Terug naar de binnenband

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 maart 2021, 18:06 Maar zullen we weer terug gaan naar de binnenband?
Of althans de discussie Wel of Geen binnenband?
De discussie wel of geen binnenband is sterk gerelateerd aan de vraag of het lichter rolt. Aangezien dit een heikel punt is is de discussie hoe je dit betrouwbaar zou kunnen testen erg relevant.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar de testmethode is nu besproken en ontoereikend bevonden.
We meten iets, maar niet precies.

Dus als we nu stellen dat je met tubeless iets minder rolweerstand hebt, dan kunnen we het verder over de andere voor- en nadelen hebben, de lusten en de lasten, en natuurlijk de persoonlijke voorkeur (en het waarom achter die voorkeur).
Dan is de discussie weer leuk voor iedereen. En leerzaam.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 maart 2021, 20:21
bongo schreef: ma 15 maart 2021, 19:24 Ik heb nog een litertje Stans staan, ongeopend. En dat laat ik nu maar even zo :-D :-q
Verkopen nu het nog vloeibaar is ;)
Is wel de Race variant van Stans, wetenschappelijk bewezen de sealant met de laagste rolweerstand, zeker als je er meer inkiepert dan aanbevolen :-q :bier:
Gaat dus niet de verkoop in :tong
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Mad Wally schreef: ma 15 maart 2021, 20:21De discussie wel of geen binnenband is sterk gerelateerd aan de vraag of het lichter rolt.
Op een MTB in het terrein is dat echt kolder. Rolweerstand is nagenoeg volledig irrelevant. Dan kun je je beter druk maken over de relatieve invloed op je acceleratievermogen. Kun je ook minstens vijf pagina’s over bakkeleien, hoor.
Vorsprung durch Pedantik.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Alien schreef: ma 15 maart 2021, 21:43
Mad Wally schreef: ma 15 maart 2021, 20:21De discussie wel of geen binnenband is sterk gerelateerd aan de vraag of het lichter rolt.
Op een MTB in het terrein is dat echt kolder. Rolweerstand is nagenoeg volledig irrelevant. Dan kun je je beter druk maken over de relatieve invloed op je acceleratievermogen. Kun je ook minstens vijf pagina’s over bakkeleien, hoor.
Ja tuurlijk joh
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Wil je lage rolweerstand? Hier:

Afbeelding

19mm breed, max. 16bar, black chili, profielloos. Zo‘n beetje het summum op lage-rolweerstand-gebied. 's Kijken hoe snel je daarmee bent op de MTB-route!
Vorsprung durch Pedantik.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

En doe je in een racefietsbandje dan wel of geen latex? :winkie:
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Hangt van 't bandje af.

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Als je vrienden je niet eens meer uit de kroeg willen rollen, dan heb je pas rolweerstand. :bier:
anders ga ik wel op de fiets
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

HuibMM schreef: ma 15 maart 2021, 23:01 Als je vrienden je niet eens meer uit de kroeg willen rollen, dan heb je pas rolweerstand. :bier:
Wat is een kroeg ook alweer?
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Ik moet zeggen dat ik de hele discussie over rolweerstand niet zo begrijp.
Volgens mij zijn we allemaal aan het MTB-en omdat we dat leuk vinden en ( wellicht, in mijn geval zeker ) een beetje fit te zijn/blijven/worden.
Wat maakt dat kleine beetje meer of minder rolweerstand dan uit. Ik rijd met Rocket Ron voor en achter, zal ongetwijfeld meer rolweerstand hebben. Dan word ik dus iets sneller moe, is intensievere training... :wink: Maar afgelopen weekend op een nat en blubberig stuk kon ik tempo houden waar anderen de grip kwijt waren en geen snelheid konden houden. Zo heeft elk nadeel zijn voordeel.....
Real men think straight and flat are boring :-D
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Erwin.vL schreef: di 16 maart 2021, 11:00 Ik moet zeggen dat ik de hele discussie over rolweerstand niet zo begrijp.
Volgens mij zijn we allemaal aan het MTB-en omdat we dat leuk vinden en ( wellicht, in mijn geval zeker ) een beetje fit te zijn/blijven/worden.
Wat maakt dat kleine beetje meer of minder rolweerstand dan uit. Ik rijd met Rocket Ron voor en achter, zal ongetwijfeld meer rolweerstand hebben. Dan word ik dus iets sneller moe, is intensievere training... :wink: Maar afgelopen weekend op een nat en blubberig stuk kon ik tempo houden waar anderen de grip kwijt waren en geen snelheid konden houden. Zo heeft elk nadeel zijn voordeel.....
De Rocket Ron is zoals de naam al zegt een lichtlopende XC band...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Erwin.vL schreef: di 16 maart 2021, 11:00 Volgens mij zijn we allemaal aan het MTB-en omdat we dat leuk vinden en ( wellicht, in mijn geval zeker ) een beetje fit te zijn/blijven/worden.
Wat maakt dat kleine beetje meer of minder rolweerstand dan uit.
Wat ook onderdeel van de hobby is dat je je verdiept in de kennis en oeverloze en nutteloze discussies voert met lotgenoten over het wel en wee van nieuwe commerciële vondsten. Bovendien neem ik mezelf en mijn rondetijden dusdanig serieus dat dit ook een uiterst serieus topic behoort te zijn. Er kan maar één king of the hill of weekend warriors zijn!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Het heeft even geduurd maar na 22 pag beginnen de meest zinvolle reacties toch eindelijk los te komen :D
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: di 16 maart 2021, 12:05
Erwin.vL schreef: di 16 maart 2021, 11:00 Ik moet zeggen dat ik de hele discussie over rolweerstand niet zo begrijp.
Volgens mij zijn we allemaal aan het MTB-en omdat we dat leuk vinden en ( wellicht, in mijn geval zeker ) een beetje fit te zijn/blijven/worden.
Wat maakt dat kleine beetje meer of minder rolweerstand dan uit. Ik rijd met Rocket Ron voor en achter, zal ongetwijfeld meer rolweerstand hebben. Dan word ik dus iets sneller moe, is intensievere training... :wink: Maar afgelopen weekend op een nat en blubberig stuk kon ik tempo houden waar anderen de grip kwijt waren en geen snelheid konden houden. Zo heeft elk nadeel zijn voordeel.....
De Rocket Ron is zoals de naam al zegt een lichtlopende XC band...
Ja da's makkelijk praten. Met RoRo zit je helemaal onderaan kwa rolweerstand. Misschien dat een Racing Ralph als achterband nog winst op levert.
En dan zeggen dat wij niet mogen zeuren :kiss:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie