Keuze Fully, aankoopadvies

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

HB_Eagle schreef: vr 20 november 2020, 07:20 Was vastbesloten een lux 8 aan te schaffen
Maar na veel meten kom ik er toch achter dat hij voor mij niet te passen is heb de reach en stack van xL nodig maar zadelhoogte van de L
enige mogenlijkheid die ik zie is XL en dropper vervangen door gewone pen (zonde)
Voorlopig opzoek naar waardig alternatief ook rond €4000
Ik zit (ook) op het randje met de L (mijn zadel pen kan slechts nog 1-2 cm zakken) (L184, ca90bbl). Ik denk wel met een andere dropper (de dt swiss heeft door zijn constructie veel hoogte nodig) dat je iets verder kunt zakken.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

TJJ schreef: vr 20 november 2020, 15:18
HB_Eagle schreef: vr 20 november 2020, 07:20 Was vastbesloten een lux 8 aan te schaffen
Maar na veel meten kom ik er toch achter dat hij voor mij niet te passen is heb de reach en stack van xL nodig maar zadelhoogte van de L
enige mogenlijkheid die ik zie is XL en dropper vervangen door gewone pen (zonde)
Voorlopig opzoek naar waardig alternatief ook rond €4000
Ik zit (ook) op het randje met de L (mijn zadel pen kan slechts nog 1-2 cm zakken) (L184, ca90bbl). Ik denk wel met een andere dropper (de dt swiss heeft door zijn constructie veel hoogte nodig) dat je iets verder kunt zakken.
De zadelhoogte is toch nooit een probleem? Stack en Reach zijn leading. Een dropper monteren met minder drop en je bent er.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Har77 schreef: vr 20 november 2020, 15:38

De zadelhoogte is toch nooit een probleem? Stack en Reach zijn leading. Een dropper monteren met minder drop en je bent er.
Dat is ook nog een iedee de xL heeft de zadellengte 803mm op zijn laagst en ik heb ongeveer 780mm nodig zou die 23mm optelossen zijn met andere dropper, welke zou er dan op de lux 8 gaan passen
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heel veel droppers!
De huidige 'inverse' dropper heeft maar 6cm drop.

Ik schat in dat elk ander merk 'klassieke' dropper een upgrade gaat worden.
Stel je kiest 'maar' voor 10cm drop, dan weet je zeker dat het past, en je wint zelfs 4cm aan drop, want eerlijk is eerlijk, 6cm op een XL is wel zeer racy. Qua 'functie en fun' ga je er dus sowieso op vooruit, hoeveel drop je ook kiest/past.

Betrouwbaar en goedkoop, niet de lichtste, is bv een Brand-X of Trans-X.
Ik ging net over op een Bike Yoke Revive: die is relatief licht, heeft weinig inbouwhoogte nodig (en dus met relatief veel drop te rijden voor zijn lengte), en is te 'reviven' (dwz, als er na verloop van tijd 'sag' ontstaat, mbv een hendeltje supersimpel te ontluchten, zonder dat 'ie terug moet voor onderhoud). (Heb een Fox Transfer, RS Reverb en KS-LEV gehad hiervoor, of nog steeds op andere fietsen).

Ik heb een Lux maatje S, en een Bike Yoke Revive 12,5cm past makkelijk in mijn geval, de oorspronkelijke KS Lev kwam met 10cm drop.
Wat je zou kunnen doen: eerst de fiets met oorspronkelijke dropper gaan rijden. Staat je zadel te hoog, dan drop je je zadel zolang steeds wat, zodat je precies kunt nagaan hoeveel drop je kunt gaan rijden. Dan bestel je daarna pas evt een nieuwe dropper. Zolang ff met vaste pen rijden kan natuurlijk ook, in afwachting van je nieuwe dropper, als je steeds moeten droppen te onhandig vindt.

Ik denk dat voor een XL rijder minimaal 15cm drop wel fijn zou zijn.
Ik heb zelf niet meer drop dan nodig (ik ga op mijn achterband zitten op steile afdalingen als ik niet uitkijk/als het moet), en ik heb ruimte over onder de 'kraag' voor de klem van een afneembaar spatbord* ... ook wel zo handig als je veel in de modder rijd. Zo blijft mijn dropper schoon, wordt niet aan water/modder blootgesteld (* Tip: SKS X-Blade, bv https://www.12gobiking.nl/sks-x-blade-d ... oup%20%231).
Laatst gewijzigd door aurelius op vr 20 november 2020, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

De DT Swiss heeft een minimale hoogte van 21cm (zonder zadel) als je hem maximaal (laag) in het frame zet. Bij de meeste droppers is dit (veel) minder, dan hoef je er alleen nog maar op de letten dat hij wel ver genoeg je frame in kan (waarschijnlijk tot het eerste bidon nokje?)
De DT swiss dropper heeft geen tussen standen het is volledig hoog of volledig omlaag.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

HB_Eagle schreef: vr 20 november 2020, 16:10
Har77 schreef: vr 20 november 2020, 15:38

De zadelhoogte is toch nooit een probleem? Stack en Reach zijn leading. Een dropper monteren met minder drop en je bent er.
Dat is ook nog een iedee de xL heeft de zadellengte 803mm op zijn laagst en ik heb ongeveer 780mm nodig zou die 23mm optelossen zijn met andere dropper, welke zou er dan op de lux 8 gaan passen
Oneup heeft 1 van de laagste inbouwdieptes, inbouwmaten kan je bij elke fabrikant op de site vinden.
Plaats reactie