Een semi slick is genoeg

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik heb een heerlijk rondje gemaakt op een setje Thunder Burts.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Die zijn het leukste tubeless, met extreem lage druk en dan hele scherpe bochten, dan worden het Thunder Burps :tong
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I see what you did there! :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Erwin.vL schreef: zo 7 februari 2021, 12:07 Sinds wanneer zou snelheid voor de meesten hier de leidraad ( moeten ) zijn?
Voor mij is het dat zeker niet, voor mij is het hebben van plezier leidend, daarvoor stap ik op de fiets. En ik haal meer plezier uit snelle bochten, een klimmetje toch halen, maar ook, zeker in deze tijd, het door kunnen fietsen waar anderen ( stil ) vallen.
Nou ben ik beslist geen expert, ook beslist niet op banden gebied, maar bij mijn rit van gisteren zaten zeker stukken waar ik rijders met semi-slicks wel had willen zien rijden. En dat ik met mijn Rocket Ron's misschien iets meer weerstand heb op de hardere ondergronden, en daardoor iets langzamer ben..... Boeie.. 8) :bier:
Snelheid is voor velen wel degelijk de leidraad, en ook het plezier. Plezier & snelheid is toch geen tegenstelling?

Ik heb in mijn omgeving (Brabantse Wal) in normale condities ruim voldoende aan Thunder Butt achter. Voor gebruik ik een Rocket Ron ivm toch wat extra grip. Volgens mij vraagt de RoRo niet heel veel meer weerstand.

Ipv ThuBu kan je ook de Conti Speedking nemen. Op zand waarschijnlijk ook als voorband prima, maar is het nat en drassig lijkt me het een uitdaging.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Crapton schreef: zo 7 februari 2021, 20:42 Snelheid is voor velen wel degelijk de leidraad, en ook het plezier. Plezier & snelheid is toch geen tegenstelling?
Zeker niet!
Ik heb in mijn omgeving (Brabantse Wal) in normale condities ruim voldoende aan Thunder Butt achter. Voor gebruik ik een Rocket Ron ivm toch wat extra grip. Volgens mij vraagt de RoRo niet heel veel meer weerstand.

Ipv ThuBu kan je ook de Conti Speedking nemen. Op zand waarschijnlijk ook als voorband prima, maar is het nat en drassig lijkt me het een uitdaging.
Ach ik ga eerst deze band maar eens echt "testen", tegen de tijd dat er vervangers moeten komen ga ik mij er wel verder in verdiepen.
Real men think straight and flat are boring :-D
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Crapton schreef: zo 7 februari 2021, 20:42
Erwin.vL schreef: zo 7 februari 2021, 12:07 Sinds wanneer zou snelheid voor de meesten hier de leidraad ( moeten ) zijn?
Voor mij is het dat zeker niet, voor mij is het hebben van plezier leidend, daarvoor stap ik op de fiets. En ik haal meer plezier uit snelle bochten, een klimmetje toch halen, maar ook, zeker in deze tijd, het door kunnen fietsen waar anderen ( stil ) vallen.
Nou ben ik beslist geen expert, ook beslist niet op banden gebied, maar bij mijn rit van gisteren zaten zeker stukken waar ik rijders met semi-slicks wel had willen zien rijden. En dat ik met mijn Rocket Ron's misschien iets meer weerstand heb op de hardere ondergronden, en daardoor iets langzamer ben..... Boeie.. 8) :bier:
Snelheid is voor velen wel degelijk de leidraad, en ook het plezier. Plezier & snelheid is toch geen tegenstelling?

Ik heb in mijn omgeving (Brabantse Wal) in normale condities ruim voldoende aan Thunder Butt achter. Voor gebruik ik een Rocket Ron ivm toch wat extra grip. Volgens mij vraagt de RoRo niet heel veel meer weerstand.

Ipv ThuBu kan je ook de Conti Speedking nemen. Op zand waarschijnlijk ook als voorband prima, maar is het nat en drassig lijkt me het een uitdaging.
Dus ook jij gebruikt geen semi slicks, ook jij vind dat ze niet voldoende grip geven, duidelijk!
Overigens eens dat er ook plezier in snelheid zit, ik wil wel verbeteren, het is voor mij ook sport.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Stunning schreef: za 6 februari 2021, 15:49 Ik begrijp dat je van je vrouw vandaag even niet mag fietsen, maar doe rustig aan :wink:
Ik begrijp kennelijk niet echt wat je zoekt. Je poneert een stelling, krijgt daarop van een aantal mensen tegenspraak, probeert de stelling alsnog met een omzwerving omhoog te houden, en reageert dan als bovenstaand. :~
Stunning schreef: za 6 februari 2021, 15:49 Het vertrekpunt van de discussie is min of meer grip, niet specifiek snelheid an sich. Niemand beweert hier ook dat er een voordeel van rolweerstand op het voorwiel is te behalen met een semi slick.
Waarom zou je dan überhaupt een semislick overwegen?
Stunning schreef: za 6 februari 2021, 15:49 Het idee is, op ieder z'n niveau, in geval van XC rijden, dat een semi slick voldoende is...
Getuige het niveau van de mensen en een aantal van de reacties, is het antwoord "NEE, een semislick is niet voldoende." Zelfs in acht nemende dat we het hebben over
Stunning schreef: za 6 februari 2021, 15:49 ....de typische Nederlandse flow parcourtjes, al die flow bochtjes hebben een limiet. Dat betekent dat als je techniek top is met een semi slick, je met een tractorband echt niet sneller door die bocht kan gaan.
Waarom? Wat is de logica die dicteert dat je niet sneller zou kunnen met een band met meer grip? Het enige logische dat ik kan verzinnen is dat een band met meer grip minder snel uitbreekt, dús kan je harder door de bocht, zonder van de snelste lijn af te driften en evt. op je plaat te gaan. FWIW: zoals 99% van XCers op een willekeurige route een bocht neemt is nog niet in de verste verte van het snelst haalbare. En ja: voor die mensen is een semislick vast genoeg. Flink wat forumleden gaan een heel stuk harder door de bocht en hebben meer baat bij een betere band. En ja, iedere band die niet geschikt is voor wat je er mee wilt is in dat kader een flutband.
Stunning schreef: za 6 februari 2021, 15:49 ....echter, het moment dat wij als stervelingen op dergelijke snelheden of op een semi slick of op een tractorband door een bocht heen vliegen, dan zitten wij niet hier op het forum te typen, maar zijn we ergens op trainingskamp...
Speak for yourself. Iedere dag is er wel een treintje op de UHR paden met lui die alleen maar bezig zijn met zo hard mogelijk de bochten nemen, en verder hun poten stilhouden. Tot grote ergernis van mijn vrouw, want die heeft liever dat we overal ff doorfietsen ipv de boel ophouden.
Laatst gewijzigd door eRicW op ma 8 februari 2021, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Stamppot with weaksauce!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Een gladde band is een prima mtb techniek trainings hulpmiddel. Op 2,5 bar wordt het lastiger dan op 2 bar. Ieder z'n meug.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

I_do schreef: ma 8 februari 2021, 09:26 Dus ook jij gebruikt geen semi slicks, ook jij vind dat ze niet voldoende grip geven, duidelijk!
Overigens eens dat er ook plezier in snelheid zit, ik wil wel verbeteren, het is voor mij ook sport.
Ik gebruik achter een Thunder Butt, dat is voor mij een semi-slick. Dat is in mijn fietsomgeving op de vaste routes (meest zand) in normale opstandigheden meer dan voldoende grip.

Volgens mij geeft een Rocket Ron voor niet zoveel extra weerstand tov ThuBu. Het is moeilijk te zeggen of voordeel met grip aflegt tegen iets meer rolweerstand. Ik kies persoonlijk voor iets meer grip (misschien tussen de oren) en minimaal hogere bochtsnelheden. Bovendien hoef ik met deze combi niet meteen van banden te wisselen als het soms wat modderig is, en dat is ook wat waard.

Ik heb vroegah overigens voor & achter 26" met Furious Freds gereden en dat ging uitstekend op zand, alleen niet in de winter met bagger toertochten.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wel mooi dat men inmiddels met een donderkont rondrijdt :bier:

Verder is het weer een "zoveel mensen, zoveel wensen"-topic, dat komt altijd uit op "ik rij op blabla en dat gaat echt prima" en "ja maar, ik rij juist op ditendat, en juist dat gaat prima".
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Crapton schreef: ma 8 februari 2021, 14:39
I_do schreef: ma 8 februari 2021, 09:26 Dus ook jij gebruikt geen semi slicks, ook jij vind dat ze niet voldoende grip geven, duidelijk!
Overigens eens dat er ook plezier in snelheid zit, ik wil wel verbeteren, het is voor mij ook sport.
Ik gebruik achter een Thunder Butt, dat is voor mij een semi-slick. Dat is in mijn fietsomgeving op de vaste routes (meest zand) in normale opstandigheden meer dan voldoende grip.

Volgens mij geeft een Rocket Ron voor niet zoveel extra weerstand tov ThuBu. Het is moeilijk te zeggen of voordeel met grip aflegt tegen iets meer rolweerstand. Ik kies persoonlijk voor iets meer grip (misschien tussen de oren) en minimaal hogere bochtsnelheden. Bovendien hoef ik met deze combi niet meteen van banden te wisselen als het soms wat modderig is, en dat is ook wat waard.

Ik heb vroegah overigens voor & achter 26" met Furious Freds gereden en dat ging uitstekend op zand, alleen niet in de winter met bagger toertochten.
Jawel, maar ook jij gebruikt in niet zulk heel moeilijk terrein dus liever aan de voorkant een band met wat meer nop, omdat deze je meer rijplezier geeft. Daarmee is het dus vrij nutteloos om te discussiëren of het "voldoende" is of niet, omdat dat voor de meeste mensen helemaal niet bepalend is bij de keuze.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

George schreef: zo 7 februari 2021, 15:11 Die zijn het leukste tubeless, met extreem lage druk en dan hele scherpe bochten, dan worden het Thunder Burps :tong
Bij mij toch wel bijna elke bocht, gewoon op 2.15 bar hoor :winkie:
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

In de zomermaanden Barbegazzi’s en in de wintermaanden Gnarwall’s...

Oja, bandenspanning tussen 6 en 10psi, beetje afhankelijk van de omstandigheden :winkie:
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

RaRa+ThBu (a) kun je in NL vrijwel overal prima mee uit de voeten. Zelfs in de sneeuw met de ThBu nog voldoende grip. Anders v+a RaRa.

FuFr is in de zomer ook prima te doen totdat het nat is. Heb nog een set liggen die voor een zachte prijs weg mogen ;-). Steeds banden wisselen is ook niet alles :lol:

Voor de Alpen een setje Maxxis Minion DHR maar dan zijn niet alleen de banden ‘aangepast’ :D
StAlTiCa
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Het is meer uit luiigheid dat ik meeste tijd van het jaar met semi-slicks rij, enkel voor marathons in de Ardennen en Alpen gooi ik er wat serieuzer rubber onder. Deze week de UHR routes nog gepakt met Wolfpack speed voor en achter, kom je vrij aardig mee rond.
Probleem is dat veel fietsers met gebrekkige skills het gaan zoeken in hun materiaal. Prima, maar dat betekend niet dat semi-slicks automatisch voor iedereen een slechte keuze zijn.
Heb als experiment ook wel eens een Wolfpack Trail voorop gelegd (m'n Alpen band) op de UHR. Niet echt een succes, rolt voor geen meter. Zowel omhoog als omlaag niet. En uiteindelijk is snelheid toch een belangrijk stuk van de beleving.

De waarheid zal zoals gewoonlijk wel in het midden liggen, setje Racing Ray en Ralph oid..
Plaats reactie