Fully all the way of compromis?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Sasha1103
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 10:59

Vogels schreef: wo 3 februari 2021, 10:03 Allereerst bedankt weer voor jullie adviezen!

Ik rij ook motor en dacht daardoor dat ik juist wel de goede "rijtechniek" toepastte". Ik probeer ook vaker met countersteer te rijden maar het juist het idee dat ik dit niet goed genoeg kan toepassen aangezien het lijkt of mijn arm dan te rechtop op het stuur staat.
Eigenlijk moet je veel bochten op de mtb benaderen zoals je de langzamere bochten doet op de motor. Dus echt de fiets van je weg drukken en je lijf zelf rechtop houden. Met name het indraaien van de heupen helpt daar enorm bij ("kijk" met je navel de bocht door).
Vogels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 januari 2021, 15:30

Weer even een update van mijn kant.
Ik ben aan het thuis bootcampen gegaan en merk wel wat verschillen.

Mijn trapfrequentie is omhoog gegaan dus mijn knieeen zeuren minder. Voorheen moest het op spierkracht om m'n groepje bij te houden.

Ik heb de punt van het zadel iets omhoog gezet en het zadel wat naar achter op de rail. Voorlopig voel ik m'n rug amper nog zeuren.
Kan dit normaal zijn of zijn dit symptomen van een aapmens met in verhouding langere armen of zelfs ledematen? Zoja, dit zou dan ook betekenen meer reach nodig?

Betreft de bochten heb ik ook nog dingen opgemerkt.

Ik ga vaker in een in mijn hoofd "veilige" positie zitten en dan dus rechter op wat resulteert in minder voorwieldruk. Ik probeer nu dieper te blijven zitten, dat voelt wat spannender maar de fiets gaat strakker de bocht door.
Klopt mijn gevoel, heeft dit ook te maken met de xc geometrie van mijn fiets?

Ik probeer nu vaker vooruit te kijken alleen resulteert dit in dat ik ooit bochten te snel in stuur of met mijn bovenlijf al ga hangen en zo ook weer ga schuiven dus hier moet ik nog even zoeken.

Mochten er weer of nog tips zijn hoor ik het graag.

Ik heb m'n hart laten spreken en er staat wat in alpecin-fenix kleuren in bestelling in Koblenz.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Voor zover het nog van waarde is: ik ben van een hele snelle 26inch ht naar een Nerve gegaan (voorloper van de neuron)

Ik ben door die fiets niet perse harder gaan rijden, maar zoek wel meer de grens op qua fun. Ik rij dus meer op plezier en heb met die fiets wel de stijl gevonden die bij me past. Pak nog wel eens de HT van m'n vriendin (een grand canyon van vorig jaar) en rij daar dan ook hard op. Ook die fiets geeft me enorm veel plezier zonder dat ik daarvoor de grens hoef op te zoeken. Gewoon rondjes rijden is dan op die HT leuker dan op m'n Fully. Mocht ik een nieuwe fully kopen zal ik denk ik wel weer voor een dergelijke gaan, meer trail dan cross country. Dus meer Neuron dan Lux

Het is maar net welke stijl bij je past, en daar kom je maar op een manier achter. Probeer vooral speels te rijden, hier leer je enorm veel van. Dus veel bewegen op het zadel in de bochten. Maak eens wat fouten, zoek een grens op, gooi je fiets van links naar rechts etc. En als je nieuwe fiets die nog niet heeft: koop een dropper. Deze maakt dat je enorm vrij kan spelen zonder je zadel daarvoor permanent te laag te hebben.
Who needs roads when there's dirt
sergedaniels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 25 maart 2021, 22:10

Ik heb een Kona Honzo carbon hardtail en een Trek top fuel sinds kort en vind de Trek toch veel 'sneller' alhoewel de honzo lichter is. meer grip met de fully , voor het meer technische 'stijler' werk is de honzo dan weer fijner
Master pancake
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Voor wat betreft de maatvoering ; ik ben ook 1.78 maar bbl van 82cm en ik zit op een Cube stereo 120 maat L. Ik heb ook op een Cube stereo 150 maat M gereden en daar zat ik altijd wat kort. Toch gezocht naar een Cube stereo 120 maat M, maar die was er niet. Er stond wel een 20 inch. Daar zat ik verrassend goed op. De verkoper, en enig research, leerde me dat je met korte beentjes (voor mijn lengte) beter een maatje groter kan nemen omdat je anders te kort op je fiets komt te zitten. Of je moet voor hedendaagse termen met een langere stuurpen te werk gaan, wat imho de stuureigenschappen niet verbeterd. Gekozen voor een L, met een cm kortere slammed stem en de riser bar eraf gehaald. Zit echt super, fiets voelt wendbaar en alles behalve lomp aan. Vanwege mijn korte pootjes zet ik er wel een 170mm crank op. Die er nu op zit is 175. Het verleden heeft me tot twee keer toe geleerd dat ik met een 170mm crank soepeler fiets en ik denk dat ik dat met deze fiets voor een derde keer ga leren.

Dat gezegd te hebben vind ik dat trek met zijn maat M/L op papier mij beter past. Vooralsnog zit ik nu super op mijn Cube, maar een Trek wil ik vanwege de maatvoering zeker nog een blik geven.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedankt voor de info, kan altijd handig zijn, je weet maar nooit. Maar Vogels is 23 februari afgehaakt:
mountainbike.nl schreef: Vogels

Gebruikersstatistieken
Lid geworden op:
zo 10 januari 2021, 14:30
Laatst actief:
di 23 februari 2021, 22:38
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 oktober 2021, 19:30 Bedankt voor de info, kan altijd handig zijn, je weet maar nooit. Maar Vogels is 23 februari afgehaakt:
mountainbike.nl schreef: Vogels

Gebruikersstatistieken
Lid geworden op:
zo 10 januari 2021, 14:30
Laatst actief:
di 23 februari 2021, 22:38
Ik denk dat ie hard bezig is met zijn bochtentechniek.
Omdraaien kan altijd nog!
M@rTinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:43
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7

Voor jouw info: ik ben 1,84 heb een bb van 90 en weeg 73 kg. Mijn vorige fiets was een Grand Canyon AL SLX 7.9 maat L en heb nu een Lux CF7 in maat L. Voor mijn gevoel klopt dit.

Jouw probleem met het bochtenwerk herken ik ook. Ik had altijd het gevoel dat mijn fiets het liefst rechtdoor wilde :). Ik ben ooit in een van mijn eerste ritjes onderuit gegaan in een bocht terwijl mijn voorwiel onder mij weggleed. Misschien heb ik me daardoor een wat meer safe rijtechniek aangeleerd. Ik merk nu dat ik met m'n Lux met bredere velgen en banden (tubeless gemaakt) met een veel lagere druk kan rijden en in combinatie met het meer druk op je voorwiel durven te plaatsen veel beter door de bochten kan rijden.
Wat betreft snelheid; ik durf wel te stellen dat mn Grand Canyon sneller was (op de rechte stukken), maar de Lux rijdt wel een stuk comfortabeler!
Ik heb er geen spijt van!
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

M@rTinB schreef: do 4 november 2021, 12:25 Voor jouw info: ik ben 1,84 heb een bb van 90 en weeg 73 kg. Mijn vorige fiets was een Grand Canyon AL SLX 7.9 maat L en heb nu een Lux CF7 in maat L. Voor mijn gevoel klopt dit.

Jouw probleem met het bochtenwerk herken ik ook. Ik had altijd het gevoel dat mijn fiets het liefst rechtdoor wilde :). Ik ben ooit in een van mijn eerste ritjes onderuit gegaan in een bocht terwijl mijn voorwiel onder mij weggleed. Misschien heb ik me daardoor een wat meer safe rijtechniek aangeleerd. Ik merk nu dat ik met m'n Lux met bredere velgen en banden (tubeless gemaakt) met een veel lagere druk kan rijden en in combinatie met het meer druk op je voorwiel durven te plaatsen veel beter door de bochten kan rijden.
Wat betreft snelheid; ik durf wel te stellen dat mn Grand Canyon sneller was (op de rechte stukken), maar de Lux rijdt wel een stuk comfortabeler!
Ik heb er geen spijt van!
Jouw Lux zou vanwege de carbon velgen toch wel wat sneller moeten zijn dan jouw Grand Canyon.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Dizer schreef: zo 7 november 2021, 22:32
M@rTinB schreef: do 4 november 2021, 12:25 Voor jouw info: ik ben 1,84 heb een bb van 90 en weeg 73 kg. Mijn vorige fiets was een Grand Canyon AL SLX 7.9 maat L en heb nu een Lux CF7 in maat L. Voor mijn gevoel klopt dit.

Jouw probleem met het bochtenwerk herken ik ook. Ik had altijd het gevoel dat mijn fiets het liefst rechtdoor wilde :). Ik ben ooit in een van mijn eerste ritjes onderuit gegaan in een bocht terwijl mijn voorwiel onder mij weggleed. Misschien heb ik me daardoor een wat meer safe rijtechniek aangeleerd. Ik merk nu dat ik met m'n Lux met bredere velgen en banden (tubeless gemaakt) met een veel lagere druk kan rijden en in combinatie met het meer druk op je voorwiel durven te plaatsen veel beter door de bochten kan rijden.
Wat betreft snelheid; ik durf wel te stellen dat mn Grand Canyon sneller was (op de rechte stukken), maar de Lux rijdt wel een stuk comfortabeler!
Ik heb er geen spijt van!
Jouw Lux zou vanwege de carbon velgen toch wel wat sneller moeten zijn dan jouw Grand Canyon.
Nee vanwege de achtervering. een paar honderd gram gaat natuurlijk geen significant verschil opleveren.
Plaats reactie