Een semi slick is genoeg

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een semislick als voorband werkt alleen als je perfect stuurt.
Er zijn geen/weinig reserves om in een bocht nog te corrigeren.
Want een semislick levert wel wat meer snelheid op, maar ook minder grip.
Die combinatie is niet voor iedereen de beste.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat is even slicken dan! :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ad58 schreef: wo 17 augustus 2022, 19:05 Dat is even slicken dan! :bier:
Daar is dan weer dit topic voor :-q

viewtopic.php?f=15&t=143375
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

als je geen grip hebt kun je het ook niet verliezen :bier:

Zo snel door de bocht door dat er geen tijd is om uit te glijden :lol:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dus ik heb de Maxxis Forekaster en Ikon (beide in 2.2) er nog op zitten van de Bart Brentjens Challenge.

De Forekaster zou ik zelf niet echt zo snel op mijn thuisbanen Hoge- en Lage Vuursche rijden. In de winter rijd ik meestal 2x Ikon en deze zomer heb ik met 2x Thunder Burt (2.25 / 2.10) gereden. Vorig jaar met 2x Rekon Race (2.25) gereden.

In ieder geval is het eens een mooi moment om de Forekaster/Ikon te testen op snelheid vs de Rekon Race van vorig jaar. De Thunder Burts heb ik echt in zomerse omstandigheden gereden en wegen samen zelfs maar 1.202 gram. Da's geen eerlijk vergelijk.

De Forekaster/Ikon zitten meer in dezelfde gewichtsklasse in vergelijk met de Rekon Race van vorig jaar. De Rekon Race reed ik in dezelfde omstandigheden, als waar ik de Forekaster/Ikon nu in kan rijden. 'Gelijke' omstandigheden dus. Wel ben ik iets fitter dan vorig jaar.

De Forekaster is een echte 'set en forget' band en hiermee kan je flink over de routes raggen, zonder maar één seconde aan je lijnen te denken. Jammer dat Maxxis deze band heeft vervangen met een 'Downcountry' variant van 940 gram. MTB's worden nu eenmaal meer capabel, dus het zal wel nodig zijn :~

Tegenhangers van de "een semi slick is genoeg" geven aan je tijd terug wint in de bochten door de grip die je hebt tov een semi slick.

Van te voren weet je dat 2x Rekon Race sneller rollen, hoewel ik een Ikon net zo snel acht als een Rekon Race. De Forekaster rolt wel iets zwaarder, echter vind ik het voor z'n profiel nog steeds een prima rollende band.

Goed, het resultaat...

2x Rekon Race is dus gemiddeld 0,6 km / uur sneller op de rondes Hoge- en Lage Vuursche. Het was rustig op de routes tijdens het testen, dus niet echt in hoeven houden en ook de route condities waren gelijk in vergelijk met vorig jaar (ook dezelfde periode).

Nu stelt 0,6 km / uur natuurlijk niet zoveel voor ons stervelingen. En het hersenloos de bochten doorrijden met de Forekaster voorop had ook wel wat. Maar op de stukjes waar je gas kunt geven, is het wel iets meer werken en mis je een beetje de verslavende snelheid van de semi slickjes. En dat was achteraf ook te zien. Naast 0,6 km / uur langzamer, was mijn hartslag ook zo'n 10 slagen hoger.

Dus wat zegt dit ?

Voor mij persoonlijk zegt dit in ieder geval dat als je houdt van doorrijden en je techniek zit wel snor / of de routes zijn niet te technisch, rijd dan lekker een semi slick voor en achter. Voel je je iets minder zeker hierdoor, gooi vooral iets meer nop voorop. Je bent dan wat langzamer, het is iets meer werken, maar het blijft binnen de perken op de Nederlandse rondjes.

Bedankt voor het lezen.
Dressed4succes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 27 november 2018, 23:27

Mooi hoe passievol je kan zijn hierover. Ik hoop over tijdje ook op dit soort marges mee te kunnen :)
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

of je zet er een paar fatsoenlijke banden onder, dan heb je vertrouwen ohne ende op de plekken waar ook een forekaster lastig wordt. dan kun je meer gang houden bocht uit, de extra snelheid bocht uit hoef je niet bij te trappen op het stuk erna
Bird Aeris 9 blurple
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dressed4succes schreef: do 3 november 2022, 19:52 Mooi hoe passievol je kan zijn hierover. Ik hoop over tijdje ook op dit soort marges mee te kunnen :)
Dankjewel :-q

Ach, is een experiment geweest op basis van soms een beetje tijd- en ook geld teveel. Heb wel redelijk een fortuin aan banden gekocht en verkocht afgelopen jaar kan ik zeggen.

De bottom line is voor mij is, dat het voor het rijden in Nederland eigenlijk allemaal niet zoveel uitmaakt. Als je iets van een semi slick achter rijdt en een band met iets meer nop aan de voorkant, dat zou voor het gros van de rijders (inclusief mijzelf) prima zijn. Ongeacht het merk. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat zo'n Schwalbe Racing Ralph / Racing Ray een populaire combinatie is. Deze combi heb ik overigens niet getest :lol:

Voor het buitenland, zeg maar het 'echte' werk, gaat een bandenkeuze veel meer een rol spelen. Maar ook daar geldt dat een tractor downhill band alleen voor downhill is. Tenzij je de lekbescherming nodig hebt op basis van de trail condities (scherpe rotsen etc).

De banden die het meest indruk op mij hebben gemaakt zijn de Maxxis Ardent op het voorwiel (bochten !!), Maxxis Ikon (voor en achter, snel en veel grip) en de Schwalbe Thunder Burt (licht, snel, lekbestending, grip, zelfs in lichte nattigheid).

Wat betreft je marges, gewoon lekker blijven oefenen en onthoud dat juist snelheid en overtuiging vaak je vrienden zijn op de technischere stukken.
Dressed4succes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 27 november 2018, 23:27

Zaterdag eerste MTB les dus hoop snel wat techniek te leren. Rijd momenteel met Mezcal achter en Barzo voor. Voor mijn gevoel veel grip!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dressed4succes schreef: do 3 november 2022, 22:54 Zaterdag eerste MTB les dus hoop snel wat techniek te leren. Rijd momenteel met Mezcal achter en Barzo voor. Voor mijn gevoel veel grip!
Prima combi :-q

Beste is als je achter een rijder met techniek rijdt, dan kan je mooi afkijken en ook ervaren hoe bepaalde situaties op de routes worden aangereden - veel plezier :-D
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Hoe minder je stuurt hoe minder grip je nodig hebt, dat is altijd mijn uitgangspunt.
Zodoende heb je zo min mogelijk snelheid verlies en ben je sneller.

Dat zie ik ook terug in verglijk met andere of flow en hogesnelheidstukken zit ik altijd bij de snellere.
Kort driaaen en keren ben ik in verhouding wat trager.

Achter altijd een semislick, als een RARA, in mijn geval nu een prirelli H of RC.
Voor een Pirelli M of RC of iets van een RORO.

Dat voldoet voor mij altijd, als het veel slechter is, dan ga ik iets anders doen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Stunning schreef: do 3 november 2022, 21:05 De banden die het meest indruk op mij hebben gemaakt zijn de Maxxis Ardent op het voorwiel (bochten !!), Maxxis Ikon (voor en achter, snel en veel grip)
Precies dit.

Inmiddels ben ik op mijn nieuwe fiets met een fast trak 2.35 (V) en renegade 2.35 (A) aan het rijden, waar ik eerst heel veel miste op de voorband is dat inmiddels wel verbeterd maar nog niet volledig naar mijn zin.

Omdat de winter slechte vergelijkingen geeft naar mijn mening, ga ik in het voorjaar de voorband omwisselen voor een ground control 2.35 om te kijken of die eenzelfde soort grip bied als de ardent.

Ik ben op mijn fiets nog niet om naar Ardent/ ikon omdat de renegade juist mee grip geeft dat een ikon en ook nog eens sneller rolt.
De ardent/ ikon combi is ook niet in skinwall te krijgen in de breedte die ik wil en zwart is echt foeilelijk op mijn fiets, bovendien geeft het nog wat te doen voor de techniek.

Vooralsnog ben ik nergens onderuit gegaan op bochten met de speci-combi, dus ik twijfel zeer of het hooguit wel zinvol is om te wisselen.

In het voorjaar gaan we verder zien :-q
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

@Peelrijder: ik gebruik nu in de winter een ground control 2.35 (ook T5 om slijtage te beperken) en fast trak 2.35. Ben hier zeer tevreden van, heb nog geen enkel vaag moment met deze voorband gehad. Zeker het overwegen waard imo. Rolweerstand boeit me minder tijdens de wintermaanden omdat ik dan toch geen wedstrijden rij.

Voor de wedstrijden gebruik ik de fast trak & renegade combo, weliswaar had ik vorig seizoen een (oude) 2.1 renegade steken en die groef zich meteen in op zanderige parkoers, deze gaat dus volgend seizoen ook een (nieuwe) 2.35 worden ;)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Goed om te horen!

Ik zit zelfs met een redelijk versleten voorband FT nog goed momenteel :D

Ik zal eens kijken of ik binnenkort een tijdje ga rijden met die GC
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie