Utrechtse Heuvelrug: waar mag je eigenlijk fietsen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
gijsvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 27 september 2019, 12:00

Hoi allen,

Ooit ben ik met MTB begonnen omdat ik op mijn toerfiets al die smalle singletrackjes door het bos er zo mega-gaaf uit zag zien. Na een paar stiekeme stukjes MTB-track op mijn toerfiets te hebben was ik verkocht. Inmiddels koop ik jaarlijks een vignet, heb ik een "echte" MTB en ga ik bijna wekelijks. Fantastisch!

Ik heb hier een account aangemaakt omdat ik al een hele poos wil weten wat eigenlijk wel en niet legaal is kwa fietsen op de Heuvelrug. Als ik een beetje tempo wil rijden dan blijf ik op de MTB-routes, maar soms is het ook heerlijk om gewoon rustig op het gemakkie het bos een beetje te verkennen. Of wil ik even terug om een stukje van de singletrack nog eens te proberen, en meestal heb je dan een karrespoor of zo nodig. Je hebt grofweg fietspaden, MTB-routes, brede karresporen - al dan niet onderhouden -, gravelpaadjes, en van alles daar tussenin. De fietspaden, MTB-routes, en bredere karresporen lijken me sowieso OK om te fietsen. Maar m.n. die karresporen willen regelmatig ineens smaller worden, en het verschil tussen karrespoor en wandelpad is mij niet echt duidelijk. En sowieso is vaak niet echt aangegeven wat nu een onverhard fietspad en wat een wandelpad is. Het lukte me ook niet om duidelijke regelgeving over waar je wél en niet mag fietsen op de Heuvelrug te vinden op internet. Maar ongetwijfeld zitten hier genoeg experts die dat wel weten :-).

Dus mijn vraag is: ben ik strafbaar als ik het bos verken op de fiets? En bestaat er regelgeving over waar ik wél en niet mag fietsen op de Heuvelrug? Vroeger toen ik nog in West-Brabant woonde zou ik over dit soort dingen niet echt nadenken en gewoon lekker door het bos tuffen, maar in Utrecht is het zo druk in de bossen dat ik me afvraag of er vanuit de wandelaarsbond beleid voor dit soort dingen is...

Groeten,
Gijs
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Een van de heren van de vaste vrijwilligers kan het vast exacter duiden, maar rondom de vaste routes (dus Leersum, Rhenen, Amerongen, Hoge Ginkel, Zeist, Austerlitz, Hoge en Lage Vuursche) mag je in ieder geval niet buiten de vaste routes het bos. Fietspaden en wegen uiteraard wel, karresporen zeker niet!
Wat de precieze regels rondom de nieuwe vaste route van Den Treek is weet ik niet precies, maar ik vermoed hetzelfde.

Verder naar het noorden schijnen er nog wel een paar plekken te zijn waar je vrij mag rijden, maar die moeten de locals maar even duiden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

suravida schreef: do 8 oktober 2020, 11:00 Een van de heren van de vaste vrijwilligers kan het vast exacter duiden, maar rondom de vaste routes (dus Leersum, Rhenen, Amerongen, Hoge Ginkel, Zeist, Austerlitz, Hoge en Lage Vuursche) mag je in ieder geval niet buiten de vaste routes het bos....
Ik wandelde gisteren langs het ouderwetse bordje "Vrij wandelen en fietsen op wegen en paden" in dit hoekje, net voor de overgang naar land van NP Heuvelrug. Als je naast de route's wilt rijden moet je het denk ik van dit soort constructies hebben: percelen die niet 'mee doen' met het NP en andere toegangsregels hebben. Dat zijn er weinig, en met een klein oppervlak. Erg veel heb je er dus niet aan. Verder zijn er her en der paden waar je conform bebording legaal in kan rijden, om er conform bebording illegaal uit te rijden 8)

Mijn advies: als je lekker wilt dwalen, rij oostwaarts voorbij de A30. Sorry.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Van het bordje "Vrije wandeling op wegen en paden" bestaan een aantal varianten.
Met en zonder toestemming om te fietsen, dus altijd de hele tekst lezen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 27 september 2019, 12:00

Met "karrespoor" bedoel ik van dit soort weggen: https://nl.dreamstime.com/stock-foto-ka ... ge56079139. Heb je vrij veel op de heuvelrug.

Daar mag je toch wel fietsen, lijkt me?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zou er niet direct vanuit gaan. En Komoot is niet leidend hierin he. Bordjes ter plaatse geven vaak wel informatie, maar ook lang niet altijd. Vrij rijden en UHR gaan echt niet goed samen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 oktober 2020, 11:36 Van het bordje "Vrije wandeling op wegen en paden" bestaan een aantal varianten.
Met en zonder toestemming om te fietsen, dus altijd de hele tekst lezen
Check!
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik rij naast de MTB ook graag op de gravelbike over de Heuvelrug. Volgensmij zijn er heel veel onverharde wegen waar fietsen toegestaan is, of zelfs aangemerkt zijn als fietspad. Met name rond Bussem, Baarn, Lagevuursche, Soest en Zeist. Rond Amerongen en Leersum ben ik minder bekend met de mogelijkheden.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
gijsvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 27 september 2019, 12:00

"Volgensmij zijn er heel veel onverharde wegen waar fietsen toegestaan is" -> hoe zie ik dat dan?

Als ik de reacties hier mag geloven, kan ik zelfs bij een stuk waar de vrachtwagens van Staatsbosbeheer overheen rijden er nog niet vanuit gaan dat je mag fietsen...
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

gijsvs schreef: do 8 oktober 2020, 12:15 "Volgensmij zijn er heel veel onverharde wegen waar fietsen toegestaan is" -> hoe zie ik dat dan?

Als ik de reacties hier mag geloven, kan ik zelfs bij een stuk waar de vrachtwagens van Staatsbosbeheer overheen rijden er nog niet vanuit gaan dat je mag fietsen...
Dit is dus het nare. Als je zeker weten wilt zijn dat je het niet aan de stok krijgt met de boswachter zal je ieder bordje op ieder terrein goed door moeten lezen. Hoewel daar op de Heuvelrug minder/geen sprake van is zijn er óók nog eens genoeg verwarrende borden (van o.a. Staatsbosbeheer) die fietsen NIET expliciet verbieden, maar die wel tot gezeik met wandelaars en boswachers-op-vakantie leiden.

Heel kort door de bocht: rondom Amerongen-Leersum-Rhenen heb je het Let de Stigterpad (gewoon grind fietspad) en wat grindpaden ten oosten van de Bergweg. Daarbuiten is alles verboden voor fietsers in deze hoek.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Je mag alleen op wegen en officiële fietspaden rijden (en de mtb routes mits in bezit van vignet). Zo goed als alle andere paden in de bossen op de UHR is fietsen niet toegestaan.

Zoals Kaptein Iglo al aanhaalt is Komoot geen betrouwbare partner hierin. De onderliggende Open Street Maps kaart is nog niet up to date. En op Komoot staan heel veel ritten met illegale stukken erin. Zelfs degene die Komoot (geautomatiseerd) aanbeveelt
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Overigens is -in mijn beperkte gravelervaring- de routeplanner van de fietsersbond wel vrij betrouwbaar. Als je daar "vermijd onverhard" aanvinkt, kom je legaal heel wat moois tegen. Maar "vrij rijden" is het niet, en let vooral gewoon op de bordjes als je ze tegenkomt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Kapitein Iglo schreef: do 8 oktober 2020, 11:43 Ik zou er niet direct vanuit gaan. En Komoot is niet leidend hierin he. Bordjes ter plaatse geven vaak wel informatie, maar ook lang niet altijd. Vrij rijden en UHR gaan echt niet goed samen.
Ook google maps stuurt je over paden waar je niet mag fietsen. Mijn wederhelft kwam er gelukkig vanaf met een waarschuwing van de boswachter.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als je de uitgepijlde MTB routes, Let de Stigterpad en Utrechtse Spoor uit vinkt, dan blijft er maar bar weinig vrij toegankelijk, onverhard over.
LdS is mooi maar dat vinden alle gezinnen en e-bejaarden op UH ook, bij mooi fietsweer ook mooi druk zo gezegd.
De tijd om uit te zoeken waar die luttele km's vrij toegankelijk onverhard liggen zou ik liever besteden aan lekker vrij rond gaan jakkeren in omgeving Ede.
En omgeving Ede is heel groot, zonder GPS kun je daar lelijk verdwalen (ervaring uit het no GPS verleden).
Bespaart je ook nog eens het risico dat je je toch nog vergist en alsnog een vette bon aan je broek krijgt.
Voor dat bedrag kun je beter een leuke achterderailleur aanschaffen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zoals eerder gezegd hangt het er erg van af waar op de Heuvelrug.
Rond Amerongen is alles verboden, ook de zogeheten fireroads en andere brede zand en grindpaden, jammer maar helaas.

Richting Hilversum heb je idd een heleboel onverharde fietspaden waar je een mooie ronde over kunt uitzetten.

Richting Ede (valt dat nog onder de Heuvelrug?) is wel weer een heleboel vrij te rijden naast de route.
Plaats reactie