Terug naar de binnenband
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, werkt goed.
Voor sommigen best of both worlds.
Lekbestendig zonder geklieder (tot je een snakebite rijdt).
Makkelijk banden wisselen.
En de latex blijft in een binnenband langer goed dan in een buitenband.
Maar ook wat extra gewicht...
Voor sommigen best of both worlds.
Lekbestendig zonder geklieder (tot je een snakebite rijdt).
Makkelijk banden wisselen.
En de latex blijft in een binnenband langer goed dan in een buitenband.
Maar ook wat extra gewicht...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Let op: aanname. Wel een redelijk onderbouwde:Cees82 schreef: ↑zo 21 maart 2021, 20:12Ik lees al een tijdje mee in dit topic en wat ik er tot nog toe uit haal, is dat het verschil in rolweerstand misschien zo klein is, dat je het niet of nauwelijks merkt. Maar wat het gebruik van een bb voor voordeel oplevert tov tubeless is mij nog steeds niet duidelijk.
Lars TB schreef: ↑zo 14 maart 2021, 22:53 En ik ben het niet met een hoop van het andere theoretisch geneuzel oneens, maar ook daar lijken in de praktijk wel wat meer zaken bij te komen kijken.
Toch wil ik Aurelius hierbij weer een beetje in ere herstellen: als licht mannetje ervaart hij zaken inderdaad anders. Ik denk dat het met banden zeker ook zo werkt. Dat kan iedereen zelf merken. Een dikke of dunne biba voelt inderdaad anders aan, meer of minder soepel bijvoorbeeld. Een dh-karkas is duidelijk stugger en een niet-tubeless buiba met latex biba is hyper soepel. Los van de rolweerstandverschillen (die vrijwel niemand ook hier waarneemt!) levert dat een ander rij- en stuurgedrag op. Met dezelfde bandenspanning kan die te soepele setup voor een 85 kg een berg onzekerheid geven in de vorm van zwabberen in de bochten. Maar een Aurelius heeft daar misschien geen last van en profiteert misschien zelfs in de vorm van extra grip. Terwijl een 105 kg rijder zelfs zwabberen ervaart bij rechtdoor rijden, zelfs bij verhoogde bandendruk.
Ook banden moet je dus 'op maat' beschouwen. Dat de velgbreedte een rol speelt is inmiddels ook wel duidelijk. Maar zo kan het dus zijn dat een band met latex net dat tikje soepeler is zodat die onder een bepaalde rijder meer gaat zwabberen. En een dikkere binnenband juist zorgt voor de stabiliteit en extra vertrouwen en daarmee meer snelheid. Moeilijk te meten, wel te merken!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Op zich is de zijdelingse stijfheid van een binnenband natuurlijk niet zoveel. Maar als hij door de druk in de binnenband goed tegen de buitenband aan wordt gedrukt dan gaat het misschien als één stijf onderdeel werken:
Voorbeeldje uit normale mechanica
Een balk die op buiging wordt belast heeft bijvoorbeeld stijfheid 10. Leg je er een tweede eenzelfde balk op dan wordt de gecombineerde stijfheid 20
Las je de twee aan elkaar vast, dan wordt de stijfheid niet 20, ook niet 40 maar 2^3 keer zo groot is dus 80.
Als de binnenband los van de buitenbland blijft (lading talkpoeder tussen binnen/buitenband) dan heb ik mijn twijfels over dat je dat verschil kunt voelen. Maar LarsTB voelt wel vaker verschillen die anderen niet voelen.
Als hij lekker verkleefd is (wie heeft er geen binnenband uit een buitenband gehaald die er echt met geweld uitgetrokken moet worden) dan wordt het misschien anders. Dus wil je van dit effect maximaal gebruik maken dan maar een lading solutie in de buitenband gooien
Hetzelfde heb ik dan wel weer met racebanden. Een vers opgepompte band (van 1 bar naar 6-7 bar) voelt soepeler als een band die de hele tijd net de verloren druk bijgepompt wordt. Ik denk dat daar hetzelfde principe aan vooraf gaat. Daarom gooi ik ook altijd een lading talkpoeder in de buitenband voordat de binnenband er in gaat. Ook bij de MTB als ik een buitenband weer eens niet tubeless krijg of wil krijgen.
Voor wedstrijden ed en zeker bij klinkerparcoursen ging de druk er ook af, en dan kon ik ook meteen even steentjes peuteren en weer er op. Weten jullie ook meteen de reden hoe ik hierachter ben gekomen. Maar misschien is het ook wel een soort van "ding voor een wedstrijd geweest" en was ik daar heilig overtuigd van. En dan willen metingen door testpersonen nog wel eens zwaar vertroebelt worden (en ik ben misschien wel niet beter dan de rest)
Voorbeeldje uit normale mechanica
Een balk die op buiging wordt belast heeft bijvoorbeeld stijfheid 10. Leg je er een tweede eenzelfde balk op dan wordt de gecombineerde stijfheid 20
Las je de twee aan elkaar vast, dan wordt de stijfheid niet 20, ook niet 40 maar 2^3 keer zo groot is dus 80.
Als de binnenband los van de buitenbland blijft (lading talkpoeder tussen binnen/buitenband) dan heb ik mijn twijfels over dat je dat verschil kunt voelen. Maar LarsTB voelt wel vaker verschillen die anderen niet voelen.
Als hij lekker verkleefd is (wie heeft er geen binnenband uit een buitenband gehaald die er echt met geweld uitgetrokken moet worden) dan wordt het misschien anders. Dus wil je van dit effect maximaal gebruik maken dan maar een lading solutie in de buitenband gooien
Hetzelfde heb ik dan wel weer met racebanden. Een vers opgepompte band (van 1 bar naar 6-7 bar) voelt soepeler als een band die de hele tijd net de verloren druk bijgepompt wordt. Ik denk dat daar hetzelfde principe aan vooraf gaat. Daarom gooi ik ook altijd een lading talkpoeder in de buitenband voordat de binnenband er in gaat. Ook bij de MTB als ik een buitenband weer eens niet tubeless krijg of wil krijgen.
Voor wedstrijden ed en zeker bij klinkerparcoursen ging de druk er ook af, en dan kon ik ook meteen even steentjes peuteren en weer er op. Weten jullie ook meteen de reden hoe ik hierachter ben gekomen. Maar misschien is het ook wel een soort van "ding voor een wedstrijd geweest" en was ik daar heilig overtuigd van. En dan willen metingen door testpersonen nog wel eens zwaar vertroebelt worden (en ik ben misschien wel niet beter dan de rest)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4331
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Ik heb eens een plaatje gezien dat de druk die een biba op de buitenband uitoefent anders is dan tubeless. Maar ik kan het niet meer vinden.
Was dacht ik een plaatje van Reynolds.
Weet je wat het is, het is zelden zwart/wit.
Een schwalbe lightskin rijd misschien wel beter met binnenband en zorgt ervoor dat de band juist niet teveel vervormt.
Terwijl met een wat stevigere band dit juist niet fijn is.
Een band is altijd een compromis!
En dan nog eens wat je persoonlijk wenst. Het is bijna een discussie voeren over welke muziek goed of mooi is.
Was dacht ik een plaatje van Reynolds.
Weet je wat het is, het is zelden zwart/wit.
Een schwalbe lightskin rijd misschien wel beter met binnenband en zorgt ervoor dat de band juist niet teveel vervormt.
Terwijl met een wat stevigere band dit juist niet fijn is.
Een band is altijd een compromis!
En dan nog eens wat je persoonlijk wenst. Het is bijna een discussie voeren over welke muziek goed of mooi is.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2643
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Dat weet ik wel zekerCube-Elite schreef: ↑di 23 maart 2021, 09:34 Ik heb eens een plaatje gezien dat de druk die een biba op de buitenband uitoefent anders is dan tubeless.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 23 november 2006, 23:24
Voor diegenen die op zoek zijn naar wat meer onderbouwing van de hele discussie:
Opstellingen voor het meten van banden (waaronder 1 van ons eigen TNO):
https://coek.info/pdf-tire-steady-state ... ties-.html
Metingen (helaas vele wat ouder) van een velomobiel-enthousiast, beter onderbouwd dan de meeste drum testen, niet MTB specifiek en vrijwel niet tubeless, maar wel de moeite van het lezen waard:
http://wimschermer.blogspot.com/search/label/bandentest
En twee interessante van een bandenleverancier:
https://www.renehersecycles.com/myth-16 ... is-faster/
https://www.renehersecycles.com/myth-7- ... ll-faster/
De laatste twee zijn interessant, omdat ze de berijder zien als deel van de rolweerstand. Als je op 10 bar bandjes met klapperende kaken zit, dan absorberen die kaken ook energie....
Distilleer er zelf je mening uit, de mijne geef ik even niet.
Opstellingen voor het meten van banden (waaronder 1 van ons eigen TNO):
https://coek.info/pdf-tire-steady-state ... ties-.html
Metingen (helaas vele wat ouder) van een velomobiel-enthousiast, beter onderbouwd dan de meeste drum testen, niet MTB specifiek en vrijwel niet tubeless, maar wel de moeite van het lezen waard:
http://wimschermer.blogspot.com/search/label/bandentest
En twee interessante van een bandenleverancier:
https://www.renehersecycles.com/myth-16 ... is-faster/
https://www.renehersecycles.com/myth-7- ... ll-faster/
De laatste twee zijn interessant, omdat ze de berijder zien als deel van de rolweerstand. Als je op 10 bar bandjes met klapperende kaken zit, dan absorberen die kaken ook energie....
Distilleer er zelf je mening uit, de mijne geef ik even niet.
Die “pendeltest” is een zeer onnatuurlijke beweging voor een fietsband. Je fietst toch niet steeds anderhalve meter voor- en weer achteruit?merijnwijnen schreef: ↑zo 28 maart 2021, 19:41Metingen (helaas vele wat ouder) van een velomobiel-enthousiast, beter onderbouwd dan de meeste drum testen, niet MTB specifiek en vrijwel niet tubeless, maar wel de moeite van het lezen waard:
http://wimschermer.blogspot.com/search/label/bandentest
Vorsprung durch Pedantik.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5580
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
De laatste tijd niet meer maar als straks de horeca weer open gaat.
Nu ga je weer lekker kort door de bocht.
Velen plempen divers materiaal op hun fiets, voelen geen verschil maar vragen zich wel af waarom ze sneller of langzamer zijn. Anderen zijn zich iets bewuster van wat ze waarnemen en daarbij kun je jezelf ook oefenen in waarnemen! (Aanrader! ).
Maar deze is vrij simpel: hele groepen hier roepen dat een binnenband meer materiaal is en dat er wel verschil moet zijn. Weliswaar als bewijs voor extra weerstand, maar die bewering komt dus niet direct van mij. Ik ga er alleen op door.
En nu zal vrijwel iedereen het verschil kunnen voelen tussen een lekker soepel, lichtgewicht xc-bandje en een dh-band met stevig karkas. Of het verschil tussen 2 bar of 1.3 bar in je band. En als je dan wat dingen naast elkaar probeert, dan ga je merken dat kleinere verschillen ook merkbaar zijn. Misschien voel je ze niet direct, maar het vertaalt zich wel in meer of minder controle. En op dat laatste moeten hele volksstammen gewezen worden. Door lui die er wel verstand van hebben of juist bezig zijn met prestatieverbeteringen van het materiaal en de rijder. Anderen vinden het blijkbaar best en zetten de rem op vooruitgang.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Erwin.vL
- Mountainbike Junk
- Berichten: 318
- Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
- Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max
Dit vind ik één van de beste opmerkingen in dit draadje.Cube-Elite schreef: ↑di 23 maart 2021, 09:34 Een band is altijd een compromis!
En dan nog eens wat je persoonlijk wenst. Het is bijna een discussie voeren over welke muziek goed of mooi is.
Real men think straight and flat are boring
Tenzij het een eenmans band is!Erwin.vL schreef: ↑ma 29 maart 2021, 11:43Dit vind ik één van de beste opmerkingen in dit draadje.Cube-Elite schreef: ↑di 23 maart 2021, 09:34 Een band is altijd een compromis!
En dan nog eens wat je persoonlijk wenst. Het is bijna een discussie voeren over welke muziek goed of mooi is.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Of een signature-tyre
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
In dat opzicht; over gebrek aan smaak valt niet te twisten!!Erwin.vL schreef: ↑ma 29 maart 2021, 11:43Dit vind ik één van de beste opmerkingen in dit draadje.Cube-Elite schreef: ↑di 23 maart 2021, 09:34 Een band is altijd een compromis!
En dan nog eens wat je persoonlijk wenst. Het is bijna een discussie voeren over welke muziek goed of mooi is.
Ik ben ook niet zo fijn gevoelig. Mijn vrouw voelt vaak 3-4 weken eerder dan mij als er iets met onze auto aan de hand is.. .... waar ik de eerste 3-4 × dacht:
"vrouwen"..... weet ik nu wel beter :.
Maar het verschil tussen 1.0 bar, waar ik normaal mee rij, en 0.9, dat merk ik wel, omdat mijn banden dan zijdelings gaan rollen in bochten. Maar zou het verschil in zijdelings stijfheid daar ook niet mee te maken kunnen hebben; ik zou het nooit in mijn hoofd halen om met biba op zo'n lage druk te rijden? Pomp dus op een band met biba altijd (uit Angst?) Meer druk erin.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022