Terug naar de binnenband

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Conti Revo Sealant werkt blijkbaar zowel in tubeless als in biba's .
Ik heb een tijdje met Doc's Blue in light biba's gereden ter prevetie en dat lijkt toch wel soms te werken; ik heb bij demontage van de biba nog wel eens wat aan de buba verkleefde plekjes gezien, waar blijkbaar een lekje was gedicht. Ook hoef je bij zo'n biba zelden bij te pompen, dus het dicht wel af. Nadeel is klontvorming in de biba en gedoe met dichtslibbende ventieltjes ( zelfde als met tubeless) . Daar ben ik dus vanaf gestapt.

Ik heb ook jaren tubeless gereden zonder veel problemen, maar behalve bij 3.0-4.0" plus of fatbanden merkt ik nauwelijks verschil in grip of comfort. Er was wel merkbaar verschil, maar dat zat in het feit dat ik gelijk met tubeless ook bredere velgen ben gaan rijden.
Ik ben nu ook weer terug op biba's ( light versie) en rijd nog steeds zo zelden ( eigenlijk nooit) lek dat ik het gedoe er niet voor over heb op de mtb.
Op de gravelbike en racefiets geloof ik voor mezelf simpelweg niet in tubeless. Als ik het op een mtb al niet voel, dan merk ik het zeker niet met 40mm op minimaal 2 bar. Paar keer tubeless gereden met de gravelbike, maar bij een beetje lek ( toen een lekkende ventiel aansluiting) raak ik al zoveel druk kwijt dat ik toch moet stoppen en bijpompen ( toen zelfs 2x voordat de latex de boel had afgesloten bij gewenste druk) en dat theoretische verschil in rolweerstand neem ik dan wel voor lief. Dus ook daar liggen de light biba's er weer in en rijd ik eigenlijk nooit lek.

Wel altijd 2 biba's bij me, 2 CO2 patronen, bandenlichters, rubber lapje ..en een goed handpompje in de rugzak............je weet maar nooit :wink:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik zie heel veel gepruts onderweg met tubeless. En het voordeel van 'minder rolweerstand' heb ik echt nul van kunnen merken. En veel lekke banden heb ik ook niet, dus ik blijf lekker met het binnenbandje rijden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie heel weinig gepruts met tubeless onderweg maar wel met enige regelmaat iemand een lekke biba fixen ;-)

Op de meeste routes in NL is een biba ook prima, maar op de genoemde Voerstreekroute ga je vrijwel zeker je binnenbanden vervloeken. En op een dagtochtje in de Ardennen of op vakantie is het ook wel zo fijn als je niet hoeft te stoppen voor een klein gaatje.
Verder wissel ik niet of nauwelijks banden dus dan is tubeless wel handig.

Wat me eigenlijk het meeste tegenstaat is dat het spul relatief snel verouderd, als je echt zeker wilt zijn van lekbescherming moet je toch drie keer per jaar nieuwe latex erin knikkeren. Wat het ook een vrij dure methode maakt.

Wat ik meestal doe is nieuwe latex erin kort voordat de fiets meegaat op vakantie. Als ik terug ben rijd ik vrijwel alleen NL rondjes en dan laat ik de latex gewoon zitten totdat de band moeilijk gaat doen (lees, irritant snel druk verliest). Eenmaal opgedroogde latex zorgt wel voor een luchtdicht laagje dus zolang je er geen doorn oid in rijdt kun je zo best blijven rijden :)

Uiteraard zit er een biba in de rugzak, hoewel ik het met de dikke 2.8 rubbers op de e-mtb ook vaak wel aandurf om 'm thuis te laten (die binnenbanden wegen ook bijna drie ons :o ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

kermit schreef: do 21 januari 2021, 14:46 Ik zie heel weinig gepruts met tubeless onderweg maar wel met enige regelmaat iemand een lekke biba fixen ;-)

Op de meeste routes in NL is een biba ook prima, maar op de genoemde Voerstreekroute ga je vrijwel zeker je binnenbanden vervloeken. En op een dagtochtje in de Ardennen of op vakantie is het ook wel zo fijn als je niet hoeft te stoppen voor een klein gaatje.
Verder wissel ik niet of nauwelijks banden dus dan is tubeless wel handig.

Wat me eigenlijk het meeste tegenstaat is dat het spul relatief snel verouderd, als je echt zeker wilt zijn van lekbescherming moet je toch drie keer per jaar nieuwe latex erin knikkeren. Wat het ook een vrij dure methode maakt.

Wat ik meestal doe is nieuwe latex erin kort voordat de fiets meegaat op vakantie. Als ik terug ben rijd ik vrijwel alleen NL rondjes en dan laat ik de latex gewoon zitten totdat de band moeilijk gaat doen (lees, irritant snel druk verliest). Eenmaal opgedroogde latex zorgt wel voor een luchtdicht laagje dus zolang je er geen doorn oid in rijdt kun je zo best blijven rijden :)

Uiteraard zit er een biba in de rugzak, hoewel ik het met de dikke 2.8 rubbers op de e-mtb ook vaak wel aandurf om 'm thuis te laten (die binnenbanden wegen ook bijna drie ons :o ).
Dat verouderen is idd hetgeen waar ik het meeste tegenaan hik. Iedere keer weer dat spul erin gooien. :roll:

Ik persoonlijk rijd weinig lek, rijd wel op beide fietsen met vrij dikke en ruwe buitenbanden, kan misschien ook nog wat ermee te maken hebben.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dat verhaal over die Voerstreek heb je al bij Vijlen. Om de haverklap haal je groepjes bikers in waarvan er een zijn fiets op de kop heeft staan vanwege een lekke band. Vuursteen is scherp.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1111
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Het is persoonlijke voorkeur en waar je fietst. Denk niet dat tubeless per definitie beter is of andersom....

Fiets zelf 80% van de tijd niet vaste routes. En kom zo nog wel eens op een pad met nodige doornstruiken, scherpe steentjes, etc. Afgelopen jaar weer meermaals blij geweest met tubeless. Dat ik weer meerdere doorns in de band had zitten. De fiets van mijn vrouw nog niet tubeless gemaakt, maar zij heeft afgelopen jaar geen lekke band gehad. Maakt minder KM-ters en fiets niet van die rare routes zoals ik. Dus die laat ik lekker met tubes verder fietsen..... :wink:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik fiets 'in het seizoen' meerdere keren per week met groepen. Door bossen, paden, tracks, steden etc etc, maar zeker geen rots/steen gedoe etc. Week in week uit dat soort ritten.
Zeker om de week heeft iemand een lekke band en dat is nog nooit een tubeless rijder geweest maar altijd een biba-rijder.

Een ieder moet vooral rijden hoe hij/zij zich het meest comfortabele bij voelt. Statistisch gezien echter kan ik er niet omheen wat ik wekelijks meemaak.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Statistisch geldt alleen hoe vaak je zelf lek rijdt.
Het ligt aan bandenspanning, gewicht erop en soort banden, hoe oud/kaal de banden zijn en aan het seizoen.

Je hebt gelijk wel, hoe groter de groep bv 5 man, hoe eerder de kans dat je stil staat (want je rijdt op hetzelfde terrein/pad en je hebt ongeveer 5 x grotere kans dat iemand uit de groep lek rijdt)
Maar je staat toch niet elke week zelf lek .

Je hebt wel gelijk: doe wat jezelf het meest vertrouwt en gelukkig maakt.
Zelf plak ik altijd de binnenband tijdens een rit, ik rij meestal alleen dus mooi rust momentje.

Ik heb latex getest, na een paar weken kreeg de compressor er met 10 bar niets meer door ventielen......dus ging ik terug naar biba.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

wpee schreef: do 21 januari 2021, 18:35 Ik heb latex getest, na een paar weken kreeg de compressor er met 10 bar niets meer door ventielen......dus ging ik terug naar biba.
Beetje vaseline op de onderkant van de ventielkern smeren voorkomt dit soort grappen :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Willem Altes schreef: do 21 januari 2021, 15:43 Dat verhaal over die Voerstreek heb je al bij Vijlen. Om de haverklap haal je groepjes bikers in waarvan er een zijn fiets op de kop heeft staan vanwege een lekke band. Vuursteen is scherp.
Voerstreek = Meidoorns.
Afbeelding

Wie latex teveel gedoe vindt, rijdt gewoon nog niet vaak genoeg lek...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Cube AIM schreef: do 21 januari 2021, 12:11 Ik heb geen latex maar gel in mijn biba gedaan,werk perfect :-q
Welke gebruik jij?
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Stans, Vittoria en spuitbusjes vd Lidl.
(Maar dat vroeg je niet, en niet aan mij, maar het werkt wel)
Latex in de bina droogt ook minder snel op dan in de buitenband.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Als jullie verse latex erbij gooien, halen jullie dan de oude eruit?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Nope, nieuwe erbij via het ventiel :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dat moet je wel doen. Als je alleen nieuwe erbij knikkert krijg je steeds meer verdund spul.
Ik kiep de oude latex eruit voordat ik er nieuwe in doe. De band helemaal schoonmaken is niet nodig.

Hoewel het per band verschilt hoe de latex er na een paar maanden aan toe is. Bij sommige banden is hij al zowat uitgedroogd, bij andere (met dikkere wangen?) staat er nog een plas vloeistof in.
En soms heb je van die samengeklonterde "kristallen". Handig want die haal je er gemakkelijk uit :D

Overigens zelden tot nooit last van verstopte ventielen. De latex die ik in de band wil doen doe ik in zo'n klein Stan's flesje met tuitje. Dat kun je precies op je ventiel (zonder kern) drukken.
Dat doe je als het ventiel bovenin staat, en terwijl je het flesje aangedrukt houdt draai je het wiel zo dat het ventiel onderin staat. Flesje leegknijpen, klaar. Als je niet te lomp doet mors je geen druppel...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie