Utrechtse Heuvelrug: waar mag je eigenlijk fietsen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

I_do schreef: vr 9 oktober 2020, 12:31 .....
Ik bedoel meer dat ik het volledig onterecht vind dat de ene groep gebruikers, meent dat de andere groep gebruikers het probleem zijn. Terwijl het enige probleem is dat mensen allemaal tegelijkertijd willen, en dan niet normaal de ruimte kunnen delen.
Ja, dat is helemaal waar. :-q
Is eigenlijk hetzelfde als klagen over de file terug naar huis van je werk. Je staat niet in de file, je bent onderdeel van de file.

Probleem voor ons mbt'ers is wel dat wij, relatief gezien, de nieuwe groep zijn en dat we sneller zijn. Als het erop aankomt trekken wij dus aan het kortste eind. Daarom doen we er goed aan om ons extra bewust te zijn van waar en wanneer we gaan rijden als het gaat om vrije plekken. Anders komen we onherroepelijk op enig moment in de situatie dat het niet meer mag.

Maar begrip en aanpassend vermogen moet van twee kanten komen. Dat is zeker zo.
gijsvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 27 september 2019, 12:00

Ach, de motocrossers hebben het nog veel slechter getroffen wat dat betreft...

Ik rijd (ook op de Heuvelrug, ergens in de buurt van Soest) wel eens langs een groot bord waarop gewaarschuwd wordt voor strips met spijkers die de boswachterij blijkbaar op bepaalde paden heeft neergelegd om illegaal motocrossen tegen te gaan! Dat is gewoon levensgevaarlijk! Maar goed, motocross maakt natuurlijk ook een bak herrie en dat doen MTB'ers niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

gijsvs schreef: vr 9 oktober 2020, 14:00 Ach, de motocrossers hebben het nog veel slechter getroffen wat dat betreft...

Ik rijd (ook op de Heuvelrug, ergens in de buurt van Soest) wel eens langs een groot bord waarop gewaarschuwd wordt voor strips met spijkers die de boswachterij blijkbaar op bepaalde paden heeft neergelegd om illegaal motocrossen tegen te gaan! Dat is gewoon levensgevaarlijk! Maar goed, motocross maakt natuurlijk ook een bak herrie en dat doen MTB'ers niet.
Nederland is te klein voor motorcross (wildcrossen) ?
En nu ook te klein voor MTB'en (buiten de routes) ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 9 oktober 2020, 19:07
gijsvs schreef: vr 9 oktober 2020, 14:00 Ach, de motocrossers hebben het nog veel slechter getroffen wat dat betreft...

Ik rijd (ook op de Heuvelrug, ergens in de buurt van Soest) wel eens langs een groot bord waarop gewaarschuwd wordt voor strips met spijkers die de boswachterij blijkbaar op bepaalde paden heeft neergelegd om illegaal motocrossen tegen te gaan! Dat is gewoon levensgevaarlijk! Maar goed, motocross maakt natuurlijk ook een bak herrie en dat doen MTB'ers niet.
Nederland is te klein voor motorcross (wildcrossen) ?
En nu ook te klein voor MTB'en (buiten de routes) ?
Hier op de UHR wel. Corona drukte heeft de recreatiedruk laten exploderen.

De rest van Nederland weet ik niet
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Er zijn heel veel onverharde zandwegen waar je mag rijden, maar je moet ze wel een beetje aan elkaar rijgen met fietspaden en verharde openbare wegen. Dan krijg je een soort "Strade Bianche" tocht waar je verhard afwisselt met zand, half verhard en onverhard.

Dan krijg je zoiets:
Afbeelding

Je mag niet op bospaden komen. Dat gebeurt momenteel heel veel. "Ja, Komoot zegt" wordt er dan gemompeld. Daarmee jagen we de terrein- en landgoedeigenaren op stang en wordt er 15 jaar werk om alles een beetje in goede banen te leiden te niet gedaan. Daar hebben als TrailCareCrew momenteel behoorlijk last van.

Zoals Bouwpakket al aangeeft klopt Open Street Map lang niet altijd. Daar is forumlid en vrijwillger Openkaart momenteel druk mee. Alle OSM-kaarten worden aangepast aan de werkelijkheid.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

"probleem" is ook dat gravelen enorm populair is geworden.
Een heleboel mensen hebben het ontdekt en mede dankzij Komoot rijdt iedereen overal en nergens.

De nieuwe gravelaar heeft niet eens weet van het bestaan van MTB routes en dat daarbuiten niet gefietst mag worden.
i-mac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 09:47

Rayb81 schreef: za 10 oktober 2020, 00:09 "probleem" is ook dat gravelen enorm populair is geworden.
Een heleboel mensen hebben het ontdekt en mede dankzij Komoot rijdt iedereen overal en nergens.

De nieuwe gravelaar heeft niet eens weet van het bestaan van MTB routes en dat daarbuiten niet gefietst mag worden.
Dat laatste betwijfel ik toch hoor. Ik denk dat de meeste gravel bikers ook een verleden als MTB'er hebben. Die zien nu het voordeel van de gravel bike om niet naast het fietsen op de weg, ook af en toe eens een stuk onverhard mee te nemen. Wat met de koersfiets lastiger is.
Uiteraard zullen er mensen zijn die geen MTB ervaring hebben, maar volgens mij zal het toch een kleine minderheid zijn.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Qua gravelen liggen er prachtige paden in onze provincie, denk buiten de UHR. De UHR is het stadspark van de randstad.
Rij die door de weeks, dan is het rustiger en soms zelfs stil.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op zo 11 oktober 2020, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Fred van Zetten heeft een grote database met ritten die toegestaan zijn. Als je die allemaal gaat rijden, dan ben je wel even bezig.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

i-mac schreef: za 10 oktober 2020, 07:47
Rayb81 schreef: za 10 oktober 2020, 00:09 "probleem" is ook dat gravelen enorm populair is geworden.
Een heleboel mensen hebben het ontdekt en mede dankzij Komoot rijdt iedereen overal en nergens.

De nieuwe gravelaar heeft niet eens weet van het bestaan van MTB routes en dat daarbuiten niet gefietst mag worden.
Dat laatste betwijfel ik toch hoor. Ik denk dat de meeste gravel bikers ook een verleden als MTB'er hebben. Die zien nu het voordeel van de gravel bike om niet naast het fietsen op de weg, ook af en toe eens een stuk onverhard mee te nemen. Wat met de koersfiets lastiger is.
Uiteraard zullen er mensen zijn die geen MTB ervaring hebben, maar volgens mij zal het toch een kleine minderheid zijn.
In mijn groep zie ook juist erg veel racefietsers die nooit hebben gemountainbiked, die nu op de gravelfiets rijden en dat onverhard geweldig mooi vinden fietsen.

Maar buiten dat, mensen moeten zich gewoon aan de regels houden en zich netjes gedragen.
Gister een vrouwelijke mtber gezien die op een 5meter brede asfalt weg de oude vandagen op fietsen aan de kant schreeuwde. Dan gaat het toch niet helemaal de goede kant op.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Rayb81 schreef: za 10 oktober 2020, 17:23 Gister een vrouwelijke mtber gezien die op een 5meter brede asfalt weg de oude vandagen op fietsen aan de kant schreeuwde. Dan gaat het toch niet helemaal de goede kant op.
Da's dan weer logisch. Die moeten gewoon achter de geraniums
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

5m breed.
Als die oudjes dan nog die dame in de weg reden, dan maakten ze het wel erg bont.
Komt natuurlijk door die e-bikes.
:~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bouwpakket schreef: za 10 oktober 2020, 17:26
Rayb81 schreef: za 10 oktober 2020, 17:23 Gister een vrouwelijke mtber gezien die op een 5meter brede asfalt weg de oude vandagen op fietsen aan de kant schreeuwde. Dan gaat het toch niet helemaal de goede kant op.
Da's dan weer logisch. Die moeten gewoon achter de geraniums
Note to self: Geraniums kopen en deze in de vensterbank zetten.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

bert l. schreef: za 10 oktober 2020, 18:29
bouwpakket schreef: za 10 oktober 2020, 17:26
Da's dan weer logisch. Die moeten gewoon achter de geraniums
Note to self: Geraniums kopen en deze in de vensterbank zetten.
Of gewoon in je mandje voorop je fiets (dan voldoe je ook)
Knakworstkweker

bouwpakket schreef: za 10 oktober 2020, 18:37
bert l. schreef: za 10 oktober 2020, 18:29
Note to self: Geraniums kopen en deze in de vensterbank zetten.
Of gewoon in je mandje voorop je fiets (dan voldoe je ook)
Of eentje achterop met van die spijlen erover om zo'n verwend kuthondje in te proppen.
Plaats reactie