27.5"/29" + bandenbreedte voor trails in Nederland op HT?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Hallo,

Ik wil mijn eerste serieuze do-it-all, agressieve hardtail gaan aanschaffen (budget +- 1500-2200 euro met dropper post) en ik twijfel vrij hard over 27.5" vs 29"
Ik ben zelf 1.87, 80kg met vrij lange benen, en ik geloof dat de meesten in Nederland met mijn lengte voor 29" gaan.
Hiervoor heb ik een tijdje een Cannondale Trail 1 29" met 2.2"/2.25" banden gehad, en ik vond de dunne bandjes + geometrie met lange stuurpen niet zo fijn.
Om heel eerlijk te zijn; houd ik niet zo van het hele 'cardio/fiets'-aspect van fietsen. Mountainbiken en het 'avontuur' spreken mij meer aan dan puur vermogen leveren.

Eigenlijk wil ik twee dingen kunnen met mijn fiets
Primair: Met de auto naar een single-track en daar voor vertrouwen overheen crossen. Rustig op de vlak stukken, vol gas over de trail-stukjes. Plezier is belangrijker dan de daadwerkelijke snelheid.
Ik woon in Enschede, maar zal geen problemen hebben 1-2 uur te rijden om leuke trails op te zoeken (bijv Amerongen).
Het zou ook leuk zijn om een keer op vakantie er wat meer naar-beneden-gerichte dingen mee te doen.
Secundair: Een keer wat langere fietstochten te doen in duitsland/belgie/etc, meer cross-country style.

Mijn plan is om naar een 27.5 te kijken zoals de Nukeproof scout 275 met 2.6" wielen voor grip en behendigheid
Mocht ik iets rijden waar de rolweerstand wat belangrijker is, zat ik te denken om optioneel later naar een tweede set 29" wielen+banden te kijken.

Ik wilde mijn plan even toetsen, en kijken wat jullie aanraden.
Zowel qua 27.5 vs 29", maar ook qua banden/velgen breedte. Veel agressievere mountainbikes hebben 2.4/2.5 op 29" en 2.6" op 27.5 banden. Zouden jullie dat aanraden in Nederland of voor dunnere banden gaan?

Ik heb beperkte ervaring met het testen van fietsen, en in Corona is het wat lastig wat 'aggresievere' hardtails te vinden+testen.
Merken waar ik naar kijk zijn Nukeproof, Ragley, Radon, Stanton etc.

Qua voorvork zat ik aan +- 130-140mm te denken. Maar ook daar; ga ik meer af wat ik bij componentenselectie van fabrikanten zie
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Hoi Martin,

Ik heb vrijwel dezelfde filosofie qua rijden, het gaat vooral om de lol, bezig zijn in de natuur en niet om de absolute tijden. Conditie komt vanzelf wel want je wil altijd iets harder/verder/vloeiender etc. Wat dat betreft is een hardcore hardtail echt perfect! Ik rij op een On One Scandal hardtail met 29er velgen met 33mm interne diameter en 2.4 banden en die gaat overal als de brandweer. Zowel in Nederland als in Oostenrijk. Het grootste verschil komt van het profiel van je banden. Geen ervaring met 27.5 maar ook dat rolt prima in Nederland en in de bergen.

Mijn advies: koop de fiets die je het mooist/vetst vindt want daar zit je het liefst op, en pas dan je bandenkeus aan op waar je gaat rijden. Iets gladder/sneller profiel voor de vlakke rondjes in Nederland, en hoe steiler/ruiger het wordt gaan er steeds grotere noppen onder.

Veel succes met zoeken en kiezen! Tip: kijk even bij de On One Flash Jack, 700 pond, dan heb je superveel over voor mooie upgrades!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Ik denk dat je de goede richting uitkijkt. LTHT's zijn erg leuk om te rijden vind ik.
Wel een dingetje om rekening mee te houden is dat een 29x2.4/2.5 band behoorlijk groter is in diameter dan een 27.5x2.6. Eigenlijk is 27.5x2.6 een beetje een tussenmaat waarmee uitwisselen met een 29er wielset wat minder handig is. Ook 27.5x2.8 en 3.0 zijn qua diameter nog steeds kleiner dan een 29x2.4, maar daarmee is wel goed te leven.
In mijn On-One Scandal heb ik zowel een 29x2.4 als 27.5x2.8 wielen in gebruik en het heeft beide zo z'n voordelen. Momenteel zitten de dikke banden erop en rijdt ik hem singlespeed. Erg leuk om een beetje mee af te kunnen wisselen. Ik zou je aanraden te kijken naar een 29er met voldoende clearance voor dikke banden.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Edit: Ik zat iets vergelijkbaars met het bovenstaande te typen :winkie:

Even een aandachtspuntje: Er zijn fietsen met 26", 27,5" en 29" maar ook met 27,5+ (of 29+) banden. Over het algemeen kun je er van uitgaan dat je in een frame voor 27,5+ wielen (met banden breder dan 2.8 ) ook 29er wielen met een fatsoenlijke bandbreedte kwijt kunt. In een 'gewoon' frame voor 27.5 wielen is dat niet altijd het geval. Om het nog wat waziger te maken: 27,5+ wielen passen niet in alle 29er frames ;)

Wat betreft bandbreedte, ik kan in NL prima uit de voeten met 29 2.25 banden, smaller liever niet maar ik kan me ook voorstellen dat je liever wat breder rijdt. 2.4 zou in iedere redelijk moderne 29er moeten passen.

Voorbeelden van 27,5+ bikes zijn de Kona Big Honzo en de Trek Roscoe. In beiden passen ook 29er wielen en Trek gebruikt hetzelfde frame ook voor de 29er Xcaliber. Daar kunnen dus ook 27,5+ wielen in.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een 27.5 Trek Remedy gehad, heb nog een Trek Roscoe met 27.5+ en een Ibis Ripmo met 29er wielen.
De Remedy reed in NL meer dan prima met wat sneller rollende 27.5x2.6 banden. De Roscoe idem..en de Ibis ook.
Je voelt wel wat verschil tussen de wielmaten, maar het verschil door banden is in mijn ogen groter. daarbij is een geo die bij je past nog veel meer relevant als de wielmaat.

Verder kun je met een extra set ook nog een mullet van je fiets maken: groot voor en kleiner achter. Met de Roscoe bevalt dat erg goed!
Normaal:
Afbeelding

Mullet (op de foto met DH band, in het eggie zit er nu een trailband op).
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Plus size banden gaan in de nederlandse winter al snel glibberen en glijden op de natte trails.
Tenzij je er grove noppen tegenaan gooit, maar dan praat je al snel over 1,2 kg per band, met bijbehorende rolweerstand.
Dus het is een voordeel als je 's winters 2.25 of 2.35 banden kunt monteren.
Een 27.5plus fiets kan dat meestal wel aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 16 november 2020, 19:44 Plus size banden gaan in de nederlandse winter al snel glibberen en glijden op de natte trails.
Klopt, de banden blijven drijven op de modder en snijden er niet doorheen. Ik heb ook een Scandal met 2 wielsets: een 27,5+ wielset met 45mm velgen en 3.0 banden én een set met 30mm velgen en 2.25/2.4 banden in 29".

In de winter gaan altijd de 29" wielen er in. In de zomer (Veluwe, veel los zand) de 27,5+ banden

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

lllmartinlll schreef: ma 16 november 2020, 14:53 Ik heb beperkte ervaring met het testen van fietsen, en in Corona is het wat lastig wat 'aggresievere' hardtails te vinden+testen.
Merken waar ik naar kijk zijn Nukeproof, Ragley, Radon, Stanton etc.

Qua voorvork zat ik aan +- 130-140mm te denken. Maar ook daar; ga ik meer af wat ik bij componentenselectie van fabrikanten zie
Je zou wellicht naar een Bird kunnen kijken. Zie onderschrift :bier:
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 16 november 2020, 19:44 Plus size banden gaan in de nederlandse winter al snel glibberen en glijden op de natte trails.
Tenzij je er grove noppen tegenaan gooit, maar dan praat je al snel over 1,2 kg per band, met bijbehorende rolweerstand.
Dus het is een voordeel als je 's winters 2.25 of 2.35 banden kunt monteren.
Een 27.5plus fiets kan dat meestal wel aan.
Ik heb geen hekel aan vies worden, maar ik vind het wel zonde om trails in de blub waarop die banden gaan glijden aan gort te rijden want dan trek ik met 29inch wielen ook voren.
Afbeelding

Ik dus rij in die periode meer op de zanderige routes als Schoorl/Noordwijk etc die zomers vaak mul zijn en vermijd swinters de nattere parcours die er zomers vaak weer mooi bij liggen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor echt lomp rijden (hoge drops met beperkte rijtechniek bijvoorbeeld ;-)) hebben kleinere wielen voordelen, simpelweg omdat ze sterker zijn (bij gelijke componentenkeuze).

Voor bijna alle andere inzet zou mijn voorkeur naar 29" uitgaan, en dan met banden van 2.4~2.6. Maar ook hier zitten weer meerdere aspecten aan, je kunt een 2.6 kiezen die niet heel zwaar en redelijk snel is (Rekon, Mezcal) maar er zijn ook loodzware 2.4 rubbers (Magic Mary met downhillkarkas bijvoorbeeld). Die laatste banden helpen je rijplezier snel om zeep als je meer doet dan alleen afdalen :)

Sowieso is bandenkeus behoorlijk bepalend voor het rijgevoel. Een plusband is al snel zwaarder/lomper en dat is precies de reden dat mijn voorkeur naar een 29" met "normale" bandenmaat uit zou gaan.

Met een 29er fiets/frame die ook 27.5 plus aankan hou je natuurlijk alle opties open en in die categorie is toch best wat leuks te vinden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

Om nog een stem toe te voegen... Ik fiets met 29 x 2.4/2.5 op m'n fully en 27,5" x 2.8" op mijn hardtail downcountry frame. De grotere banden zorgen dat ik af en toe domme foutjes mag maken met springen oid zonder de normale consequenties te hebben met een hardtail (harde of schuin landing bijv.). Mijn hardtail kan ook de wielen van m'n fully hebben, dus net zoals door andere mensen gezegd, als het nat of modderig is, kan ik de "smalle" banden pakken om in de modder te "snijden"... maar eerder vermijd ik modderig trails zo vaak mogelijk.

Bandenkeus bepaald inderdaad heel veel met plus banden. Van de zomer had ik Maxxis Ikon+ voor en achter, ietsjes meer luchtdruk, en voila heb je best een snelle fiets. Nu heb ik de voorband gewisseld voor en Maxxis DHF+ en de grip kent geen limiet. Mijn enduro fiets doet heel veel voor mijn skills etc., maar eerlijk gezegd rijden met mijn plus hardtail in en om Nederland zorgt dat ik mijn skills verder aanscherpt zonder mijn enkels te breken...

Ik heb ook vroeger een 29+ frame gehad, maar daar was ik vrij snel weer vanaf gestapt. Ben zelf 1,87m, dus niet crazy lang, maar ook niet klein, en toch vond ik 29+ gewoon veels te groot voor hoe ik fiets.

Als ik lees wat je schrijft lllmartinlll, ben je op de goeie pad. 130/140mm voorvork, trail geo ipv XC, 29 x klein en 27,5" x groot heb je heel veel aan binnen NL en ook in buitenland.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Over smaken valt niet te twisten en iedereen zijn eigen ding, dus je vraagstelling is vrij persoonlijk (ook getuige de meningen hier boven me). Ik rij met dezelfde gedachte, ik ben 1.88m en aan de bovenkant van 100kg, dus ik moest wel wat hebben wat mijn lompheid kan compenseren.

Ben zelf ook op zoek gegaan naar een HT met wat relaxtere geo, en heb vervolgens heel hard lopen twijfelen tussen 27,5" en 29" - ik kwam zelf van een 26" in maat L en liep nu met name tegen de beperkingen van de geometrie aan. Die fiets was dan ook heel erg XC georienteerd, en als je dat voornamelijk naar beneden, de kombocht en de lucht instuurt merk je snel dat je tegen het kunnen van de fiets aan zit.

Uitelijk toch maar voor een 29" gegaan want dat vond ik beter bij mijn postuur en lengte passen. Ik rij zelf WTB Vigilante (2.6 voor) en Trail Boss (2.4) achter en ik ben vooral enthousiast over de mate van grip dat deze combi tov mijn oude fiets biedt. Ook kom ik beter door de locale zandbanken heen. Qua gewicht kan ik niet zo oordelen, mijn huidige fiets (29", XL, Alu) is dan ook logischerwijs een stukje zwaarder dan mijn oude fiets (26", L, Alu).
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik zag laatst beelden van de nieuwe 2021 Krampus. Lekker een verende vork in zetten en gaan! Plus rocks!
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

FXII schreef: ma 23 november 2020, 17:32Ik rij zelf WTB Vigilante (2.6 voor) en Trail Boss (2.4) achter en ik ben vooral enthousiast over de mate van grip dat deze combi tov mijn oude fiets biedt. Ook kom ik beter door de locale zandbanken heen.
:o :o :o Dat snap ik in NL. De band doet het ook prima in een bikepark of zwarte alpen trails.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

En toch verzamelt die Vigilante een stuk minder meuk van de Nobby van Schwalbe. Dat was hier in de Zuid-Limburgse klei altijd een ramp. Op m'n oude fiets zit Schwalbe Smart Sam, met een veel minder grof profiel (maar wel aardige noppen aan de walls) en dat gleed met name in de natte jaargetijden toch een stuk meer.
¯\_(ツ)_/¯
Plaats reactie