De hele insteek dat remknippen alleen zouden ontstaan bij een gebrekkige rij(rem)techniek is een verkeerde, laat dat idee aub los.
Ook al laat je een maand alleen maar goede rijders m/v over een route gaan zullen er remknippen ontstaan.
Zelfs op het asfalt voor verkeerslichten ontstaan hobbels, da's echt niet omdat er dagelijks een flink aantal auto's slippend tot stilstand komt...
En dat bedoel ik met het wijzen naar bepaalde groepen, of dat nu beginners, e-bikers, stravisten of semi-slick liefhebbers zijn. Iedereen die gebruik maakt van een mtb-route draagt bij aan de erosie ervan. En tenzij iemand echt bewust de boel aan het vernaggelen is zijn verwijten daarover onterecht imo.
Een semi slick is genoeg
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Ik zou sowieso niet weten hoe ik zonder te remmen bijvoorbeeld Amerongen zou moeten fietsen. Lage Vuursche kan wel, maar dan zeker niet op topsnelheid. Bovendien zie ik remknippen vooral op een plek waar ze onvermijdelijk zijn, namelijk aan het einde van een lange afdaling.
-
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
- Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst
Als iedereen dat doet resulteert het er alleen in dat de remknippen x meter naar voren opschuiven.All4Fun schreef: ↑zo 10 oktober 2021, 19:48
...Remknippen ontstaan door ons allen omdat we zo nodig op het laatste moment een te veel aan snelheid kwijt willen zien te raken, door een gebrek aan techniek, inschatting en of materiaal wordt dan in meer of mindere mate schade aangericht, wil je geen schade aanrichten dan dien je tijdig de snelheid er uit te halen en ...
Uiteindelijk worden dit soort dingen veroorzaakt door de vele mensen die min of meer dezelfde handeling uitvoeren. Als een parcours alleen open is voor professionals (met bijbehorende techniek) zullen er naar verloop van tijd ook remknippen en andere sporen te vinden zijn.
edit: spuitelf, Kermit zei al iets soortsgelijks
- All4Fun
- Pro Biker
- Berichten: 938
- Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
- Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...
Als je op dezelfde manier blijft remmen verplaats je het inderdaad alleen, maar ik mag aannemen dat je begrijpt dat als je eerder begint met de snelheid er uit te halen, je dan ook gebruik kan maken van een langere remweg, smeer je dat gelijkmatig uit dan heeft de ondergrond daar minder onder te lijden.Holenbeer schreef: ↑ma 11 oktober 2021, 14:08Als iedereen dat doet resulteert het er alleen in dat de remknippen x meter naar voren opschuiven.All4Fun schreef: ↑zo 10 oktober 2021, 19:48
...Remknippen ontstaan door ons allen omdat we zo nodig op het laatste moment een te veel aan snelheid kwijt willen zien te raken, door een gebrek aan techniek, inschatting en of materiaal wordt dan in meer of mindere mate schade aangericht, wil je geen schade aanrichten dan dien je tijdig de snelheid er uit te halen en ...
Ik zou daar "dezelfde krachtige/ felle handeling" van willen maken, zouden we een rustige, smeuïge, defensieve manier van rijden hanteren ontstond er ook minder schade.Uiteindelijk worden dit soort dingen veroorzaakt door de vele mensen die min of meer dezelfde handeling uitvoeren. Als een parcours alleen open is voor professionals (met bijbehorende techniek) zullen er naar verloop van tijd ook remknippen en andere sporen te vinden zijn.
Met louter en alleen profs zou het mij niet verbazen dat het nog eerder kapot gereden wordt, die knakkers trappen meer vermogen/ snelheid weg dan wij als hobby ridders.
De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!
Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!
SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!
SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Kracht of geen kracht maakt niet eens zo heel veel uit.All4Fun schreef: ↑ma 11 oktober 2021, 15:08
Ik zou daar "dezelfde krachtige/ felle handeling" van willen maken, zouden we een rustige, smeuïge, defensieve manier van rijden hanteren ontstond er ook minder schade.
Met louter en alleen profs zou het mij niet verbazen dat het nog eerder kapot gereden wordt, die knakkers trappen meer vermogen/ snelheid weg dan wij als hobby ridders.
De groet'n...
Lees dit even door zou ik zeggen, wordt haarfijn uitgelegd hoe remknippen ontstaan.
Remmen versterk het verschijnsel maar ook zonder remmen krijg je uiteindelijk deze erosie:
https://adventure.howstuffworks.com/out ... -roads.htm
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Klopt helemaal door de kracht die je zet op de ondergrond en het even iets meer / minder grip hebben ontstaat slijtage, altijd.
Maar met minder profiel valt die schade meer mee toch?
Maar met minder profiel valt die schade meer mee toch?
Lekker fietsen!
- All4Fun
- Pro Biker
- Berichten: 938
- Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
- Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...
Persoonlijk had ik het niet over remknippen alleen, maar schade in het algemeen.Jefro98 schreef: ↑ma 11 oktober 2021, 16:31Kracht of geen kracht maakt niet eens zo heel veel uit.All4Fun schreef: ↑ma 11 oktober 2021, 15:08
Ik zou daar "dezelfde krachtige/ felle handeling" van willen maken, zouden we een rustige, smeuïge, defensieve manier van rijden hanteren ontstond er ook minder schade.
Met louter en alleen profs zou het mij niet verbazen dat het nog eerder kapot gereden wordt, die knakkers trappen meer vermogen/ snelheid weg dan wij als hobby ridders.
De groet'n...
Lees dit even door zou ik zeggen, wordt haarfijn uitgelegd hoe remknippen ontstaan.
Remmen versterk het verschijnsel maar ook zonder remmen krijg je uiteindelijk deze erosie:
https://adventure.howstuffworks.com/out ... -roads.htm
Ik heb het even doorgelezen en ben van mening dat dit artikel, ondanks dat het op auto's van toepassing is, mijn visie onderbouwt, de oplossing stond er ook bij "The only way to avoid the effects of a washboard road is to stay below a certain speed", vrij vertaald komt mijn "rustige, smeuïge, defensieve manier van rijden" hier naar voren.
Per afgelegde meter zal dat mogelijk minder schade opleveren, maar minder profiel/ grip betekend dat je eerder en langer schade aanricht, dus meer beschadigde meters...
Komt nog iets bij, voorbeeld je komt met 40 km/h aangereden en moet een bocht in, met veel grip pak je hem met 25 km/h en met minder 20 km/h, dat is nog een extra hoeveelheid snelheid die weggeremd moet worden ten nadele van de banden met minder profiel, dus nog meer meters.....
De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!
Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!
SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!
SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2092
- Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
- Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna
Zeker een mooi verhaal ! Ik stelde mij meteen de meest woeste afdalingen voor daar op de LV. Helaas schrok ik enkele seconden later wakker omdat het weer 3 meter naar beneden knalde...
Huh, maar wat zou de link naar boswielrenners dan moeten zijn ?
Sowieso een nietszeggende k*t term, gezien het de boswielrenners zoals MvdP en Pidcock zijn die ook gewoon de meest gruwelijke parcoursen op semi slicks afleggen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
laat iemand toch gewoon rijden waar hij of zij mee wil rijden. en een vergelijk met die heren heeft geen zin, die rijden op kale velgen al harden dan jij en ik kunnen dromen. misschien kwam die persoon net wel uit terrein waar je met een semislick niet uit de voeten kunt, en had hij nog geen zinn om banden te wisselenStunning schreef: ↑ma 11 oktober 2021, 20:05Zeker een mooi verhaal ! Ik stelde mij meteen de meest woeste afdalingen voor daar op de LV. Helaas schrok ik enkele seconden later wakker omdat het weer 3 meter naar beneden knalde...
Huh, maar wat zou de link naar boswielrenners dan moeten zijn ?
Sowieso een nietszeggende k*t term, gezien het de boswielrenners zoals MvdP en Pidcock zijn die ook gewoon de meest gruwelijke parcoursen op semi slicks afleggen.
Bird Aeris 9 blurple
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2092
- Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
- Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna
Oh ja hoor, iedereen moet gewoon ook lekker rijden waarmee hij of zij wilt rijden en zich goed bij voelt.novaterra schreef: ↑ma 11 oktober 2021, 20:27laat iemand toch gewoon rijden waar hij of zij mee wil rijden. en een vergelijk met die heren heeft geen zin, die rijden op kale velgen al harden dan jij en ik kunnen dromen. misschien kwam die persoon net wel uit terrein waar je met een semislick niet uit de voeten kunt, en had hij nog geen zinn om banden te wisselenStunning schreef: ↑ma 11 oktober 2021, 20:05
Zeker een mooi verhaal ! Ik stelde mij meteen de meest woeste afdalingen voor daar op de LV. Helaas schrok ik enkele seconden later wakker omdat het weer 3 meter naar beneden knalde...
Huh, maar wat zou de link naar boswielrenners dan moeten zijn ?
Sowieso een nietszeggende k*t term, gezien het de boswielrenners zoals MvdP en Pidcock zijn die ook gewoon de meest gruwelijke parcoursen op semi slicks afleggen.
Ik geef toch ook niet aan dat een Dissector verboden is op de Lage Vuursche (en dat zou niet eens aan mij zijn om te bepalen). Die persoon die op die band reed zal idd wel daarvoor ergens anders hebben gereden waar die ze wel nodig had. Ik geef alleen aan dat in Nederland het rijden van een semi slick vaak goed genoeg is. En iedereen dient voor zich te bepalen wat hij/zij met die informatie doet of kan doen. Reageren hoeft niet persé, zeker als je je niet voelt aangesproken.
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Maar inmiddels is het topic wel een beetje de kant op geschoven van met het vingertje wijzen naar bepaalde gebruikers als hoofdoorzaak van route-erosie.
En dat is naar mijn idee volledig onterecht en tevens off-topic
Voor je het weet zitten we op dit spoor... moeten we echt niet willen.
En dat is naar mijn idee volledig onterecht en tevens off-topic
Voor je het weet zitten we op dit spoor... moeten we echt niet willen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Ik snap de reactie van novaterra wel hoor.Stunning schreef: ↑ma 11 oktober 2021, 21:36Oh ja hoor, iedereen moet gewoon ook lekker rijden waarmee hij of zij wilt rijden en zich goed bij voelt.novaterra schreef: ↑ma 11 oktober 2021, 20:27
laat iemand toch gewoon rijden waar hij of zij mee wil rijden. en een vergelijk met die heren heeft geen zin, die rijden op kale velgen al harden dan jij en ik kunnen dromen. misschien kwam die persoon net wel uit terrein waar je met een semislick niet uit de voeten kunt, en had hij nog geen zinn om banden te wisselen
Ik geef toch ook niet aan dat een Dissector verboden is op de Lage Vuursche (en dat zou niet eens aan mij zijn om te bepalen). Die persoon die op die band reed zal idd wel daarvoor ergens anders hebben gereden waar die ze wel nodig had. Ik geef alleen aan dat in Nederland het rijden van een semi slick vaak goed genoeg is. En iedereen dient voor zich te bepalen wat hij/zij met die informatie doet of kan doen. Reageren hoeft niet persé, zeker als je je niet voelt aangesproken.
Je brengt dit alsof het een feit is maar het is natuurlijk alleen maar jouw mening die bij jou skills passen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2092
- Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
- Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna
Jefro98 schreef: ↑di 12 oktober 2021, 12:25Ik snap de reactie van novaterra wel hoor.Stunning schreef: ↑ma 11 oktober 2021, 21:36
Oh ja hoor, iedereen moet gewoon ook lekker rijden waarmee hij of zij wilt rijden en zich goed bij voelt.
Ik geef toch ook niet aan dat een Dissector verboden is op de Lage Vuursche (en dat zou niet eens aan mij zijn om te bepalen). Die persoon die op die band reed zal idd wel daarvoor ergens anders hebben gereden waar die ze wel nodig had. Ik geef alleen aan dat in Nederland het rijden van een semi slick vaak goed genoeg is. En iedereen dient voor zich te bepalen wat hij/zij met die informatie doet of kan doen. Reageren hoeft niet persé, zeker als je je niet voelt aangesproken.
Je brengt dit alsof het een feit is maar het is natuurlijk alleen maar jouw mening die bij jou skills passen.
Ja, ik begrijp zijn reactie ook wel hoor en excuses dat dit zo overkomt, da's namelijk zeker niet de bedoeling.
Het is meer bedoeld als een discussie topic, niet een absoluut feit. En zoals jij ook al de skills aangeeft, daar gaat het om en wordt vaak nog gecompenseerd met de banden, terwijl dit niet altijd noodzakelijk is denk ik. Althans, we hebben allemaal nog wel wat aan onze skills te sleutelen toch ?
Anyway, de Maxxis Dissectors vond ik gewoon een leuk feit, gezien ik zelf met 2x Rekon Race voorbij reed. Mooi contrast toch
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7363
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Maar wat wil men bereiken, ook vanuit skill perspectief?
Wanneer je vertrouwen zoekt in een set banden voor je ritjes in het buitenland waar je die Dissector wel nodig hebt / zou kunnen hebben dan helpt het ook niet echt wanneer je in NL altijd met banden rijdt die totaal verschillend zijn qua grip en support om dan op vrijdagavond andere banden te monteren (wielset te wisselen) waar je dan geconfronteerd wordt met a) totaal andere banden en b) trails die hoogstwaarschijnlijk ook veel uitdagender zijn (anders heb je er geen Dissector voor nodig)..
Wanneer je vertrouwen zoekt in een set banden voor je ritjes in het buitenland waar je die Dissector wel nodig hebt / zou kunnen hebben dan helpt het ook niet echt wanneer je in NL altijd met banden rijdt die totaal verschillend zijn qua grip en support om dan op vrijdagavond andere banden te monteren (wielset te wisselen) waar je dan geconfronteerd wordt met a) totaal andere banden en b) trails die hoogstwaarschijnlijk ook veel uitdagender zijn (anders heb je er geen Dissector voor nodig)..
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |