Precies.
En een singlespeed, zonder vering is ook genoeg voor de meeste routes in NL.
Dus het is helemaal niet relevant wat genoeg is.
Wat relevant is is wat je prettig vindt rijden.
Ik zou op de lokale rondjes best met een semi-slick uit de voeten kunnen. Maar ik rijd niet alleen lokale rondjes, en ik wil niet steeds banden wisselen (tubeless heeft ook nadelen ). Dus moet er iets allrounds op, en dat is een semi-slick niet.
Een semi slick is genoeg
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 674
- Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
- Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets
Twee argumenten voor de semislick:
1 Het middendeel zorgt voor een lage rolweerstand, maar met goede zijnoppen kom je best aardig de bocht door. Je kunt voor zo'n ontwerp kiezen.
2 Veel van de Nederlandse tracks zijn normaal gesproken keihard. Als je geen spoor achterlaat dringen je noppen er niet in. De hoogte van de noppen maakt dan niets meer uit. Scherpe kantjes waarschijnlijk wel. Dan wil je veel kleine noppen.
Twee argument tegen:
1 Je vindt hier redelijk wat los zand klimmetjes. Die vragen juist om wat grotere noppen. Toen ik overstapte van een oude tot 1 mm nophoogte versleten racing ralph naar een nieuwe was het verschil hier overduidelijk. Punt is alleen dat op onze routes de klimmetjes zelden steil genoeg zijn om het verschil te maken. Soms als ze net aangelegd zijn.
2 Op onze kleiroutes merk je het verschil wel degelijk. Tenzij het gortdroog is.
1 Het middendeel zorgt voor een lage rolweerstand, maar met goede zijnoppen kom je best aardig de bocht door. Je kunt voor zo'n ontwerp kiezen.
2 Veel van de Nederlandse tracks zijn normaal gesproken keihard. Als je geen spoor achterlaat dringen je noppen er niet in. De hoogte van de noppen maakt dan niets meer uit. Scherpe kantjes waarschijnlijk wel. Dan wil je veel kleine noppen.
Twee argument tegen:
1 Je vindt hier redelijk wat los zand klimmetjes. Die vragen juist om wat grotere noppen. Toen ik overstapte van een oude tot 1 mm nophoogte versleten racing ralph naar een nieuwe was het verschil hier overduidelijk. Punt is alleen dat op onze routes de klimmetjes zelden steil genoeg zijn om het verschil te maken. Soms als ze net aangelegd zijn.
2 Op onze kleiroutes merk je het verschil wel degelijk. Tenzij het gortdroog is.
Dat onze routes keihard zijn heb ik het afgelopen droge jaar niet veel van gemerkt. En een Barzo aan de voorkant geeft gewoon meer vertrouwen dan een semi-slick en daarmee kan ik in de bochten en afdalingen harder pushen en daar heb ik plezier van.pietervl schreef: ↑vr 5 februari 2021, 13:56 Twee argumenten voor de semislick:
1 Het middendeel zorgt voor een lage rolweerstand, maar met goede zijnoppen kom je best aardig de bocht door. Je kunt voor zo'n ontwerp kiezen.
2 Veel van de Nederlandse tracks zijn normaal gesproken keihard. Als je geen spoor achterlaat dringen je noppen er niet in. De hoogte van de noppen maakt dan niets meer uit. Scherpe kantjes waarschijnlijk wel. Dan wil je veel kleine noppen.
Twee argument tegen:
1 Je vindt hier redelijk wat los zand klimmetjes. Die vragen juist om wat grotere noppen. Toen ik overstapte van een oude tot 1 mm nophoogte versleten racing ralph naar een nieuwe was het verschil hier overduidelijk. Punt is alleen dat op onze routes de klimmetjes zelden steil genoeg zijn om het verschil te maken. Soms als ze net aangelegd zijn.
2 Op onze kleiroutes merk je het verschil wel degelijk. Tenzij het gortdroog is.
Mogelijk dat ik over een heel rondje iets sneller zou zijn met een semi-slick, maar daar wil ik plezier als het er toe doet niet voor inruilen.
en ik hoef niet te wisselen als het natter wordt of ik naar het buitenland ga.
Achter wel een mezcal btw.
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Met een semi slick moet je op de eenwieler.
Het schijnt dat je daarmee alle routes aan kan.
Ik heb laatst Apeldoorn gedaan met spijkerhard opgepompte 28 mm semi slicks (singlespeed wegverzet). Mijn dochter zat op mijn MTB.
Het is leuker op de MTB.
Met die combi rij ik in Nederland, maar ik kan niet zeggen dat ik hier hinder van heb, eerder profijt.Singletrack Sundays schreef: ↑vr 5 februari 2021, 10:08 Vroeger reed ik altijd combi ardent/ikon maar kwam toen nog regelmatig in de Ardennen , Duitsland, Schotland of Wales om te fietsen.
De meeste routes die ik rij zijn weliswaar hardpack (helmond, horst, best o.a.) maar omdat ik vooral een allrounder wil omdat ik het hele jaar door rij, kies ik voor deze combi met binnenband op (volgens velen) een bizar lage druk (1.3V 1.6A) maar ik rij niet lek en ik ga er lekker op.
Sterker nog, ik reed eerst met 2 ikons maar ben voor naar een ardent gegaan omdat ik grip verloor in de losse laag op de hardpack.
Als het wat modderig wordt is die ikon ook geen grandioze band, maar het is te doen ondanks dat je dan soms af moet stappen omdat je totaal geen grip meer hebt.
Maar als er zoveel modder ligt dat je geen grip meer hebt met een ikon dan heb je sowieso geen haast meer.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8048
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Dit dus. Ik heb liever iets over qua grip dan iets te kort. Merkte ik onlangs nog met mijn stadsfiets, daarmee het mtb parcours opgegaan. Joh dat gaat prima met Continental #winterreifen maar dat niks over hebben vind ik gewoon niet leuk. Net als dat die fiets geen vering heeft en ik 140mm vering voor en achter leuker vind. Maar af en toe even afzien op de stadsfietsThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 3 februari 2021, 22:38 Nadeel van semislicks is dat je makkelijk veel snelheid maakt.
Als je dan met die snelheid de bocht om wilt, is er geen extra grip, geen reserve.
Als je precies goed stuurt gaat het goed, maar corrigeren is er niet meer bij.
Ieder zijn ding, maar op het voorwiel heb ik liever iets meer nopjes.
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Laat dat semi maar weg...
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5598
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Vorig jaar de marathon Apeldoorn, best wat flinke modderstukken of andere gladde stukken.
Met noppen (X-Kings) had ik zo goed als geen grip in die modderstroken.
Maar, Tibor Zwaan reed dus op G-Ones, die mag je wel onder semi slick scharen en werd 17e op de 105km afstand.
Skills doen meer dan banden imo
Met noppen (X-Kings) had ik zo goed als geen grip in die modderstroken.
Maar, Tibor Zwaan reed dus op G-Ones, die mag je wel onder semi slick scharen en werd 17e op de 105km afstand.
Skills doen meer dan banden imo
Dan ben ik nóg veel erger.
Ik rijd in lycra, heb geen ruzie met wandelaars en hondenbezitters en ben zelf hondenbezitter die regelmatig de honden op de mtb uitlaat!
Qua banden schommel ik ergens tussen 40 mm en 10 cm.
En het viel me vandaag (na vier jaar stilstand van de bike) op hoe verrekkes ligt die Jumbo Jim's (10 cm) lopen. Een stuk lichter dan de Hans en Mary combinatie.
Vittoria Barzo vind ik qua lopen een prima band maar qua comfort rete taai. Zelfs op 1,6bar valt de demping van de band me tegen.
Banden wisselen doe ik niet al te vaak. Ik zorg wel dat er een aantal bikes klaarstaan voor verschillende weers- en terrein omstandigheden.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
-
- Extreme Biker
- Berichten: 674
- Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
- Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets
Dei jumbo jims rijden relatief licht en zijn ook niet super zwaar. Er zijn plusbanden die meer wegen. Die van mij gaan de komende dagen wel wat kilometers maken. Ik kijk uit naar de sneeuw.
Pat. schreef: ↑za 6 februari 2021, 02:12Dan ben ik nóg veel erger.
Ik rijd in lycra, heb geen ruzie met wandelaars en hondenbezitters en ben zelf hondenbezitter die regelmatig de honden op de mtb uitlaat!
Qua banden schommel ik ergens tussen 40 mm en 10 cm.
En het viel me vandaag (na vier jaar stilstand van de bike) op hoe verrekkes ligt die Jumbo Jim's (10 cm) lopen. Een stuk lichter dan de Hans en Mary combinatie.
Vittoria Barzo vind ik qua lopen een prima band maar qua comfort rete taai. Zelfs op 1,6bar valt de demping van de band me tegen.
Banden wisselen doe ik niet al te vaak. Ik zorg wel dat er een aantal bikes klaarstaan voor verschillende weers- en terrein omstandigheden.
Hoewel ik zelf ook hondenbezitter ben, win jij nog steeds... Ik laat mijn hond niet uit met de MTB
Overigens kwam er iemand door met de vraag wat is een semi slick. Goede vraag en zette mij in het kader van dit topic ff aan het denken (doet pijn in het weekend ).
Volgens mij is de echte definitie een vrij glad oppervlak met nopjes aan de zijkant van de band. Zoals de Conti Speedking, Vittoria Terreno en de Maxxis Pace.
Maar in het kader van dit topic, wat is genoeg in Nederland, denk ik ook gewoon aan banden zoals de Conti Raceking, Schwalbe Thunder Burt en de Maxxis Rekon Race. Allemaal komen die met een klein nopje.
Deze redenering klopt simpelweg niet, ongeacht waar je rijdt. Als jij met super techniek het maximale uit een brakke band haalt, dan haal jij met diezelfde super techniek nóg meer winst met een betere band.
Mijn stelling is dat de winst van harder door de bocht gaan (en dat zijn er nog wat op een NL flowtrail....) véél meer is dan de winst je je uit ietsje lagere rolweerstand van een semi pakt. Rolweerstand van je voorwiel is echt gel*l in de marge. Vooral omdat het in het grote geheel (hoogteverschil overwinnen bergop, luchtweerstand bergaf en op het vlakke) niet erg relevant is, en des te meer omdat rolweerstand voor zeker 60% of meer veroorzaakt wordt door het achterwiel.
2 semislicks hebben alleen nut als je tientallen kilometers suf asfalt of vlak grind moet rijden naar je lokale rondje, of iedereen in het peloton op z'n technisch en fysiek maximum van 't kunnen zit. En dan nog is de betere daler bij gelijke omstandigheden uiteindelijk de persoon de eerst over de streep komt.
Stamppot with weaksauce!