Een semi slick is genoeg

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

cheeta schreef: do 7 oktober 2021, 10:05
kermit schreef: do 7 oktober 2021, 08:57En routes slijten nu eenmaal, alleen al door de aantallen die er elke week overheen gaan. Zelfs duizend rijders met een perfecte techniek zouden nog sporen nalaten ;-)
Wijzen naar welke groep dan ook als oorzaak van bovenmatige erosie is niet te onderbouwen en moeten we dus ook niet doen.
Goed om te weten dat men niet naar mij moet wijzen voor bovenmatige erosie wanneer ik met een geblokkeerd achterwiel (met flinke noppenbanden vanzelfsprekend) een helling naar beneden glijdt....
Ben jij een groep? :o

@Azurri, zie het ongeveer zo... (en dan moet die crossmotor eigenlijk nog zover naar rechts dat-ie niet meer in het beeld past ;-)).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Wat betreft de crossmotor ben ik het helemaal met je eens, ik heb wel op de oude routes gezien wat ze op een natte zompige bosgrond kunnen aanrichten. Maar een goed getrainde wedstrijdrijders rijdt meestal met weinig profiel en doseert daarom,mijn inziens meer, om niet door te slippen, dan de gemiddelde (uitzonderingen zijn er aan beide kanten van het spectrum 😉) e bikers die koste wat kost, met de motor op de turbo stand, boven wilt komen.
En vergeef me mijn bevooroordeeldheid,maar ik kom er verbazingwekkend veel tegen op de routes die hun gebrek aan conditie en techniek (vaak herkenbaar aan de rugzak die ze op hun buik onder het shirt😜 dragen) compenseren met een motor.
Maar dan nog liggen een e bike en crossmotor heel ver uit elkaar, daarover verschillen we niet van mening.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gelukkig is de rugzak achterop nog steeds een stuk groter dan die voorop bij mij.
En om dat zo te houden ga ik elk jaar een grotere rugzak kopen! :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Azurri schreef: do 7 oktober 2021, 16:20 Wat betreft de crossmotor ben ik het helemaal met je eens, ik heb wel op de oude routes gezien wat ze op een natte zompige bosgrond kunnen aanrichten. Maar een goed getrainde wedstrijdrijders rijdt meestal met weinig profiel en doseert daarom,mijn inziens meer, om niet door te slippen, dan de gemiddelde (uitzonderingen zijn er aan beide kanten van het spectrum 😉) e bikers die koste wat kost, met de motor op de turbo stand, boven wilt komen.
En vergeef me mijn bevooroordeeldheid,maar ik kom er verbazingwekkend veel tegen op de routes die hun gebrek aan conditie en techniek (vaak herkenbaar aan de rugzak die ze op hun buik onder het shirt😜 dragen) compenseren met een motor.
Maar dan nog liggen een e bike en crossmotor heel ver uit elkaar, daarover verschillen we niet van mening.
weet je wel hoeveel vermogen een ebike levert????
en E bike banden zijn niet perse met grotere noppen, maar steviger karkas.
Bird Aeris 9 blurple
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Nee dat klopt,maar het karkas moet steviger zijn omdat er meer vermogen overgebracht wordt,toch?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Azurri schreef: do 7 oktober 2021, 20:01 Nee dat klopt,maar het karkas moet steviger zijn omdat er meer vermogen overgebracht wordt,toch?
nee, meer gewicht. meest ebike specifieke banden zijn enduro/dh banden qua karkas voor de stevigheid. als het voor het vermogen was, dan reedt vd Poel ook met dh banden
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Het was niet mijn bedoeling om een MTB/e-MTB/crossmotor discussie ervan te maken. Mijn punt blijft dat we als mountainbikers denken te weinig grip te hebben maar dat het onze techniek is die beter kan.
Vooral de techniek om het versnellings- en remvermogen aan de grond te krijgen en dat dat soms tot meer dan gewenste/onderhoudbare/herstelbare slijtage lijdt.
voor wie t wil weten; een crossmotor zet ong 30 tot 50kw op een 12 tot 15 cm breed achterwiel
Ik op mijn best minder dan 1kW en met een e-bike 0,3 tot 0,75kW meer op 5cm brede banden. Op vol vermogen is de schade van een crossmotor meer alleen hoeft dat dus niet.
Lekker fietsen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat er met rijtechniek (veruit) het meest te winnen is is een feit dat slechts weinigen kunnen ontkennen...
De meesten van ons hebben wat meer profiel dan een semislick nodig om het gebrek daaraan te compenseren ;-)

Ik ben weleens met een volle slick achterop het bos ingegaan (Schwalbe Supermoto). Niet op de e-mtb overigens :D
Op de Brabantse zandrondjes ging dat nog best goed, al durfde ik niet mijn grenzen op te zoeken. En zo'n band zit natuurlijk ook snel aan de gripgrens als het wat kritischer wordt (steil omhoog e.d.).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Azurri schreef: do 7 oktober 2021, 10:33
Natuurlijk is er een groot verschil tussen e bike en cross motor. Maar met de steeds sterker wordende motors weet ik niet of dat zo blijft. Verder is er niet voor niets meer slijtage aan aandrijving en zijn er speciale e bike banden.
Dus ik denk niet dat je een e bike 1 op 1 kan vergelijken meteen goed getrainde analoge rijder.
In dat geval leg je het af met een e-mtb, afgelopen zondag is de Dutch Masters verreden, die route ging ook over de Lemelerberg, ik heb de top 5 live via de app in de gaten gehouden, die knakkers rijden in zo'n 27 minuten die bult over, dat is omgerekend 30 km/h gemiddeld.
Dat was ongeveer halverwege de route, de snelste zat ongeveer 7 uur op de fiets, daar kan geen begrensde e-mtb met z'n continu vermogen van max. 250 watt tegenop, als ik daar naar kijk mogen die jongens ook wel van die e-bike banden en verstevigde aandrijflijn.

Slepend remmen kan volgens mij niet zo'n kwaad, alles blijft immers draaien, blokkerend remmen is een ander verhaal en ja dan zal een grof profiel een duidelijker spoor nalaten.
Echter wordt hiermee gesuggereerd dat een gladder profiel minder schade aanricht, dat valt nog te bezien, uitgaande van een noodstop, dan zal het gladdere profiel een langere remweg opleveren, misschien niet zoveel schade per afgelegde meter, maar het spoor is wel veel langer, uiteindelijk moet dezelfde energie weggewerkt worden... het is dus het oude appels met peren vergelijken.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

All4Fun schreef: vr 8 oktober 2021, 20:18
Azurri schreef: do 7 oktober 2021, 10:33
Natuurlijk is er een groot verschil tussen e bike en cross motor. Maar met de steeds sterker wordende motors weet ik niet of dat zo blijft. Verder is er niet voor niets meer slijtage aan aandrijving en zijn er speciale e bike banden.
Dus ik denk niet dat je een e bike 1 op 1 kan vergelijken meteen goed getrainde analoge rijder.
In dat geval leg je het af met een e-mtb, afgelopen zondag is de Dutch Masters verreden, die route ging ook over de Lemelerberg, ik heb de top 5 live via de app in de gaten gehouden, die knakkers rijden in zo'n 27 minuten die bult over, dat is omgerekend 30 km/h gemiddeld.
Dat was ongeveer halverwege de route, de snelste zat ongeveer 7 uur op de fiets, daar kan geen begrensde e-mtb met z'n continu vermogen van max. 250 watt tegenop, als ik daar naar kijk mogen die jongens ook wel van die e-bike banden en verstevigde aandrijflijn.

Slepend remmen kan volgens mij niet zo'n kwaad, alles blijft immers draaien, blokkerend remmen is een ander verhaal en ja dan zal een grof profiel een duidelijker spoor nalaten.
Echter wordt hiermee gesuggereerd dat een gladder profiel minder schade aanricht, dat valt nog te bezien, uitgaande van een noodstop, dan zal het gladdere profiel een langere remweg opleveren, misschien niet zoveel schade per afgelegde meter, maar het spoor is wel veel langer, uiteindelijk moet dezelfde energie weggewerkt worden... het is dus het oude appels met peren vergelijken.

De groet'n...
Dan klopt mijn verhaal dus dat je ze niet 1op 1 kan vergelijken!! :wink:
Maar ik zie maar weinig van 'die knakkers' met 2,6 brede banden en 1,5 cm hoge Noppen rijden om controlle over hun fiets te houden!
De groet'n t'rug :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Vandaag nog gezien op de Lage Vuursche... Maxxis Dissectors :lol: :wink:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

All4Fun schreef: vr 8 oktober 2021, 20:18 …..
Slepend remmen kan volgens mij niet zo'n kwaad, alles blijft immers draaien, blokkerend remmen is een ander verhaal en ja dan zal een grof profiel een duidelijker spoor nalaten.
Zonder een zeurkous te willen worden maar wel omdat het me opvalt hoe de beeldvorming vervormd; een slepende rem zorgt in de lucht voor een stilstaand wiel die bij het neerkomen weer op gang moet komen en slipt. Dit is een oorzaak van wat we remknippen noemen.
“Kan niet zo kwaad…” dat zou betekenen dat iedereen geniet van die remknippen. Ik geniet er niet van maar wel van mijn vering :tong :winkie:
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Ook Peter schreef: zo 10 oktober 2021, 17:59
All4Fun schreef: vr 8 oktober 2021, 20:18 …..
Slepend remmen kan volgens mij niet zo'n kwaad, alles blijft immers draaien, blokkerend remmen is een ander verhaal en ja dan zal een grof profiel een duidelijker spoor nalaten.
Zonder een zeurkous te willen worden maar wel omdat het me opvalt hoe de beeldvorming vervormd; een slepende rem zorgt in de lucht voor een stilstaand wiel die bij het neerkomen weer op gang moet komen en slipt. Dit is een oorzaak van wat we remknippen noemen.
“Kan niet zo kwaad…” dat zou betekenen dat iedereen geniet van die remknippen. Ik geniet er niet van maar wel van mijn vering :tong :winkie:
In mijn visie valt er in de lucht weinig te remmen, dus ook niet slepend, bij serieus loskomen rem ik niet en bouw ik na de landing de remwerking eventueel wel weer op.

Remknippen ontstaan door ons allen omdat we zo nodig op het laatste moment een te veel aan snelheid kwijt willen zien te raken, door een gebrek aan techniek, inschatting en of materiaal wordt dan in meer of mindere mate schade aangericht, wil je geen schade aanrichten dan dien je tijdig de snelheid er uit te halen en rol je door dit soort situaties, maar dan kom je weer in de beleving die voor velen toch snelheid en op het "scherp van de snede" rijden betekend.
Ik zie vaak genoeg hoe snelle jongens, al klapperend en stuiterend de grootste moeite hebben om de snelheid er fatsoenlijk uit te krijgen omdat ze op dat moment een gebrek aan grip/ remwerking/ techniek hebben, ben je hierin royaler voorzien dan is bij wijze van spreken een aai langs de remhendel al voldoende om gecontroleerd door te gaan.

Alleen door dusdanig rustig rondrijden/ rollen zodat je amper hoeft te remmen, richt je nagenoeg geen schade aan, houdt je er een pittiger rijstijl op na, richt je dus ook meer schade aan en ja ook ik val in die groep, samen met vele anderen vormen we daarin hoogstwaarschijnlijk de grootste groep.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

" een pittiger rijstijl " gun ik iedereen maar dat dit samen MOET gaan met remmen ben ik het gewoon niet mee eens.
Remmen hoeft pas als je ondanks dat je kijkt en stuurt uit een (kom)bocht dreigt te rijden, de Nederlandse routes liggen vol met kombochten die veel veiligheid bieden. Niet dat ik nou zo goed rij, enige punt dat ik blijf maken is dat er rare denkbeelden zijn over de bepaalde technieken. In mijn beleving is slepend remmen zo'n rare techniek met ongewenste bijwerkingen.
En voor de zekerheid, ja ik rijdt ook een hardtail. Met de kleinst mogelijke remschijf achter omdat de achterrem eigenlijk niet nodig is met de beperkte grip en anders zo'n 20% remcapaciteit ten opzichte van de voorrem.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Ook Peter schreef: zo 10 oktober 2021, 21:29 " een pittiger rijstijl " gun ik iedereen maar dat dit samen MOET gaan met remmen ben ik het gewoon niet mee eens.
Remmen hoeft pas als je ondanks dat je kijkt en stuurt uit een (kom)bocht dreigt te rijden, de Nederlandse routes liggen vol met kombochten die veel veiligheid bieden. Niet dat ik nou zo goed rij, enige punt dat ik blijf maken is dat er rare denkbeelden zijn over de bepaalde technieken. In mijn beleving is slepend remmen zo'n rare techniek met ongewenste bijwerkingen.
En voor de zekerheid, ja ik rijdt ook een hardtail. Met de kleinst mogelijke remschijf achter omdat de achterrem eigenlijk niet nodig is met de beperkte grip en anders zo'n 20% remcapaciteit ten opzichte van de voorrem.
Waar je dat "MOET" weghaalt is mij niet duidelijk, maar remmen is een vrije keus.
Ik weet niet waar jij rijdt, maar het lijkt mij op een knikkerbaan, een aaneenrijging van kombochten, iets wat jij blijkbaar veilig vindt, dat je daar amper hoeft te remmen is mij wel duidelijk.
Ik rij bij voorkeur niet op zo'n knikkerbaan, een paar kombochten op z'n tijd is leuk, maar ik kom meer dan genoeg bochten tegen die er gewoon vlak in liggen en daarbij ook nog eens scherp of snel zijn, niet remmen betekend dat je dan, bij wijze van spreken, niet voor de boom langs gaat, maar verstandelijker wijs maar even achter langs.

Wat is voor jou slepend remmen, voor mij is dat gedoseerd/ controlerend remmen, om je snelheid fijntjes aan de situatie aan te passen, soms langdurig en zelfs in bochten, maar in principe altijd met de achterrem, hierdoor houd ik controle over mijn voorwiel, zonder kans op wegglijden/ blokkeren door verkeerd remmen.
Moet er echt snelheid worden verminderd, dan gebruik ik beide remmen, maar hoofdzakelijk voor omdat die zich goed tegen de grond laat drukken, eventueel achter het zadel gaan hangen om de capaciteit van de achterrem ook wat meer te benutten en dan kan je genadeloos hard remmen zonder blokkeren of over de kop te slaan en sta je in een vloek en een zucht stil.

Dus over rare technieken gesproken, ik zet enige vraagtekens bij jouw technieken.

De groet'n..
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Plaats reactie