Een semi slick is genoeg

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

eRicW schreef: za 6 februari 2021, 14:36
Stunning schreef: do 4 februari 2021, 21:24 Als je het maximale leert benutten van een semi slick (en dat kan echt prima op het niveau van net niet op je bek gaan) heb je èn het voordeel van de besparing op rolweerstand èn je kan gewoon snel door de bochten.


Deze redenering klopt simpelweg niet, ongeacht waar je rijdt. Als jij met super techniek het maximale uit een brakke band haalt, dan haal jij met diezelfde super techniek nóg meer winst met een betere band.

Mijn stelling is dat de winst van harder door de bocht gaan (en dat zijn er nog wat op een NL flowtrail....) véél meer is dan de winst je je uit ietsje lagere rolweerstand van een semi pakt. Rolweerstand van je voorwiel is echt gel*l in de marge. Vooral omdat het in het grote geheel (hoogteverschil overwinnen bergop, luchtweerstand bergaf en op het vlakke) niet erg relevant is, en des te meer omdat rolweerstand voor zeker 60% of meer veroorzaakt wordt door het achterwiel.

2 semislicks hebben alleen nut als je tientallen kilometers suf asfalt of vlak grind moet rijden naar je lokale rondje, of iedereen in het peloton op z'n technisch en fysiek maximum van 't kunnen zit. En dan nog is de betere daler bij gelijke omstandigheden uiteindelijk de persoon de eerst over de streep komt.

Ik begrijp dat je van je vrouw vandaag even niet mag fietsen, maar doe rustig aan :wink:

Het vertrekpunt van de discussie is min of meer grip, niet specifiek snelheid an sich. Niemand beweert hier ook dat er een voordeel van rolweerstand op het voorwiel is te behalen met een semi slick.

Het idee is, op ieder z'n niveau, in geval van XC rijden, dat een semi slick voldoende is...

Overigens durf ik jouw stelling inzake "de brakke" band (ik zou een Thunder Burt van €53 bij Mantel geen brakke band noemen, maar wie ben ik...) te betwijfelen.

We hebben het hier over de typische Nederlandse flow parcourtjes, al die flow bochtjes hebben een limiet. Dat betekent dat als je techniek top is met een semi slick, je met een tractorband echt niet sneller door die bocht kan gaan. Misschien bij een hele natte bocht, echter, het moment dat wij als stervelingen op dergelijke snelheden of op een semi slick of op een tractorband door een bocht heen vliegen, dan zitten wij niet hier op het forum te typen, maar zijn we ergens op trainingskamp...
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Stunning schreef: za 6 februari 2021, 15:49
eRicW schreef: za 6 februari 2021, 14:36

Deze redenering klopt simpelweg niet, ongeacht waar je rijdt. Als jij met super techniek het maximale uit een brakke band haalt, dan haal jij met diezelfde super techniek nóg meer winst met een betere band.

Mijn stelling is dat de winst van harder door de bocht gaan (en dat zijn er nog wat op een NL flowtrail....) véél meer is dan de winst je je uit ietsje lagere rolweerstand van een semi pakt. Rolweerstand van je voorwiel is echt gel*l in de marge. Vooral omdat het in het grote geheel (hoogteverschil overwinnen bergop, luchtweerstand bergaf en op het vlakke) niet erg relevant is, en des te meer omdat rolweerstand voor zeker 60% of meer veroorzaakt wordt door het achterwiel.

2 semislicks hebben alleen nut als je tientallen kilometers suf asfalt of vlak grind moet rijden naar je lokale rondje, of iedereen in het peloton op z'n technisch en fysiek maximum van 't kunnen zit. En dan nog is de betere daler bij gelijke omstandigheden uiteindelijk de persoon de eerst over de streep komt.

Ik begrijp dat je van je vrouw vandaag even niet mag fietsen, maar doe rustig aan :wink:

Het vertrekpunt van de discussie is min of meer grip, niet specifiek snelheid an sich. Niemand beweert hier ook dat er een voordeel van rolweerstand op het voorwiel is te behalen met een semi slick.

Het idee is, op ieder z'n niveau, in geval van XC rijden, dat een semi slick voldoende is...

Overigens durf ik jouw stelling inzake "de brakke" band (ik zou een Thunder Burt van €53 bij Mantel geen brakke band noemen, maar wie ben ik...) te betwijfelen.

We hebben het hier over de typische Nederlandse flow parcourtjes, al die flow bochtjes hebben een limiet. Dat betekent dat als je techniek top is met een semi slick, je met een tractorband echt niet sneller door die bocht kan gaan. Misschien bij een hele natte bocht, echter, het moment dat wij als stervelingen op dergelijke snelheden of op een semi slick of op een tractorband door een bocht heen vliegen, dan zitten wij niet hier op het forum te typen, maar zijn we ergens op trainingskamp...
Als een semi slick niet sneller is, dan is het een onzinnige keuze.
Een allround band als een Nobby Nic of Barzo is ook snel genoeg en geeft meer grip.
Waarom begin jouw referentie kader bij een lichtgewicht race band? Op de weg kan Verstappen ook rond rijden op een opgesneden slick, maar daar zal niemand roepen dat het genoeg is. Daarnaast is niet ieders techniek top...
En waarom is het überhaupt relevant? Ik wil helemaal geen band uitkiezen op de band met de minimale grip waar ik nog net genoeg aan heb. De gedachten gang van de poster hierboven is heel redelijk. Voor de gemiddelde mtber heeft voor een semi slick geen enkel voordeel.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik zoek liever passende trails voor lompe banden dan passende banden bij makkelijke trails, maar dat terzijde.

Er zit nogal een verschil in rolweerstand tussen een Thunderburt en een Rocket Ron.
Waarbij een Thunderburt volgens mij genoeg grip biedt voor de meeste parcours in Nederland.
Bandenspanning is hier alles natuurlijk.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Knakworstkweker

Als je die zijnoppen van een thunderburt afhaalt heb je in principe een ikon.....
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Met een snuifje Mathieu van der Poel-poeder is een Schwalbe Big Apple ook genoeg. Oftewel, de materialen maken de man niet. Maar das mijn mening.
¯\_(ツ)_/¯
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Knakworstkweker schreef: za 6 februari 2021, 17:37 Als je die zijnoppen van een thunderburt afhaalt heb je in principe een ikon.....
... en als je d'r alle noppen afhaalt heb je in principe een Schwalbe Kojak, om deze wijsheid maar even naar 'the next level' te tillen. :wink:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zou een semi-slick het vandaag redden?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb net een poging gedaan hier in de straat met mijn 55mm G-one bites. Antwoord is: nee
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

suravida schreef: zo 7 februari 2021, 10:02 Ik heb net een poging gedaan hier in de straat met mijn 55mm G-one bites. Antwoord is: nee
N-one bites :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Correctie: Net nog een rondje gedaan en eigenlijk hebben ze best wel goede grip, behalve als de sneeuw echt diep is. (Zoals hier in de straat dus...)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: zo 7 februari 2021, 11:19 Correctie: Net nog een rondje gedaan en eigenlijk hebben ze best wel goede grip, behalve als de sneeuw echt diep is. (Zoals hier in de straat dus...)
Pleister of een kusje?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Lars TB schreef: zo 7 februari 2021, 11:34
suravida schreef: zo 7 februari 2021, 11:19 Correctie: Net nog een rondje gedaan en eigenlijk hebben ze best wel goede grip, behalve als de sneeuw echt diep is. (Zoals hier in de straat dus...)
Pleister of een kusje?
:D :winkie:
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Sinds wanneer zou snelheid voor de meesten hier de leidraad ( moeten ) zijn?
Voor mij is het dat zeker niet, voor mij is het hebben van plezier leidend, daarvoor stap ik op de fiets. En ik haal meer plezier uit snelle bochten, een klimmetje toch halen, maar ook, zeker in deze tijd, het door kunnen fietsen waar anderen ( stil ) vallen.
Nou ben ik beslist geen expert, ook beslist niet op banden gebied, maar bij mijn rit van gisteren zaten zeker stukken waar ik rijders met semi-slicks wel had willen zien rijden. En dat ik met mijn Rocket Ron's misschien iets meer weerstand heb op de hardere ondergronden, en daardoor iets langzamer ben..... Boeie.. 8) :bier:
Real men think straight and flat are boring :-D
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Een semi-slick geeft me te weinig trainingsarbeid :-{ :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

TenZNL schreef: zo 7 februari 2021, 09:52Zou een semi-slick het vandaag redden?
Achter was een semi-slick niet echt problematisch, al moet je niet staand heuvelop willen sprinten (nu doe ik dat sowieso niet)... Een keertje een voet aan de grond moeten zetten omdat ik op boomwortel kort steil omhoog wegspinde maar ik heb weinig illustie dat een XC noppenband dat wezenlijk anders had gedaan.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie