Terug naar de binnenband

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Rij nog met mijn ‘winter-set-up’, nobby Nick voor en achter, tubeless vanwege minder/niet lekrijden en een grip joh! Repack parcoursen, zand ondergrond,urban trappetjes op en af... en yep, vast wel wat meer rolweerstand maar boeiuhh, goed voor de beenspieren :-q

Als het weer wat droger word weer de rockrazor achter en knallen maar!

Pas geleden een kapot ventiel, latex eruit gegooid en bb erin. Ik voelde werkelijk geen verschil in weerstand maar had wel het onbehaaglijke gevoel dat ik bij iedere wortel een snakebite zou krijgen. Thuis de boel maar weer snel omgebouwd :lol:
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Mad Wally schreef: di 16 maart 2021, 12:05 De Rocket Ron is zoals de naam al zegt een lichtlopende XC band...
Dat weet ik toch helemaal niet..... :D
Werd onlangs tegen mij gezegd dat er wel banden zijn met minder rolweerstand :-?
P@trick schreef: di 16 maart 2021, 19:14 Rij nog met mijn ‘winter-set-up’, nobby Nick voor en achter, tubeless vanwege minder/niet lekrijden en een grip joh! Repack parcoursen, zand ondergrond,urban trappetjes op en af... en yep, vast wel wat meer rolweerstand maar boeiuhh, goed voor de beenspieren :-q

Als het weer wat droger word weer de rockrazor achter en knallen maar!

Pas geleden een kapot ventiel, latex eruit gegooid en bb erin. Ik voelde werkelijk geen verschil in weerstand maar had wel het onbehaaglijke gevoel dat ik bij iedere wortel een snakebite zou krijgen. Thuis de boel maar weer snel omgebouwd :lol:
Precies dat!
Real men think straight and flat are boring :-D
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Erwin.vL schreef: di 16 maart 2021, 21:10
Mad Wally schreef: di 16 maart 2021, 12:05 De Rocket Ron is zoals de naam al zegt een lichtlopende XC band...
Dat weet ik toch helemaal niet..... :D
Werd onlangs tegen mij gezegd dat er wel banden zijn met minder rolweerstand :-?
Ja, dat klopt. De continental grand prix 5000 heeft doorgaans wat minder rolweerstand. Maar dat maakt de Rocket Ron nog geen grove band :winkie:

Had Hans Teeuwen niet een mooie bijdrage geschreven in de trant van; wat moet ik moet mijn fiets in de lockdown? Gisterenavond kon ik niet hardlopen, dus heb mijn wielen maar tubeless gemaakt. Van het weekend maar eens proberen op de trails.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Hebben de nieuwe biba’s nog verandering gezorgd? Namen even niet paraat maar lichter van gewicht en ‘lekbestendiger’.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Tubolito's en de Schwalbe Aerothan enzo?
Ze zijn lichter dan butyl binnenbandjes, voor de rest lees ik vooral over kwetsbaarheid en niet tot nauwelijks te repareren.

Oja, en natuurlijk het puntje waar het in dit topic vooral over gaat: de rolweerstand is zo laag dat je er eigenlijk meteen een voorraadje van aan zou moeten leggen en al je fietsen ombouwen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Is er al een gestandaardiseerd ISO/IEC parcours waarop we het vermogensverlies van fiets/aandrijving kunnen meten ... Probeer zelf meer te springen en dan is rolweerstand nog ingewikkelder omdat je delen van het plezier niet rolt ... zou misschien kunnen meten hoeveel energie er in gaat en hoeveel snelheid dit oplevert en dan dezelfde fiets en andere banden er op en vergelijken.
Lekker fietsen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: ma 15 maart 2021, 09:14 Maar de subjectieve conclusies dat het niet waar is is zeggen dat de natuurwetten opeens niet meer opgaan en daar heb ik moeite mee.
Je draait het nu om: ik ontken ook niet dat er theoretisch meer weerstand is, ik zeg alleen dat die weerstand zo minimaal is dat niemand er iets van merkt. En dat de testen die de toename in weerstand zouden bewijzen volledig onbetrouwbaar zijn.

En neem het 1 stap verder door te zeggen dat het zomaar zo kan zijn dat de toevoeging van een binnenband zelfs een voordeel op zou kunnen leveren die de toename in weerstand meer dan volledig teniet doet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Lars TB schreef: zo 21 maart 2021, 13:04
Mad Wally schreef: ma 15 maart 2021, 09:14 Maar de subjectieve conclusies dat het niet waar is is zeggen dat de natuurwetten opeens niet meer opgaan en daar heb ik moeite mee.
Je draait het nu om: ik ontken ook niet dat er theoretisch meer weerstand is, ik zeg alleen dat die weerstand zo minimaal is dat niemand er iets van merkt. En dat de testen die de toename in weerstand zouden bewijzen volledig onbetrouwbaar zijn.

En neem het 1 stap verder door te zeggen dat het zomaar zo kan zijn dat de toevoeging van een binnenband zelfs een voordeel op zou kunnen leveren die de toename in weerstand meer dan volledig teniet doet.
Welk voordeel zou dat kunnen zijn dan?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cees82 schreef: zo 21 maart 2021, 14:36
Lars TB schreef: zo 21 maart 2021, 13:04

Je draait het nu om: ik ontken ook niet dat er theoretisch meer weerstand is, ik zeg alleen dat die weerstand zo minimaal is dat niemand er iets van merkt. En dat de testen die de toename in weerstand zouden bewijzen volledig onbetrouwbaar zijn.

En neem het 1 stap verder door te zeggen dat het zomaar zo kan zijn dat de toevoeging van een binnenband zelfs een voordeel op zou kunnen leveren die de toename in weerstand meer dan volledig teniet doet.
Welk voordeel zou dat kunnen zijn dan?
Lees nog effe terug...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hhhmmm 23 bladzijden over tubeless vs biba, repeat until .....

Maar heeft iemand door de mix van meningen en informatie in dit topic zijn banden set-up aangepast?

Mag beide kanten op, ik gebruik tubeless en biba door elkaar vwhwi.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Heckler40 schreef: zo 21 maart 2021, 16:45 Maar heeft iemand door de mix van meningen en informatie in dit topic zijn banden set-up aangepast?
Ik gok van niet, maar het gaat al het gros van die 23 pagina's meer over 'gelijk halen' m.b.t. eventuele minimale verschillen in rolweerstand dan over de werkelijke argumenten waarom de meesten kiezen voor tubeless of binnenband. (en da's naar mijn mening lekbestendigheid vs. 'geklieder' met latex)
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nee ik heb niets aangepast.....voor mij is dat totaal niet nodig :D ....omdat TS zijn probleem bij het lek rijden van zijn TL band, een half uur in de kou heeft moeten prutsen om zijn TL gedemonteerd te krijgen en daarna pas de BB kon monteren, en ook bij het vervolgen van zijn Ride eigenlijk geen verschil kon merken tussen het rijden met TL of BB setup....
Maar om een lang verhaal kort te houden :D ....hier bij mij is het nooit zo koud dat ik met het zelfde probleem ik zet het er nog maar ff bij (koude vingers) zou komen te staan :-D ik zou eerder de schaduw moeten opzoeken voor dergelijke problemen op te lossen onderweg :lol: :-q
Laatst gewijzigd door Mario070 op zo 21 maart 2021, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Lars TB schreef: zo 21 maart 2021, 14:59
Cees82 schreef: zo 21 maart 2021, 14:36

Welk voordeel zou dat kunnen zijn dan?
Lees nog effe terug...
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en wat ik er tot nog toe uit haal, is dat het verschil in rolweerstand misschien zo klein is, dat je het niet of nauwelijks merkt. Maar wat het gebruik van een bb voor voordeel oplevert tov tubeless is mij nog steeds niet duidelijk.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Heckler40 schreef: zo 21 maart 2021, 16:45
Maar heeft iemand door de mix van meningen en informatie in dit topic zijn banden set-up aangepast?
Ja. Ik heb mijn binnenbanden tubeless gemaakt.
Plaats reactie