Fully all the way of compromis?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Vogels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 januari 2021, 15:30

Ik heb nu een Grand Canyon Aluminium met Fox Factory Fit voorvork, DT Swiss wielen, XT afmontage.

Mijn specs: 1m 78cm, bb (81)correctie 86cm, 68/71kg

Met mijn huidige fiets merk ik dat het (misschien voor mijn gevoel) lage gewicht van de fiets mij blijft uitdagen en "rondjes" zoals b.v. een Meijel of Horst mijn adrenaline boosten en ik hier echt in een flow raak dit is dus echt mijn ding.
Nu rij ik ook vaak de bepijlde tour routes met maten en merk dat ik wat vaker t.o.v. hun uit het zadel moet komen om wortels of dergelijke kleine hobbels op te vangen aangezien deze anders meteen mijn onderrug triggeren in de zin van zeurende prikkels en uit eindelijk na een uur of twee ook blijvend zeuren, ik weet dat mijn onderrug zwakker is.
Mij lijkt een in ieder geval niet meer vaste achterkant de oplossing.
Ik rij nu met een maat M, ik heb schrik dat een L te log aan gaat voelen of zit ik hier juist verkeerd.

Ik zit met het dilemma houdt ik de hardtail om eventueel nog echt te knallen en koop ik een meer trail gerichte fully a la Neuron (Spectral) 2a2.5k instap Fox en Slx spullen of alles weg en een xc fully zoals de Lux 3.5k met gelijke afmontage t.o.v. nu.
Ja, ik ben Canyon minded.

Mijn gebied nu rond Zuid-Brabant/Limburg en soms het echte zuiden (Valkenburg/Ardennen)

Mijn vraag: wat zou nu wijsheid zijn? In type, maat en eventuele andere dingen zoals geometrie en houding waar ik overheen kijk.
Laatst gewijzigd door Vogels op di 2 februari 2021, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vogels schreef: zo 10 januari 2021, 16:04 Ik rij nu met een maat M, ik heb schrik dat een L te log aan gaat voelen of zit ik hier juist verkeerd.
Een L zal in veel gevallen prima/beter voldoen in ieder geval.


Een Spectral is misschien een stap te ver, een Neuron zou je gewoon eerst eens uit moeten proberen. Het is een prima fiets om in eenflow te rijden, maar hij voelt minder snel aan dan een Lux. De vraag is wat je precies zoekt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als Lux rijder uit Zuid Limburg, die van technische trails houdt (en daaronder versta ik eigenlijk geen vaste 2.0 Nl'se routes, op een enkele uitzondering na), denk ik dat een Lux prima bij je kan passen, afgaande op wat je schrijft, en je bent zelf niet zo groot en licht. De Lux is snel, licht, door de lichte wielset en remote lock een lekker efficient gevoel, en comfortabel zat. Maar je krijgt wel continu feedback van de ondergrond, hij strijkt zeker niet alles plat. Ik rijd er ook zonder problemen mee in Blg, richting Ardennen, ook in de bergen Alpen, XC-en trails-light.

Horst is vooral een glad gestreken bochtenparcours, en die enkele zandwal die je op/af rijdt stelt qua hm's niet zoveel voor. Gaat met de Lux als de bliksem. De huidige inverse dropper heeft relatief minder drop dan op de vorige Luxen, genoeg voor XC, maar het had best wat meer mogen zijn, de Neuron heeft wel lekker veel drop, een pre als het echt steil en uitdagend wordt. Bij een Lux zit je met je 1,78m nog veilig met een M (1,75-1,83), ga je meer richting de bovengrens, dan is evt een L te overwegen.

Een Neuron is veel comfortabeler, relaxter. 130mm voor en 140mm achter (Lux slechts 110-100mm). Daar heb ik er ook 2 van in de garage staan (van zoon en zwager). Die is nog vergevingsgezinder en veel makkelijker te rijden op uitdagendere trails, wortels, stenen, etc., maar hij is ook wel wat zwaarder. Kun je ook goed mee doorrijden hoor. Moet je alleen de banden vervangen door een lichter, sneller, meer XC-gericht setje. Ook te locken, heeft een platvorm, maar niet een remote lock. Voor zittende tourende klimmers denk ik geen issue, maar houd je van klimmen, met name staand op de pedalen, dan is een remote lock wel erg fijn, vind ik zelf.

Welke Grand Canyon heb je, uit welk jaar? De Neuron is slacker, de Lux relatief steil. De nieuwste Grand Canyon is ook wat slacker, die lijkt wat dat betreft meer op de Neuron qua gevoel (heb ik er ook 1 van in de garage staan, eega (en reserve voor mij)).

Spectral is 'te' voor jou, met wat je ermee wilt doen.
Wil je knallen, iets lichts en agiels voor je gevoel, iets wat comfortabel genoeg is, dan past een Lux. Zoek je meer technische uitdagingen, mag het meer tourgericht zijn, wat relaxter en vergevingsgezinder, Neuron prima.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met een Spectral kan je in Brabant als een zoutzak op het zadel blijven zitten, dat wel.
Maar je schrijft dat je huidige fiets je uitdaagt, omdat deze zo lichtvoetig (en levendig) aanvoelt.
Dat ben je dan volledig kwijt.
(Ik denk dat je dat gevoel alleen houdt met een fiets als bijv. de Lux. Een fiets als de Neuron, of meer, zal het gevoel dat je nu hebt afvlakken/wegnemen)

Je moet zelf actief blijven, ook met achtervering.
(Tenzij je "oversressed" de paden op gaat, maar dan is de lol/uitdaging er ook snel vanaf)

Je hebt ervaren dat je geen FS nodig hebt.
Of het beter of leuker voor jou is, dat moet je zelf ervaren. Maar achtervering is geen wondermiddel ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Vogels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 januari 2021, 15:30

Bedankt voor jullie input!

@Lars TB
De maat is dus iets tussen mijn oren?
Overigens geeft Canyon voor de Lux bij mij een S, dit lijkt me wel heel sterk.

Ik zoek iets wat snel voelt maar een beetje mijn rug kan ontlasten als ik gefopt wordt door een wortel o.i.d. en een paar dagen per jaar "het zuiden" in kan.

@Aurelius
Ik heb een AL SLX uit '14 of '15 (was toen XC?) daar moet ik om liegen.
Bij klimmen of als het technisch is kom ik best snel en veel uit het zadel waar andere blijven zitten. Ik weet niet of dit een gebrek skills of iets anders is maar ik vind mezelf dynamischer dan andere maten maar dit kan ook aan mij liggen?
Verder zoals hierboven zou ik wel iets vering achter willen hebben om die gemene korte hobbels net iets minder fel te maken en ook om eens wat ruiger terrein te pakken.

Zo een Lux fiets je dus niet kapot met een weekendje ardennen heel misschien in de toekomst weekje alpen?

Ik rij 90/95% NL

@ThaSingleTrackMastah

Ik vind mezelf behoorlijk actief zeker t.o.v. mijn fietsmaten.
Als we met een groep gaan doe het liefst op de technische stukjes en echte single tracks knallen en andere stukken wat rustiger aan, dan blijf ik ook meer in het zadel om wat bij herstellen maar dan merk ik dat mijn rug af en toe begint te zeuren als er wat gemene hobbels zijn die ik onderschat heb of als het wat langere afstanden worden en ik wat vermoeider raak.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vogels schreef: zo 10 januari 2021, 17:48 @Lars TB
De maat is dus iets tussen mijn oren?
Overigens geeft Canyon voor de Lux bij mij een S, dit lijkt me wel heel sterk.
De maat zit niet perse tussen je oren, maar dat een L te lomp gaat sturen hoef je je geen zorgen om te maken. Iedere fiets zal wat anders aanvoelen, maar vrijwel iedere moderne bike moet je toch al met je lichaam sturen. Dat zal bij een Lux minder zijn dan bij een Neuron. Het verschil tussen een M en een L zal veel kleiner zijn. Maar met jouw lengte zit je bij veel merken al bij een L (Canyon wijkt als enige van een normale maatvoering af) en het kleine beetje extra ruimte op de fiets kan zorgen voor een betere balans en daarmee een beter bochtengedrag!

Overigens zit je op een Neuron net weer wat anders dan op een Lux en meestal is dat een houding (bij de Neuron) waarmee je meer controle over de fiets hebt. En ook daardoor kun je weer harder door bochten! Maar met de Lux kom je dan weer harder op de bocht aan (in een vlak Nederland dan).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vogels schreef: zo 10 januari 2021, 17:48 @Aurelius
Ik heb een AL SLX uit '14 of '15 (was toen XC?) daar moet ik om liegen.
Bij klimmen of als het technisch is kom ik best snel en veel uit het zadel waar andere blijven zitten. Ik weet niet of dit een gebrek skills of iets anders is maar ik vind mezelf dynamischer dan andere maten maar dit kan ook aan mij liggen?
Verder zoals hierboven zou ik wel iets vering achter willen hebben om die gemene korte hobbels net iets minder fel te maken en ook om eens wat ruiger terrein te pakken.

Zo een Lux fiets je dus niet kapot met een weekendje ardennen heel misschien in de toekomst weekje alpen?

Ik rij 90/95% NL
De oude Lux heb ik 2x aan gort gereden, was een onwerpfoutje bij de lagers laag bij de trapas, de lagerbus kwam los te liggen. Frame is daar op aangepast, bij het garantieframe is dat geen issue meer. Betrof dus het vorige model.

Het huidige model, waar ik 2,5jr op rijd, heeft een hele andere demperophanging, onder de bovenbuis, echt geen zijdelingse speling meer mogelijk, voelt nog stijver. En nee, die fiets je niet kapot, met je 68-70kg ben je een lichtgewicht (ik weeg hetzelfde overigens).
Ik laat 'm vol gas lopen op Limburgse afdalingen en in de Voerstreek, met stenen, wortels, watergeulen. Bergaf menig kommetje mee gereden, met name op de juist wat technischere afdalingen waar je snel moet sturen, je lijnen snel moet kiezen. Ook mee gereden tijdens bergvakanties, 1 XC-transalp week Gardameer, vakantie Hinterglemm incl. alle kleuren trails daar, vakantie Dolomieten met Sellaronda links en rechtsom.

Bergaf 'hier' dus controle en comfort zat om hele hoge snelheiden mee te kunnen rijden. Het iets mindere comfort merk je juist op lagere snelheid. Waar een Neuron een wortel gewoon opslokt, gladstrijkt, voel je met de Lux een 'hobbeltje'. Hij haalt zeker al het venijn uit wortels etc., maar dat is de terugmelding van de ondergrond die ik bedoelde. Stoort mij absoluut niet, en ik houd er ook wel van, als ik op lagere snelheid over boomstammetjes etc hop. Vlieg je echter een langere afdaling af, op hoge snelheid, dan merk je juist niks meer. De Lux houdt ervan sneller bereden te worden.
De Lux is vooral een nog betere klimmer, zeker tov het vorige model. Met name staand is 'ie zeer efficient, met of zonder lock. Op hele technische klimmen (die je overigens nergens tegenkomt op Nl'se vaste routes, ik heb het over steilere worteltapijten op, steps etc) moet je wat meer werken, wat aktiever rijden, net als op je hardtail. Dan zal een Neuron makkelijker zijn, want die poetst die wortels en steps gewoon weg met meer tractie bergop, als je blijft zitten. Met de Lux vind ik die passages juist leuk en uitdagend. Loop ik er op de Grand Canyon net mee vast met het achterwiel, met de Lux kom ik juist net wel overal op en over, net genoeg veerweg.

In de Alpen zul je aangelegde veel bereden blauwe trails nog met gemak kunnen rijden op een Lux, aangelegde rode ook nog wel (en ik doe er zelf zwarte mee, da's wel 'overleven'). Als je vooral marathon en technisch-XC-achtige dingen doet in de bergen, dus lange tochten maakt, transalps, incl. klimmen tot de top, pak en beet 1000hm +, dan is de Lux heerlijk.
Ga je echt zware, zeker meer natuurlijke trails rijden (grillige wortelen, rotsblokken) met de focus op 'fun bergaf', pak je steeds graag de lift, dan gaat een Neuron, en zeker Spectral, daar veel meer voordeel opleveren. Maar vooral aangelegde flowy blauwe en rode trails (vaak goed onderhouden) gaan nog prima met een Lux (ik 'overleef' ook op af en toe een zwarte). Wel wat meer werken dan op een Neuron.
Maar als je 90/95% hier in Nl rijd...
Maar dat hangt ervan af wat je belangrijk. Sommigen keizen een bike die past bij wat ze er 90% vd tijd mee doen, en passen zich voor die 10% een beetje aan, anderen stemmen de keuze juist af op die 10%, als ze extra reserves wensen, of juist kicken op wat ze tijdens die 10% vd ztijd aan het doen zijn... Voor allebei valt wat te zeggen.

En je maat is gewoon een M, je zit gewoon 'links van het midden' in de maattabel. Mijn zoon van 1,80m past nu net op een L Neuron, die is nog net te groot, maar die zal nog een cm of 2-3 groeien, dan zal 'ie passen op een L, dus een beetje op de groei gekocht.
Met je 1,78, en 1,75-1,83 maatbereik, zit je gewoon gewoon goed op een M (en is de maat toch niet goed, dan kun je bij Canyon <1maand je fiets (gebruikt) retourneren, en alsnog een andere maat krijgen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: zo 10 januari 2021, 18:33 En je maat is gewoon een M, je zit gewoon 'links van het midden' in de maattabel. Mijn zoon van 1,80m past nu net op een L Neuron, die is nog net te groot, maar die zal nog een cm of 2-3 groeien, dan zal 'ie passen op een L, dus een beetje op de groei gekocht.
Met je 1,78, en 1,75-1,83 maatbereik, zit je gewoon gewoon goed op een M (en is de maat toch niet goed, dan kun je bij Canyon <1maand je fiets (gebruikt) retourneren, en alsnog een andere maat krijgen).
Ik ben 180 cm en zit perfect op een L Neuron, waar een M echt aan de krappe kant is. Datzelfde constateer ik bij 90% van de 180 cm rijders en Canyons. En logisch dat als Canyon dat aanraad je precies in hun maattabel past. Anders zouden ze het niet aanraden... :roll: Maar de maattabel van ieder ander merk raadt een fiets ter grootte van een Canyon L aan voor een rijder vanaf de rond de 180 cm.
Overigens lijkt Canyon dat van die maatvoering nu eindelijk ook door te hebben, want inderdaad is de nieuwe Spectral duidelijk groter en valt de M als een L bij veel andere merken. En dan hebben ze ineens gelijk dat ze een M gaan aanraden voor een 180 cm rijder. Voor de huidige Lux en Neuron gaat dat in mijn ogen nog niet op!

Het 1 en ander hangt natuurlijk wel af van de rijder (lichaamsverhoudingen) en de zithouding die je wenst aan te nemen/gewend bent.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik lees in de startpost
Met mijn huidige fiets merk ik dat het (misschien voor mijn gevoel) lage gewicht van de fiets mij blijft uitdagen en "rondjes" zoals b.v. een Meijel of Horst mijn adrenaline boosten en ik hier echt in een flow raak dit is dus echt mijn ding.
Ik heb zelf in ZO-Brabant gewoond en er naast mijn carbon HT ook weleens op een Neuron gereden. Een fijne fiets, maar wat je hierboven beschrijft miste ik op de Neuron tov mijn carbon knaller.
Maar de Neuron gaat verder naar het zuiden beter passen en ook in het buitenland liggen zn grenzen verder.

Dan de gevoelige rug.
Ik ben geen arts en ik ken jouw rug niet, maar achtervering is geen wondermiddel voor dit soort klachten.
Een actieve houding, dus vaak uit het zadel helpt.
Wortels en stenen moet je gewoon zien en opvangen, ook op een Neuron.
En ook training van buik en rugspieren helpt.
Nogmaals, dit is mijn persoonñijke invulling van wat ik lees.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

En wat betreft je rug kan je nog controleren of je zadel horizontaal staat en of het zadel niet te laag staat. Ik kreeg laatst op mijn racefiets (sorry ;-)) last van mijn rug en bleek 3mm te laag te zitten.
Na het verhogen van het zadel bleef de rugpijn weg.
Vogels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 januari 2021, 15:30

Wauw wat een informatie, veel dank daarvoor!
Ik ben echt blij en waardeer het enorm dat jullie zoveel energie in een (ook kritisch) advies voor mij willen steken.
Jullie eigen gedetailleerde ervaringen helpen mij ook inzichten krijgen.

Ik moet me ook realiseren dat een fully niet alles oplost en ik toch ook aan de slag moet gaan met m'n rug/core trainen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik zou eerst eens kijken wat je aan je zwakke rug kan doen, een goede (sport) therapeut heeft mij enorm geholpen. Misschien in combinatie met een fully.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Vogels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 januari 2021, 15:30

Weer een teken van leven van mijn kant.

De Lux blijft mij lonken.

Misschien is mijn volgende verhaal voor een ander subforum maar het hoort ook weer een soort van bij dit.

Ik heb thuis een kamer ingericht om zelf te kunnen trainen.

Verder denk ik dat mijn huidige fiets (GC AL SLX M '04) toch te klein is. Ik denk dit omdat het bij bochten soms is dat ik de bocht niet haal dus bij moet remmen en korte langzame u turns gaan mij ook niet soepel af(tot stuur omslaan en vallen aan toe). Klopt mijn beredenering dan?
Het rare is dat mijn zadel nu niet als een mast hoog staat ook niet als ik de test doe met mijn hak op de pedaal. (Dit zou met een Lux M bij 86cm wel zijn las ik hier op het forum?)

Mijn binnenbeenlengte heb ik nog eens nagemeten en deze blijkt 86cm als ik vanaf de grond tot mijn zitbotje meet. Klopt het meten zo of zit ik dan te hoog? Ik ben 1.78m dus de bbl lijkt lang?
Heeft er verder iemand een duidelijke uitleg hoe ik al mijn lichaamsdelen afzonderlijk kan meten? Ik vind op internet van alles en overal wat anders of onduidelijk. Ik ben nu een beetje de maten weg kwijt en weet niet hoe te meten.
Laatst gewijzigd door Vogels op di 2 februari 2021, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Plaats anders een foto('s) van je zelf op de fiets. Dan kan men je vast en zeker gerichter advies geven m.b.t. je zit houding.

En bochten niet halen is niet altijd toe te dichten aan de fiets. Bij mij zelf was/is dit toe te dichten aan mijn eigen bochten techniek. Dit is te oefenen/trainen.... of wellicht een clinic te volgen als dit weer kan.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Van wat je beschrijft zou ik eerder denken dat fiets te groot is. Langzame korte bochten zouden juist eenvoudiger moeten zijn zijn en wijd lopen heb ik op grotere fietsen meer last van... Lijkt dus eerder idd techniek te zijn :winkie:
Plaats reactie