27.5"/29" + bandenbreedte voor trails in Nederland op HT?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Geometrie is veel belangrijker dan bandenmaat voor wat jij wilt. Zoek een leuke LTHT en rij 2.4 of 2.6” banden. Of het nou 29 of 27,5 is.

Kona Honzo dus. :D
Waar woke is, is vuur
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Ik rij nu al paar jaar Cannondale Beast of the East, 27,5plus. Hardtail dus met 130 mm veerweg, RockShox Pike. Fantastisch. Technische trails geweldig. Dit jaar in Duitsland, vorig jaar in Frankrijk stevige trails mee gereden, ook een feest.
Wat keuze betreft, ik reed hiervoor 29er hardtail, maar vorig jaar verkocht omdat ik hem niet meer gebruikte.
Belangrijk is als je 27,5 plus kiest, ga dan gelijk voor lichtere wielen en tubeless, want dat scheelt heel veel in rolvermogen en snelheid. Bij mij zitten er Newmen SL velgen op met Hope naven, handgespaakt. En daar zit zoveel voordeel in, dat ik geen 29er meer hoefde.
Banden zijn Rocket Ron, licht, snel en meestal veel grip, ook in de blubber is het nog leuk.
Nederlandse parcours die technischer zijn, Dorst of omgeving Utrecht heb ik echt perfecte bike. Het gebeurt wel eens op makkelijke parcours zoals Drunense Duinen, dat 29er mij inhaald omdat ze simpelweg op rechte stukken wat sneller zijn (ik weet uit ervaring hoe 29er rijdt :winkie: ) maar dat boeit mij geenszins want even later bij lastige stukken en klimmen heb ik weer t voordeel.
Kortom zeker aan te bevelen, als je niet in de massa mee wil...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Makkelijk schreef: wo 25 november 2020, 16:09 Geometrie is veel belangrijker dan bandenmaat voor wat jij wilt. Zoek een leuke LTHT en rij 2.4 of 2.6” banden. Of het nou 29 of 27,5 is.

Kona Honzo dus. :D
Precies, de geometrie zou je eerste prioriteit moeten zijn.

Toch nog even wat betreft de banden-, wielmaat.

Als herintredende MTB van 1.88m en net iets meer gewicht dan jij hebt reed ik in het verleden 26" wielen met 2.10" banden (reed wel zeer XC georiënteerd). Voor mijn lengte vond ik 26" altijd wel heel zenuwachtig rijden. 27.5" wielen zouden niet eens in mij opkomen.

Ik rijd nu 29" wielen met een 2.25" band en wat een wereld van verschil ! 2.25" is echt meer dan genoeg op routes zoals Amerongen. Die baan is zo goed onderhouden, het lijkt bijna wel geasfalteerd. Maar zelfs als je echt avontuurlijk gaat rijden, en dan denk ik meer aan Zuid-Limburg of de Ardennen, dan nog is 2.25" meer dan prima voor de rijstijl die jij omschrijft. En 29" wielen zijn bij onze lengtes zeer stabiel, zonder de speelsheid te verliezen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik ben langer en heb een 27.5 hardtail (130mm meer trail georienteerd). Echt zenuwachtig kan ik die niet noemen...
De 29er die ik ervoor had voor een soortgelijk gebruik, was wat dan betreft veel, maar dan ook veel zenuwachtiger.

Wat dat betreft onderschrijf ik hetgeen Makkelijk opmerkt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mtbz-Limburg
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 11:12

1 van mijn fiets maatjes heeft een Cube Reaction TM uit 2018 geloof ik.
Erg leuke fiets met 130mm Fox Rhythm, dropper, 4 piston brakes en 30mm velgen 27.5 met 2.6 Noby Nics.Erg leuke en speelse fiets die makkelijk over obstakels gaat en overal super veel grip heeft.Alleen met klimmen heeft hij het wat zwaarder door de zwaardere wielen en lange afstanden is natuurlijk wat vermoeiender.Maar deze fiets past denk ik goed bij de omschrijving wat jij zoekt.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Waarschijnlijk heb je inmiddels al en fiets gekocht, maar toch even mijn duid in het zakje :lol: .

Als je een avontuurlijke fiets zoekt waar je met veel vertrouwen mee kunt fietsen, dan zou ik absoluut voor bredere banden gaan. In mijn evolutie van racefietser naar part time mountainbiker heb ik op alles gereden van een omgebouwde vakantiefiets met 32mm cyclocross bandjes tot fat bike banden (5.0 inch). Mijn ervaring daarbij is dat je met dikkere banden vrijwel in alle situaties perfect uit de voeten kunt. Dunne banden zijn dan misschien marginaal sneller in wedstrijdsituaties, maar vereisen ook veel meer van je als berijder. Dikke banden zorgen voor mij echt voor meer plezier. De 5.0 was overigens wel een beetje overkill, maar momenteen rijd ik met 27.5 x 3.8 en dat is zelfs op technische parcoursen en bij sprongen echt genieten!
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ik rijd nog steeds lekker op (vrij smalle) 2.25 bandjes en bevalt mij prima! Minder gewicht heeft ook zn voordelen. En 2.10 banden op 21mm velg vind ik ook nog prima rijden kwa grip.. Gewoon het juiste bandje en druk. En druk hoeft echt niet zo belachelijk laag. Word op snelle slingerende singletracks nog steeds niet ingehaald als ik mn best doe. Meer band is alleen maar meer roterende massa wat e langzamer maakt. Dus wat mij betreft zijn die plus banden overkill.
life starts @ 150bpm...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Plus banden zijn dan misschien wel overkill, ze zijn wel echt hartstikke leuk! :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Oei, als plusbanden als overkill zijn, wat zijn dan mijn 4.7 bandjes onder mijn fatbike???

Lekker rijden waar je je fijn mee voelt :-q
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

petter schreef: di 26 oktober 2021, 22:24 Oei, als plusbanden als overkill zijn, wat zijn dan mijn 4.7 bandjes onder mijn fatbike???

Lekker rijden waar je je fijn mee voelt :-q
Rijden waar je fijn mee voelt, is natuurlijk altijd een goed advies. :-q Als je niet met plezier naar je fiets toeloopt om te gaan rijden, dan doe je iets niet helemaal goed.

Fatbikes ... ik vind het fascinerende apparaten. Wat maakt een fatbike voor jou fantastisch? Wat in de rijeigenschappen spreekt je zo aan?
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

TS is al half jaar niet meer actief ..... hopelijk fijne fiets gevinden en lekker aan het rijden :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

petter schreef: di 26 oktober 2021, 22:24 Oei, als plusbanden als overkill zijn, wat zijn dan mijn 4.7 bandjes onder mijn fatbike???

Lekker rijden waar je je fijn mee voelt :-q
Lijkt mij ook heel leuk om te rijden!
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

FreedomRanger schreef: wo 27 oktober 2021, 10:32 Fatbikes ... ik vind het fascinerende apparaten. Wat maakt een fatbike voor jou fantastisch? Wat in de rijeigenschappen spreekt je zo aan?
Zocht destijds een eenvoudige fiets met weinig onderhoud. Maar wel eentje die breed inzetbaar is, zowel in de zomer als in de winter. Hier in de omgeving wil er links en rechts in de zomer nog wel wat los zand liggen, geen probleem…In de winter in de sneeuw, geen probleem. In de herfst in de modder, een kleine uitdaging :wink:

Tijdens een testdag met een fatbike gereden en was onder de indruk. Het lijken van die logge fietsen, maar met een beetje inzet rijd het erg grappig. Verwacht geen supersnelle, wendbare fiets, maar wel eentje die overal komt.
Maar wat een fatbike echt fantastisch maakt? Dat ik er na iedere rit met een grote glimlach vanaf stap en genoten heb van de rit.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Rijden waar je fijn mee voelt, is natuurlijk altijd een goed advies
Is het beste advies dat er is, want uiteindelijk gaat het daar om! :winkie:
Real men think straight and flat are boring :-D
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

2.6 bandjes op een 30 of 35 id velg is amper nog plus te noemen en een prima all round opties als je niet persé vreselijk strava verslaafd bent :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie