Terug naar de binnenband

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

kermit schreef: ma 15 maart 2021, 13:12 Mogen we wel concluderen dat er wellicht enig verschil in rolweerstand is tussen tubeless en met binnenband, maar dat dat verschil in de praktijk verwaarloosbaar is en er dus andere meer valide redenen zijn om voor het een dan wel het ander te kiezen?

Dat is in elk geval de conclusie die ik al jaren geleden voor mezelf getrokken heb ;-)
En waarom ik op bepaalde fietsen voor tubeless kies, en op andere voor een binnenband...
Die conclusie ben ik het wel mee eens.
Persoonlijk voel ik tegenwoordig wel meer dingen niet die anderen hier wel voelen.
Verschil in rolweerstand (en grip) tussen een Thunder Burt en Hans Dampf voel ik nog wel trouwens :winkie:

Maar wat ik voel staat los van de principiële discussie waarbij het blijkbaar draait om de minieme verschillen.
Als bandenfabrikant zou ik heel zeker een representatieve testmethode willen hebben om eigenschappen zoals rolweerstand te meten.
En wij als gebruikers moeten getallen willen zien die 'rollen' uit een genormaliseerd, representatief meetsysteem.
Zó kunnen we dan kiezen tussen de producten van de diverse bandenboeren.
En dan denk ik dat die rol achter het linkje van Dice een stap in de goeie richting is, vlak op zo'n transportband zou dan nog weer beter zijn omdat de vervorming van het loopvlak beter klopt met de werkelijkheid.

Een jaar of anderhalf geleden bezweek ik onder de sociale druk en ging ook tubeless.
Nog geen spijt van maar hoop niet dat het ooit gebeurd dat ik onderweg met zo'n band moet gaan wisselen, dan voel ik me toch aardig de sigaar.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo lang die principiële discussie over minieme verschillen die blijkbaar (nog?) niet bewijsbaar zijn gaat raak je nooit uitgediscussieerd...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Blijkbaar.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Jan Willem schreef: ma 15 maart 2021, 10:13 Waarom is er geen Willie Wortel in de zaal die op het idee komt om te gaan stoeien met zoiets als basis:
Omdat bij dat ding de wrijving tussen de mat en de plaat eronder toeneemt als een band harder is. Dat is helemaal niet meer te meten. Laat staan als dan de band warm wordt en zachter wordt.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Je kunt ook de reactiekrachten in de wielas meten en dan is de loopband er alleen voor om de beweging aan te brengen

OP die manier kun je ook een karretje maken met drie wielen, twee wielen over een stalen rail, en het derde wiel over de strook zand, keien of wat dan ook en op de as daarvan de krachtopnemer die de voortduwkrachten meet.
Dan zit je iig niet meer te klooien met een tegenwiel
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: ma 15 maart 2021, 13:12Mogen we wel concluderen dat er wellicht enig verschil in rolweerstand is tussen tubeless en met binnenband, maar dat dat verschil in de praktijk verwaarloosbaar is en er dus andere meer valide redenen zijn om voor het een dan wel het ander te kiezen?
Van mij mag je. En ik doe lekker met je mee.

Overigens is het heerlijk ironisch, dat juist in de MTB-wereld, waar tubeless (vooralsnog) het meestvoorkomend is, én de rolweerstand de minste rol (ha!) speelt, deze discussie steeds weer gevoerd moet worden.
Vorsprung durch Pedantik.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Marke schreef: ma 15 maart 2021, 15:49 Je kunt ook de reactiekrachten in de wielas meten en dan is de loopband er alleen voor om de beweging aan te brengen

OP die manier kun je ook een karretje maken met drie wielen, twee wielen over een stalen rail, en het derde wiel over de strook zand, keien of wat dan ook en op de as daarvan de krachtopnemer die de voortduwkrachten meet.
Dan zit je iig niet meer te klooien met een tegenwiel
Volgens mij is het effect van de diameter van een rol van een meter of meer diameter echt niet zo groot. Een trainer drijf je aan met een rol van 5 of 6 cm!

Wel zou ik het heel interessant vinden wanneer er inderdaad onregelmatigheden op de rol zouden worden aangebracht en het wiel niet vast zou staan maar belast met een mass-veer-demper systeem om het werkelijke effect van een off-road rit na te bootsen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Een trainer is er voor om je moe te maken, hoe meer rolweerstand hoe beter (totdat de band uit elkaar klapt omdat te warm wordt :) )
En die rol moet klein zijn om lekker veel toeren in de rol te krijgen.

En nog iets, ze zijn niet voor niets meer overgegaan op direct drive trainers om het vermogen beter in de hand te houden, verschil in aandrukkracht rol zorgt voor verschillen
Laatst gewijzigd door Marke op ma 15 maart 2021, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Mad Wally schreef: ma 15 maart 2021, 16:28Wel zou ik het heel interessant vinden wanneer er inderdaad onregelmatigheden op de rol zouden worden aangebracht en het wiel niet vast zou staan maar belast met een mass-veer-demper systeem om het werkelijke effect van een off-road rit na te bootsen.
Dan kun je intussen wellicht beter een stukkie gaan fietsen, en kijken wat sneller is.

Idee achter een testopstelling is nou juist, datgene wat je wilt meten zoveel mogelijk te isoleren, en andere factoren zoveel mogelijk uit te sluiten.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef:Maar de subjectieve conclusies dat het niet waar is is zeggen dat de natuurwetten opeens niet meer opgaan en daar heb ik moeite mee.
Daar heb ik dus ook moeite mee.
Voor je het weet zweven we allemaal op elfenstof.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan Willem schreef: ma 15 maart 2021, 10:13 Kan me er wel wat bij voorstellen dat zo'n rolweerstandtesttrommelopstelling voor MTB geen betrouwbaar resultaat geeft.
Waarom is er geen Willie Wortel in de zaal die op het idee komt om te gaan stoeien met zoiets als basis:
Afbeelding
...
De kracht (noem het gewicht) die de fietsband uitoefend op de lopende band moet ook opgevangen worden.
Dus er moet een pndersteuning zijn onder de lopende band. Een rol?
Een plaat waar de band overheen schuift?
(Zie je het probleem?)
En de lopende band heeft zelf ook weerstand (vervorming in de bocht). De weerstand is zeer waarschijnlijk ook hoger dan de rolweerstand die je wilt meten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef:Volgens mij is het effect van de diameter van een rol van een meter of meer diameter echt niet zo groot. Een trainer drijf je aan met een rol van 5 of 6 cm!
Marke schreef: ma 15 maart 2021, 16:38 Een trainer is er voor om je moe te maken, hoe meer rolweerstand hoe beter (totdat de band uit elkaar klapt omdat te warm wordt :) )
En die rol moet klein zijn om lekker veel toeren in de rol te krijgen.

En nog iets, ze zijn niet voor niets meer overgegaan op direct drive trainers om het vermogen beter in de hand te houden, verschil in aandrukkracht rol zorgt voor verschillen
Marke zegt het al. Bij een trainer wil je weerstand en is het vaak niet zo belangrijk hoe nauwkeurig je die weerstand kunt bepalen.

Je wilt een band testen op een ondergrond die gestandaardiseerd is, maar ook representatief voor de werkelijkheid.
Een rol of trommel is wel te standaardiseren.
Maar een rol of een trommel maakt het contact oppervak kleiner dan op de relatief vlakke trail, dus de vervorming wordt groter en dus de gemeten weerstand hoger. En zo komt de meting niet overeen met de praktijk.
Je bent dan soepele banden van veerkrachtig rubber aan het bevoordelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar zullen we weer terug gaan naar de binnenband?
Of althans de discussie Wel of Geen binnenband?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Ik heb nog een litertje Stans staan, ongeopend. En dat laat ik nu maar even zo :-D :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bongo schreef: ma 15 maart 2021, 19:24 Ik heb nog een litertje Stans staan, ongeopend. En dat laat ik nu maar even zo :-D :-q
Verkopen nu het nog vloeibaar is ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie