'en) kan de gemeente blijkbaar iets wijzigen dat dat niet toegestaan is.
Ineens moest het bos toegangkelijk blijven voor iedereen omdat het grenst/ overloopt in een beheerd bosgebied.

Koop werdt afgeblazen en daar waren de eigenaars allerminst blij mee.

beetje vreemd hoe het allemaal in elkaar zat maar strikt genomen mag je dus geen bikepark maken voor jezelf en je vrienden zonder het vrij toegangkelijk te maken als het in de vrije natuur ligt.

tegenwoordig is het nog steeds open en kan je er 'vrij' fietsen en wandelen, maar omdat er nog steeds geen beheer is, is dat praktisch onmogelijk.
Is het een idee om deze optie nog een keer te bekijken?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In 2007 ben ik beginnen met beïnvloeden en ik heb zo’n beetje alles gelezen. Dossierkennis is mijn middelnaam.
Terreinen waar je het over hebt, worden als privéterrein beschouwd. De eigenaar stelt de regels. “Fietsen en honden los waar het mag en na zonsondergang geen toegang etc”

Subsidies hebben allemaal een oormerk. Recreatiesubsidies zijn voor basisvoorzieningen. Dat zijn wandelpaden en fietspaden. Al het meerdere moeten ze zelf bekostigen.

Als je je in wilt lezen, begin dan op de site van de RVO.

Edit: Door een denkfout over de ruimtelijke inrichting van ons land is bij de laatste kabinetsformatie het Min. VROM vervallen (dit wordt bij de komende formatie weer hersteld). Dit beleid is overgedragen aan de Provincies.
De details voor de komende subsidieperiode vind je voor de Provincie Utrecht hier:
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Knakworstkweker

bouwpakket schreef: ma 12 oktober 2020, 08:48
Knakworstkweker schreef: zo 11 oktober 2020, 23:05 Er is ooit eens een groepje mtb'ers hier uit de regio geweest die ergens een paar hectare bos wouden kopen voor dit exclusief te gebruiken voor te MTB'en.

Het stuk bos was een familie die het al sinds de oudheid in bezit had en er geen reden mee voor had om het te behouden. De gemeente wilde het niet en NM wou het alleen als schenking en de boswachterij had er geen zeggenschap of beheer over.
Er zaten geen beschermde dieren of planten in.

Nu wou dit groepje mtb'ers een hek om het geheel heenzetten om voornamelijk wildcrossers te gaan weren als iets aangelegd zou gaan worden.

En toen schoot de ambtelijke molen in paniekstand.
Als je er een hek omzet (wat je eigendom is) en er een doelmatige bestemming voor hebt (mtb'en) kan de gemeente blijkbaar iets wijzigen dat dat niet toegestaan is.
Ineens moest het bos toegangkelijk blijven voor iedereen omdat het grenst/ overloopt in een beheerd bosgebied.

Koop werdt afgeblazen en daar waren de eigenaars allerminst blij mee.

beetje vreemd hoe het allemaal in elkaar zat maar strikt genomen mag je dus geen bikepark maken voor jezelf en je vrienden zonder het vrij toegangkelijk te maken als het in de vrije natuur ligt.

tegenwoordig is het nog steeds open en kan je er 'vrij' fietsen en wandelen, maar omdat er nog steeds geen beheer is, is dat praktisch onmogelijk.
Is het een idee om deze optie nog een keer te bekijken?
Ik denk dat degene die dat toen hebben gedaan hun centjes ergens anders in geïnvesteerd hebben
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Knakworstkweker schreef: ma 12 oktober 2020, 12:59
bouwpakket schreef: ma 12 oktober 2020, 08:48
Is het een idee om deze optie nog een keer te bekijken?
Ik denk dat degene die dat toen hebben gedaan hun centjes ergens anders in geïnvesteerd hebben
Toevallig kwam een soortgelijke situatie in België dit weekend ook voorbij. Privéterrein, alsnog Agentschap Bos & Natuur die er z'n plasje overheen moest doen. Exit dirt spot.

Het riekt IMHO altijd een beetje naar willekeur, dit soort situaties. Alle procedure's uit je hoofd kennen én volgen lijkt niet genoeg - je moet ook nog de juiste vrienden op de juist plek hebben, of bereid zijn aan juridische touwtjes te trekken. De gemiddelde biker met een leuk idee is dat uiteraard niet.
Stamppot with weaksauce!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

eRicW schreef: ma 12 oktober 2020, 13:49
Knakworstkweker schreef: ma 12 oktober 2020, 12:59

Ik denk dat degene die dat toen hebben gedaan hun centjes ergens anders in geïnvesteerd hebben
Toevallig kwam een soortgelijke situatie in België dit weekend ook voorbij. Privéterrein, alsnog Agentschap Bos & Natuur die er z'n plasje overheen moest doen. Exit dirt spot.

Het riekt IMHO altijd een beetje naar willekeur, dit soort situaties. Alle procedure's uit je hoofd kennen én volgen lijkt niet genoeg - je moet ook nog de juiste vrienden op de juist plek hebben, of bereid zijn aan juridische touwtjes te trekken. De gemiddelde biker met een leuk idee is dat uiteraard niet.
Het "prive terrein" was geen eigendom vd bouwers daar toch? en het is door de eigenaar gesloten omdat ze de veiligheid niet konden garanderen geloof ik ....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

yo-eddy schreef: ma 12 oktober 2020, 14:18
eRicW schreef: ma 12 oktober 2020, 13:49

Toevallig kwam een soortgelijke situatie in België dit weekend ook voorbij. Privéterrein, alsnog Agentschap Bos & Natuur die er z'n plasje overheen moest doen. Exit dirt spot.

Het riekt IMHO altijd een beetje naar willekeur, dit soort situaties. Alle procedure's uit je hoofd kennen én volgen lijkt niet genoeg - je moet ook nog de juiste vrienden op de juist plek hebben, of bereid zijn aan juridische touwtjes te trekken. De gemiddelde biker met een leuk idee is dat uiteraard niet.
Het "prive terrein" was geen eigendom vd bouwers daar toch? en het is door de eigenaar gesloten omdat ze de veiligheid niet konden garanderen geloof ik ....
Wellicht dat het over 2 verschillende situaties hebben ( :(( ) - ik doelde op het land van de Seventrails crew, waarbij ze in hun bericht noemen dat het eigen grond betrof. Maar goed: als ik in mijn tuin een pumptrack bouw is er vast ook iemand die een mening heeft, hoezeer ik het daar ook mee oneens ben.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Corona crisis heeft weinig goed gedaan... Waar je normaal niemand zag, geen probleem gemaakt werd, etc... kwam je door de lockdown ineens op de raarste plaatsen mensen tegen, soms met kinderwagen en al, trok het een hoop volk op fietsen - MTB's wil ik het niet noemen - die zich weinig of niets van goede gebruiken aantrokken en is 'Agentschap Natuur en Bos' (net zoals de DNF in Wallonie) in sommige gevallen werkelijk na 10 jaar iets gaan doen.

Ik vermoed overigens dat Sterbike en Seventrails hier door elkaar gehaald worden... Wat betreft pumptrack in je achtertuin kan je ook bij yo-eddy terecht overigens. Je achtertuin hoef je niet open te stellen, alwaar je sommige bospercelen niet kunt afsluiten en ANB ieder pad dat wordt aangelegd als ontbossing schijnt te definieren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie