Een semi slick is genoeg

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Stunning schreef: do 4 februari 2021, 20:34 Afhankelijk van je gebruiksdoel ? Juist. Dat lijkt mij vrij duidelijk toch ? Daarom heb ik het onderwerp afgekaderd tot alleen XC rijden.

Dus ja, klopt, dat zit dicht tegen Stravagoden aan... Da's de strekking van het onderwerp.
Als je zo hard mogelijk een XC rondje wil rijden (al dan niet voor Strava) zal je óók harder door de bochten moeten gaan, al dan niet bergaf. Ook in de meest ideale condities. De winst die je haalt uit een fatsoenlijke band maximaal leren benutten (= net niet op je bek gaan) zal altijd vele malen meer zijn dan die paar watt rolweerstand die je bespaart met een semislick om je voorwiel.
Stamppot with weaksauce!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

KTManiac schreef: do 4 februari 2021, 21:01
Stunning schreef: do 4 februari 2021, 20:34 Afhankelijk van je gebruiksdoel ? Juist. Dat lijkt mij vrij duidelijk toch ? Daarom heb ik het onderwerp afgekaderd tot alleen XC rijden.

Dus ja, klopt, dat zit dicht tegen Stravagoden aan... Da's de strekking van het onderwerp.
Oew.... nu stort je me in een identiteitscrisis... :o
Rij een XC fiets, rij in lycra, maar heb niks met Strava, heb niks met 35km/u rijden op rechte stukken maar maak die tijd op de bochtjes weer goed op de Strava goden, heb 2 wielsetjes waarvan eentje met serieuze noppen en wissel die setjes regelmatig.

Effe notitie van maken, moet ik bespreken met m'n psycholoog. :lol: :wink:
Maak je niet druk. Heeft niets met je ogenschijnlijke identiteit te maken. Je hebt geen Strava nodig om snel of in XC stijl te rijden. Rustig XC rijden kan ook nog steeds prima met semi slicks. Maar dat brengt mij dus naar het laatste stuk van mijn stelling: dan moet wel je techniek goed zijn... :wink:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Tja...welkom op dit forum vol vooroordelen. :D
Ik ben nog erger...ik rij met lycra en heb geen ruzie met wandelaars... :winkie:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

eRicW schreef: do 4 februari 2021, 21:04
Stunning schreef: do 4 februari 2021, 20:34 Afhankelijk van je gebruiksdoel ? Juist. Dat lijkt mij vrij duidelijk toch ? Daarom heb ik het onderwerp afgekaderd tot alleen XC rijden.

Dus ja, klopt, dat zit dicht tegen Stravagoden aan... Da's de strekking van het onderwerp.
Als je zo hard mogelijk een XC rondje wil rijden (al dan niet voor Strava) zal je óók harder door de bochten moeten gaan, al dan niet bergaf. Ook in de meest ideale condities. De winst die je haalt uit een fatsoenlijke band maximaal leren benutten (= net niet op je bek gaan) zal altijd vele malen meer zijn dan die paar watt rolweerstand die je bespaart met een semislick om je voorwiel.
Eens.

Maar wat is de definitie van een fatsoenlijke band ?

Als je het maximale leert benutten van een semi slick (en dat kan echt prima op het niveau van net niet op je bek gaan) heb je èn het voordeel van de besparing op rolweerstand èn je kan gewoon snel door de bochten.

Bergaf vind ik minder relevant. Ik heb het hier over Nederlandse routes, Limburg en (zee)klei routes uitgezonderd. We praten hier dus over bospaden en over bijna tot bmx-parcours verheven routes die nagenoeg in heel Nederland te rijden zijn.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

awinkel schreef: do 4 februari 2021, 21:22 Tja...welkom op dit forum vol vooroordelen. :D
Ik ben nog erger...ik rij met lycra en heb geen ruzie met wandelaars... :winkie:
En ik ben nóg erger.

Ik rijd in lycra en heb geen ruzie met wandelaars en hondenbezitters :-q
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

awinkel schreef: do 4 februari 2021, 21:22 Ik ben nog erger...ik rij met lycra en heb geen ruzie met wandelaars... :winkie:
Tja, dan doe je gewoon niet genoeg je best. :winkie:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Stunning schreef: do 4 februari 2021, 21:28
awinkel schreef: do 4 februari 2021, 21:22 Tja...welkom op dit forum vol vooroordelen. :D
Ik ben nog erger...ik rij met lycra en heb geen ruzie met wandelaars... :winkie:
En ik ben nóg erger.

Ik rijd in lycra en heb geen ruzie met wandelaars en hondenbezitters :-q
Schaam je!!! :winkie:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

KTManiac schreef: do 4 februari 2021, 21:30
awinkel schreef: do 4 februari 2021, 21:22 Ik ben nog erger...ik rij met lycra en heb geen ruzie met wandelaars... :winkie:
Tja, dan doe je gewoon niet genoeg je best. :winkie:
Hmm...dan toch maar een apparaat kopen die strava live segmenten ondersteund. :D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

awinkel schreef: do 4 februari 2021, 10:21
Rayb81 schreef: wo 3 februari 2021, 23:27 Als je eens kijkt naar het profiel van Harry Rasing op Strava, dan zie je dat je aan Pathfinder banden op de gravelfiets genoeg hebt in Zuid Limburg in de winter.
Sneeuw, modder, van alles, deze banden slikken het allemaal :D

Of zijn het zijn skills.....
En niet zo'n klein beetje modder ook als ik zijn foto's de laatste weken zie. :o
Ik heb mij er de laatste weken ook over verbaasd hoe ver hij nog kwam.
Het is ook niet zo dat hij kleine rondjes rijdt of heel langzaam rijdt...
Op zijn MTB rijdt hij voor en achter met Renegades, ook onder deze omstandigheden en ook gekke technische trails.

Ik rijd zelf met een Renegade achter en Fast Trak voor, ook nu in deze omstandigheden, maar je moet voorlief nemen dat je geen grip hebt.
Dus met een Semi slick kun je prima fietsen alleen moet je wel je hoofd erbij houden.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Hoi Ray, bedankt en daar benader je de discussie meer waar ik hem graag naartoe zie gaan.

Dat een semi slick sneller is weet iedereeen. Dat er niveauverschillen wat betreft de snelheid die rijders daadwerkelijk halen weet ook iedereen.

De discussie is veel interessanter aan de hand van de benodigde grip icm de techniek van de rijders.

Ik bedoel, zie Mathieu van de Poel gaan over het parcours van het wereldkampioenschap op z'n dunne en redelijk profielloze bandjes. Modder of zand, maakt niet uit.

Het vraagstuk kwam pas echt bij mij op toen ik met mijn schoonzoon (naast MTB'er ook veldrijder en wielrenner) op semi slicks over de UHR routes zag vliegen, onafhankelijk van de staat van de routes. Dus blub en redelijk droog, maakt niet uit. Toen had ik zoiets van, tja, een semi slick is eigenlijk meer dan genoeg.

Helemaal Interessanter wordt het als je een fenomeen als trail respect onder de loep neemt. Uiteindelijk wordt schade aan routes verergerd door grovere banden lijkt mij.
Knakworstkweker

Waar ligt het omslagpunt naar een semi-slick?

Bedoel, ik rij met een ardent, maar t.o.v. een ground control is dat een semi-slick.

Verlicht me
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het begrip enigszins definiëren is wel handig inderdaad. Bij semi-slicks denk ik vooral aan vroeger toen de wielrennerij dominant was in de ontwikkeling van XC als wedstrijdsport. Slicks met een paar zijnoppen dus, niet breder dan 1.8 en knalhard opgepompt. Stuur zo smal mogelijk (56cm) en dan nog een paar bar-ends erop proppen. Grote verzetten en klagen als een wedstrijd parcours te technisch was (geen grapje).

Dus...wat is een semislick tegenwoordig?
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Thunder burt, vittotia terreno, maxxis Rekon of pace.

Bij mij kwam het omslagpunt toen ik heb besloten om dichter bij huis fietsen en daardoor alleen op hardpack, zand of asfalt rij.
Denk daarbij aan routes als Schoorl, UHR en Veluwe.

Vroeger reed ik altijd combi ardent/ikon maar kwam toen nog regelmatig in de Ardennen , Duitsland, Schotland of Wales om te fietsen.
Have fun!
Rinse.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Mwah, nou beschouw ik in dat rijtje eigenlijk alleen de Vittoria Terreno als semi-slick. Past naar mijn mening niet echt helemaal in de rest van dat rijtje waar op het loopvlak iig nog iets van nop zit.

De Maxxis Rekon lag er bij mij standaard op en vond ik eigenlijk al wat te weinig nop hebben, kwam klimmend op een natte ondergrond al snel grip tekort. Zijdelingse grip was wel OK. Die Vittoria komt er bij mij niet eens op al krijg ik geld toe, daar kan ik echt niks mee.....
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Stunning schreef: wo 3 februari 2021, 21:26 Aan de gilde der XC rijders...

Het statement luidt: "een semi slick is genoeg".

1 fiets ook... :D
Plaats reactie