Fully all the way of compromis?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Vogels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 januari 2021, 15:30

Bij deze een tweetal fotos, het was al donker buiten

Mijn stuurpen is omgedraaid (steekt dus naar boven) en beide spacers liggen onder.

Ik heb wat zitten spelen met de zithoogte en meet nu net dat m'n zadel nu 1.5 cm lager staat t.o.v. normaal, dus ik zit eigenlijk wat hoger.

Afbeelding

Afbeelding
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Op deze foto's staat je zadel in ieder geval te laag. En ook als je normaal nog iets hoger zit oogt het geheel nog wat aan de kleine kant.
Maar goed, meten is weten in elk geval dus laat je in ieder geval leiden door getallen.

Ook ik ben 1.78 en zit sinds dit jaar op een L Cannondale, waar ik volgens de tabellen precies op de grens M-L zit. Hiervoor altijd op een 19" Cube gezeten en dat was prima, maar toch ben ik blij nu voor de grote optie gekozen te hebben, in plaats van wat het officieel zou moeten zijn. Altijd zelf passen dus, en hoewel dat bij Canyon natuurlijk lastig is zijn er als je het vriendelijk vraagt hier op het forum altijd wel members die niet te beroerd zijn om hun fiets als pasmodel aan te bieden.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het zadel mag inderdaad wel wat omhoog.

Echt te klein oogt het geheel niet, het gaat. Maar een maat groter gaat zeker ook, misschien zelfs beter.

Wat betreft omkiepen in de bochten: je stuurt waarschijnlijk teveel met je stuur. Bij een grotere fiets zul je automatisch wat meer met je lichaam gaan hangen. Dat moet je nu eigenlijk ook doen (moderne geometrie, te grote wielen), maar de vrij korte fiets geeft je de ruimte wat meer aan je stuur te draaien. Maar goed, dat is een techniek die je binnen niet kunt oefenen :winkie:

Maat groter zal je gewoon beter doen rijden. Al bij veel rijders gezien (alleen Mathijs lijkt dus de uitzondering op de regel te zijn :wink: ).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

U-turns gaan makkelijker op een kortere (kleinere) fiets (van hetzelfde model !).
Dus dat ga je niet oplossen met een grotere fiets.
Maar een andere (grotere) fiets kan natuurlijk wel heel anders sturen, wat wellicht beter bij je past.
Kwa lengte zit je met jouw lengte vaak op de grens van M en L.
Als je nu het gevoel hebt dat je opgesloten zit op je fiets, dan kan een L beter uit pakken. Maar ook een moderne M, want de frames zijn de laatste jaren wat langer geworden.

Maar ik denk dat je veel kan winnen door je techniek te verbeteren.
Ik zou voorlopig het zadel wat omhoog zetten en wat gaan oefenen. Kan gewoon op straat. Zet wat PET flessen neer en ga die U turns oefenen.
YouTube filmpjes kijken, zelf proberen enz.
En zodra het weer kan een clinic.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Vogels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 januari 2021, 15:30

Allereerst bedankt weer voor jullie adviezen!

Ik rij ook motor en dacht daardoor dat ik juist wel de goede "rijtechniek" toepastte". Ik probeer ook vaker met countersteer te rijden maar het juist het idee dat ik dit niet goed genoeg kan toepassen aangezien het lijkt of mijn arm dan te rechtop op het stuur staat.

Ik zit nu ook vaker met mn handen breder dan de handvatten en het lijkt dat ik iets bredere schouders heb qua bouw, zou een breder stuur iets zijn of eerst eens wachten met de spullen de schuld geven.

Een clinic was ik inderdaad al op aan het orienteren alleen de huidige pandemie maakt alles wat lastig. De PET flessen en misschien andere DIY oefeningen kan ik inderdaad al wel eens op gaan oefenen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De manier waarop je met een motor een bocht maakt of met een MTB verschilt nogal.
Bij de motor hang je mee in de bocht en dat moet je bij een MTB juist niet doen.
Op YouTube even zoeken naar filmpjes van GMBN en "kyle and april". Die zijn erg leerzaam.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Soms wel, soms niet. Het hangt van de bocht af, soms blijf je gewoon recht in het zadel...

Afbeelding
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Terechte aanvulling. :-)
Gave foto trouwens! :-q
Wel in de categorie photoshop geloof ik. ;-)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

awinkel schreef: wo 3 februari 2021, 17:33 Terechte aanvulling. :-)
Gave foto trouwens! :-q
Wel in de categorie photoshop geloof ik. ;-)
...of het is dat perfect vastgelegde moment vlak voordat hij genadeloos onderuit ging. :winkie:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hmm...aangezien we het vervolg niet weten houden we het daar maar op. :-D
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

awinkel schreef: wo 3 februari 2021, 17:33 Terechte aanvulling. :-)
Gave foto trouwens! :-q
Wel in de categorie photoshop geloof ik. ;-)
Deze foto is heel bekend en wel degelijk echt. Je kijkt naar Matt Hunter, fotograaf is Sterling Lorence. Grote namen in het wereldje en zeker geen fakers. Het verhaal achter de plaat: https://www.pinkbike.com/news/photo-of- ... -2015.html
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Leuk om het verhaal erachter te lezen!
Mij viel op dat het licht van de rijder afweek van de rest van de omgeving.
Vandaar dat ik dacht dat het een photoshopje was. :-)
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Ik zie nergens vermeld, hoe breed je stuur is.
Als dat erg smal (26er style) is, dan kan dat ook het omklappen verklaren.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Vogels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 januari 2021, 15:30

De filmpjes van GMBN ben ik inderdaad al langer aan het kijken, deze zijn voor mij in ieder geval goed toegankelijk, begrijpbaar en kijken makkelijk weg.

Mijn stuurbreedte is 71cm.

Om zo te fietsen zoals op het plaatje zal nog even oefenen zijn vrees ik haha.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Met betrekking tot je BB, ga op blote voeten recht tegen een muur staan op een vlakke ondergrond en pak een boek met harde kaft en druk het onder tegen je kruis en meet de bovenkant van het boek tot aan de grond.

Ik ben 1.78 en heb mijn nieuwe 29-er Canyon Spectral vorige week ontvangen. Met 1.78 en BB 80 cm is hier de maat M perfect. Sterker nog een L was hier te groot geweest, het zadel had dan niet ver genoeg na beneden gekund. De maat calculator van Canyon werkte bij deze fiets dus goed zoals Lars ook al aan gaf.
Plaats reactie