Dizer schreef: ↑wo 17 augustus 2022, 00:19
Stunning schreef: ↑zo 31 juli 2022, 15:35
Op mijn XC HT rijd ik momenteel Thunder Burt 2.25 aan de voorkant en Thunder Burt 2.10 aan de achterkant. Schoorl, UHR, Drenthe en Friesland routes mee gereden. Hele snelle set. Ook heel licht (Super Ground versie, voelt wel zeer solide aan !) en véél meer grip dan je zou verwachten. Zeker aan de voorkant. En voorspelbaar. Dat vind ik eigenlijk nog belangrijker dan grip, grip en grip.
Ik heb ook de Rekon Race voor en achter ook gereden. Thunder Burt is gemeten sneller en iets gripperiger aan de voorkant. Wat Lars zegt klopt wel, de Thunder Burt breekt dan wel weer iets sneller uit aan de achterkant. Zeker tov de Rekon Race, die trekt je de bocht wel door. Maar de Thunder Burt bijna eng aan de achterkant ? Mwah... Maar misschien weet ik het uiterste er niet uit te halen dan
Huh heb jij met de TBs meer grip dan met de Rekon Race? De Rekon Race heeft overduidelijk veel meer profiel.
Hoi Dizer, een veel voorkomende gedachte is dat meer en grover profiel automatisch (altijd) resulteert in meer grip. Echter je weet net zo als ik, dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn, zeker als we kijken naar de routes boven Gulpen in Nederland. Dit zijn allemaal routes op basis van vaak (zanderige) bosgronden, die niet echt technisch of stijl zijn.
Vaak spelen er naast het profiel van de band ook nog zaken mee zoals compound en hoe vervormbaar het karkas is etc.
Voor onze zachte, zanderige ondergronden in drogere periodes heb je gewoon een band nodig die zich goed weet te vervormen naar de ondergrond voor grip. Het profiel doet er dan niet zo heel veel toe. Heb je dan ook nog een snelle compound op de band, dan helpt dat al helemaal mee.
Enfin, ja, de Thunder Burt is een iets soepelere band dan de Rekon Race en weet zich kennelijk nog beter te vervormen naar de ondergrond voor grip en de Schwalbe Race Speed van de TB compound is kennelijk sneller dan de dual compound van de Rekon Race.
Ik kan de Thunder Burt echt nog aggressiever rijden dan de Rekon Race, met meer grip en gemeten sneller in dezelfde omstandigheden. Sorry, ik kan er echt niets aan doen, maar de cijfers liegen niet
Om het nog ongeloofwaardiger te maken, rijd ik dus met een TB 2.25 aan de voorkant en een TB 2.10 aan de achterkant. Nogmaals, sneller dus dan de 2x 2.25 RR die ik had getest. Het verhaal dat je dus 2.40 banden nodig zou moeten hebben om snel de routes boven Gulpen te kunnen rijden gaat in mijn ervaring dus ook niet op. Op de snelle routes in Nederland heb je kennelijk genoeg aan een lichte band, die met alle kleine heuveltjes die we hebben , gewoon lekker snel accelereert. En wat ik nu ga zeggen is al helemaal science fiction, ik rijd de voorband op zo'n 1.7 bar en achter op 1.9 bar. Nu weeg ik wel 80kg, als je lichter weegt kan je op minder druk weg uiteraard.
Als het iets kan betekenen voor je referentiekader, de UHR routes HV, LV, Amerongen en Leersum rijd ik meestal met een gemiddelde snelheid van 19-20 km/u. Ik weet niet of dat heel snel is of niet, echter dan heb je iets om mee te vergelijken.
Dus ja, in mijn geval, de Thunder Burt biedt betere grip dan de Rekon Race. Ondanks de grotere noppen van de Rekon Race.