Terug naar de binnenband

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dus daar stond ik in de kou te prutsen.

Een redelijk groot gat in mijn tubeless band veroorzaakt door een scherp kiezelsteentje die er nog half in zat en dat kon de sealant helaas niet dichten. Dit was mijn eerste lek met een tubeless band en meteen viel mijn hele droom in duigen.

Dat betekende maar één oplossing; binnenbandje plaatsen.

Maar probeer maar eens met koude vingers dat tubeless ventieltje goed uit je velg te krijgen. Dus hè hè... Na een half uur zat ik weer op de fiets. Met binnenband. Het verschil met tubeless rijden viel me eigenlijk best wel mee.

Ik denk dat ik het binnenbandje maar lekker laat zitten voortaan...
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Goede kans dat je hiermee in een paar min weer op pad was geweest?

https://www.futurumshop.nl/lezyne-class ... 0cQAvD_BwE
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Tubeless is ook niet heilig. Maar rij er nu al jaren op rond. In die tijd twee keer een binnenband er in moeten doen. Één keer 17 Km moeten lopen omdat ik geen binnenbandje mee had. En één keer met een ty-rap om de band en steeds bij pompen terug gekomen bij de camping. (Vreselijk strakke Ryde & Schwalbe combinatie waar ik geen zin in had om mee te klooien bij 37 graden in de Limburgse zon) Grote snee doe je niks meer mee, maar over het algemeen rij je gewoon door waar een binnenband al lang de moet had opgegeven. Prop er in werkt inderdaad prima. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over de No Tubes dart. Zit nog steeds in de Rocket Ron van mijn hardtail er rij daar nog vrolijk mee rond.

https://www.notubes.com/dart
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Stunning schreef: za 16 januari 2021, 00:32 ... Dit was mijn eerste lek met een tubeless band en meteen viel mijn hele droom in duigen....
On a positive note; Ik denk dat je stiekem al meerdere keren een lek gehad hebt ... maar dat je dat nooit gemerkt hebt omdat die steeds gedicht werden.

Maar een vervelend gat ... blijft een vervelend gat inderdaad. Zo'n plug-setje biedt 9 vd 10 keer uitkomst.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik zit inmiddels bijna 8 jaar op de mtb, heb er inmiddels 10K opzitten volgens mij, rij op lage bandendruk, en heb 2x een biba lekgereden: Op de Posbank, en Kwint. Na 5 minuten was ik weer op pad.
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Ik zie de voordelen van een tubeless wiel ook niet echt. Rij al 4 jaar met deze fiets (met biba’s ) en nog geen lek gehad.
Er is in gewicht nauwelijks voordeel en door het zwaardere tubelessventiel heb je ook nog eens onbalans in je wiel.






:)

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Nou, dan gewoon met de biba blijven rijden natuurlijk. Gewoon doen waar je je fijn bij voelt. Uiteindelijk gaat het alleen daar om.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Het is sterk afhankelijk van de regio waar je rijdt. Hier in't Oost'n weinig last van scherpe stenen en doornen. De tracks zijn hier prima schoon. Dus weinig last van vaak lek. Dit betekent voor mij met binnenbanden rijden. Op de limiet naar Kom's rijd ik ook niet dus die 0,02bar extra in de band kan ik wel hebben.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik denk dat het voor Nederland niet veel uitmaakt of je met of zonder binnenband rijd. echt veel obstakels zijn er niet, dus kun je al met een lagere druk rijden. ik was er alleen klaar mee dat ik in een redelijk lange stijle afdaling 2x een bb moest vervangen vanwege het schuren van de bb. er zaten gewoon slijtplekken op de bb. maar ik heb in de bergen er altijd wel 2 mee :wink:
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep... ligt maar net aan je ondergrond.
Zuid-L, Voerstreek, veel meidoorn en vuursteen, heerlijk, tubeless!
Haalde tot 18(!) doornen uit een band. Scheelde dus 18x een bandje wisselen.
En er is geen gat dat tot nu toe niet te dichten was met een plug, gelukkig.
Daarnaast minder stootlek op hoge snelheid op stevige afdalingen bij lagere druk. Tikkie lichter dan biba... voor mij geen biba’s meer (wel altijd een reservebandje mee voor noodgevallen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Idem hier, biba heb ik bij me maar is een noodoplossing voor me.
Heb laatst eens een bandje wat ik tubeless gereden had schoongemaakt (latex volledig van de band verwijderd) en later weer gemonteerd. Bij oppompen op 3 plekken lek en daar had ik nog nooit iets van gemerkt. :-q
Het heeft allebei voor- en nadelen maar voor mij overheersen de voordelen. Ieder z'n ding.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Knakworstkweker

Nog nooit tubeless gereden omdat er geen noodzaak was.

De meeste routes hier zijn 'schoon' en rij je nagenoeg nooit lek door dingen op de route.

Stootlekken natuurlijk wel, maar dat ligt aan de druk waarmee je rijdt en je techniek.

Pasgeleden de BiBa voor moeten wisselen omdat er op de zijkant een miniscuul gaatje zat (waarschijnlijk iets geraakt op de zijkant) en met een tubeless band was het waarschijnlijk gewoon afgedicht.

Voor die 1 à 2 keer per jaar dat ik een band moet wisselen zal het me wel gezegend zijn.

Ik rij met BiBa achter op 1,7 bar en voor op 1.3, bevalt prima i.c.m. een tubeless buitenband.
schultzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 24 oktober 2007, 23:09

paulus1981 schreef: za 16 januari 2021, 00:35 Goede kans dat je hiermee in een paar min weer op pad was geweest?

https://www.futurumshop.nl/lezyne-class ... 0cQAvD_BwE
Dan was je binnen een minuut weer op pad geweest, als je tenminste al een vetertje in het tooltje had zitten

De meesten gaan tubeless maar verdiepen zich (of zijn zich niet bewust) niet in de andere reparatie materialen/tooltjes die nodig zijn.

Rij nu ongeveer 40K tubeless, tooltje 4x nodig gehad (3 in de Pyreneeën, 1x in de Ardennen (of zuid limburg dat ben ik vergeten)) altijd binnen een minuut weer onderweg geweest en meestal hoefde ik zelfs niet bij te pompen
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

In Nederland rij ik bijna altijd met bb; makkelijk wisselen van banden, ik rij toch niet met superlage druk want dat gezwabber hou ik niet zo van, die paar gram op een fiets van 12,5 kilo boeit ook niet, en je rijdt hier toch bijna nooit lek. Ga ik naar het buitenland dan gaat de BB eruit en komt er een cushcore in het achterwiel en gaan ze tubeless, dan heeft het gewoon bewezen voordeel.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

bartsince1975 schreef: za 16 januari 2021, 14:30 In Nederland rij ik bijna altijd met bb; makkelijk wisselen van banden, ik rij toch niet met superlage druk want dat gezwabber hou ik niet zo van, die paar gram op een fiets van 12,5 kilo boeit ook niet, en je rijdt hier toch bijna nooit lek. Ga ik naar het buitenland dan gaat de BB eruit en komt er een cushcore in het achterwiel en gaan ze tubeless, dan heeft het gewoon bewezen voordeel.
Vind je het wisselen dan niet ook gedoe? Of gaat er voor buitenland ook wat groverd op, dan snap ik het wel.
Plaats reactie